http://www.wdr5.de/sendungen/leonardo/s/d/26.01.2010-16.05/b/schwerpunkt-schneller-als-bus-und-auto.html
was sagen die Autofahrer ?
Radfahren in Kopenhagen
-
- Mitglied
-
- Mitglied
die finden das gut, denn auch Autofahrer sind hæufig auf dem Rad unterwegs.
In der kopenhagener Innenstadt mache ich alles nur mit dem Rad, auch wenn ich sonst beruflich meine 40.000 KM im Jahr mit dem Auto abspule. Bei wenig Parkplætzen in der City , Staus und 80 Euro Strafe fuers Falschparken sicherlich auch sinnvoll.
Ausserdem sind die Fahrradwege breit und glatt und wie eine weitere, etwas schmalere Autospur ausgebaut und gesund ist es zudem auch.
Beim Autofahren kommst man eh' nur beim Abbiegen mit Fahrradfahrern in Beruehrung und da heisst es gut in den Seitenspiegel vorher schuen und geduldig warten.
In der kopenhagener Innenstadt mache ich alles nur mit dem Rad, auch wenn ich sonst beruflich meine 40.000 KM im Jahr mit dem Auto abspule. Bei wenig Parkplætzen in der City , Staus und 80 Euro Strafe fuers Falschparken sicherlich auch sinnvoll.
Ausserdem sind die Fahrradwege breit und glatt und wie eine weitere, etwas schmalere Autospur ausgebaut und gesund ist es zudem auch.
Beim Autofahren kommst man eh' nur beim Abbiegen mit Fahrradfahrern in Beruehrung und da heisst es gut in den Seitenspiegel vorher schuen und geduldig warten.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/02/14/094231.htmHver tredje har cyklet fuld
14. feb. 2010 09.47 Indland
Cyklen er et populært transportmiddel, også når en brandert skal køres hjem.
Det viser en undersøgelse, som Interresearch har foretaget for Søndagsavisen blandt 1.033 danskere.
Mere end hver tredje dansker har cyklet fuld, og otte procent gør det ofte eller sommetider.
- Hver weekend får vi fulde folk ind, som er faldet på cyklen - folk, der plejer at cykle, tager også cyklen, når de er fulde, siger afdelingssygeplejerske på Bispebjerg Hospitals skadestue, Birgitte Taasby, til Søndagsavisen.
Optræder ikke i statistikker
- Folk brækker typisk håndleddet og får skrammer på hoften og knæene. Og så er der selvfølgelig dem, der har slået hovedet, siger hun.
Mange cyklister er involveret i trafikulykker, men det fremgår ikke af de offentlige statistikker, fordi politiet ikke får kendskab til dem.
Men ifølge Rådet for Sikker Trafik er cyklisten påvirket af alkohol ved en fjerdedel af alle cykelulykker.
- Det er rigtig beklageligt. Hvis man er for fuld til at køre bil, er man nok også for fuld til at cykle, siger Julie Budtz, kommunikationschef i Rådet for Sikker Trafik.
- Det er rent faktisk ulovligt at cykle fuld, siger hun og henviser til, at man kan få en bøde på op til 1.000 kroner for at slingre gevaldigt på cykelstien.
Ingen faste regler
Promillegrænser gælder dog kun for bilisterne. Og det er klogt nok, mener Dansk Cyklist Forbund.
- Det ville være at skyde over målet med promillegrænser for cyklister. I modsætning til biluheld er det oftest kun dig selv, der kommer til skade ved et cykeluheld, siger Jens Loft Rasmussen, der er direktør i forbundet.
Den holdning deler Rådet for Sikker Trafik.
- Hvis vi skal kigge på, hvordan man kan få antallet af dræbte og kvæstede ned i trafikken, skal vi satse på bilisterne, siger Julie Budtz.
- Promillegrænser for cyklister må være op til politikerne. Men hvis politiet skal til at tjekke cyklister, er det klart, at de har mindre ressourcer til kontrollen af spritbilister, siger hun.
[url=http://www.un.org/en/index.shtml]Plan A, Plan B, Plan C usw.[/url]