Jeg starter på mit nye job lige syd for grænsen, mandag d 4 Juni. Jeg bliver boende i danmark. Først i december venter vi vores første barn, og er derfor interesseret i at vide noget om reglerne for mænds barsel i Tyskland.
På forhånd tak..
Tyske barselsregler for mænd??
-
- Ehrenmitglied
-
- Ehrenmitglied
Hernede i Hessen er det normalt med én dags "barselsorlov" til manden, og hvad man måtte ønske sig derudover regnes som normal ferie. Det er jo mildest talt ikke særligt generøst, men til gengæld er det helt normalt at kvinden bliver hjemme i - hold fast - 3 år... per barn

"Und aus dem Chaos sprach eine Stimme zu mir: Lächle und sei froh, es könnte schlimmer kommen! Und ich lächelte und war froh - und es kam schlimmer."
Elterngeld
Det er heldigvis ikke helt normalt mere (selvom der stadig er mange der vælger den model). I starten af år 2007 blev det såkaldte "Elterngeld" inført. Denne ydelse giver modtageren 67% af netto-lønnen før fødslen (dog max 1800 €, min 300€) i 14 måneder, hvoraf 2 måneder henholdsvis er reserveret til faren resp. moren (Hvor kenner vi den øremærkning franielsen hat geschrieben:Hernede i Hessen er det normalt med én dags "barselsorlov" til manden, og hvad man måtte ønske sig derudover regnes som normal ferie. Det er jo mildest talt ikke særligt generøst, men til gengæld er det helt normalt at kvinden bliver hjemme i - hold fast - 3 år... per barn![]()
![]()

Alle informationer findes her (på tysk

Om du har ret til enkelte ekstrafridage ved fødsel er afhængig af din arbejdskontrakt (eller den gældende overenskomst).
hilsen,
Lasse