Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Katti,
ja, tak, også et glas til mig :wink: .

vilmy
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

hej katti!

jeg tager også en glas. tak!

mange hilsner til stralsund

Grit und Familie
Zuletzt geändert von Dänemarkfans am 30.06.2007, 16:55, insgesamt 1-mal geändert.
katti

Beitrag von katti »

Ja, så gerne!
Men Grit, det er et glas. Hvis du vil, så kunne jeg prøve at undervise dig på lektion 1-13 i vores kursusbog. Så skal du ikke vente på en ny lærer og kan måske god deltager hos et kursus for de næste lekioner.

all: I går har vi haft et problem, måske kan I hjælpe. Hedder Datid af tømme tømmte eller tømmede. I min ordbog af Langenscheidt står den første version og i PONs den anden.

Og Berndt, skulle du læse med. Jeg søger hele dagen dit indlæg om "Roskildesyg". Jeg kan det der ikke finde :(

katti
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

tømte eller tømmede

vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen,

nå katti, nu kommer jeg for sent, cideren er vist tømt. Sig mig, var det så igen et begynderkursus (fordi Grit var jo også med, forstår jeg) eller har I kurser hvor der er forskellige trin i samme gruppe?

Vilmy, så er vi jo enige om Ørnen (og danske film i det hele taget). :D

Heide, mit glastag bliver nok dyrt - for forsikringen. Men hvis det var hærværk betyder det, at mit bidrag til forsikringen også bliver højere. I værkstedet sagde de, at det lige så godt kunne være en stormskade - men jeg ved jo, at der var ingen træ i nærheden af parkeringspladsen. Det ankommer nu på, om Teilkasko eller Vollkasko betaler for skaden, hvis det er Teilkasko, bliver alt som det var.

Min stuetiger kommer ikke med halve mus, men er ellers også meget opfindsom. Fx. skal blomsterbuketter i vasen i hvert fald omarrangeres hver nat, og selvfølgelig skal enkelte grønne dele af buketten fjernes (spises). Skrivebordet skal ryddes op, papirkurven skal tømmes, tørrestativet skal væltes, osv. - ja, sådan en kat har mange opgaver, men det meste sker om natten mens jeg sover, så får jeg ingen chance til at gribe ind med pædagogiske foranstaltninger - og de ville ikke virke alligevel! Som jeg læste i en avis for et par dage siden: Ein Hund hat ein Herrchen, eine Katze hat Personal. :mrgreen:

Nu slutter jeg for i dag,
vi ses i morgen,
Nullermand
katti

Beitrag von katti »

Ja, Nullermand, det var for sent i aftes. :mrgreen:
Det var et kursus med forskellige deltagere, fordi vi jo så få altid. Ellers var der begyndt slet ingen kursus, aldrig. Jeg kunne på denne måde igen tale på dansk.

Og mange tak Vilmy for oplysningen med at tømme ( det passede jo til cidre, ikke sandt) :wink:

Hvad laver I i weekenden?
Her er vejret grå og min mand skal på arbejde. I morgen kører jeg med børnene til venner og vi vil binde kurve og snakke sammen.
vi ses i aften?
katti
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
jeg lovede, at komme tilbage i går aftes. Men mens jeg læste min bog faldt den pludselig ned på min næse - öv! Det var ganske vist alt for hyggeligt på sofaen. Sådan skiftede jeg tidlig til sengen.

I morges har jeg prøvet en ny opskrift for kirsbærkage. Efter opskriften bruges da næsten ingen mel, kun 30 g for hele bagepladen, men 8 æg.
Nu sidder kagen forbandet fast på pladen og jeg ved endnu ikke hvordan jeg kunne løse den. Maske skal jeg servere forneme (eller med 2 m ?) små stykker :wink: :mrgreen:

> Nullermand,
så det er med katten. I dag føler jeg mig virklig som kattens tjener. :roll:
Det regner hos os igen og katten kan ikke lide væden, men han vil også ikke blive i huset. Så sidder han for yderdøren og råber "miau, miau, miau......" efter mig. Så har jeg "smidt" han ude allerede nogle gange. Men turen tager ikke længere som et kvarter, så kommer den lille tilbage og banker med sin hoved på køkkenvinduet og jeg åbene tålmodig døren igen og igen.

Desværre har jeg ikke haft tid for "Anna Pihl”. Nu har jeg lige læst i en anden thread, at det er muligt at se afsnit 1 som „Abrufvideo“ hos ZDF. Så har jeg noget at gøre i eftermiddags.

Jeg smutte nu, skal tage mig af min kage.
Kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Na, så er Danmark lyserød i dag i anledning af Isabella Heniretta Ingrid Margrethes dåb. De sidste tre navne var logik for burhøns, den første en variation på moderens andet navn, Elizabeth.

Nu til noget helt andet: jeg downloadede lige Jazztimens tribute til Leo Mathiesen med bl.a. Sigurd Barrett. Er der andre der benytter sig af dette fremragende tilbud for at lytte til dansk radio? en findes her:

Forsiden til P2 Podcasten findes her: http://www.dr.dk/P2/podcast/

kh fra det regnefyldte Danmark.
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

vi var i Lohals i går for at se efter haven og jeg kan meddele, at blåregnen lever endnu. Men lejeren viste os billeder han havde taget dagen efter stormen og der lå blåregnen fuldstændig væltet. Ellers slynger den sig tæt om pergolaen og der sad den fast for mange årtier. Lejeren havde sammen med en mand fra udlejningskontoret allerede oprettet planten igen, og vi har fikseret den bedre nu. Jeg forstår ikke, at den ikke er knækket. Jeg vidste ikke, at grenene af blåregn, selvom de er armtykke og meget gamle, er så elastiske. Trods alt overvejer vi, at klippe planten kraftigt tilbage i efteråret og „genopbygger“ den, så kan vi nemlig benytte lejligheden at forbedre stativet på samme tid.

Men kan I huske hvad skete der med to af vores æbletræer i novemberstormen i sidste år? De to med gyngen? En af dem stod nu rigtig skrå og vi sagde til lejeren, at vi vil beordre en gartner, som skal fælde træet i den næste uge. Men da vi kørte tilbage ringede lejeren lige før vi kørte over grænsen og sagde, at træet var væltet. Efter to stærke storm og nu med alt den regn og den bløde jord var det nok for meget. Det var nu altså det syvende frugttræ vi mistede i de sidste 4,5 år - nu kan det være nok!

Vilmy, jeg kiggede på nogle danske DVDer i Svendborg i går men der var noget, jeg ikke forstod. Når på bagsiden står: „Dansk for hørhæmmede, tekstet: nej“ - hvad skal det betyde? Får jeg danske tekster eller ej?

Jeg skal lave aftensmad nu, og mens jeg er i køkkenet downloader jeg Mads og Monopolet som podcast, den udsendelser lytter jeg ellers gerne til når vi er i bilen på vej til Lohals. Jeg er spænt på, om det fungerer med Mac, mange tak for linken, vilmy.

Jeg kigger ind senere,
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen, allesammen -

det med podcasts fra dr.dk virker rigtig godt. Jeg kan afspille dem i iTunes, og det bedste er, at man på den måde kan høre radio - og gentage de dele, man ikke har rigtig forstået. Det er en rigtig god øvelse!! Nu skal jeg finde en bestemt udsendelse af Mads og Monopolet. Niels hørte den i Danmark for et par uger siden og fortalte om den - den gik om det fine sommer-selskab i Tisvildeleje og en cycelhjelm, som ikke passede til en/et? bestemt outfit - Niels syntes den var meget morsom, måske kan jeg finde den.

Vi ses,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Kære alle,
det var en våd weekend! Regn, regn og atter regn. Vi var ude i formiddags, men efter fem minutter begyndte det at regne igen...

Det blev til en mor og datter søndag indenfor, og det var måske også godt sådan, det havde i hvert fald datteren brug for.

Nu er søndagen ved at gå på hæld, og solen går ned om 20 minutter, om en time er det mørk, og jeg når at skrive til Jer.

JEg har været forbi min kælder, Nullermand, hvor mine købe DVDere står. og jeg har ikke kunnet finde finden en enkel DVD med bemærkningen „Dansk for hørhæmmede, tekstet: nej“. Mine har "Tekstet: dansk for hørehæmmede". Ej heller kunne jeg finde noget på min datters DVDere, men det giver jo heller ikke mening at tekste "Bamses billedbog" til de små analfabeter. Jeg leder videre.

Dejligt at du kunne bruge podcast til noget. Jeg skal nok sørge for noget til TV'et også....

Og godt at høre at din blåregn har overlevet. Frugttræerne derimod står vist til udskiftning.

Så, jeg vil slappe lidt af nu.
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej vilmy,

nu er jeg ikke sikker på, om jeg citerede rigtigt fra DVD´ernes bagsider. Men, hvis „dansk for hørhæmmede“ betyder, at der findes danske undertekster, så er det jo det, jeg har brug for. Måske skal „tekstet:nej“ betyde, at der findes ingen andre sprog på DVD´en. Så er det jo en skam, at jeg ikke slog til ved tilbuddet hos kvickly (Anna-Pihl-Boks), men Niels skal nok købe boksen i næste uge. Tak for hjælpen!

Jeg ønsker dig en afslappet aften, vi ses,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Mon ikke det er sådan, at dine DVdere var tekstet for hørehæmmede, ligesom mine DVDere.

Det ville være det mest oplagte gæt!

Godt at Niels skal den vej alligevel.

kh vilmy
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej allesammen,
det var en weekend.
Fredag havde meget regn, derfor havde jeg tid at arbejde med computeren.
Lørdag en lille regnbyge, skyet og solskin. Poolen havde 21 grader.
Om aftenen havde vi alle bål og grill.
Søndag var skyfri himmlen og vi skal til hjem.
Det var en dejlig weekend en gang til på Sindal-camping. :D
Mange hilsener
Ulli
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej kære venner,

først hjertelig velkommen til alle nye sprogvenner her i hjørnet!!!
Jeg håber at se jer her mange gange. Og når der er fejl - bliv bare ved med!!! Nobodys perfect!!! Og vi er jo her for at lære mere og mere, ikke?

Som I kan se er vi tilbage efter en 3-uges-ferie. Jeg vil lige nu skrive beretningen af vores fereie i Plauderecken på tysk...jeg tror, jeg er lidt ueberfordert - stillet til en stor krav??? - når jeg skulle skriv det hele på dansk.

Var der noget som jeg forsømmede? I har jo fyldt så mange sider siden jeg kiggede ind sidst!!! Der kan jeg ikke følge!

Hilsen
Gabi
Antworten