Hej Michaela.
Desværre har jeg i sommerhalvåret ofte travlt med havearbejde og med udvendig vedligeholdelse af huset.
F.eks. har jeg netop fældet et 4 m højt kastanietræ, som begyndte at dominere beplantningen i forhaven, og hvis rødder ifølge fagfolk efterhånden ville kunne ødelægge kloaksystemet (= Kanalisation)

.
Endvidere har jeg udskiftet en defekt rude i drivhuset og fjernet nogle bambusstokke, som var årsag til, at ruden gik itu.
I vinterhalvåret er jeg beskæftiget med indendørs sysler. Jeg skal snart male væggene i et værelse. Desuden skal der lægges parketgulv i halvdelen af en meget lang entre.
Derfor er mine bidrag i sprogøvelserne for tiden såvel få som små

.
Men mit behov for at øve mig i det tyske sprog ikke så stort, da jeg ikke besøger Tyskland så tit. Jeg læser tyske bøger og ser og hører dagligt tysk TV og radio (det forøger jo til stadighed mit passive ordforråd, men forhindrer ikke sproglige fejl

).
I har jo ikke de samme muligheder for at modtage de danske TV-sendere og dermed øve jer i sproget på samme gode måde.
Ich korrigiere also nach wie vor gerne eure dänischen Texte – wenn auch nicht täglich. Hoffentlich werden auch andere mitmachen.
Übrigens stellte ich voriges Jahr (während unseres Urlaubs in Mönchneversdorf - östlich von Eutin) fest, daß der dänische TV2-Sender, der auf Westfünen steht, in Ostholstein ganz einwandfrei zu empfangen ist. Weißt du, ob es auch bei euch möglich ist? Preetz liegt allerdings niedriger als Mönchneversdorf. Es wäre ja sprachlich gesehen gar nicht schlecht, wenn du wenigstens diesen dänischen Sender empfangen könntest

.
Korrekturen:
¤ Havde du meget
travl > travlt i haven?
¤ Måske har du
lyst, at fortalle noget. > har du lyst til at fortælle noget.
¤ I aften (kl. 19.30) har jeg
muligheden at besøge > mulighed for at overvære Klaus Rifbjergs oplæsning i Kiel. (man bruger ikke verbet
besøge i forbindelse med en oplæsning)
¤ Det vil være > eller: det vil
foregå på dansk,
¤ …men de
engarede > engagerede også en tysk oversætter > eller: tysk tolk.
- > En af Klaus Rifbjergs bøger,
Den kroniske Uskyld, indgik i danskundervisningen i min skoletid. - Han har altid forstået at skabe debat. - Hvordan gik aftenen?
Hilsen fra Berndt