Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

jeg er tilbage i Hamborg - buääähh...Efter tre uger i min personlige paradies er det svært at være her igen. Det begynder med, at man skal lede efter en parkeringsplads, så skal man slæbe hele bagagen tværs gennem byen og derefter opad til den 5. sal. Der er meget støj her, synes jeg - , alle de biler og busser, udrykninger og ambulancer fra sygehuset på den anden side af gaden, jeg fatter slet ikke at det her er mit hjem. Hvorfor nøjagtigt har jeg dog engang valgt det her sted at bo?? :?

Men det nytter jo ikke at jamre. I går begyndte arbejdslivet igen og jeg havde en stor bunke post i kassen og en masse beskeder på telefonsvareren.

I hvert fald havde vi en fin sidste feriedag. Efter en hård lørdagnat - vi gik ned til havnen for at drikke en sidste øl og se en sidste gang på solnedgangen, men så blev vi pludseligt nødt til at hjælpe med til at „tømme fadet“ (det var tilovers fra frikadellefesten og det SKULLE altså komme væk), og kom hjem fra vores yndlingscafé langt efter lukketiden og temmelig beruset - skulle vi jo stå tidligt op for at rengøre huset inden vores venner fra Hamborg ankom.

Men så havde vi jo også aftalt med Nicola at vi skulle mødes med hende, hendes mand og døtrene. Det var sgu hyggeligt at se dem igen, vi gik en tur gennem byen fordi det var meningen at vise dem rundt, så Nicola kunne med egne øje se alt det, jeg skriver om her i hjørnet.

Derefter drak vi kaffe i haven og ventede på den familie fra Hamborg, også gode venner, der overtog så huset som aftalt. Det var bare så skønt at se, hvordan deres små piger hentede alt det legetøj frem, vi har stående for dem i udhuset, og inden vi selv tog derfra var haven allerede beslaglagt af dem. Straks fandt pigerne de sidste ribs vi havde gemt til dem, og viste helt stolte høsten frem. De har været der så mange gange nu, at de med det samme føler sig hjemme der. :D

Det var sjovt, da vi så snakkede om internettet. Jeg havde spurgt min veninde i forvejen, om de også ville benytte sig af det, for så skal de jo have koden. Da talen kom på dét nu igen rødmede hun, fordi hun med vilje slet ikke havde fortalt manden, at vi har internet i huset. Hun havde bare takket nej, uden at spørge ham. Nu var hun afsløret - men han tog det pænt og ville IKKE kende koden, selv om han havde sin notebook med. Så fortalte jeg ham heller ikke, at der er gratis tilgang til internettet fra havnen nu. Måske finder han selv ud af det, ellers har de forhåbentligt en stressfri ferie uden internet. :mrgreen:

Så meget for i dag,
jeg håber I alle har det godt (især marsvinet, som jeg meget gerne vil have et livstegn af efter så meget tid :roll: )
Sov godt, I alle,
Nullermand
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen!

Tak for sidst, Nullermand!!
Det var meget hyggeligt hos jer :D !
Og det var godt at se jer to igen!

Og så havde vi en rigtig dejlig uge på jeres lille ø. Vi så meget af Langeland, men der er meget mere at se på en anden gang.
Vi var ved Dovns Klint, ved Ristinge Klint, i Tranekærs slotspark og vi så de vilde heste, som var ikke så vildt.
Men det bedste sted for mig var ude i Tryggelev Nor, en fuglereservat tæt ved havet. Vi så flere fantastiske solnedgange der. Der var ro og man kunne nyde naturen og stilheden, bare havets lyd...

Nu er vi på Stevns igen.
I dag var vi ud at spise frokost med Steens mor i en lille kro ved havet. Mhhhh, det var lækkert!
Steen må til arbejde i morgen, den stakkels. Han sidder her og føler sig skidt tilpas :wink: .

Ha´ det godt allesammen,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Nu er vi også igen i Tyskland. Vi har haft en dejlig ferie. Vejret var godt. Vi har haft solenskinner, storm og regn med 20 grad. Så kommer vi fra Tyskland og her er snart 40 grad :shock: . Det var et chok!

Fødselsdagen-party fra min søn var rigtig hyggeligt.Min forældre og min søster med mand var også kommet. :)
I vores ferie besøget vi min penneveninde og har spist vores første frokost. Det var meget hyggeligt og meget sjovt. :D
På campingpladsen har vi også venner og de kørte i ferie til Italien.
Men vi fik en indbydelse fra vores venner. :D :D

kh

Grit
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

Ruhrdistriktet's femte årstid er begyndt: Cranger Kirmes. Når jeg var en ung dreng elskede jeg denne slags fornojelse, men nu er det alt for hojt for mig. Er det en tegn at jeg har mere forstand end før eller bliver jeg bare gammel? :|

Jeg har allerede fortalt jer at vi taler dansk til vores kat "Shorty" (ellers har jeg ikke?). Det ser ud som katten har ikke meget kontakt med andere katter. Tilovers ser dyret tit lidt depressiv ud, så for at holder op Shorty's humør lavede jeg en lille sang for ensomme katter. Musiken er Elvis Presley's "Are you lonesome tonight"

Er du ensom, min kat?
Er du ensom, min kat,
den hele mørke nat?
Tok din han-kat af sted,
gik en anden kat med,
og du ved ikke hvor de to er?
Holder muserne ferie i Australia?
Er de små fugler flytted til America?
Er du ophidst i nat?
Savner du din sød skat?
Si-ig mig, er du ensom min kat?

Maske er det tosset at singe på dansk til en kat - men det morer mig! :)

Sov godt, I kære, og drøm sødt. Jeg håber at I er ikke ensom i nat :wink: .

Kærlige hilsner,

Ralf
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

jer er her endnu, men i hverdagen har jeg så travlt i øjeblikket, at jeg slet ikke har tid og den nødvendige koncentration for at skrive her. I dag er det lidt anderledes: jeg tog en pause, og det er ensbetydende med at "vi tog til Lohals". Vist nok skal vi til Hamborg igen i morgen, men vi håbede bare på at sommervejret holder endnu en dag, så Niller kan slå græsset i morgen, mens jeg arbejder herfra.

Da vi kom for sent hertil for at købe ind til aftensmad skulle vi spise ude - og det endte som sædvanlig med at vi i en kreds af gode venner skulle tømme flere kiander øl, før vi fik lov til at går hjem. Så nu skal jeg se at komme i seng i én fart - ellers bliver det ikke noget med vores planer for i morgen!

Ralf - nu kom din posting alligevel, jeg så at du skrev noget et andet sted her og håbede på at læse noget nyt fra din side - og mens jeg skrev mine få linier dukkede det så op! Jeg snakker også dansk med min kat - men den er jo nu også vokset op i Danmark, så jeg tror på at den bedre kan lide dansk end tysk. Jeg ved også, at min kat godt kan lide musik - i hvert fald ligger den altid lige foran højtalerne, når der spiller en CD hjemme hos os. Om den kunne lide at høre mig synge tror jeg nu ikke - den ville nok kravle ind under dynen i min seng, men det ville være fordi jeg altså ikke er meget god til at synge. :mrgreen:

Så meget herfra,
kærlig hilsen,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej søde venner!

Her er jeg endelig igen!!! Jeg savner Jer og savner også at skrive "Nogle linjer" hver dag (hahaha). I øjeblikket er det ikke ret afslappende hos os - det kan I tro!!!

Min kollega er syg i mange uger nu. Indtil den 7.9. (vores ferie-begyndelse!!!) har jeg så 11 uger vikariats-tid efter mig. Da vi (bedre sagt jeg) har fået en ny dommer til vores afdeling, var alt meget stressed. Hun er meget flink og hurtig og alle arbejde, som min tidligere dommer lad liggende, er næsten aufgearbeitet. Øv øv... jeg kan godt klare det med hende og hendes arbejdsmåde...men jeg synes ikke kollegaen kan :wink: Jeg synes han ville være en gang mere syg end før (og det var ikke så lidt).

Internettet hjemme fungerer ikke..og på arbejdet skulle vi jo bare nytte PCen for vores arbejde. Så må jeg nu sidde foran min mands PC (mange tak, min yndlingsmand) og kan kigge endelig inde hos Jer!!!

Der var så mange forskellige ting; næsten hver dag, hver weekend var fyldt op med noget...Jeg kan ikke huske, hvordan all den tid er blivet siden vi fejrede nytår.

Den bedst oplevelse var en besøg fra Danmark - ein mailveninde og sin mand holdt ferie i Tyskland og besøgte os! Margit og jeg kender os nu i 3 år, men bare fra mail og breve. Men vi havde en rigtig dejlig weekend sammen - hendes mand er også megert rart og vi alle forstod os meget gode! Besøgen fik meget at se, bl. a. noget vi selv har ikke kigget på før, fx domkirken i Halberstadt! Men der var meget mere, vi viste dem og på turen fra Harzen mod Wolfenbüttel sagde Margit: I transporterer der 2 trætte Dansker i bilen".

Den 12.10. får Dirk igen en diskoprolaps-OP i nakken.

Men først ser vi frem til vores ferie - og at vores bekendt Kai har tid for at kigge på min PC og klarer den. Men er jo virkelig afhængig :wink:

Det var alt for i dag!!! Jeg håber I genkender mig!!! :mrgreen:

KH

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

Marsvin, velkommen tilbage!!! Selvfølgelig genkender jeg dig. Ind imellem ser jeg jo også et glimt af dig i Storebæltet.... :wink:

Hils din ven Kai og sig til ham, at der sidder en masse helt rare mennesker derude i nettet der beder ham om at reparere din PC så hurtigt som muligt. Mon ikke man kan bestikke ham....

....måske med et kæmpeglæs brombærmarmelade? Den lavede jeg i dag tre kilo af, og det var bare den første omgang. Nu er Niels´ behov for det kommende år dækket, men der hænger altså mindst ti kilo mere på buskene, godt de modner kun lidt efter lidt. Og igen er jeg bare så glad for mit nye fryseskab (som er helt klart for lille, men bedre end slet ingenting).

Ja, så meget arbejde blev det så ikke til i dag, altså ved skrivebordet, mener jeg. Haven lokker jo altid med noget og at høste og lave marmelade er jo meget sjovere.

Så skal tiden hentes ind i morgen, men det passer godt med vejret. Efter 29 grader og solskin i Lohals kom vi til Hamborg i aften og det styrtregnede!

Ha´ en god start i den nye uge, allesammen,
kærlig hilsen,
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej marsvin,

det er godt at du er tilbage igen. Velkommen!

Hav det godt i Kære,

Ralf
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Marsvin jeg har tænkte på dig i sidste uge. Nu er du igen her, super!
Ja det er dejligt hvis man mødes sin penneveninde. Jeg har skrevet over det.

Oh ja min PC har også en "Macke". Jeg kan bruge Kai også for det. :wink: :wink:

Vejret er nok meget varmt. :shock: Over 30grad.................. :roll:

kh

Grit
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
her er gang i marmeladefabrikken. Min mand har plukket 4 kilo brombær!!Jeg lavede brombær med vanilie og brombær med lidt jordbær og en stor kop cognac. Det er til Timo fordi, at jeg ikke fik lavet rumtopf. Så må han nøjes med marmelade. Jeg glæder til, at hindbærene bliver modne, det min yndlingsmarmelde til æbleskiverne til Jul. Sommeren går på hæld og vi er ved at få øen for "os selv" igen.
Det er rart at se flere af de gamle her igen. Kan i nu have en gos søndag.
Mange hilsener Fra Laila på Als
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
siden jeg er hjemme efter tre dejlige afslappende ferieuger på Bornholm gik jeg også i gang med at lave marmelade igen. Efter en masse af ribs og hindbær er det nu "mirabellentid". Vi har kun et lille træ i haven, men har allerede høstet nogle mindre spand fuld (allerede ca. 15 kilo!!)
I morgen tager jeg afstedt igen, jeg skal hjælpe mine forældre med renoveringen af daglistuen. I uge 35 står "Hamborg" i kalenderen.

Det var fint at at se næsten alle af jer er dukket op her i sproghjørnet igen. Når jeg er tilbage fra Hamborg om 2 uger vil jeg også kigge forbi tiere.

Jeg ønsker jer en god søndag
hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

hej I Kære!!!

Her er jeg - PCen fungerer - og jeg håber den vil gør den for en lang tid!!!

Jeg prøvede en gang ind imellem. Stadig kom svaret "Übertragungsrate" niedrig" og jeg kunne ikke få en forbindelse. Nu har jeg i aften "Übertragungsrate hoch" og det er helt fantastisk!!! Må jeg forstå det... :roll: Nej, må jeg ikke!!!

Det er fint at se Jer alle igen. Jeg skriver mere i morgen (forhåbentlig får jeg en forbindelse!!!)

Ha* en god aften, I alle!

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Velkommen tilbage, marsvin! Har I genstartet jeres netværk? Det hjælper sommetider.

Her er arbejdsugen i fuld gang, så jeg smutter igen :D .

Mvh Barbara
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften,

ja Vilmy, vi genstartede netværk - ikke bare en omgang :mrgreen:

Men det er ligemeget hvorfor det fungerer igen (eller fungerede ikke) - jeg kan være her igen os se hvad I gør

I dag var igen en meget varm dag. Jeg glader mig allerede til efteråret!!!
Nu kan jeg virkelig kigge frem til min ferie - bare den her uge og den næste...!!!!!

Hvad med Jer? JEg læste ikke alle indlæg. Er I alle tilbage fra ferien eller er der nogle, der venter på første feriedag.
Og Nullermand - hvad med Olivia? Sejlede I fine ture?

Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Nu er jeg her igen - og hvor er I????? :?: :?: :?:

HAAAAALLLLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Gabi
Antworten