Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God morgen,

vi stod tidligt op i morges.
Om ca. 1 time tager jeg til minde forældre. Vi vil hygge lidt og min far er meget stolt: Han lavede en film da begge to var på kuropholdt. Han bearbejder alle filme han laver. Så vil vi kigge på den, snakke, drikke kaffe, spise kage og håndarbejde lidt (ikke min far :wink: )

Det bliver en meget afslappende dag synes jeg.

Heide - i den sidste tid var jeg så meget træt om aftenen at jeg godt kunne sove efter en aftenkaffe. Men normalt er det ligesom hos dig: I Danmark er en aftenkaffe bedre at fordrage. Og den smager bedre, ikke? :D

Danebod - god fornøjelse!! God tur!!!

Jeg ønsker jer alle en dejlig weekend!!!

Gabi
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Heide:

(@ gabi) .......Kan du sove efter så en sent kop kaffe? < efter en så sen kop kaffe.
Det var allerede kl. 19:30 da du har skrevet. < Klokken var allerede 19:30, da du skrev..Det er en < et fænomen: I Tyskland.........

(@ Danebod)
For nogle uger siden har jeg læst < læste jeg om "Umckaloabo" og en venninde < veninde (hun er apoteker) anbefaler det. .... Da jeg var forkølet efter julen tog jeg denne < disse dråber og virkningen var virkelig godt < god (virkningen var god – (oder:) de virkede godt).

@ Marsvin:

Om ca. 1 time tager jeg til minde < tager jeg hen til mine forældre.
Vi vil hygge lidt < hygge os lidt og min far er meget stolt: Han lavede en film da begge to var på kuropholdt – kurophold. Han bearbejder alle filme < film han laver. Så vil vi kigge på den, snakke, drikke kaffe, spise kage og håndarbejde lidt < lave lidt håndarbejde...

Det bliver en meget afslappende dag synes jeg < tror jeg. (synes jeg viser som regel tilbage til fortiden. Derimod viser: tror jeg, håber jeg, tænker jeg almindeligvis frem i tiden).

Heide - i den sidste tid var jeg så meget træt om aftenen at jeg godt kunne sove efter en aftenkaffe. Men normalt er det ligesom hos dig: I Danmark er en aftenkaffe bedre at fordrage.
>> Besser: Jeg har i den sidste tid været så træt om aftenen, at jeg godt kunne sove efter aftenkaffen. Men normalt er det ligesom med dig: I Danmark kan jeg bedre tåle aftenkaffen.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej alle,
jeg er færdig med mine forberedelser til aftensmaden. Jeg tror jeg har allerede skrevet at vi inviterede venner til i aften. Nu har jeg tid nok og kan slappe lidt af før de kommer.

@ Berndt,
tak for rettelsen en gang til. Desværre har jeg problemer med sætningsbygningen igen og igen og også med t-endelser. Jeg er altid lidt for hurtigt - jeg skulle hellere skrive mere med mit hovet som instinktivt :oops:
Men jeg lærer utrolig meget her i „sproghjørnet“ og håber at du, Charlotte og Danebog ikke blive træt af rettelserne.

Jeg glæder mig til en hyggelig aften med vennerne og håber I må også få en rigtig dejlig lørdagaften.

Kh
Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej mine søde venner!

I går havde jeg en rigtig dejlig dag! Æblekage, min mor bagte, var meget lækker.

Heide - jeg ved hvad du mener: Jeg laver også ofte fejl man ville ikke lave når man tænker lidt længere og overvejer. Det er både med ord og sætningsbygningen... Men du har ret! Jeg har også følelsen som om vi lærer mange ting her!!!

Tak igen til alle som retter os!!!

Havde I en hyggelig aften, Heide?

Hilsen fra Gabi

PS: Sneen er allerede smelted...Det var ikke langt vinterlykke...
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Heide:

¤ Jeg er altid lidt for hurtigt < lidt for hurtig
(jeg er hurtig – det går for hurtigt = also: ohne -t - bzw. mit -t).
jeg skulle hellere skrive mere med mit hovet som instinktivt < lidt mere med mit hoved og lidt mindre pr. instinkt. (”...bruge hjernen lidt mere og instinktet lidt mindre!”)
¤ Men jeg lærer utrolig meget her i „sproghjørnet“ og håber at du, Charlotte og Danebog < ikke blive træt af rettelserne.< .....og Danebod ikke bliver trætte af at rette vores fejl - oder: trætte af vores fejl.
¤ og håber I må også få < og håber I også må få en rigtig dejlig lørdagaften.

@ Gabi:

Æblekage, > æblekagen, min mor bagte, var meget lækker.

Jeg laver også ofte fejl man ville ikke lave når man tænker lidt længere og overvejer. < Jeg laver også ofte fejl man ikke ville lave, hvis man tog sig lidt mere tid til at tænke sig om.

Det sneede både i forgårs og i går en lille smule her. Haven og hækken var helt hvid. Men nu er al sneen væk igen – og i følge termometret: +7 gr. :!:
Zuletzt geändert von Berndt am 29.01.2007, 00:22, insgesamt 1-mal geändert.
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej mine flittige venner,

så vil jeg lige prøve, at rette de to sidste indslag.

Gabi: :wink:
Æblekagen, som min mor har bagt...
Jeg laver også fejl som jeg ikke havde lavet, hvis jeg havde overvejet lidt længere (eller bedre :mrgreen: ).
Sådan går det både med ord...
Jeg har også en fornemmelse om, at vi lærer...
Sneen er smeltet.. det var ikke en lang vinterlykke (lang bezieht sich auf
lykke).
Heide: :wink:
..med mit hovedet i stedet for instinkten (var det det du mener?)

Jeg synes det går strålende for jer :D

Har I kigget i "Sehnsuchtsplaudereien" i går aftes? Jeg skrev, at der har været en megen sjælden stranding af en hval der på dansk hedder "halvspækhugger". Dyret er på ca. 5 m i længden. På wikipedia fandt jeg interessante oplysninger om dyret. De kalder det for en delfin, men på tysk hedder den Schwertwal.

Kh
Charlotte

Kærlig hilsen
Charlotte
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
vir har haft regnvejr hele dagen og sneen er væk, der er kun en lille smule på grasset i min have.

@ Charlotte,
mit "med mit hovedet i stedet for instinkten " meinte ich:
Ich sollte nachdenken und nicht einfach "aus dem Bauch heraus" schreiben !! :mrgreen:
Jeg kender en "Schwertwal". For mange år siden var vi i Hvide Sande til auktionen i havnen og fiskerne bragte en slags "delfin" med og jeg tror, det var lige så en. (Aber, ich weiß es nicht mehr genau :roll: ) Kan man spise den slags fisk ?

@ Gabi,
tak for efterspørgselnen. Jo, aften var meget hyggeligt, med ild i kakkelovnen,mange lys og vin. Men jeg lavede den første gang mad, jeg selv ikke kunne li' så god. Det var en ny opskrift, desværre havde jeg ikke lavet maden før. Men vores venner sagde, at det smagte rigtig god og de spiste alle ret meget og de var alle i godt humør. Måske var det kun min opfattelse. :roll:
Mine veninde spurgte efter opkriften, dvs. "enhver efter sin smag".
Men jeg besluttede til mig, opskriften vil jeg ikke lave en gang til.

Slut for i aften, jeg vil gerne se N3 (irgendwas aus dem Norden, habe ich gerade im Forum gelesen !!)

kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

@ Charlotte,
undskyld, jeg glemte at sige "tak for rettelser".
hilsen
Heide
geloescht19

Hej Heide

du må hellere sige: tak for rettelserne (die Berichtigungen).
Velbekomme :D

Charlotte
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hallo Ihr Lieben,
ichmuss heute mal in deutsch schreiben - kann weder richtig deutsch denken heute noch dänisch. Kennt Ihr das Gefühl, wenn man sich hohl vorkommt und irgendwie nichts auf die Reihe bekommt und nichts kapiert, was einem jemand sagt?
So ging es mir heute (bitte sagt, Ihr kennt das auch, sonst verzweifle ich noch!!!)

Charlotte - Deinen Beitrag habe ich gelesen. Ich habe mich ja jetzt mehr auf die Sprachecke konzentriert, schaue aber immer noch mal rein, wenn ich es auch nicht mehr schaffe alles zu lesen.

Wie war die NDR-Sendung, Heide? WIr haben sie aufgenommen.
Heute auf dem 1. kommt auch was schönes mit Robben und Meer usw. Nehme ich auch gleich auf und dann beende ich diesen absolut hohlen und seltsamen Tag ....
Morgen wieder in dänisch....

Gute Nacht

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

nu er jeg allerede tilbage fra Danmark og weekenden var selvfølgelig alt for kort :wink: . Men vi fik malet stuen og rengjordt det meste. Det var ikke så nemt at male, fordi den gamle og den nye farve er næsten éns og det var vanskeligt at se, hvor man allerede har malet og hvor ikke. Heldigvis nåede vi det hele på lørdag, hvor der var det dejligste solskinsvejr. Søndagen var til gengæld mørk med regnvejr og blæst.

Vi fulgte med håndbold-VM i fjernsynet i Danmark. Jeg er ellers ikke interesseret i håndbold, men kampen mod Tjekkiet var så spændende, nu vil jeg også se kvartfinalkampen mod Island.

Måske har I læst, at der var en jobmesse i Kolding i dag. Da vi ankom i byen i morges var jeg lidt forbavset: tyske busser og biler overalt, tysker kommende ud af banegården..åbenbart søger de alle et job i Danmark. :shock:

Turen med toget var længe og trættende. Pga en togulykke mellem Elmshorn og Pinneberg i sidste uge var en del af strækningen spærret og jeg skulle skifte to gange mere end sædvanlig - hver gang med ventetid. Det tog mig næsten fem timer at komme fra Kolding til Hamborg, men jeg synes det er trods alt bedre og billigere end at tage bilen, hvor jeg ikke kan læse bog og ikke får kaffe og rundstykker.

Gabi, jeg ved præcis hvad du taler om. Sådan en dag har vi nok alle en gang imellem. I morgen er du frisk og rask igen - hvis ikke skulle du skaffe dig noget, det minder om foråret. Jeg har købt narcisser i dag, de står nu på mit skrivebord og det hjælper meget. :D

Ha´det godt allesammen
Nullermand
geloescht19

Hej Gabi

jeg kender godt tilstanden og den kan tyde på, at du er stresset. :?

Slap af og vær god mod dig selv.

Giv dig en massage - måske med lidt duft i olien, læg så en tæppe over dig, luk øjne og lyt på nogen god musik (f.x. Cembalo-Suiten eller Goldberg-Variationen von J.S. Bach).

Træk vejret dybt ind igennem næsen og langsom ud igennem munden.

Sluk for husaltaret (fjernsynet).

God bedring
Charlotte :wink:
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej venner,
jeg er i godt humør. :)
Min mand var hos lægen i morges og med kravebenet og skulderen er alt i orden. Dvs. at vi fik grønt lys til Sylt. Så vil vi rejse fredag tidligt om morgenen.

>> Gabi,
selfølgelig kender jeg så en dum dag. Håber du tog Charolottes råd alvorligt og du har haft en hyggelig og afslappet (?) aften. Jeg er sikker på at du kan godt klare det og i dag ser verden helt bedre ud og situationen er mindre spændt, ikke ? :wink:

>> Nullermand,
jeg jar læst om jobmessen. I en anden thread henviser nogen til:
http://www.abendblatt.de/daten/2007/01/30/679316.html
Jeg kommer i tanker om, hvorfor I har malet stuen? Du sagde at den gamle og den nye farve er næsten éns :mrgreen: :P

I går aftes begyndte jeg med en ny bog, på dansk. Det gør mig næsten vanvittig. Da er så mange nye ord og jeg har brug for ordbogen igen og igen. Det tager et stykke tid og morer mig ikke. :roll:
Men for det meste går det bedre når man er i fuld gang med historien.

Nu skal jeg forsætte mit kontorabejde. Det gider jeg ikke i dag.

kh
Heide
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

>> Gabi,
jeg har glemt at sige, at jeg ikke så udsendelsen om DK osv. i fjernsynet sidste søndag. Da jeg var færdig med mit indlæg ringede det på døren og vi fik uanmeldet (siger man det) besøg. Det var gode venner, men desværre slet ingen DK- eller Nord-Fans og så slukkede vi fjernsynet. (Dumm gelaufen :( )

Hvodan var din dag? Håber ikke så slem som i går.

kh
Heide
Alexander Karlsson
Mitglied

Beitrag von Alexander Karlsson »

Heide, es ist "uanmeldt besøg" :)

Es musst schwierig zu dänisch lernen sein, aber kämpf! Trainiert und trainiert!

Doch bist du sehr gut :)
Antworten