Hej alle,
marsvin: tak for PM! Jeg ønsker jer også en glædelig jul og jeg håber at du kan bruge indholdet af min pakke til noget
Nicola: jeg er allerede i Lohals men „mit kontor meddelte“ i dag, at der venter et brev fra dig. Det glæder jeg mig til! Hvis ikke vejret bliver dårligere skal jeg være i Hamborg igen den 24. – bare for en enkel nat efter et besøg hos mine forældre. Og så tager jeg hele min julepost med herop og læser den foran ovnen.
Vilmy!! Godt at læse dig igen her! Det er længe siden. Har prinsessen det godt? Er du klar over at jeg slet ikke ved hvordan hun ser ud nu? Hun må jo være en stor pige efterhånden... Nu kan man nok ikke længere bilde hende ind at der har været en håre i haven, og at den har efterladt noget til hende. Men jeg tænker alligevel tit på den påske, det var sååå sød med hende!
Jeg skulle være i seng nu, men Camilla Plum påstår at rødkålen til julen skal simre i mindst tre timer og at det skal ske helst en uge før. Det med datoen gik galt, men det med de tre timer kan jeg overholde. Og det har kålen nu lige overstået og i morgen skal den smages til.
I aften lavede jeg „prøvemad“ til Niels og mig fordi vi igen står for julemaden til hans familie i år. Jeg ville helst vente på, at en anden kommer med en invitation, men man skal jo også planlægge, så jeg meldte (måske for tidligt) ud: det er her det sker! Jeg tror det også er for sent til at vente noget andet: familiens jul skal holdes i Lohals – sådan er det nu engang og det er jo også i orden, jeg finder mig i det, Sådan har det nu været i de sidste 7 år og da ingen anden har lyst til at ændre på den ordning......
Jeg prøvede et nyt opskrift af And à l`orange i aften og det gik fint. Jeg lavede også en anden sovs – en mere traditionel sauce for dem, der ikke kan lide orangesovs. Jeg serverer altså to slag sovs til anden – bare for en sikkerheds skyld. Så laver jeg den omtalte rødkål dertil og to slags kartofler og en meget lækker selleri-purree – den er lidt specielt og jeg tror ikke, at alle kan lide den. Men Niels og jeg synes godt om den, så den skal være med!
Hele vores jule-planlægning afhænger dog af vejret. Vi skal 400 km ned og 400 km op igen for at besøge MIN familie – og den tur tager vi kun når vejret virkeligt tillader det! Vores besøg anden juledag, Niels familie, skal komme over fra Sjælland – og de skal også kun køre i bil hvis det er sikkert. Nå, det få vi se....
Camilla er helt sikkert ikke tilfreds med mig, rødkålen har ikke fået den sidste pift endnu – men pyt med det! Nu er det sengetid.
Har det godt, I kære – og hvis ikke jeg nå at vende tilbage før jul:
God jul til Jer alle!!