Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej

Danebod - til lykke!!!! [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/k010.gif[/img]

Heide - god bedring!!! Uha - hellere går jeg til 10 andre læger end til en tandlæge... :|

Nicola - Kim Larsen ved Rock under broen????? KREISCH!!!!!
Vi er på Gals Klint Campingsplads den 7.6.!!!

Skriver måske mere senere- min mand skriger efter aftensmad. Hvor er de anstrængende....

Hilsen fra Gabi

Hej søde pige - håber du kommer ofte forbi nu!!!!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej igen,

bare en "Quickie" til fra mig:

muldvarp - fastelavn :oops: jeg må invende at jer er en fastelavn-Verweigerer.
Men jeg kan forestille mig at det er meget sjovt når man har børn. Man glæder sig når de glæder sig.
En kollegas datter var en sommerfugl i dag på børnehaven. Jeg er meget spændt på billederne.
I Braunschweig var i går en stor fastelavnsoptog. Det er en af de største i Tyskland (jeg tror den 4. grösste). Der skriges "Brunswiek Helau".
Ellers kender jeg også Helau eller Alaaf.
I Köthen, en by i Sachsen-Anhalt, skriges "Ku Ka Kö". Det rører fra "Kuhkaff Köthen"

Nicola - på Shubiduas hjemmeside kan du høre nogle sange fra dem. Sangene er om HC Andersens eventyr - Die Lieder sind an die Märchen von HC Andersen angelehnt....lænt til HCAndersens eventyr?

Ups - igen krimitid på Vox - hurtig på sofaen!!!

Hilsen fra Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Jooo, Nicola,
det var mit nyt ord for i dag.
Tak, min tand gør heller ikke ondt efter jeg har taget en smertestillende pille. Hoffe, das bleibt so.
Det er virklig en skam, at I har næsten aldrig ferie på samme tid. Bornholm er virklig fantastisk. Måske få I lejlighed at holde ferie på min yndlingsø på et eller andet tidspunkt.

>> muldvarp,
du er i godt humør i dag [img]http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/musik/e040.gif[/img]
Flødebøller og pizzasnegle lækker, lækker.
God fortsættelse for i aften

Gabi og Nicola,
Kim Larsen etc. der bliver jeg lidt misunderlig på jer. Glæder mig allerde til jeres „reportage“.

>> Gabi,
når „din mand skriger efter aftensmad“, så har jeg indtrykket at han kom rask og frisk tilbage og din verden ser normal ud igen. :mrgreen:

>> søde pige,
velkommen og håber vi høre mere fra dig.

Fortsæt god aften
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

er I klar over at I skrev hele to sider, mens jeg var i Lohals? Det tog mig næsten en time at læse det hele :shock: .

Men nu er jeg ajour (n.o. = nyt ord :mrgreen: ), og skal straks ønske Danebod tillykke med eksamen. Det går jo stærkt med meget korte tidsrum mellem dine eksamina. Hvordan kan du dog klare det med så fine resultater?

Vilmy - Hans er ankommet, han er nok lidt forkølet men ellers har han det godt. Tusind tak en gang til. Da vi så bogen vidste vi begge to, at vi har købt netop den udgave tidliger, jeg er derfor sikker på, at en eller anden har „lånet“ den fra sommerhuset - men pyt med det.

Jeg skrev så meget om de nye møbler vi skulle få i martsmåneden - og nu har vi ganske pludselig ombestemt os. Der lå en reklameavis i postkassen da vi kom til Lohals fredag aften (der lå altså ca. 1000 reklameaviser -men kun én fra øens møbelforretning), og der fandt vi en sofa i tilbud, vi begge to kunne rigtig godt lide med det samme. Altså kørte vi til Rudkøbing lørdag formiddag for at kigge nærmere på den. Det er en 3-personers sofa med chaiselongue (ekspedienten udtalte det som Scheisse-long :mrgreen: ) og sofaen kan forvandles i en doppelt-seng. Og så stod der også en 2-personers sofa som har en lidt anderledes design men passer fint med betrækket. Og den var også nedsat i prisen. Og til sidst var der en lænestol, som ikke bliver fremstillet længere. Det var den sidste de havde - og den var nedsat på 30%. Ja, så købte vi det hele og nu kommer vores nye møbler netop i den uge i marts, hvor vi har tænkt os at holde ferie. Perfekt. :D

I går var vejret rigtig fint, så vi nåede en hel del arbejde i haven. Jeg var i gang med motorsaven og Niels kløvede brænde. Muldvarpen har også været flittig. I aftes ledte vi så efter de seks nyeste skud og hældte en halv liter kærnemælk i hvert skud. Jeg satte derefter en pind i hvert af dem for at finde ud af, om han trækker sig tilbage nu, men Niels sagde: „Hvorfor gør du det - vil du se hvor han har kastet op?“ - det er typisk ham!

Jeg har tænkt over vores gensidige rettelser en gang til, nu hvor alle skrev deres mening om det. Og så hjælper det nok mest når vi gør det her i tråden. Måske kan det bedst lade sig gøre i enden af indlægget, og så kun i korte citater.

Kan I nu ha´det rigtig godt -

Nullermand,
som glæder sig ikke at være tilbage i Hamborg, men at være tilbage hos Jer. :D

Nogle forslag:

Heide:...så kan du skåle i aften
Nicola:...ikke nogen idé..., ....din tand lader dig være i fred...
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Ha, der er i alle igen :wink: . Muldvarpens ønsker hjalp mod skriveblokering!
Muldvarp, det lyder meget sjovt ligesom du fortæller om jeres fastelavn! Jeg kan godt huske at jeg også var ud på gaden som barn og vi gik fra dør til dør og sang (?) og fik slik.

Gabi, tak for fingerpeg til shubidua´s hjemmeside. Jeg har en cd, 15 skarpe skude, og jeg kan godt lide den. Jeg skal prøve Andersen´s sange :wink: .
Og hvad er du heldig! Så kan du se Kim Larsen under broen!! Har du måske en ledig seng i din campingvogn til mig :mrgreen: ???

heide, jeg vil virkelig gerne holde ferie på Bornholm, en fin dag skal jeg rejse derhen, det er jeg sikker....

Nullermand, velkommen tilbage! Og tillykke med din nye møbler og den Scheisse-long :mrgreen: ...
Minder mig om et nyt ord jeg lærte i dag ...skideligegyldig...lyder sjovt og ser også sjovt ud.
Og tak for din rettelse! Jeg vil aldrig forstå om noget og nogen :roll: .

Ha´ en god aften allesammen,
kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
katti

Beitrag von katti »

Jeg er også tilbage !
[img]http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/h080.gif[/img]

Jeg havde ingen skriveblokering hverken som krampen i fingrene eller som en sindsstemning.Men i fredags fik vi overraskende en børnefridag og i weekends var de sidste feriendage, så lavede vi meget sammen med børnene.

Troldmor! Mange tak for dine rettelser! Og den lille grønirisk er allerede lang væk. I morgen hørte jeg et pift (hmm tager man her nu piftet eller fløjtet :roll: ) af en grønirisk. Måske var den vores lille fugl :wink:

Danebod: [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/m025.gif[/img] Hjertelig tillykke!
Det er Nullermand som der hopper på Scheißelong :mrgreen:

all: Min søn ville indtil i går ikke gå til fastelavnsdagen i skolen. Eller bare som HAN (altså så som han er). I aftes sagde han sådan, han vil jo gerne gå med en "forklædning". Han vil gerne være en Maori. Jeg kunne ham dog gerne male på (anmalen). Altså er han i dag en Maori med et smuk ansigt og en stok i hånden.
Og ja, jeg har også fastelavnsminke på fingrene ...bare sort :mrgreen:

katti

Nicola, måske skriver man: Muldvarpens ønsker hjalp mod skriveblokeringen!
Og jeg ved heller ikke, om det ikke hedde "ude
gaden" Og hedder det på eller i gaden? :roll:

Nåh, så ser det ud, hvis jeg retter [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/g055.gif[/img] :wink:
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Nicola:

En kort bemærkning: "....holde ferie på Bornholm, en fin dag skal jeg rejse derhen, det er jeg sikker...."

Eines schönen Tages: < en skønne dag (et fast udtryk)
"..skal jeg rejse derhen..." vil jeg tage derover (når der er en vis (længere) afstand) - "derhen" betyder en kort afstand ("jeg glemte rundstykkerne hos bageren, jeg går lige derhen og henter dem.) also: zum Bäcker gegenüber/um die Ecke).
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej Gabi, Hej Heide,

mange tak for jeres velkommen.:D

Men min dansk er ikke så godt. Jeg forstår en masse fra jeres tekster
men jeg kan skrive ikke så godt.

Lige nu jeg skriver hos "Sprachanwendung für totale Anfänger" og jeg tror jeg skal endnu træner et lid før jeg kan skrive hos jer. :wink:

Jeg ønsker jer alle en dejlig fastelavn tirsdag.
Vi ses
Venlige hilsner
Uschi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Nullermand,
velkommen tilbage.
Det var hurtig gjort med jeres nye møbler. Det er bedst, når man finder den slags møbler eller andre ting, man leder efter, spontant. Og passer betrækkets farve nu til dine ny-malede røde vægge :?:
Jeg tror i Lohals gider muldvapene kærnemælk, hvorfor skulle de ellers komme tilbage :wink:
For resten lyder dit indlæg helt perfekt, kunne ikke finde nogen at rette.

Gabi,
jeg er også afvisende hvad fastelavn angår. :roll:
Men jeg kan godt huske den tid, min datter var en lille pige. Jeg havde meget sjov med at sy hendes dragter, lave fastelavnsboller eller kigge på fastelavnsoptogene. Da vi kom hjem fra optogene var vores bukselommer altid fuld med slik og bolsjer. Men hver ting til sin tid.

Søde pige,
jeg har læst nogle af dit inlæg i den anden tråd og jeg skal sige, at du skrive rigtig godt i dansk. Jeg forstår alt hvad du mener. Vi er heller ikke perfekt her i „sproghjørnet“.

I dag har jeg ikke rigtig lyst til mit arbejde. Så begyndte jeg og „googlede“ om alt muligt, bl. a. om DK, ferie, færgen til Bornholm o.s.v.
Så fandt jeg et atelierkurs i Acrylmalerier. Jeg har det med at reagere hurtigt og skrev med det samme en efterspørgsel om ledige pladser. Nu venter jeg på svaren, desværre mangler mig tålmodighed. :oops:

Vi har fint vejr igen, lidt diset. Solen skinner, men det er ikke så varmt som dagene før.
De unge fra brandværn har samlet juletræer, grene og kviste til en stor bål og i aften blive den tændt (hört sich komisch an !). Måske gå vi derhen for en lille snak med naboer, venner og bekendte.

Ha’ det godt. Vi ses i morgen.
kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej venner,

I var meget flittige i går, jeg læser og skriver mere senere.

Jeg vil kigge lidt i hyggehjørnet, lave opvasken od gør rent.

Vi ses

Gabi
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej venner,

lige nogle småting jeg ser i forbifart:
@Katti: he, he du får altså ikke flere feriedage ud af at skrive feriendage - rigtig: feriedage
en maori med et smukt ansigt
om det ikke hedder ude på gaden

@nullermand: at vi har købt netop den udgave tidliger - tidligere
Hvordan er det nu med et dobbelseng??? Jeg tror at, på dansk siger man topersoners... :oops: skam for mig, da jeg burde vide det.

@Nicola: Og hvad er du heldig! - spekulerede lige lidt over det, siger man ikke hvor er du heldig?
tillykke med din nye møbler - dine (jeres) nye møbler / es sind doch mehrere, nicht wahr?
skideligegyldig - hi hi, så har vi latrinsproget igen på banen. Das kennt man ja auch von der deutschen Sprache, diese Kraftausdrücke, aber: kan nogen forklare hvorfor det hedder "kisteglad" :!: Hvad har en kiste med glæde at gøre???
Hvorfor siger man "kanongodt", når kanonskud udretter alverdens uheld - så kan det jo ikke være noget godt, vel?

Nu er tiden gået og jeg skal videre - kan i holde jer muntert til næste gang
God aften fra
muldvarpen
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

>> muldvarp, tak for rettelsen, men tror du ikke det hedder dobbeltseng, altså med -t ? Jeg troede en topersoners er en sofa. Nu har vi nok brug for en dansker. :D

Jeg lyttede til radioen i dag - emnet var om man skal åbne efterretningstjenesternes (sikken et ord) arkiver for historikerne, som vil skrive historien om den kolde krig i Europa. Det var meget vanskeligt at følge med. Derefter kom „Nyheder fra Grønland“ - det var bedre.

Lars satte linken til Danskprøve3 i en anden tråd i går og jeg prøvede den første del i aften. Man skal læse en tekst og derefter svare på 20 spørgsmål. Man skal nå det i 45 minutter. Jeg syntes det gik ganske godt men jeg ved ikke om de gerne vil have at man svarer i pæne sætninger eller bare i stikord. Måske kan Vilmy fortælle lidt om det?!

Heide, indtil nu har vi jo kun malet de hvide vægge - men nu ville det være muligt at male den omtalte væg med den røde farve. Møblerne vi købte har groftvævede (n.o.) betræk i forskellige, brunlige farver, derfor må der nu gerne komme en stærk farve til i stuen, ellers bliver det hele for kedeligt.

Om muldvarpene kan lide kærnemælk eller ej kan vi først se når vi kommer til Lohals næste gang. Det var jo nu vores første indsats af den her „bio-våben“. :mrgreen:

Muldvarp igen (dengang altså Andrea, ikke dyret): Kisteglad lyder mærkeligt, men måske er „kiste“ i det her tilfælde „lånet“ fra tysk: jeg bliver altid så glad efter jeg har drukket en Kiste Bier. :wink:

Nu skal jeg beskæftige mig lidt med Hans og besættelsestiden.
Jeg kigger ind senere

Nullermand

Mine forslag for Heide:

...kunne ikke finde noget at rette....
...nogle af dine indlæg...at du skriver...
...desværre mangler jeg tålmodighed...
...i aften bliver den tændt..går vi derhen...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften,

vi kunne jo se i kattis mail hvordan hopper Nullermand på den nye sofa!
Men her kommer Niels -
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/haushalt/e035.gif[/img]

helt forskrækket da Nullermand løber rundt i haven og fordeler kærnemælken!!! Og til sidst sætter små pind alle steder! Håber de havde en Danebrog på?

Øv øv Nullermand - undskyld!! Vi laver bare vids (vidse? ) med dig.

Nicola - det ville være en rigtig gode lejlighed at se Kim Larsen. Måske kan vi bestemme os at gå derhen. Sidste år var det jo meget for varmt. Ca. 25.000 mennesker var der - og alle drikkevarer var udsalgt om tidlige eftermiddagen. Så må man hente igen masser af vand, cola etc.

Vi har 2 kabiner in vores Klappwohnwagen - så kan du gerne komme
!!!
Jo, Dirk er hjemme igen. Han var til lægen i dag - er nu sygmeldt til end af marts-måned. Vi er ganz schön bedient....

søde pige - vi er dog heller ikke perfekt. Vi glæder os til at se dig. Kom bare og skriv med os! Learning by doing - og vi lærer fra hinanden!!!

Hilsen
Gabi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej med jer,

jeg spurgte Steen om kisteglad og han sagde at kiste her kommer fra skattekiste/Schatzkiste - og den kan du være glad for :mrgreen: .
Men han vidste ikke forskelen imellem dobbeltseng og topersoners :P .

Muldvarp, selvfølgelig har du ret, det må være "Hvor er du heldig!" - tak for rettelsen!

Gabi, tak for tilbud af søvnpladsen :D - men jeg tror at jeg ikke kan komme, hvad skal jeg gøre med børnene?
Men du må gå og fortælle os om koncerten derefter!!
Og god bedring til din mand!

Og tak til dig og katti for de søøøøøøde sofa-smilies.

Nullermand, jeg også så Lars´ linken til Danskprøve3. Jeg vil også forsøge at gennemarbejde den, men ikke i dag, jeg skal snart gå i seng.

Heide, du skriver om varmt vejr med solskin og Danmark væbne sig mod snestormen :shock:.
Vejret var også meget fint her, men influenza har alligevel rammet vores hus. Men jeg er stadigvæk frisk!

Og til sidst, en skønne dag vil vi være perfekt med vores dansk, tror I ikke :mrgreen: ??
Tak, Berndt :wink: !

Ønsker jer alle en god aften,
kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Muldvarp:

"Kiste" und "kanon": :arrow: Hier eine bessere Erklärung der beiden Ausdrücke:
"Dårekisten var i gamle dage den institution, hvor sindslidende blev anbragt (Irrenhaus). Man sagde, at en person var kistegal, d.v.s. psykisk uligevægtig, lige til at anbringe i dårekisten.
Senere er "kiste" blevet en forstærkelse af et adjektiv, f.eks. -glad.
Kisteglad er altså: meget, meget glad.

Kanon (græsk: kanón) betyder "rør, målestok eller rettesnor, forbillede". Det er noget, som holder mål, som overholder en vis norm eller som er forbilledligt.
Det er altså noget at stræbe efter: Kanongodt er altså: fantastisk godt.
Antworten