Journalisters skæve dækning af europæiske hændelser.

Beiträge für beide Zielgruppen: Deutsch und dänisch.
Indlæg for begge målgrupper: Dansk og tysk
Berndt

Journalisters skæve dækning af europæiske hændelser.

Beitrag von Berndt »

Jeg har flere gange berørt emnet: Journalisterne, som undlader at omtale hændelser i Mellem- og Sydeuropa, fordi de kun behersker engelsk. Jeg gentager på given foranledning lige et par sætninger fra tidligere indlæg:
"En væsentlig årsag til den manglende dækning af europæiske forhold er formodentlig, og ganske betegnende, at kun få journalister behersker andre sprog end engelsk. Danmark har stort set afskåret sig fra det europæiske kontinent og dermed fra sine egne sproglige og kulturelle rødder og er - ikke kun geografisk - blot et løst vedhæng til Europa".
Jeg kan selv bidrage med et lille eksempel: I et fagblad fortælles der hver måned om kulturtilbud ude og hjemme:
Alle arrangementer, som ikke nævnes med et dansk navn, får tilføjet en engelsk benævnelse, f.eks et arrangement i KunstHaus Wien: Niki de Saint Phalle - Die Geburt der Nanas. Det er blevet til ”The Birth of the Nanas”. :arrow: Man taler da tysk i Østrig, ikke? Og iflg. oplysningerne på hjemmesiden hedder udstillingen da også officielt: Die Geburt der Nanas.
Journalisterne gør ikke meget for at øge forståelsen vore befolkninger imellem, men benytter omvejen ad engelsk.
"Engelsk er naturligvis et nyttigt redskab til at gebærde sig i store dele af verden, men det giver blot en meget overfladisk kontakt de fleste steder og kan ikke erstatte den viden og indsigt man får, hvis man behersker andre kulturers modersmål. Vil man mere end blot kunne rejse omkring og se verden, er det vigtigt at kunne flere sprog".
Nu er jeg stødt på endnu et eksempel på den uheldige engelske påvirkning. Det drejer sig om "En enestående auktion hos Christie's i London", hvor journalisten fortæller, at efterkommere af kong Christian IX har sat nogle kunstgenstande til salg, som bl.a. har tilhørt den græske kong Georg, "der var født i Danmark og hed prins William".

Det viser tydeligt, at journalisten blot kritikløst har hentet oplysningerne fra en engelsk tekst uden at tilpasse informationerne til danske forhold. Den græske konge hed nemlig oprindelig Vilhelm - og ikke William, som er den engelske udgave af navnet.

Disse små eksempler virker enkeltvis harmløse, men de er faktisk med til at give danskerne et skævt billede af verden.
runesfar

Beitrag von runesfar »

Warum nur Journalisten und Dänen? Mein bestes beispiel ist ein par Jahre alt, als Margrethe nach EXPO fuhr und dort offiziel empfangen wurde.

Expo-Chefin Birgit Breuel hält die offizielle begrüssung wo sie sich freut, das Dänemark jetzt, mit der Brücke über Øresund, auch mit Europa verbunden ist.
Berndt

Beitrag von Berndt »

Es gab einen "Fortschrittsmann" im dänischen Folketing, der im Zusammenhang mit der geplanten Erweiterung des Kgl. Theaters in Kopenhagen meinte - so viel ich mich erinnere - Dänemark sei für eine eigene separate Ballettszene ein zu kleines Sprachgebiet. :!:
runesfar

Beitrag von runesfar »

Berndt - historien fortælles tit. Den tillægges Kresten Poulsgaard, eb vestjysk fodermester fom var MFer i mange år. Men den er IKKE sand - den viser til gengæld hvor hovne nogle københavnere er over for dialekter. Hvis du snakker jysk er du dum.
lillebaek

Beitrag von lillebaek »

http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1040573.ece

Her er til gengæld en "modsat" historie. Jeg synes det er ret skægt at "Maut" bliver fordansket - det synes jeg bør indføres i stedet for "vejgodsskat"....
Martin Hofer

Beitrag von Martin Hofer »

Jeg tror at "maut" i denne artikel bruges som navnet på den tyske afgift, ikke for alle afgifter generelt. Som "autobahn" for tyske motorveje.

-- Martin
Rørviger

Beitrag von Rørviger »

runesfar hat geschrieben:Berndt - historien fortælles tit. Den tillægges Kresten Poulsgaard, eb vestjysk fodermester fom var MFer i mange år. Men den er IKKE sand - den viser til gengæld hvor hovne nogle københavnere er over for dialekter. Hvis du snakker jysk er du dum.
Har du en kilde, at det IKKE skulle være sandt ?

Jeg mener så ganske absolut, at jeg selv har hørt hr. tarmrenser (eller var det fodermester ?) Kristen Poulsgård, senere Pølsemand...at udtale selvsamme sætning.

Jysk er ikke dum, dialekt heller ikke.

Kristen Poulsgård derimod er, ganske definitiv. Noget af det mest småtskårne, der nogensinde har siddet i folketinget, selv Rindal var der vand ved siden af. :wink:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=kristen+poulsg%C3%A5rd+sprogomr%C3%A5de&btnG=S%C3%B8g&meta=
Lars J. Helbo
Mitglied
Beitrag von Lars J. Helbo »

Rørviger hat geschrieben: Jeg mener så ganske absolut, at jeg selv har hørt hr. tarmrenser (eller var det fodermester ?) Kristen Poulsgård, senere Pølsemand...at udtale selvsamme sætning.
Det lyder næsten som om du anser begreberne fodermester og pølsemand for at være nedsættende? Efter min mening er det respektable erhverv, og jeg kunne sådan set godt ønske mig lidt flere fodermestre og pølsemænd i Folketinget og lidt færre cand. polypper.

Om citatet virkelig stammer fra ham, ved jeg ikke. At en sådan sætning har kunnet blive så berømt, viser dog især noget helt andet. Danmark er måske et sprogområde, men det er ikke et kulturområde - det er flere. Der er en afgrundsdyb kulturel forskel mellem Jylland og København. Derfor er det for en københavner umuligt, at forstå den dybe humor og ironi, der ligger i en sådan sætning, når den bliver sagt af en vestjyde.
Rørviger hat geschrieben: Kristen Poulsgård derimod er, ganske definitiv. Noget af det mest småtskårne, der nogensinde har siddet i folketinget, selv Rindal var der vand ved siden af. :wink:
På Nordisk Råds møde i 1989, fremsatte Kristen Poulsgaard forslag om, at man skulle optage de tre Baltiske lande i foreningen. Alle andre politikere fra hele Norden afviste forslaget. I betragtning af, at de tre lande i dag er medlemmer af både EU og NATO, kan man måske diskutere, hvem der var småtskåret og hvem der var fremsynet?
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
Rørviger

Beitrag von Rørviger »

Sikkert er det respektable erhverv, jeg har ikke påstået andet..og jeg lider ganske bestemt ikke af negative følelser overfor folk fra arbejderklassen. :P

Dumhed er som bekendt klasseløs. :D
Martin Hofer

Beitrag von Martin Hofer »

Na, das war aber jetzt ein wachsweiches Dementi. Warum denn sonst hättest du auf seinen Beruf hinweisen sollen, wenn nicht um seine politische Meinung zusätzlich in ein negatives Licht zu stellen?

Einerseits eine klare "ad hominem" Attacke, die man nicht nötig haben sollte, wenn man über echte Argumente verfügt.

Andererseits recht typisch für die herablassend-arrogante Sicht vieler "Linksintellektueller" (echter und vermeintlicher) auf die Arbeiterklasse. Diese begriffsstutzigen Tölpel, für deren Rechte man sich gönnerhaft einsetzt, obwohl sie es einem nicht danken!
Dumhed er som bekendt klasseløs
Da will ich Dir jetzt mal nicht widersprechen.

-- Martin
Rørviger

Beitrag von Rørviger »

@Hofer

Ich weiss nicht, was die pausenlosen Unterstellungen Ihrerseits mir gegenüber sollen.

Unterlassen Sie bitte diese unpassenden Einwürfe, es steht Ihnen als Mod und Adm. dieses Forums nicht besonders gut.

wirklich nicht.

Sie wirken ganz einfach nur genau so, wie sie versuchen mir zu unterstellen...und eigentlich sind Sie nur unverschämt und, sie schreiben es, anmassend arrogant.

Noch nicht gemerkt ?
Rørviger

Beitrag von Rørviger »

Denne threads tema bliver også berørt her:

http://www.dk-forum.de/forum/ftopic2454-105.html

Og diskussionen ser ud til at blive interessant, da jeg forventer, at dér kommer flere vedkommende og interessante bidrag.
Ursel
Mitglied

Beitrag von Ursel »

Hej Rörviger!

Aber manchmal hat er schon Recht :wink:

Gruß Ursel, DK
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Rørviger

Beitrag von Rørviger »

Fakta

Fodermester, politiker, pølsemand

Kristen Poulsgaard, født 1935 på et husmandssted i Husby. Oprindelig sømand, senere slagteriarbejder og fodermester.
Folketingsmedlem for Fremskridtspartiet 1973-1990. Berømt blandt andet for citatet »Danmark er et for lille sprogområde til at have sin egen ballet« og for offentligt at citere det frække børnerim »Op ad brøndens klare vand...« Opnåede siden en vis popularitet som pølsemand og revyskuespiller. I dag pensionist.

Forfatter til bøgerne »Et bedre Danmark« 1976, »Åbent brev til Anker Jørgensen« 1977 og »A er ingen tøsedreng« 2000.

kilde:

http://www.berlingske.dk/grid/kultur/artikel:aiid=880232

:D

http://www.berlingske.dk/kultur/artikel:aid=880232
Berndt

Beitrag von Berndt »

(Gelöscht) Hat sich leider erübrigt.
Zuletzt geändert von Berndt am 01.09.2007, 12:34, insgesamt 1-mal geändert.
Antworten