Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

heide hat geschrieben:Vilmy igen,
"Rummelpott" ?? - var 21.12. en slåfejl ? Jeg troede at Rummelpott er ein Silvester tradition i Nordtyskland ?! Går børnene hos jer allerede før julen - eller ej.

kh
Heide
Det var en slåfejl...det ER den 31.12., altså Sylvester/nytårsaften.

God nat,
vilmy
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

kun en lille nathilsen fra Ruhrdistriktet.

Efter meget travlt i skolen jeg lavede Kürbis-Kartoffel-Puffer i dag (Græskår-kartoffler-pandkager?) så Tina og jeg kunne have noget Halloweenspise efter Tina kom hjem i aften.

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej allesammen,
en lille morgenhils fra mig.
Jeg vider at jeg har ingen skrevet for en måned siden. :oops:
Jeg har brug for presserende et ny job. Jeg skrev mange ansøgninger til arkitektkontorer og byggefirmaer i danmark, men tiden løber væk. :(
Jeg havede nogen samtaler på dansk,men svarer til afgørelser er endnu ikke sluttet. Det er en stor problem til mig.
Jeg håber i har det godt.
Kærlige hilsener
Ulli
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Ulli,
jeg krydser i hvert fald fingre for dig!

Hilsen, vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg havde også glemt Halloween, men det gjorde ikke noget. Som i sidste år kom børnene ikke herop i femte sal.

Ralf, sådan set havde jeg også en Halloweensmad i denne uge, bare nogle dage for tidligt. Min mor kom med en halv gråskar og da hun altid tænker praktisk leverede hun en opskrift med. Jeg lavede altså en græskar-suppe med laks og skulle spise to dage intet andet, fordi det var alt for meget. Men det smagte alligevel godt.

Ulli, jeg håber også at du finder noget arbejde. Jeg er jo selvstændig i den samme branche, derfor ved jeg godt hvor svær det somme tider er. Enten har man for meget arbejde eller slet ikke noget - eller, det er det værste, man har arbejdet som vanvittig og kunden betaler ikke. Jeg håber virkelig du finder noget, helst noget regelmæssigt, et indtægt man kan stole på hver måned.

Jeg har kigget nogle afsnit af „Huset på Christianshavn“ i de sidste dage og jeg må sige, jeg har det lige som Heide og Gabi - uden undertekster forstår jeg ikke ret meget. Men måske er Huset p.C. netop det rigtige for os: et afsnit varer kun ca. 25 minutter og alt hvad der sker i et afsnit er afsluttet derefter, så når man ikke har forstået nøjagtig hvad de sagde gør det ikke noget - i det næste afsnit sker der alligevel noget helt andet. Jeg fik 16 afsnit på 4 DVD´er fra Nicola. Hvis I gerne vil have dem i kopi sig bare til!

Jeg har for resten installeret et nyt version af Firefox - nu med retskrivningskontrol på dansk. Tre fejl i den her tekst, siger programmet: "Halloween", "ca." og "Firefox" - mon ikke der findes mange flere...:D

Ha´ det godt, I kære,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Næ, ikke så mange slåfejl, men to grammatikfejl :wink: :

så når man ikke har forstået nøjagtig hvad de sagde gør det ikke nogetburde være:
så når man ikke har forstået nøjagtig hvad de sagde, gør det ikke noget

et version
burde være:
en version

Kh.
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

tak for rettelsen. Hvis det var alt der var forkert er jeg meget lykkelig. Men alligevel ærgrer jeg mig over min ordbog: jeg ledte efter „version“ og i den tyske del står der: version = version, men uden angivelse af køn. På den danske side findes ordet „version“ slet ikke. Men nu har jeg ledt efter andre ord med -ion, depression, invitation, motion..alle er fælleskøn. Så det er åbenbart en regel, nu skal jeg bare huske den!

kærlige hilsner
Nullermand

(programmet gør mig opmærksom på, at "Vilmy" er forkert :wink: )
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

øv...nu er jeg afsløret som forfalskning.

Jeg kan dog garantere dig, at mit rigtige navn også vil komme frem som "fejl". Ikke engang Danmarks Statisktik kender navnet ([url]http://www.dst.dk/Statistik/Navne/HvorMange.aspx[/url]). Denne skæbne kommer du snart til at dele med mig :P .

Kh. vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Nanu,

det er nogle dage siden jeg prøvede at indføje det gruk af Piet Hein som signatur - men det fungerede ikke. Nu står det pludselig dér. Det forstår jeg ikke... :roll:
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Ja, mænd og teknik...en umulig blanding :wink:

vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

det står 1089 : 21 for dig! Men jeg undrer mig, at der overhovedet findes 21 mænd med mit navn i Danmark :shock:
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Ikke ved mit første fornavn, kan jeg garantere dig. Prøv lige. Den kmmer med PN.

Ellers må du gerne et par søde, flotte, intelligente & charmante mænd denne vej :wink: .

kh vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Na, dit første fornavn. Det kendte jeg jo, men havde nu glemt det. Så vinder jeg 21 : 0 :D
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

da du nu allerede henviste til „mænd og teknik“ - kan du sige mig, hvordan jeg får min signatur lidt mindre?
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Der er nok 21 tyske invandrere.

Til gengæld er din elskede en model på retur (altså ikke ham selv): kun rundregnet 43000 der kommer når du kalder. :P

Det bizarre er, at det danske system ikke er gearet til mennesker, hvis første fornavn ikke er kaldenavn; også meget praktisk i firmamail: folk kan ikke finde en og man får ikke så mange mails. Desværre er det blevet ændret i vort firmamailsystem & folk mailer til mig som sindssygt.

I morgen bliver det spændende: vi skal til rejsegilde i børnehaven :D .

Gabi, Heide, Nicola & Ralf: er I raske?

Vi snakkes ved.
vilmy
Antworten