Hej,
Jeg er i gang med lden danske læreruddannelse, og bliver forhåbentlig færdig om ca. 1 år. Mine linjefag er billedkunst, dansk, matematik og tysk. Og vil meget gerne flytte til Nordtyskland/Hamburg-området pga. min mand.
Mine spørgsmål er nu:
Er det muligt at arbejde som lærer i Tyskland med en dansk læreruddannelse? (udover i danske/skandinaviske skoler i Tyskland)
Skal man på en eller anden måde have et bevis for at man kan tale tysk? -Hvis ja, hvor/hvordan?
Skal man tage andre kurser/udannelser?
Er der evt. andet jeg skal være opmærksom på?
Jeg håber, der er nogen der kan hjælpe mig med at finde svaret på et eller flere af mine spgm. -eller evt. ved hvor jeg kan få besvaret mine spgm.
På forhånd mange tak!
Mona
Folkeskolelærer i Tyskland?
Infos
Hej Mona,
prøv denne side. Hvis du leder lidt, kan du finde de til enhver tid gældende informationer om at flytte til et andet EU land (fx fra DK til D):
[url]http://europa.eu.int/index_de.htm[/url]
Desuden vil jeg anbefale dig at læse Ef direktivet 89/48 EØF om anerkendelse af statslig godkendte uddannelser i andre EU lande.
Teoretisk set skulle du bare kunne arbejde i Tyskland, men hvordan virkeligheden ser ud, ved jeg ikke.
Det danske UVM er ikke alt for godt til at anerkende tyske folkeskolelærere, men der er jo håb forude, at de forskellige tyske undervisnigsministre (delstatslogivnig gælder på dette område) gør deres arbejde bedre...
Sproget? Ja, det skal du vel kunne. Da jeg er flyttet fra Tyskland til DK, kan jeg ikke fortælle dig, hvordan det foregår.
Held & lykke i hvert fald!
vilmy
prøv denne side. Hvis du leder lidt, kan du finde de til enhver tid gældende informationer om at flytte til et andet EU land (fx fra DK til D):
[url]http://europa.eu.int/index_de.htm[/url]
Desuden vil jeg anbefale dig at læse Ef direktivet 89/48 EØF om anerkendelse af statslig godkendte uddannelser i andre EU lande.
Teoretisk set skulle du bare kunne arbejde i Tyskland, men hvordan virkeligheden ser ud, ved jeg ikke.
Det danske UVM er ikke alt for godt til at anerkende tyske folkeskolelærere, men der er jo håb forude, at de forskellige tyske undervisnigsministre (delstatslogivnig gælder på dette område) gør deres arbejde bedre...
Sproget? Ja, det skal du vel kunne. Da jeg er flyttet fra Tyskland til DK, kan jeg ikke fortælle dig, hvordan det foregår.
Held & lykke i hvert fald!
vilmy
Zuletzt geändert von Vilmy am 01.05.2006, 22:10, insgesamt 1-mal geändert.
Skolevæsen er "Laendersache" i Tyskland !
Det betyder, at hvert "Bundesland", her f.e. Hamburg, Niedersachsen, Schleswig-Holstein, har andre regler.
Måske har du hørt om "Kultusministerkonferenz". Her udtaler alle Kultusministere minimalstandards.
Jeg ville anbefale dig, at snakke med myndighederne i Hamburg eller Niedersachsen osv.
Måske ville det være en gode ide, at tale med GEW (Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft), som er den lærer-fågforening.
Bayrisk anerkendt pædagog
Cornelia
Det betyder, at hvert "Bundesland", her f.e. Hamburg, Niedersachsen, Schleswig-Holstein, har andre regler.
Måske har du hørt om "Kultusministerkonferenz". Her udtaler alle Kultusministere minimalstandards.
Jeg ville anbefale dig, at snakke med myndighederne i Hamburg eller Niedersachsen osv.
Måske ville det være en gode ide, at tale med GEW (Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft), som er den lærer-fågforening.
Bayrisk anerkendt pædagog