Et par interessante artikel:
[url]http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=401505[/url]
[url]http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3310954/[/url]
Ifølge dem vil undervisningsministeren gøre det andet fremmedsprog (tysk eller fransk) obligatorisk fra 6. klasse.
Fremmedsprog i danske skoler
- Lars J. Helbo
- Mitglied
- Beiträge: 7370
- Registriert: 23.06.2002, 22:08
- Wohnort: Sall
- Kontaktdaten:
Fremmedsprog i danske skoler
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
Ursel - det er bare en af de ting, han ikke slap godt afsted med. Da han var undervisningsminister i 80´erne halverede han - næsten - uddannelses-sektorens andel af statens udgifter. (Ifølge UNDPs Human Development Report).
Da han blev undervisningsminister lå Danmark oppe på linje med de asiatiske tigre - omkring 20 pct.
Da han gik, var vi under 10 pct.
Helt ærligt og i klartekst: Det er nok den mest landsskadelige minister vi nogensinde har haft.
Da han blev undervisningsminister lå Danmark oppe på linje med de asiatiske tigre - omkring 20 pct.
Da han gik, var vi under 10 pct.
Helt ærligt og i klartekst: Det er nok den mest landsskadelige minister vi nogensinde har haft.
Hej I to.....
jeg er heller ikke så sikker på, at det er godt at Haarder har fået øjnene op for problemet - se nu hans tidligere ministerium. Jeg tænker her specielt på udlændingestyrrelsen.
Men han er nu ikke den eneste i den nuværende regering, som jeg ikke er så begejstret for. Lad os se, hvad der sker....
jeg er heller ikke så sikker på, at det er godt at Haarder har fået øjnene op for problemet - se nu hans tidligere ministerium. Jeg tænker her specielt på udlændingestyrrelsen.

Men han er nu ikke den eneste i den nuværende regering, som jeg ikke er så begejstret for. Lad os se, hvad der sker....

Uanset om man bryder sig om Haarders tidligere politik eller ej, kan man dog forholde sig til sagen! Det er da alle tiders, at han kæmper imod nedprioritering af tysk og fransk. Det vil påviseligt være bedre at starte med undervisningen i disse fag inden puberteten overtager det hele.
Man kan bare håbe, at han også er konsekvent. Det allerstørste problem for disse fag er, at ca. 60% af al tyskundervisning i folkeskolen gives af lærere, der ikke er uddannet til det (jf. magisterforeningen eller var det lærerforeningen fra for 3 år siden).
@runesfar:
Den danske folkeskole er trods Haarders tidligere politik verdenens dyreste, men resultaterne er efter alt at dømme ikke tilsvarende. Hvis man accepterer Pisa-undersøgelsen som en indikator, så er Danmarks folkeskole trods ca. dobbelt så høje omkostninger ikke bedre end Tysklands skolevæsen.
Også hvis man besøger de danske universiteter som universitetsuddannet tysker, er man helt imponeret over det fantastiske ressourceudstyr. Hvis det er korrekt at Haarder har halveret uddannelsesvæsenets omkostninger fra 20% til 10% af statsbudgettet, så er da alligevel rigeligt tilbage! Jeg konkluderer, at Haarder har bidraget til en mere balanceret anvendelse af de statslige ressourcer/landets ressourcer.
Hilsen Michael
Man kan bare håbe, at han også er konsekvent. Det allerstørste problem for disse fag er, at ca. 60% af al tyskundervisning i folkeskolen gives af lærere, der ikke er uddannet til det (jf. magisterforeningen eller var det lærerforeningen fra for 3 år siden).
@runesfar:
Den danske folkeskole er trods Haarders tidligere politik verdenens dyreste, men resultaterne er efter alt at dømme ikke tilsvarende. Hvis man accepterer Pisa-undersøgelsen som en indikator, så er Danmarks folkeskole trods ca. dobbelt så høje omkostninger ikke bedre end Tysklands skolevæsen.
Også hvis man besøger de danske universiteter som universitetsuddannet tysker, er man helt imponeret over det fantastiske ressourceudstyr. Hvis det er korrekt at Haarder har halveret uddannelsesvæsenets omkostninger fra 20% til 10% af statsbudgettet, så er da alligevel rigeligt tilbage! Jeg konkluderer, at Haarder har bidraget til en mere balanceret anvendelse af de statslige ressourcer/landets ressourcer.
Hilsen Michael
- Lars J. Helbo
- Mitglied
- Beiträge: 7370
- Registriert: 23.06.2002, 22:08
- Wohnort: Sall
- Kontaktdaten:
Et par spredte bemærkninger:
Det største problem for tyskundervisningen er IMHO ikke lærernes uddannelse, men derimod den anvendte metode (alt for meget fokusering på unødvendig grammatik frem for praktisk anvendelse af sproget). På det niveau, som vi her snakker om, kan man sagtens tale tysk uden at vide noget om kasserolleregler og lignende tåbeligheder.
Jeg er generelt skeptisk overfor udsagn af den type, som runesfar her fremførte. En reduktion fra 20% til 10% kunne jo også dække over et stærkt stigende samlet statsbudget - f.eks. fordi det var en periode med stigende arbejdsløshed som resultat af kartoffelkuren. Var det ikke sådan det var?
Hvad angår PISA, så har jeg jo tidligere givet udtryk for, at jeg ikke accepterer den som indikator. Efter min mening er den grundlæggende tendentiøs og uvidenskabelig.
Den er tendentiøs, fordi det overordnede mål med undersøgelsen alene er at måle, hvor god skolen er til at producere arbejdskraft til erhvervslivet - byggende på en antagelse om, at de amerikanske økonomiske teorier for dette erhvervsliv skulle være verdens suverænt bedste. Det er en ret forkvaklet tankegang. For det første skal skolen ikke bare producere arbejdskraft - den skal udvikle hele mennesker, og livet omfatter andet end arbejdslivet. For det andet er det ikke bevist, at den amerikanske vej er den eneste vej til økonomisk succes. I virkeligheden mener jeg, at dansk økonomi er mærkbart sundere end amerikansk. Set over en længere periode (f.eks. 1945-2005) har væksten i DK (og i D) været markant større end væksten i USA, og det på trods af, at USA har langt flere naturlige ressourcer. Dertil kommer, at DK har store overskud på både statsbudget og udenrigshandel, hvor USA styrer direkte mod afgrunden. Derfor er det besynderligt at antage, at den amerikanske skole skulle være det eneste ideal.
Uvidenskabelig, fordi målemetoderne er utilstrækkelige og fordi den kun sammenligner en lille del af det, der skal læres i skolen - jævnfør ovenfor.
Det største problem for tyskundervisningen er IMHO ikke lærernes uddannelse, men derimod den anvendte metode (alt for meget fokusering på unødvendig grammatik frem for praktisk anvendelse af sproget). På det niveau, som vi her snakker om, kan man sagtens tale tysk uden at vide noget om kasserolleregler og lignende tåbeligheder.
Jeg er generelt skeptisk overfor udsagn af den type, som runesfar her fremførte. En reduktion fra 20% til 10% kunne jo også dække over et stærkt stigende samlet statsbudget - f.eks. fordi det var en periode med stigende arbejdsløshed som resultat af kartoffelkuren. Var det ikke sådan det var?
Hvad angår PISA, så har jeg jo tidligere givet udtryk for, at jeg ikke accepterer den som indikator. Efter min mening er den grundlæggende tendentiøs og uvidenskabelig.
Den er tendentiøs, fordi det overordnede mål med undersøgelsen alene er at måle, hvor god skolen er til at producere arbejdskraft til erhvervslivet - byggende på en antagelse om, at de amerikanske økonomiske teorier for dette erhvervsliv skulle være verdens suverænt bedste. Det er en ret forkvaklet tankegang. For det første skal skolen ikke bare producere arbejdskraft - den skal udvikle hele mennesker, og livet omfatter andet end arbejdslivet. For det andet er det ikke bevist, at den amerikanske vej er den eneste vej til økonomisk succes. I virkeligheden mener jeg, at dansk økonomi er mærkbart sundere end amerikansk. Set over en længere periode (f.eks. 1945-2005) har væksten i DK (og i D) været markant større end væksten i USA, og det på trods af, at USA har langt flere naturlige ressourcer. Dertil kommer, at DK har store overskud på både statsbudget og udenrigshandel, hvor USA styrer direkte mod afgrunden. Derfor er det besynderligt at antage, at den amerikanske skole skulle være det eneste ideal.
Uvidenskabelig, fordi målemetoderne er utilstrækkelige og fordi den kun sammenligner en lille del af det, der skal læres i skolen - jævnfør ovenfor.
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig