Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej og godt aften allesammen,
kun en lille hilsen fra min side i aften.
Jo, der var meget ballade i den anden tråd - jeg gider ikke at læse det alt. Man kan næsten snakke om en sort fredag for dk-forum :!: :shock:

>> Danebod,
tillykke med examen. Jeg krydser fingre til de næste tre eksamer , men jeg er sikker på, at du kan godt klare det. Drejer sig det om dine sidste eksamer eller kommer der nogle efter?

>> Vilmy,
ta’ det med ro og pakke alt sammen. Det tager ikke længere nu og så kommer der bedre tider igen.

>> Nullermand,
måre har vi også haft. Men vi bor på landet ikke midt i byen.
Vi har haft måre i bilen og oppe på loftet. Der kan jeg ikke fortælle i nogle linjer om, det er en længere historie, meget morsom. :mrgreen:
Jo, der har du ret i. Det er et langt stykke tid, til min næste ferie på Bornholm. Jeg ved ikke hvor jeg skal klare det – uff. :|

>> muldvarp,
det er dejligt at hør fra dig igen. Håber du var ikke syg!

I morgen kommer min datter tilbage fra Hamborg. Hun er allerde færdig med sin 6-ugers praktik. Glæder mig til kufferter fuld med snavset vasketoj :roll: :(

Ikke mere for i aften. Jeg er lidt træt. Ha’ det godt allesammen indtil næste gang.
Kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Så, nu er det pakket; i morgen får jeg besøg, og så kommer der tre strenge dage, men champagnen er allerede stillet køligt indtil torsdag aften.

Det er godt at I er her. Jeg hjælper gerne lidt med sproget og "hyggesnakker" med Jer.

Fortsat god lørdag,
vilmy
Zuletzt geändert von Vilmy am 11.02.2007, 09:08, insgesamt 1-mal geändert.
Berndt

Beitrag von Berndt »

Flere rettelser:
@ Heide - 8.2.07:
kun en lille hilsen sent om aften.< aftenen -> (besser:)kun en lille sen aftenhilsen.
@ Heide - 9.2.07:
....at I er rask og frisk < raske og friske
Jeg kom før tiden tilbage < jeg kom tilbage før tiden (oder:)...før beregnet..
Vores ferie tog kun knap en uge < varede kun knap... ("tog" würde heißen, daß der langweilige Urlaub endlich vorbei ist :wink: :!:)
Nu må jeg venter til sommerferie < nu må jeg vente på sommerferien ...
Den vil jeg heller ikke har < have. Håber vi må får < få et tidligt forår.
Det vil ikke tage længe og han er stort.< Det vil ikke tage lang tid / det vil ikke vare længe, så er han stor..
vinterginster < vintergyvel/forsythia (meine ich)
der har < det har du ret i, der findes muldvarpe...
det viste jeg.< det vidste jeg...
viste < vidste jeg ikke før, at der findes ingen muldvarpene < ikke findes muldvarpe på Møn og Samsø.
Og hvad er med alle de andere < andre små øer, fx Femø, Fejø, Læsø osv. ? :arrow: Der findes enkelte mindre øer uden muldvarpe, men jeg kan ikke lige finde ud af, hvilke det drejer sig om.
@ Heide - 10.2.07:
Der kan jeg ikke fortælle i nogle linjer om, (besser:)Det kan jeg ikke lige fortælle i nogle få linier...
Jeg ved ikke hvor < hvordan jeg skal klare det..
det er dejligt at hør < høre fra dig igen.

:arrow: Nu er det allerede blevet "ud på de små timer" - jeg tror jeg stopper her....
katti

Beitrag von katti »

Hej I !
Nåh Vilmy, du var dog endnu langt vågen (soll lange wach heißen, klingt irgendwie falsch :roll: ) Håber du er rask og frisk de næste dage!

Nu skal jeg spørge engang. Jeg ved ikke, om jeg har rigtigt frostået, som Danebod skrev. er hat 3 eksamen während der kommenden Woche-aber da geben sich ein Haufen zertifikate auch noch die kante ...
Kan man det så sige :oops: eller har jeg det forstød komplett forkert?

katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Berndt - tak fo rettelsen en gang til!!!

Danebod - jeg krydser også fingre for dig!!!

Charlotte - hvorfor tak???? Vi er jo venner - og venner lässt man nicht im Regen stehen - hvordan siger man på dansk?

Nullermand - du har skrevet nogle kloge ord - tak for det.

Måske kan nogen som var aldrig hos os ikke forstår hele hysterien. Jeg havde tilbagetrukket mig selv fordi det var ikke mere det samme. Der var for mange som ville bare ophidse stemningen.
Men der skriver mennesker som er blevet gode venner nu. Og vi kan bare møde der.
Der er mange som interesserer sig ikke for det slags samtale - og det er jo i orden! Jeg kigger også ikke i alle tråde.

Men jeg elsker det her sproghjørnet!!! Og så vil jeg kigge ind regelmæssigt og skrive og snakke med jer!

Hver dag nogle linier :wink:

muldvarp - fint at have dig her!! Kunne kærnemælken ikke fordrge dig??? Håber, vi ser dig tit igen!

Jeg må nu trække tøj på (sidder her stadigvæk i nattetøj :oops: )Mine forældre kommer lig. Vi vil kigge på loppemarkedet som finder sted i dag. Måske kan man jo finde das ein oder andre - den en eller anden ting(?)

Så ha' en god søndag, I alle!!!
Gabi
Danebod

Beitrag von Danebod »

Ganz so schlimm ist es nicht - noch drei Prüfungen in den nächsten Wochen, hab ich geschrieben. Die nächste allerdings möchte ich schon diese Woche ablegen, es ist auch mit die Wichtigste.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
vi kom lige hjem fra vores nabo. Vi drak kaffe og spiste hjemmelavet lagkage – lækkert!
Håber I har også haft en rigtig hyggelig weekend :)

>> Berndt,
du skal ha’ en extra-tak for rettelserne næsten midt om natten.
Undskyld, det var ret meget denne gang :oops:
Speciel tak for forklaringer angående “vores ferie tog kun knap en uge“ . Hvad for en fejl, men det vidste jeg virklig ikke. Håber jeg kan huske det lidt længere :wink:
Berndt, hvad mener du med: :arrow: Nu er det allerede blevet "ud på de små timer".

>> Gabi,
var loppemarket vellykket – hvad har du købt ?
Når det drejer sig om loppemarket blive jeg altid opmærksom. Jeg elsker stemningen og atmosfæren, selv om jeg tit gå tomhændet derfra :P
(nyt for i dag: gå tomhændet derfra :idea: )

Jeg smutter nu, jeg skal lave aftensmad.
Kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
katti

Beitrag von katti »

God søndagaften allesammen!
Jeg forvekslede Berndt og Vilmy Undskyld :oops: du Berndt var jo langt vågen :wink:

I aften var vi hos en græsk restaurant og jeg drak en ekstra Ouzo "Jámas! :D " for jeres nye Plauderecke (hvad kalder man det på dansk?)
Nu er jeg fuldstændigt fuldt :wink: med Souflaki og Tzatziki.
Jeg tror jeg kan i aften bare ligge på sofaen og slappe af. :mrgreen:

Nu hvor jeg skriver her ser jeg at Danebod og Heide også skriver:
Hej God aften!
Danebod, hvad betyder "vanke(r)" i denne sammenhæng? Jeg kan kun finde "vanke-es gibt Schläge/Kuchen/ es setzt gleich was osv." i min ordbog :roll:

katti
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Heide.

Deine Frage:
Berndt, hvad mener du med: Nu er det allerede blevet "ud på de små timer".
:arrow: Sagt man auf dänisch, wenn etwas lange gedauert hat - bis weit in die Nacht:.... 22 Uhr - 23 Uhr -24 Uhr ---> danach fangen die "kleinen Stunden" an ---> de små timer efter midnat = 1 Uhr - 2 Uhr - 3 Uhr... (usw.) :wink:

Gruß
Zuletzt geändert von Berndt am 11.02.2007, 19:04, insgesamt 1-mal geändert.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften!

Nu bliver det igen roliger i forummet!

På loppemarkedet har jeg fundet en fin lyseholder. Det er en glaslyseholder og inde i er små sten, muslinger og et lille fyrtårn. Oppe på toppen kan man sætte et lys.

Næsten glemte jeg min anden indkøb: en fluesvampe hvori man også kan sætte et lys. Den er meget sød - med 2 vinduer i sin svampeskaft.

Som I nemt kan se: Jeg elsker stearinlys og alt hvor man kan sætte dem ind. Der er en meget hyggelig stemning i stuen når lys tændes og brændeovnen buldrer.

Her regnede det næsten hele dagen... Bedst er virkelig at hygge på sofaen. Og efter loppemarked-besøg og frokost gjorde vi det. I fjernsynet kom min absolute yndlingsfilm "Stand by me". Så var det en ret afslappende eftermiddag i dag.

Er der nogen der ved hvad "sørme" betyder? Jeg har fundet ordet ikke i ordbogen. Min danske veninde skrev: et sørme sted....

Jeg ønsker jer alle en god start i den nye uge!

Hilsen fra Gabi
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej alle sammen,

@Heide: lige 2 ting jeg så i dit indlæg - extra = ekstra
var loppemarket = loppemarked vellykket – hvad har du købt ?
virklig = virkelig
Når det drejer sig om loppemarkeder bliver jeg altid opmærksom
Hier solltest du Mehrzahl benutzen, da du ja Flohmärkte im allgemeinen meinst.
Und nein, ich war nicht krank, aber wir hatten Krankenhausaufenthalt i.d. Familie.
@Danebod: jeg krydser lige fingrene - held og lykke med de næste eksamener
@Berndt: jeg ved hellere ikke hvor i DK, undtagen Bornholm, man er fri for muldvarpe... men Vor Herre bevares: er vi så slem endda???

Tak til alle jer for jeres hilsener. I dag var jeg til børnefødselsdag. De voksnes selskab muntrede sig med at diskutere liveligt udgangen af Dansk Melodi Grand Prix. Personligt havde jeg en anden favorit end den der vandt, men da jeg først så Peter Andersen måtte jeg konstatere at det ville være noget glimrende og glamourøst hvis han kunne komme til Helsinki. Tadahhhhhhh: se selv
[url=http://www.dr.dk/Melodigrandprix/forside.htm]her[/url]
DQ har virkelig begejstret danskerne...

Nok fra mig i dag
Ha' en god søndag aften alle sammen
muldvarpen
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej Gabi,

sørme... puha, jeg tror det er et bandeord :wink:

Hilsen
muldvarp
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Muldvarp - I er dog ikke slem, jeg elsker alle dyr, mest dem der har en blød pels!

DQ - Wow! Desværre kan jeg ikke lyde til sangen på den side. Og har jeg set det rigtig? En af Brødre Olsen war der også? Smuk som et stjerneskud kan jeg stadigvæk rigtig godt li'!

Berndt - små timer kender jeg godt!!! Men jeg mener ikke timerne fra 1 til 2 til 3. Mine små timer har jeg efter arbejdet - min aften er altid fyldt med små timer - vil sige: aftene er altid for korte!

Gabi
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Gabi.

Nej, det er ikke så slemt :wink: : Det betyder det samme som: pokkers, knageme, minsandten.
Skal egentlig staves "søreme" og det er et adverbium.
Man kan derfor ikke sige: et sørme sted.
Man siger f.eks.: "Det er søreme et dejligt sted. - Det er søreme et fint hus (o.s.v.) eller: ..knageme et dejligt sted (osv.)
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Berndt - tak for forklaringen. Måske har jeg skrevet det ikke rigtig ned, det kan godt være.

Gabi
Antworten