Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen;

kun en lille nathilsen fra mig. Bettina og jeg er meget træt fordi vi havde meget travlt i haven. Vi høstede hyldbærer og lavede hyldbærsaft.

I morgen begynder undervisning igen, men jeg var allerede to gang i skolen sidste uge for at organisere nye skoleåret.

Desværre ingen tid for Matador - der var fort mange grillfester. :wink:

@Heide: Hilsen og en god bedering til din mand!

@Nicola: Stakkels du! Hvis ensomhed er fort stort (stor?), husk Castrop er bare 30 min kørefart fra Marl :idea: . Nej, vi er også ikke tilmeldet til nu og skal gøre det i den næste tid. Sækkepiberen med katten kender jeg godt og kan godt lide det.

Vi ses, sov godt og drøm sødt,

Ralf
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

hej allesammen!

jeg er også her. jeg skuller sige kærlig hilsen til katti. hun har ikke tid.

hvordan er et vejr hos os? hos mig er varm, til varm.

så jeg skal arbjede.

k.h.

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære.

vi var ude i går og kom sent hjem, der var jo CSD i Hamborg i den sidste uge. Selve parade var i lørdags, så den mistede vi, og derfor valgte vi at går hen til gadefesten ved Jungfernstieg i går, for at spise noget og for at drikke nogle øller sammen med gamle venner, som man hvert år møder til den anledning.

Før lavede jeg en blommekage, den spiste vi mens vi kiggede Formel 1, men nu har jeg så mange blommer tilovers, at jeg også vil lave marmelade i aften. Blommerne havde jeg plukket i Lohals fra et af vores døende træer, så det bliver nok den sidste gang, vi kan nyde dem. Det er en skam, fordi blommerne er meget lækre og meget bedre som de, vi kan høste fra en anden, mere sundt, træ.

Berndt: tak for dine forklaringer angående baiser og marengs - jeg havde ikke hørt ordet marengs før Heide skrev det her, men det er sjovt, at ordet egentligt er en misforståelse.

Vilmy - det lyder lidt som Murphy´s Gesetz: alles was schiefgehen kann, geht schief. Bilen, familien - men så kunne I altså slappe af efter det hele. Hvor længe holder du ferie, skal du også arbejde igen i den her uge?

Heide: migræne er sådan noget specielt, man ikke rigtig kan forklare. Der findes så mange mulige årsager, og behandlingen er, synes jeg, somme tider som at spille lotto. Jeg håber virkeligt, at speciallægerne finder ud af problemet, så I alligevel kan komme af sted. Jeg krydser stadigvæk fingre for Jer.

Nicola, din stakkels, nu er du alene igen, men som jeg kan forstår det, kommer dine piger nu i puberteten - så skal du nok i det mindste ikke kede dig uden Steen. :mrgreen:

Ralf, det med Matador haster jo ikke, tag det bare rolig. Nu skal man nyde de skønne aftener.

Sådan, I kære, blommerne venter,
vi ses senere,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Igen bare en lille hilsen fra mig.
Vejret er for fint at sidde foran PCen.
Og for fint for at kigge Matador - selv om jeg er meget spændt når det går videre [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/a015.gif[/img]

Heide - jeg krydser også fingre til dig og din mand.

Nicola - billedet fra sækkepiberen er virkelig sjovt!! Stakkels kat

Nullermand - blommekage!!!!! [img]http://www.cosgan.de/images/midi/nahrung/b040.gif[/img]
Jeg synes vi skal have en på søndag. Der er vi igen på pladsen og har gæster

Nu hurtig i haven - vi købte nogle Bodendecker mere som skal være plantet nu

Hej Hej

Gabi [img]http://www.cosgan.de/images/midi/verschiedene/f035.gif[/img]
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

tilbage på arbejde, datteren er i børnehave igen og nyder det, og humøret bliver langsomt bedre.

Det er bare så træls, når alt går galt, og det erjo hellere ikke billig.

Nå, i hvert fald nyder vi vore aftener i haven. Datteren leger med vandslangen, og planterne nyder det.

kh. vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

i dag kunne jeg endelig nå at se de sidste to afsnit af Claus Meyer - med bl.a. nogle dejlige optagelser fra Bornholm, så den DVD sender jeg videre til Heide efter hendes ferie, hun kender helt bestemt alle de steder man ser der og er jo ellers også interesseret i madlavning.

Din ferie er altså også forbi. Findes der også sådan noget som efterårsferie i Danmark? Vi har en enkel uge i oktobermåneden, hvor huset ikke er optaget indtil nu - men det ser ud, som om Niels vil have travlt i den uge. Ugen er derfor „frigivet“ til udlejning - men jeg håber på, at den ikke bliver booket og at han kan finde tre eller fire frie dage, det ville være fint.

Nå‚ nu skal jeg lige rette mit eget, sidste indlæg lidt, jeg var for sjusket, da jeg skrev det:

..og meget bedre end dem, vi kan høste fra et andet, mere sundt, træ.

Og så mangler der nogle t-endelser, tror jeg:

..noget, man ikke rigtigt kan forklare.
..tag det bare roligt.

Var der mere? Ordstillingen, formoder jeg...men ellers?

Og så skal jeg prøve at rette Grit:

..Jeg skal sige en kærlig hilsen fra Katti, hun har ingen tid.

Hvordan er vejret hos Jer? Hos mig er det varmt, alt for varmt.

Okay så - marmeladen er færdig, skjorterne er strygede, Claus Meyer er set,
så skal jeg se at komme i seng.
En kærlig sommerhilsen herfra,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

at først skal jeg takke for jeres gode ønsker.
I dag var jeg med min mand i Universitätsklinikum og han blev indlagt.
I hvert tilfælde skal han blive i sygehuset 5 dage måske en uge. Han skal få cortison-infusioner og forskellinge andere medicin.

Jo, så skal vi blive selvfølgelig foreløbig hjemme. Når han har det virklig godt efter behandlingen starter vi måske 8 eller 10 dage sennere. Vi er heldig, at vi har lejet sommerhuset fra vores venner. Så skal vi kun betale når vi bo i huset. Færgerne og hotelværelser i Malmø skal ombestilles eller annuleres.

Nicola,
nu jeg er også alene og har lidt mere tid for at læse jeres indlæg og skrive her. I det sidste dage skal jeg stadig komme min mand til hjælp. Jeg var løbet mange mange gange op ad trappe, ned ad trappe. Han var så svimmel og har haft dårligt hovedpine, at han brugte stadig hjælp og kaldte efter mig. Jeg tror, at det er godt, at han i sygehuset nu og håber at han må få professionelt hjælp.
Og til sidst tak for sækkepiber-billed, når ved jeg endelig hvordan Ralf ser ud. :mrgreen:

Ralf,
tusend tak for din hilsen og dine gode ønsker.
I skal have en stor have med mange bær og fruit. Vi er allerede færdig med at høste fruit. Der kommer kun nogle æbler og valnødder i efteråret. Mirabeller sidste uge – og nu har jeg lavet en masse marmelade og fryseren er propfyld..

Gabi og Ralf,
ta’ det rolig med Matadoren og nyder de lune sommeraftener. Kig Matadoren når det regner igen – Matadoren løber ikke af sted. :wink:

Nullermand,
nu var det ikke kun migræne, men den slags sygdom (Aussetzung eines Gleichgewichtssinns) har også mange forskellinge årsager og man ved ikke indtil nu, om behandlingerne vil blive succesrig. Men stole på mig, jeg er heldig, at den fjerde læge fandt endelig noget.

Vilmy,
håber du har det bedre nu efter nogle små uheld.
Der jeg har læst „Datteren leger med vandslangen“ så jeg min datter igen, da hun var en lille pige. Hun var helt begejstret når vandslangen var på græsplanen.

Jeg smutter nu, jeg er lidt træt i aften.
Ha’ det god indtil i morgen.
Kærlig hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Jeg kommer kort tilbage !

Nullermand,
jeg glæder mig forvejen på den DVD :mrgreen: , meget mere hvis jeg skulle ikke holde ferie på Bornholm i sommeren.
På forhand tak.

Kh
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Øv Heide :( -

jeg havde håbet så meget på, at I kunne rejse alligevel. Men du tager det meget godt og derudovre med humør - og det er jo også rigtigt. Det drejer sig om en ferie i livet - men din mands helbred er jo langt vigtigere. Du får Claus Meyer med posten, jeg sender ham i morgen, så kan du have en erstatning for Matador, som du sendte videre til Gabi pga. din ferie.

Nu skal lægerne først finder ud af, hvad der er galt med din mand - og måske siger de jo også, at en ferie på Bornholm ville være den bedste medicin - og så tager I derhen alligevel.

Indtil da skal jeg nok forsyne dig med lidt underholdning - jeg har også nogle bøger her, du kunne være interesseret i, men nu starter vi med Vilmys optagelser af „Mad i norden“ - det skal nok være noget du kan lide! :wink:

Kærlige hilsner fra
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Nullermand,
i forskud tusend tak for entertainment :mrgreen:
Du iagttog det rigtig, jeg prøver at tage det hele godt og med humør. Og selvfølgelig er Bornholm den bedste han kan ønske sig for en afslapning og at komme til kræfter igen. Han har haft meget stress og har været under stort pres i de sidste måneder (år ?) og måske får han nu det at føle. Vi er alle kun mennesker og vores kropp er ingen maskine.
Det ved jeg, men min mand har næsten glemt det.

Tilbage til Bornholm. Vejen dvs. anrejsen er meget langt og måske er lidt besværligt til ham. Men jeg ved det ikke endnu. Når han har det bedre skal han selv bestemme om han have mod på den lange rejse. Men jeg er lidt bange for at sygdommen skal komme tilbage og hvad gør man, når man er på øen. Ikke alle patienter bliver indlagt i Bornholms Sygehus, nogle komplicertere og vanskeligere sysdoms-falde (?) skulle ta' med fly til København.
For nogle år siden var jeg selv lidt forbavset over, at man får næsten igen behandlinger i weekenden, kun skadestuen var bemandet. Det er helt anderledes i Tyskland.

> alle
en kærlig hilsen til jer.

Jeg smutter nu, skal se om alt går rigtigt i sygehuset :mrgreen:

Vi snakkes ved.
kh
Heide
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

tak nullermand for dine hjælp.

jeg var i VHS i går. jeg tilmeder mig til Kurs2.

min mand vil Kurs1. nu jeg overvejer at jeg også Kurs1. og ikke Kurs2.

hvad I mener??

tak for mening!

k.h.

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Grit,

det er sjovere at være sammen om noget, så I kan hjælpe hinanden og dele oplevelsen hvis I begge tager samme kursus.

Øv, Heide, god bedring herfra. Heldigvis er Bornholm jo på så langsom gennemrejse, at den vil være i Danmark i et pår årtusinder endnu, Så *I når det nok!

Kh. vilmy
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej igen,
det er da godt at I begynder at rette Jer selv. Det sparer arbejdstid :D .

Jeg er begyndt igen og kan ikke rigtig se, hvordan jeg kan nå det, der skal nås, indne tirsdag, men på en eller anden måde lykkes det altid. Så jeg må bare klø på.

Kender I farvet solcreme til børn? Det gjorde jeg ikke indtil i morges, hvor jeg sendte et blåt barn i børnehaven; hun lignede faktisk en smølf...på nær hatten. Det bedste af alt er at hun elsker det? Hun elsker at smøre sig selv ind i solcreme...men det var også et par års arbejde at træne dette.

Der var en udsendelse om Døndalen på TV i dag, jeg sender den til Nullermand, så kan den rejse til Sydtyskland derfra og trøste Heide & hendes husbond, når han en gang bliver udskrevet. God bedring herfra!

God nat,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Grit, jeg synes også I skulle tage samme kursus, det er, som vilmy skrev, sjovere og når I lærer på samme niveau kan I også bedre lave Jeres lektier og øvelser sammen.

Heide, hvordan går det hos Jer, fandt lægerne ud af noget?

Vilmy - hvad for helvede er en „smølf“???. Sådan en findes ikke i min ordbog, men jeg forstiller mig sådan noget som en „Schlumpf“. Er det rigtigt?

Og nu du taler om Dønsdalen (hvad ellers det er, aner det ikke, men er meget spændt på det) - har du været i „den geografiske have“ i Kolding? Det er noget, Niels havde hørt om og jeg ved ikke rigtig, om vi skal besøge haven - synes Du, haven er seværdig? Den ligger jo, sådan set, på vores almindelige vej. Men jeg kan herfra ikke vurdere, hvor meget tid jeg skal indregne for den. Hvad mener du om det? Efter de oplysninger, jeg kunne finde i internettet, er det sådan noget som Hamborg´s botaniske have - bare indelt i geografiske zoner. Men jeg kan ikke forstille mig, at det fungerer meget godt i Danmark - hvis jeg skal opleve fx middelhavs vegetation, skal de klimatiske forhold jo passe, ellers fungerer det nok ikke. Man kan jo ikke „simulere“ klimatiske forhold - hvad skal jeg altså opleve i Kolding? Hvis du ikke kender den have, skulle vi benytte lejligheden for at besøge den sammen - det ville være sjovt at strejfe rundt i den med Sophie på min side, som fortæller, hvad der skulle ske i PRÆCIS to minutter. :mrgreen: (Okay, das war ein Insiderwitz - man muss Sophie erleben, um DAS zu verstehen!)

Nu skal jeg lige forklare, hvorfor jeg er her så sent (og det er ikke for at overtage Ralfs job) - Niels kom hjem i dag, meget sent, og han skal videre til Sylt i morgen. Men han kom hjem, midt i ugen - det er da meget usædvanlig. Men på den måde er det bedre end alt andet: Jeg har ham her - og selvom han skal tage afsted i morgen tidligt, er det noget specielt. Og derfor smutter jeg nu.. :wink:

Ha´ det godt, I kære,
Nullermand
Danebod

Beitrag von Danebod »

Smølf er Schlumpf, og tegneserien med de blå dværge, der på tysk hedder "die Schlümpfe", hedder på dansk også "smølferne".
Antworten