ich bin neu hier und finde es echt interessant hier

Es gefällt mir

Hier dann auch gleich mal mein erster post.Also es ist schon eine weile her,als ich das letzte mal Dänisch hatte(bin schon fertig mit Schule)und da habe ich einfach mal aus Spass einen Text geschreiben um zu gucken,ob ich noch einigermaßen Dänisch kann.Da ich sonst niemanden kenne,der es sich durchlesen und mögliche fehler verbessern kann,frage ich einfach mal hier nach

Also hier dann mein Text(hoffe es ist noch nicht so schlimm mit den Fehlern xD:
I Supermarket
Martin og Ole vil går i Supermaredet,fordi de vil ha´ noget specielt.De mødes sig hos Martin,men Ole kommer sen.Så tager de en bus og Ole forklarer Martin hvorfor han kommer sen.Så er de i Supermarkedet.Det er mange fødevarer,som er i køledisken,for eksempel tykmaelk,jogurter,sødmaelk,letmaelk og skummetmaelk."Den jogurt smøger udmaerket",siger Martin.Ole kan ikke lige jogurten,fordidet har mange procent fedt og det er ikke sund tror Ole.Han fortraekker skummetmaelk"det er ret sund",siger han.Martin og Ole går i grøntafdeling,fordi der er noget specielt.De vil ha´ blå aebler,men de kan ikke finde det.Der er mange grøntsager,der er endda grøn aebler,men der er ikke blå aebler.Så spørger de en gammel dame,som arbejder der.Måske hun kan finde det blå aebler.Martin og Ole stole på hun.Efter kort tid kommer damen igen og hun har blå aebler med.Martin og Ole er meget glad,fordi de elsker blå aebler.
Also das ist der Text.Ich weiss,der Inhalt ist ein bisschen absurd,blaue Äpfel?Aber es kommt mir einfach darauf an,dass ich wieder etwas auf Dänisch schreibe.Ich hoffe es hält sich mit den fehlern in grenzen

Danke im Vorraus !
mfg
Dansko