Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

jeg har det godt igen :D! Jeg sidder på min ø og falder til ro efter en meget travl tid.

I går tog vi en tur til Rudkøbing for at besøge havnen, hvor der var et maritimt arrangement, men det var knap så spændende. Meget mere interessant var det at færde omkring havnen. Der har vi ellers kun været med bilen, men nu var vi til fods og opdagede for første gang alle de små gader og stier. Meget charmerende......

Vi kom til at høre noget, der virkelig fik mig til at grine. Det var ved havnen, hvor en sejler råbte til en anden: "Jeg har lige sat vand over til en kold øl - kommer du forbi?" - Det er sådan noget typisk dansk, synes jeg, det kan slet ikke oversættes til tysk!!

Laila, jeg har kigget på jeres side - og du har ret: der er lidt rum for forbedringer. Hvis ikke andre kommer med forslag skal du gerne vende tilbage til mig, så skal jeg nok rette siden. Et billede af dig fik jeg ikke at se på siden - men det skyldes måske at jeg sidder foran en Mac med firefox og siden fungerer måske ikke lige godt med alle browsere. I hvert fald betyder siden jo nok, at I ikke længere har planer om at flytte til Als og det er jeg altså ked af at høre. Det gik ellers så godt men den skide finanskrise kom lige i vejen for jer. Som for så mange andre. :|

Vi nød sæsonens sidste aften i vores yndlingscafe i aftes og dér spurgte vi også om de var tilfredse med sommerens forløb. Men det var de altså ikke, fordi de havde oplevet at især forbruget af drikkevarer ( det mener: øl - vi snakker jo om Danmark ) er faldet voldsomt pga finanskrisen. Som i Tyskland tjener beværtninger jo meget mere på drikkevarer end på maden. Nu lukker de for efteråret men de åbner igen sidst i november til en julefrokost og den har vi tilmeldt os. Det skal blive til min første rigtige danske julefrokost - med alt der skal til, og hvor desuden alle vi kender her i byen også skal være med. Så det glæder jeg mig meget til!

I dag fik vi besøg fra Fyn, der kom et forumsmedlem med mand, de ville gerne hente nogle etårige stokroser og frø til deres haven. Det skulle være et kort besøg, bare på en kop kaffe - sådan havde vi aftalt det, men så blev det til en lang og rigtig hyggelig eftermiddag med æblekage og livlig snak. Det var bestemt ikke sidste gang vi mødtes. Vi skal jo nu også se om vores stokrose-unger klarer sig godt pa den anden side af Langelandsbæltet. :wink:

Nu er weekenden forbi og tiden gik som sædvanligt alt for hurtigt. Men pyt med det - senest om to uger kommer jeg tilbage. Så skal Olivia ud af vandet. Den gamle dame trænger efterhånden til en kærlig hånd og især til en slibemaskine og en ny lakering. Jeg er spændt på hvordan bådens bund ser ud - men jeg går ud fra at den er temmeligt tilgroet!

God nat nu, allesammen.
Må jeg få at vide hvad I går og laver til tiden?
Eller er det en hemmelighed - siden I er så stille 8)

Kærlige hilsner fra Langeland,
Nullermand
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
vi vil stadig flytte til Als. Men vi regner ikke med, at det bliver i 2010. VI vil så leje ud til næste år. Jeg tror, at krisen varer længe og at mange firmaer vil være tilbageholdende med at ansætte medarbejderer.
Hvis at Timo mod alle forventninger skulle få job, kan han bo i en lejlighed hos naboen.
Er jeg ikke bare heldig? sådan et flot vejr og jeg skal på kur. Det findes jo ikke sådan i Dk. Der er det tyske sygekasse og pensionssystem meget spendable. Jeg har aldrig været væk fra min familie i så lang tid , så jeg er noget bange for, om at jeg skulle komme til at lide af hjemveh.
Kan i nu allesammen have en rigtig god start i den nye uge.
Nullermand, jeg kommer nok tilbage til dir tilbud, på forhånd tak.
Mange hilsener fra Laila
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Laila,

jeg sender dig mine rettelser af jeres hjemmeside lidt efter lidt. Er lige begyndt med de første og du har en PM. ae, oe, ß osv. har jeg ikke rettet, jeg går ud fra at du skriver på en dansk tastatur, så det skal læserne af siden selv finde ud af. Så svært er det jo heller ikke. Ændringerne er markeret med blåt.

Ellers en fin side - men som sagt: jeg kan ikke se billederne på siden "Vermieter", bortset fra en sød hund. Hvis der var flere billeder skulle I optimere siden for de forskellige browsere.

Ellers sker der ikke så meget her. Bortset fra, at jeg bliver gammel :| . Jeg har nu virkelig brug for briller, kan ellers slet ikke læse mere. Især om aftenen og med kunstig lys går det dårligt. I øjeblikket benytter jeg mig af briller, vores bofælle havde tilovers. Men jeg var hen til lægen og skal nu få mine egne briller. Jeg har allerede prøvet ca. 100 - men jeg kan ikke finde briller, der passer til mig. Måske kan jeg bare ikke vænne mig til den tanke, at jeg nu skal bruge dem. :roll:. Niels skal også have briller - vi var til lægen sammen. Jeg kan godt anbefale briller der passer til ham - men han har nok det samme problem: han kan ikke finde ud af det - fordi han inderst ikke ønsker at går med briller. Derfor siger han altid nej til det, jeg foreslår - og omvendt.

Kærlig hilsen fra de "gamle, blinde nisser"
Nullermand og Niels
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

Nullermand – hvad med en ”Monokel”?
Nej – alvorligt! At finde et par briller der passer til een, er virkelig ikke so let. Da jeg måtte ha’ mine ”2. øjne” var Dirk og jeg henne til butikken. Der var et stort udvalg og til sidst kunne jeg bestemme mig for et briller både Dirk og jeg kunne lide. Han er det jo, der skal kigge på mig uden at få en skræk!

I mellemtiden har jeg fået et ny par briller, men har vælgt næsten det samme brillestel. Jeg må bare have brillen på næsen hvis jeg læser. Så har jeg en af de slags men kan kigge hen over brilleglas. Det virker meget klog synes jeg. I hvert fald vil jeg nødig undvære!

Laila – det er en helt fantastisk HP du har der!!!! Desværre kunne jeg heller ikke se dig – lige som Nullermand sagde nogle indlæg før. Men ellers en virkelig fin side. Hvor mange gæster kan i ha’ der til samme tid?

Og selvfølgelig alle: Jeg håber I har det rigt godt!!!

I øjeblikket har jeg ikke rigtig lyst til hvad som helst. Det var den 17.6. da jeg begyndte med vikariat. Vi er altid 2 på kontoret og det var dagen min kollega meddelte at han var syg. Så måtte jeg arbejde meget hård, især da vi har fået en ny dommer. Hun bragte ordning in vores afdeling; det havde vores dommer får aldrig skaffet. Alt var nu presserende - i forskellige grader:presserende, mere presserende, meget mere presserende, hyperpresserende en den meget mere presserende osv.

Efter 11 uger og 2 dage var det min tur at gå på ferie – 2 ½ uger ferie med afslappning og søde ledigang.

Sidste uge (onsdag) var min første dag på kontoret igen. Som I måske kunne tænke Jer havde jeg ikke savned den. Og den samme dag får jeg at vide at jeg kunne begynde med en ny vikariatstid andet sted. Grrrr....Jeg ved ikke hvor længe det skal være nu.....

Det var nu alt for i dag, I kære. Jeg håber jeg kan klare det at kigge mere ind her nu. Campingsæsonen er næsten forbi og vi tager ikke så ofte afsted om weekenden end andre årstider.

Ha’ en god aften

Vi ses

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

Gabi, fint at du kigger ind igen. Der skriver jo næsten ingen mere her. Jeg prøvede at overtale en anden Gabi, der bor i Nykøbing, at deltage her, men åbenbart uden succes.

Hos os var det en travl dag i dag. Vi skulle flytte båden fra marinaen ind i den gamle havn, hvorfra den skal blive taget ud af vandet i morgen. Vi var ikke sikker på at motoren ville starte, fordi det er temmelig lange siden vi sejlede sidste gang (og motoren er lige så gammel som båden, altså 56 år gammel). Motoren startede med det samme - men båden kom alligevel ikke fra stedet. Så fand vi ud af, at der pludselig manglede en skrue, der forbinder motoren med den tingest, der drejer skibsskruen (Antriebswelle på dansk?). Der var meget vind og vi var heldige, at vi lige nåede at trække båden tilbage til broen, inden det gik helt galt. Båden blev næsten drevet ind i de andre både :shock: . I Rudkøbing kunne vi så købe en skrue der passede til vort formål og sent om eftermiddagen var båden endelig flyttet. Nu ligger den parat til kranvognen.

Den kommer i morgen formiddag, så derfor skulle vi også forberede pladsen her på grunden, hvor Olivia skal komme til at stå hen over vinteren. Det krævede først at der skulle fældes et kirsebærtræ - men så sad motorsaven fast og skulle først repareres. Efter at det var overstået byggede vi et stel, båden skal stå i. Først da det blev mørkt var det hele forberedt for i morgen - puha. Og så havde vi pga alle de forsinkelser helt glemt at handle og der var ikkke noget i køleskabet. Heldigvis holder en af byens restauranter stadig åbent - og dér blev vi så belønnet med lækre rødspætter!

Nu er jeg spændt på hvad der sker i morgen. Jeg har aldrig set min båd nedefra, det bliver nok en oplevelse at se Olivia hængende på en kran! Og så skal vi bare håbe på, at stelet også passer til båden......... :roll:

Jeg mødte i øvrigt Andrea i Rudkøbing da vi ledte efter en passende skrue. Hun er i fuld gang med at forbedre hendes hus og har det ellers godt.

Nu er jeg træt. Når båden falder ned fra kranvognen skal jeg nok fortælle om det i morgen. :D

Sov godt, I kære
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej,I kære!

Kun et kort livstegn fra mig. Jeg vil tage af sted tideligt i morgen for at besøge Tina i Aabenraa. Tildet sidste minute ryddede jeg op.

Vores skole søger partnerskoler i forskellige europæiske lander, så forslag jeg at jeg kunne skrive til Erhvervsuddannelsescenter Vest i Esbjerg. Det gjorte jeg, og reaktionen var meget positiv (Yippiieeee!!). I kan forestile jer at jeg skrev mange danske emailer de sidste dager.

Hav det godt allesammen, sengen råber.

Ralf
g_abriele
Mitglied

Beitrag von g_abriele »

Nullermand hat geschrieben:Hej alle,

Jeg prøvede at overtale en anden Gabi, der bor i Nykøbing, at deltage her, men åbenbart uden succes.
Tja ... hvis du bare havde prøvet, at overtale den der Gabi fra Nyborg - så ... 8) :wink: :D

Men jeg tror, at jeg kigger ind her lidt mere - det ser jo interessent ud og hvis de medlemmer, som skriver her, er lidt talmødige, vil det bl. a. med sikkerhed hjælper at forbedre mit dansk.

Så ønsker jeg bare et godt weekend til alle og ... vis ses :D
Wenn jemand (Auswanderer-Fragen) oder Fragen zu Fyn beantwortet haben will, versuch ich das gerne per PN (wenn ich kann !)
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I kære,
her kommer også et livstegn fra mig. Det er jo virklig på tiden til at skrive nogle linjer igen.

@ gabriele,
velkommen her i sproghjørnet. Hvorlænge har du været i Nyborg ? Det lyder som om du taler allerede god dansk.
Sandsynlig bliver det lidt mere livlig her, når sommeren er forbi.

@ Laila,
jeg har lige kastet et hurtigt blik på din hjemside. Tillykke, den er meget flot, "udlejer Rocky ser særlig sød ud. :wink:

@ Nullermand,
I har tydeligt om efteråret lidt travlt med jeres gammel dame. Men på den anden side er det jo en stor fornøjelse at nyde sommeren på vandet.
Ja, det er betydelig hvad sker, når der mangler kun sådan en lille skrue. Men heldet var med jer og så gik det god for anden gang.
Jeg håber alt gik god i dag og Olivia ligger allerede i hi i jeres have.
Har du briller på næsen hvis vi mødes en gang til i Hamborg ? :wink: Eller drejer sig det kun om læsebriller?

@ Ralf,
god weekend i Aabenraa.
Har I planlagt en udveksling med jeres partnerskoler?

@ Gabi,
du stakkels, som altid har du meget travlt på kontoret. Det er en skam, at du skal starte med en ny vikariatstid på anden sted især efter I har skaffet orden i jeres afdeling. Skal du nu kun i en anden afdeling eller skal du til et helt andet arbejdssted?

Ups, lige hørte jeg en højt smæld nede i dagligstuen. ...... :shock: :shock:

Det var min mand! Da han var i gang med støvsugeren væltede han vores standerlampe som vi har købt for nogle år siden i Esbjerg. Lampen er i tusind stykker!
Da jeg spurgte ham „Må vi nu rejse til Danmark igen for at købe en ny lampe“ havde han ikke sans for humor. 8) :mrgreen: Jeg tror det er bedre at lade ham i fred.

Jeg selv har også haft meget travlt siden vi er tilbage fra Bornholm. Min mor er stadigvæk syg og så skulle jeg nordpå en gang hver uge. Heldigvis går det nu lidt bedre og vi har besluttet os, at forældrene vil flytte til „betreutes Wohnen“ inden for vores rækkevidde næste år.
Jeg håber at det lykkes, det er sikker meget vanskeligt „einen alten Baum zu verpflanzen“.

Jeg slutter for i dag (skal kigge igen ned i dagligstuen) og ønsker jer en god weekend.
Vi snakkes ved.
Kh, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen -

nå, for at undgå misforståelser skal vi nok fra nu af kalde Gabi for marsvin og g_abriele for Gabi - hvis det er i orden for begge vores Gabis (eller hedder det: Gabier? :mrgreen: ) Altså Gabi: velkommen til!!

Heide, jeg har kun brug for læsebriller, men det kan jo være du ser mig med dem på når jeg studerer menukortet næste gang vi mødes i Hamborg. Det er nu efterhånden så længe siden vi var hos Leon, så jeg har helt glemt nummeret af min yndlingspizza. Håber jeg snart får lov til at genopfriske min hukommelse! :wink:

Formiddagen her hos os var ikke særlig sjovt. Der var mange både der blev taget ud af vandet før det var vores tur, selvom vi havde aftalt noget helt andet i telefonen. Olivia skulle egentlig være den tredje, men så besluttede manden, der kørte kranvognen, at han først ville have alle både med master ud. Så sad vi der på båden i hård kuling og med næsten vandret regn i timevis og ventede - men endelig blev det vores tur. Og så gik det stærkt. Ham kranføreren vidste nøjagtigt hvordan man gør og vupti sad båden på lastvognen. Lige så stærkt fik han sat den i haven - og der stå den nu - i hi, som Heide skrev. Der var slet ikke så mange muslinger på bunden af båden som jeg troede, i det hele taget var jeg overrasket, at delen under vandlinjen er i så godt stand.

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har været så vådt - og så gennemfrosset. Selv mit undertøj var drivvådt. Så klarede det lidt op mens vi skiftede tøj - og begyndte at regne igen da vi derefter gik ned til havnen for at hjælpe de andre med deres både. Sådan gør man åbenbart som sejler - alle blev på havnen indtil den sidste båd var taget op. Og den sidste "skipper" kom så med en ramme øl. Lige det man har brug for når man er ved at fryse ihjel! Men danskerne ser jo lidt anderledes på tingene.... 8)

Så blev jeg to gange våd og kold - og også en tredje gang, da vi gik igang med at rense bådens underside. Men det skal man altså, selvom det styrtregner. Når først alt det der vokser der i løbet af sæsonen bliver tørt, er det nemlig temmelig svært at fjerne det.

Eftermiddagen gik derfor hen med vasketøj - jeg har nok ikke før i mit liv produceret så meget
vådt og snavset tøj som i dag! Men nu er det overstået, og jeg er temmelig træt.

God nat, I kære,
kærlig hilsen,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen!

Og velkommen til, Gabi. Jeg har ligget underdrejet i mange uger, mest pga. alt for meget arbejde, men nu er jeg her igen. Jeg er lige blevet sygemeldt, da jeg ikke kunne klare stresset mere. Det er første dag i dag, og jeg kan simpelthen ikke kapere, at jeg ikke skal gå på arbejde i morgen. Jeg håber dog, at det hjælper med at få styr på de fysiske symptomer, jeg har.

I morgen skriver jeg lidt mere.

kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
g_abriele
Mitglied

Beitrag von g_abriele »

Så - min forslag til det der Gabi-Problem er:

Den tyske hjørne, hvor jeg kommer fra, udtale Gabi som Jaabi... det må du gerne benytte, hvis du vil skrive noget om eller til mig :D 8) :wink:

Hilsner
Jaabi
Wenn jemand (Auswanderer-Fragen) oder Fragen zu Fyn beantwortet haben will, versuch ich das gerne per PN (wenn ich kann !)
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

det var fint vejr i dag og nu regner det i tove. :( Det er ærgerligt, fordi vi vil få brænde i løbet af eftermiddagen. Så sidder jeg og venter at bonden kommer med traktoren.

Nullermand,
håber at du har ikke forkølet dig sidste weekend. Jeg vidste ikke, at man skal rense bådens underside med det samme når båden er ud af vandet. Det ser ud, som om I bliver rigtig gode sejler. :wink: :mrgreen:
Ja, det er lange siden, at vi var hos Leon den sidste gang. Jeg kommer til Hamborg om to uger. Måske passer det med en møde. Vi skulle tale i telefonen eller skrive en PM.

Problemet er løst. Nu har vi en marsvin som hedder Gabi og en anden Gabi med øgenavn Jaabi.
Jeg er ikke en eksperte angående tyske dialekter. Hvor siger man Jaabi? I Berlin eller i Ruhrområdet?
Men jo længre jeg spekulerer jo mere bliver jeg usikker.
Jeg er ikke så godt i at gætte gåder, beklager.
Jaabi, måske kommer du forbi en gang og hjælper mig. :mrgreen:

Vilmy,
håber du har det snart bedre. Pås på dig og prøve at sige « nej » når dine kollega eller andere kommer og kræver alt for meget fra dig. (Det var vel ikke rigtig talt på dansk.) Det ved jeg af egen erfaring, jeg kender nemlig situationen og resultat godt.
Nyd fritiden – god bedring!

Slut for nu, skal hente min regnfrakke! Bonden har lovet at levere brænde ved femtiden.

Kh, Heide
g_abriele
Mitglied

Beitrag von g_abriele »

heide hat geschrieben: Problemet er løst. Nu har vi en marsvin som hedder Gabi og en anden Gabi med øgenavn Jaabi.
Jeg er ikke en eksperte angående tyske dialekter. Hvor siger man Jaabi? I Berlin eller i Ruhrområdet?
Men jo længre jeg spekulerer jo mere bliver jeg usikker.
Jeg er ikke så godt i at gætte gåder, beklager.
Jaabi, måske kommer du forbi en gang og hjælper mig. :mrgreen:
Det siger man i "Kölle" (Köln) :D

Hvor skal jeg komme forbi og med hvad skal jeg hjælpe?
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Jaabi,
du allerede er kommet forbi - hos sproghjørnet.
Og tusind tak for hjælpen, nu ved jeg at det drejer sig om Kölle - :wink:
Ha' det godt
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

Jaabi og Gabi - det er da også i orden. Bare vi kan skelne mellem de to. :D

Vilmy, jeg må give Heide ret. Man skal lære at sige nej. Det nytter jo intet, hver af os har sin grænse for dét man kan yde - og går man over den grænse bliver man bare syg. Og så skal de andre overtage éns opgaver og bliver selv stresset og måske syge deraf. Så går dét med stressen i cirkler - og i sidste ende er det ingen løsning. Når der er for meget arbejde, skal der mere personale til - alt andet hjælper ikke. :roll:

Heide, jeg håber du fik dit brænde i det tørre. Jeg kender problemet - vi slæber jo hele året rundt med det friske, det halvtørre og det der skal ind i annekset for at blive helt tørt. Og derfra skal det slæbes ind i stuen lidt efter lidt. Det er billigt at opvarme huset med træ, især når man kan benytte sig af sine egne, fældne træer - men når man overvejer hvor tit hvert stykke brænde skal bevæges, indtil det bliver brændt....

Her var det en travl dag, men det er jo klart. Jeg tog mig fire dage ferie og det kan altså ikke indhentes i løbet af en enkel dag. Jeg skal nok være ajour fredag eftermiddag - så er jeg heldig. Nogle ekstraopgaver forsinkede mig i dag: for det første skulle jeg lave en hel del oversættelser for Niels´ firma, og selv om vi snakkede om det i ugevis var det altså først i dag jeg fik de danske tekster - men nu skulle det være med det samme! Lige så presserende var det med en plantegning, jeg skulle lave til en ven. Når det gælder at planlægge og tegne på computeren er jeg langt hurtigere end han selv er. Han ringede derfor i går aftes og bad mig om at overtage den opgave - og han skal præsentere planen i morgen tidligt. Jeg nåede det hele og kunne derudovre også finde tid til at lave marmelade af de mirabeller, jeg høstede i Lohals. Jeg bagte også en kage med mirabeller. Den skal en ven få i morgen, fordi det er hans fødselsdag. Håber han kan li´ den - mirabeller er jo lidt vanskellige. De smager af ingenting, når man høster dem. Men når man koger dem ned eller bager dem på en kage kan de også blive alt for søde.

Nu er jeg temmelig træt, og derfor smutter jeg i seng. Selv om jeg slet ikke fik fortalt om de kvæder og æbler jeg høstede og tog med til Hamborg. Dem skriver jeg om i morgen...

....men nu skal jeg sove!
god nat, I kære
Nullermand
Antworten