Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

hmmh - ikke noget nyt fra Charlotte, det håbede jeg ellers på. Måske sover hun sig rask. Så krydser vi fortsat fingre og håber på en raskmelding i morgen.

Vilmy, at oversætte er ikke bare spændende - det er faktisk sjovt, et arbejde jeg kunne vænne mig til. Jeg har rettet katalogtekster, annoncer og billedtekster for Niels før, men at oversætte en hel reportage eller interview, det er noget helt andet. Sproget som volder mig problemer er pudselig nok tysk: mange ting er så enkelt og i én sætning sagt på dansk - og på tysk bruger jeg tre bisætninger. Det er der, hvor jeg skal finde andre, bedre konstruktioner, indtil jeg er helt tilfreds. Jeg blev færdig med min tekst i går aftes - men i morges kunne jeg se, at det var meget sent: så mange slåfejl, at jeg skulle rette det hele forfra i dag. Nu har jeg en reportage tilbage jeg ikke kunne nå i dag - men jeg skal nu ikke lave den samme fejl i aften, teksten kan vente til i morgen. (at lave en fejl eller at gøre en fejl???? - måske: at begå en fejl?)

Katti - da du anbefalte færgen til Norge: Niels har stadigvæk for mange point hos SAS, som bliver slettet hvis vi ikke bruger dem. Nu har vi planlagt, at jeg skal besøge ham i Oslo i oktobermåneden, fordi han skal arbejde dér nogle dage med en fri weekend imellem. Så kan jeg flyve til Norge (hvis ikke mit fly styrter ned over Sverige :mrgreen: . Men flyet går nok ikke over Sundsvall, hvor jeg endte i en iskold grøft sidste gang, eller over Tornetrask, hvor jeg ved den anden, uhyggelig oplevelse i Sverige tabte mere end 10 kilo i en uge - for mere en tyve år siden. Men måske flyver vi over Tradvikens Tradgatan - hvor det styrtregnede for nylig. Det ville da være sjovt at se på den have ovenfra).

Men nu...
god nat, I kære,
dagen var lang og natten bliver kort,
kærlige hilsner
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Ooops Vilmy,

jeg var ved at skrive og gik glip af dit indlæg. Jeg er spændt på min pakke - jeg kunne læse lidt tilbage for at finde ud af, hvad der findes i den (har ærlig talt glemt, hvad vi snakkede om :oops: ), men det gør jeg ikke, jeg elsker overraskelser! :D

God nat nu,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Du har fuldstændig ret. at oversætte er underholdning & hårdt arbejde samtidig.

Husk at læse korrektur bagfra, når du er færdig (sidste sætning, næstsidste sætning osv.). Så fanger du mange fejl! Når du læser forfra, læser du, hvad du mener at have skrevet. Når du læser bagfra, læser du hvad du har skrevet.

Når man laver fejl, så foretager man sig noget som er forkert, fx bruger man den forkerte grammatik.

Når man begår en fejl, så udfører man en handling, som viser sig til at være til ens egen ulykke eller skade. Fx kan man sige jeg begik en fejl ved ikke at smide min mand ud med det samme.

Vi snakkes ved, vilmy

grrr...slåfejl som jeg lavede....
Zuletzt geändert von Vilmy am 01.09.2007, 00:49, insgesamt 2-mal geändert.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

*lach+grööööhl*

Tak, vilmy, for din forklaring angående lave en fejl og begå en fejl - eksemplet var valgt så godt, at jeg sidder her med tårer (af grin) i mine øjne, også tak for det! På dén måde er det meget indlysende og jeg skal nok ikke glemme det!! :mrgreen:

Men nu er jeg væk,
vi ses i morgen,
Nullermand :wink:
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej allesammen, hej Nullermand

Du må undskyld, at jeg ikke skrev før. Nu begynder jeg at blive lidt stresset, fordi jeg mistede to dage p.g.sygdom.

Jeg får medicin og har fået det lidt bedre. Vi kører altså i morgen. Men vi fik at vide, at der er en fantastisk koncert i Stoense Kirke med Tokyo Kvartetten !!!! i morgen eftermiddag. Vi kunne ikke bestille biletter, det var for sent, men muligvis kan vi købe nogle ved kirkedøren en time før. Koncerten begynder kl. 15.30.
Hvis det lykkes for os at komme ind, så kan vi sandsynligvis ikke mødes?
Hvis vi ikke kommer ind, så er det os, der køber kagen og ville glæde os, hvis I kigger ind. Undskyld mange gange, at det hele er så ubestemt.

Vi glæder os til vores ferie på Langeland :D :D :D

Troldmor
katti

Beitrag von katti »

God aften Vilmy, mange tak for din forklæring! Det har jeg forstået, håber jeg kan også tage det nu altid.;-)

all: Jeg takker jer for hjælperne altid.
Jeg vil ikke blive længere i dette forum, fordi jeg vil ikke blive "moderiert" af en mand, som det ikke kan udholde, som man kalder NPD som Verbrecher og brune skidt.

katti
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Katti,

tja, så er det tid til at sige farvel til dig også. Håber du får det godt i fremtiden.

Selvom jeg er et meget politisk menneske, og selvom jeg ikke bryder mig om den censur der foregår, så vælger jeg alligevel at blive, da jeg ser forummet som noget der ligner en by/et værtshus. Der er mange mennesker, nogle har jeg lyst at tale med; de fleste siger mig ingenting, og nogle har jeg det overhoved ikke godt med. Men jeg forsvinder altså ikke fra byen, fordi der er nogle, der foretager sig noget jeg ikke bryder mig om, mens de opholder sig i en anden bydel, så at sige.

Hvis jeg har lyst til at deltage i en diskussion, så gør jeg det, men jeg deltager heller ikke i hver diskussion herinde i forummet.

Desuden vil jeg personligt ikke bruge ukvemsord i et forum ...eller IRL.

Men jeg respekterer selvfølgelig dit valg og vil gerne sige pænt farvel.

Hvad gør jeg så, når jeg ikke siger farvel til folk? I aften er jeg (igen) ufrivillig barnløs, så humøret er ikke alt for højt.

Har I noget opløftende?

Kh. vilmy
Zuletzt geändert von Vilmy am 01.09.2007, 00:47, insgesamt 1-mal geändert.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Troldmor, vi er jo lige så ubestemt :D . Vi ved først i morgen tidlig, om vi kører eller ej. Når det regner i Lohals kan vi glemme alt om at slå græsset. Men hvis vi kommer smutter vi bare forbi hos jer. Koncerterne i Stoense Kirke er meget berømt pga. kirkens særlige akustik og jeg så endog dronningens bil engang foran kirken ved en anden koncert. Jeg kan godt forstår at I gerne vil prøve at komme ind, så når I ikke er „hjemme“ ved vi, at I var heldige - i det tilfælde: god fornøjelse! Men pas nu på at du ikke kommer til at sidde på en kold kirkebænk hvis du har problemer med blæren eller nyrer i forvejen. :wink:

Vilmy, det var en god idé at læse korrektur bagfra - jeg fandt flere fejl, også i teksterne, jeg havde allerede rettet - og sendt til København per mail. Pinligt :oops: . Men på den anden side: jeg fandt også fejl i de danske originaltekster, så pyt med det. Med noget opløftende kan jeg ikke tjene, desværre. Måske senere, når jeg har slappet af lidt.

Katti, det er en skam at du skrider, men det skal du selv bestemme. Ellers synes jeg, at Vilmy sagde det ganske rigtigt. Og så var der jo allerede mange som skred i vrede - og kom tilbage alligevel. Så håber jeg at det samme er tilfældet dengang.

jeg kigger ind senere, I kære,
og Troldmor: god tur og god ferie (du få en PM)
kærlige hilsner
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

...somme tider er man glad for at være alene hjemme. når fx et billede falder fra væggen og der er glas overalt. :?

SÅ, jeg skal rydde og og rense legetøjskurve for glassplinter :x .

kh, vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

katti - det er en stor skam at du siger farvel. Jeg kan godt forstår din indstilling; tværtimod har Vilmy selvfølgelig fuldstandig ret: Der er så mange forskellige mennesker - i forummet/i byen/på arbejde/i hele verden. Hvorfor flytter? Jeg laver det imellemtiden på den måde at jeg læser ikke mere (eller meget meget sjælden) i andre tråde. Det bevarer mig for at ærgre mig - jeg ved ikke en gang hvordan vores elskede benløse ven hedder lige nu. :)

Vilmy - jeg takker dig også for dine forklaringer!!! De er meget forståeligt....Gid jeg bare kunne huske dem :(

Nullermand - det er virkelig meget kold om morgen! I dag sagde manden på radio noget om natfrost!!! Men - nej nej nej!!!! Mine efterårbilleder klæber jeg ikke på vinduerne i gadedøren.

I formiddags arbejdede jeg i haven. Egernen kom forbi og samlede nogle nødder. Jeg fordelte nogle frø fra en blomst og er spændt om de vokser.
Et sted kigger der små blomster frem - jeg tror det kunne være Herbstzeitlose.

Charlotte - nu er du væk! Fint at du har det bedre!!!!

Hilsen
Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

SÅ, jeg slukker min pc nu og læser videre i min roman, men ikke uden at sige god nat herinde, i hvert fald til dem, der ikke er på ferie og dermed væk fra maskinen.

Glasset er støvsuget væk, alt er i containeren og jeg kan slappe af. Men nu bliver de andre gamle billeder rammet inden jeg hænger dem ob.

kh. vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

hvad var vi heldige i går - kørte nordpå i delvis øsende regn men opmuntrede hinanden hele tiden med: det kan jo være ganske anderledes på Langeland - og det var det så. Fint solskinsvejr med enkelte skyer, græsset var tørt og efter ca. tre timer var det hele overstået. Kun to ting var ikke så godt: vi har meget mere snegle end sidste gang og blandt dem også flere dræbersnegle. Andet problem var at de sidste lejeres hund havde fordelt mange efterladenskaber i græsset. Det er noget, jeg ikke kan forstår - mange af lejere (med hund) skriver i gæstebogen, at de undrer sig og er taknemmelige for, at vi tillader husdyr i huset. Hvorfor sørger disse mennesker så ikke for, at man som husejer ikke kommer til at fortryde denne tilladelse? :roll:

Efter havearbejdet plukkede vi nogle æbler og blommer for Troldmor og hendes veninde, kørte forbi hos dem - og var heldige igen. De var „hjemme“ og kaffen næsten færdig. Så havde vi en meget hyggelig eftermiddag i deres lille stue, med blik over haven og havet mod Lundeborg på Fyn. Troldmor så ikke et spor syg ud, hun har det godt igen. Vi snakkede så længe, at jeg tror hun kunne ikke nå at lave hendes lammeryg derefter - så den bliver nok til en dejlig søndagsmad i aften. Vi kom selvfølgelig også meget sent hjem, derfor skrev jeg ikke noget i går aftes.

Vilmy, jeg håber datteren er hjemme igen og du har fundet alle glassplinter, så hun kan uden fare lade „eksplodere“ hendes legetøjskurve (som du kaldte det sidste gang vi var hos Jer :mrgreen: ).

Gabi, tidløs eller høst-tidløs kommer frem nu - men pas på, at de ikke står alene på bare jord, det ser lidt grimt ud synes jeg, de skulle helst dukke frem fra noget grønt.

Jeg kigger ind senere,
kærlig hilsen,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej mine venner,

det lyder som om du har haft en rigtig dejlig weekend, Nullermand. Det er fint at Troldmor har det godt igen.
Med "Tretminen" i Jeres have er det selvfølgelig ikke så fint. Det skulle være klart for hundeejeren at fjerne hver Sch...haufen.

Vores tidløs (tak for ordet!) stod der allerede på pladsen da vi flyttede i den her lejlighed med den dejlige have. Så står de virkelig bare på jorden med ikke noget rundt omkring - das Tränende Herz, das dort so schön aussieht, ist schon im Winterschlaf....
Men måske finder vi noget vi kan sætte der i jorden.

Jeg havde en fin dag med mine forældre. Min far ville igen vide alt muligt om PC-programmer - og der er jeg slet ikke nogen hjælp!!!
Min mor og jeg brodere lidt (ikke sådan en marathon vi lavede forskelige gange!). Men før gik vi til Loppemarkedet. Jeg har fundet 3 blåfarvende lysestage, lavet af glas og kunne købe dem for få penge. Ser meget smukke ud!!!

Jeg ønsker jer en god begyndelse i ugen!!!

Hilsen

Gabi
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

sidste dagen havde jeg ikke så meget tid for at skrive nogle linier ind her (Tina har meget overarbejde fordi henes chef er i ferie), men just nu er det rolig hos os.

Det føles lige som efterår her i Ruhrdistriktet så vi har begyndt at pakke ud efterårsdecorationen. Det ser sjovt ud!

Vi også forbereder vores ferie i Frankrig (to uger i September og Oktober) og jeg må planlægge en klasserejse til Prag i Oktober.

Det er utidelig for mig men jeg er træet og vil gar til min seng seng.

Har det godt,

Ralf
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godaften allesammen,

der gik nogle dage igen, men denne gang forsøgte jeg i det mindste at læse næsten hver dag hvad I skrev.
Jeg er ked af at høre at katti går bort fra forumet. Også danebod skrev et pb at han gør det samme.
Jeg vil savner dem :( .

Nullermand, det var godt at høre at Troldmor har det godt igen og at I kunne nyde nogle skønne timer tilsammen.

Gabi, din fortælling om din loppemarked-kup vækkede længsel efter en god tur på loppemarked her. Men det regnede på lørdag, så blev jeg hjemme.

Sidste uge var jeg ved at få billetter til Springsteen koncerter og organisere børnepassning.
Jeg ville gerne også tage nordpå og se ham i Forum i København, men Steen er håbløs at han kan score et eneste billet i morgen når forsalg starter klokken ti. Han befrygter at koncerten vil være udsolgt efter få minutter.

Og jeg har begyndt med min hobby igen, med ridning. Det er allerede længe siden at jeg sad på en hest. Flere år har jeg kun bragt mine børn til deres ryttergård, men nu skal mor også op til hesteryggen igen :wink: . Jeg hjælper min ven, som har fem heste og jeg skal ride hendes to norske fjordheste. Øv, alle mine knogle smerter :mrgreen: . Men jeg nyder det!

I morgen aften starter vores dansk kursus igen. Så er det tid igen at slæbe sig af sted i stedet for at hygge sig på sofaen :P ...

Og nu skal jeg slæbe mig i sengen.
Godnat allesammen,
kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Antworten