Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Nullermand & Heide:

Schneeheide: Nullermand hat recht: Wenn man besonders poetisch - romantisch ist, sagt man "vårlyng" :)
Bei unserem Blumenhändler sagt man "forårslyng".
Es ist das selbe. Es handelt sich in beiden Fällen um "Erica Carnea". :wink:
Forår = Frühjahr og: vår = Frühling.
Det er egentlig det samme på tysk: Frühling er lidt mere romantisk end Frühjahr. :idea:
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej alle sammen,

og tak for jeres medfølelse, men vi skal nok klare det. I lokalavisen læser man i dag at selvom kun halvdelen af personalet kunne møde ind i går, kunne alle ældre få deres mad og hjemmeplejebesøg. Med en terrængående Mercedes-Benz lastbil fra 1973 kunne man klare snedriverne. God gået og tak for indsatsen, vil jeg bare hilse og sige.

@Berndt: hjælp ønskes - udtryket "vil jeg bare hilse og sige"; jeg plapprer bare efter og ved egentlig ikke hvad jeg står og siger. Men måske kan udtrykket ikke forklares til et tysk hovedet - måske skal man bare tage gloserne til sig?

Man diskuterer hæftig i DK i disse dage om at blive væk fra arbejde pga. snekaos, om vovehalse som udsætter samfundet for store omkostninger (mangelnde vinterudrustning ved bilerne/udnødvendig udkørsel), om hvornår børnene skal holdes hjemme osv.
Ja, der sidder nok nogle nordmænd og svensker et sted og får sig et godt grin over hvordan hele Dankmark kan gå i panik over 40 cm snedriver, :wink:

:wink: fra Jylland til Isny
mine forslag:
tilbage
kan forstå
vi havde også en dejlig dag
ikke mange sne i år
Vi er inviteret hos
efter maden vil vi drikke

"Friesengeist" til alle
Gi' mig bare boller og varm kakaomælk, så skal jeg nok klare den.

Vinterlige hilsener fra
muldvarpen
muldvarp
Mitglied

en lille blomsterhilsen

Beitrag von muldvarp »

Hej Berndt

en lille blomsterhilsen med tak for altid at være parat til at dele ud af din viden.
[img]http://www.cosgan.de/images/more/flowers/022.gif[/img]
Ha' en god dag og det skal nok blive vår en dag med Erica Carnea, påskeliljer og hel molevitten.

Tak fra muldvarpen
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Uschi.

Es ist keine eigentliche Beantwortung, nur eine Korrektur:
@ Vilmy
jeg kan forstår at du vil ikke se snebilleder.
Sidste vinter ve har også masser af sne i Isny og vi er glad af vi have ikke mange sne dette år.
Jeg kan forstå at du ikke vil se snebilleder.
Sidste vinter havde vi også masser af sne i Isny, og vi er glade for at vi ikke har så meget sne i år / denne vinter.
@ Heide og Gabi
vi har også en dejlig dag i går med solskin og 15 graders varme.
Vi havde også en dejlig dag i går med solskin............
Vi er invetere hos min veninde og huns mand i aften.
De vil lave lammesteg. mhh lækker.
Og efter mad ve vil drikke en "Friesengeist på jer.
Vi er inviteret hen hos min veninde og hendes mand i aften.
Og efter maden vil vi drikke en "Friesengeist" på jer.

Det var slet ikkeringe :!: (du ved jo, at man på dansk ofte roser en person ved at udtrykke sin anerkendelse med 2 negative udtryk :wink:)

Hilsen fra
katti

Beitrag von katti »

Hej allesammen!
Nullermand, det er jo en stor del, som du kunne forstå i radioen, synes jeg. Flot! :D Håber jeg kan det også snart...Jeg må endnu 2 uger vente til mit nyt kursus. :roll:

Berndt, jeg tænkte allerede, at din fejl var ingen ægte fejl. :wink:
Men, hvor kunne du være så alvorligt, da jeg skrev, at jeg vil sne 8) . Jeg vil selvfølgelig (hvornår lærer jeg dette ord at stave uden ordbogen :shock: ) ikke sne. Jeg vil hellere have sne. Bedre? :mrgreen:

Muldvarp, jeg har også noget for dig:
[img]http://www.cosgan.de/images/midi/tiere/g030.gif[/img]

katti
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej allesammen,
jeg ønsker jer en rigtig dejlig weekend,
og den nordlig boende dansker mindre sne. [img]http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/verschiedene/g015.gif[/img]
Venlig hilsener
Ulli
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Nicola:

morgen-hils < morgenhilsen (= en morgenhilsen - morgenhilsenen)
Jeg har flere gange set tyskere skrive:
kære hils fra...
Det hedder på dansk: en kærlig hilsen fra...

@ Muldvarp:
hjælp ønskes - udtryket "vil jeg bare hilse og sige"; jeg plapprer bare efter og ved egentlig ikke hvad jeg står og siger. Men måske kan udtrykket ikke forklares til et tysk hovedet - måske skal man bare tage gloserne til sig?
Jeg er ikke helt sikker, men mener du ikke: "skulle jeg bare hilse og sige!". - Det betyder, at man viderebringer en besked, som indeholder nogle skrappe (ironiske) hentydninger, f.eks.:
"Ja, du er så dygtig, at du kan gå på vandet! - skulle jeg bare hilse og sige".
(Hvis du mener noget andet, så spørg igen :!: )

Achso: Danke für die Blumen. Jeg er en "af-og-til" læser af jeres indlæg. Derfor kan mine kommentarer måske forekomme lidt tilfældige - men de er velmente :)

Nu skal jeg ud i det hvide helvede og forvisse mig om, at jeg har ryddet så meget sne, at man uhindret kan færdes på vores fortov med barnevogne (ca. 1 m. bred sti imellem snebunkerne :shock: :!: )
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

@ muldvarpen
mange tak fra Isny til Jylland

@ Berndt
mange tak for rettelsen og for roser. [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/k040.gif[/img]

Jeg ønsker jer en hygellig weekend!
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/muede/g050.gif[/img]

Vi ses på møndag.
Uschi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

bare en lille hilsen fra min side i aften. Niels nåede det til København i nat - og ankom i hotellet klokken halv tre. Da der kom et varsel for isslag på Sjælland i dag ventede han ikke indtil fyraften men kørte straks hjem. :D

Nu vil jeg snakke lidt med ham. Han er temmelig træt - hvis han falder i søvn på sofaen lister jeg mig tilbage til Jer :mrgreen: - ellers skal vi nok møde her i morgen.

@Ulli - hjertelig velkommen her i det andet sproghjørne. Skal vi ikke bede også Andrea at komme herover? I tre kan jo lige så godt skrive hér. Måske kan vi hjælpe lidt, hvis I har lyst til det.

Ha´ det godt, I alle
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen,

uha, han er allerede faldt i søvn - han har ikke engang overstået TV-avisen, den stakkels :shock: . Nåh, så skal han sove og jeg lytter lidt til netradioen. Vi har jo hele weekenden for at snakke med hinanden. :D

Vi ses,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej & god aften,

først og fremmest velkommen til Uschi og Ulli. Det gør det jo meget nemmere, når vi nu har Jer hos os. Jeg håber I falder til her.

I dag er vinterern også kommet til det sydlige Danmark. Ikek med meget sne, bare en 5 cm, men det stormer udenfor nu. Og det har renget ovenpå sneen uden at det tøede; godt jeg skuel arbejde i min hjemby i dag.

I morgen er der varslet isslag. Vi venter og ser.

Nullermand, godt at du har fået Niels hjem til dig.

Katti, jeg tror de to uger går hurtigere end du tror. :D

God weekend,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

ja, det var godt, at Niels kom hjem, og nu kunne jeg også overbevise ham, at han skulle flytte sig fra sofaen hen til sengen. Det var ikke så nemt. Men nu sover han rigtigt. Og jeg skal nu følge ham efter.....(efter jeg er færdig med „Marco“-hvad for nogle mennesker dog indfinder sig i sådan et forum?! :shock: !)

Sov nu godt, Vilmy
Nullermand
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

En ny morgenhilsen fra mig, denne gang rigtig?
Tak Bernd for forklaringen :mrgreen: !
Angående hilsen har jeg en spørgsmål:
Kan man enten hilsner eller hilsener sige??

Hjertelig velkommen til Uschi og Ulli her i vores sproghjørne :D ! Håber at I kan godt lide det her.
Vi er mange nu [img]http://bestsmileys.com/hugging/3.gif[/img]!

Det var godt at høre at I alle nordpå er ok og at Niels kom jem uden store problemer!
Og vi havde 15 grader i går :shock: ...

I dag skal vi besøge en lille loppemarked hvis det ikke regner.
Måske kan jeg finde nogle rejsehandbøger om sydsverige. Vi skal tage derover i påsken.

Jeg skal lave morgenmad nu.
Ha´ en god weekend!
En kærlig hilsen fra
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nicola og alle I andre,

da kan man jo blive misunderlig: 15 grader. Vi ville besøge mine forældre i dag, men bliver hjemme; der er varlst isslag, vores terasse er frosset og birketræerne ligner skulpturer!

I dag skulle jeg i øvrigt til Hamborg, Nullermand, men med eksmanden, og det har jeg ikke lyst til, så jeg solgte min billet til koncerten til hans nye kæreste. Til gengæld har jeg sunget meget om dig og dine artsfælder på det sidste. Jeg gjorde nemlig rent & gik efter nullermænd og spindelvæv og der kan man passende nynne en lille børnesang om samme emne :wink:

Jeg kigger forbi senere,
vilmy
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hihi, sidste indlæg var så indlæg nr. 2222 i denne thread!

Håber du har skræmt Marco væk, Nullermand. Har læst det nu. Vi nærmer os vist amerikanske tilstande med klager og erstatningskrav.

Hilsen, vilmy
Antworten