Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej Nullermand

Jeg er kad af :( at du har været allene i sproghjørnet i går. Lige nu jeg havde for meget travlt efter jeg har været så lange væg fra kontoret desuden havde min lille søn fødselsdag i går han er 11 år gammel nu.

Det wäre mange fint når vi kunne møde og snakke en smule dansk fordi jeg have ikke nogen for snakke dansk here. :D

Jeg have også samme problemet VHS er nok ikke noget for mig. Jeg har følelsen at jeg
komme ikke videre. (als würde ich auf der Stelle treten)

Hej Gabi

Jeg ønsker dig en dejlig weekend på campingpladsen og fint vejr hele tiden.

Også en hyggelig og dejlig weekend til alle.
Venlige hilsner
Uschi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej venner,
nu jeg er også tilbage. Det ser ud, som om det var lidt roligt her i sproghjørnet, alligevel er der 5 sider jeg skal læse i weekenden.

Hos mig skete ikke ret meget de sidste halvanden uger. Jeg har haft meget kontorarbejde i Hamborg og rolige Påskedage med min hele familie.
Køleskabet var tomt, så var jeg på storartet inkøbsturen. Derefter har jeg allerførst lavet en krus kaffe og drak den på terrassen. Det er meget varmt - jeg er fiks og færdig :wink:

Jeg har i hurtig forbifart læst de sidste par indlæg.
Nullermand,
jeg forstår godt hvad du mener. Jeg begyndte for næsten femten år med at lære dansk på VHS. Det gik meget langsomt fremad, men de gik og jeg besøgte mine dansktimer kontinuerlig.
Allerede efter de første to semester mistede vi halvdelen af gruppen. Til sidst var vi kun tre, ret ofte kun to elever. Og så var slut med Dansk undervisningen efter 2 år, kurset var heller ikke rentabel for VHS.
For nogle år siden begyndte jeg igen med et begynderkursus og håbede at der er nogle DK-fans de ikke vil give op så hurtig. Men det var det samme som før.
Nu sidder jeg hjem og lære dansk i sproghjørnet. :mrgreen: En enkelt-undervisning er meget for dyrt.
:roll:
Dansk er et “exotisk” sprog hernede hos os. Indtil nu var jeg den mening, at det er ikke så vanskeligt i Nordtyskland helt specielt ikke i Hamborg.

Skal afbryde her, jeg skal i køkkenet for at lave mad. Måske kommer jeg tilbage senere.
Vi ses
Heide
- og skal ikke glemme at vande mine ny-plantede blomsterne i haven :!:
Zuletzt geändert von heide am 13.04.2007, 20:35, insgesamt 1-mal geändert.
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

weekend, og jeg håber I har tid til at holde fri. Det skal blive rigtig varm heroppe i weekenden, så min datters marsvin håber på at få lov at blive udenfor natten over.

Gabi, det lyder lækkert med campingpladsen.

Findes der virkelig ikke danskkurser ved universiteter eller andet, der hvor I bor? Da jeg læste i Kiel, havde vi "Hörer aller Fakultäten" kurser, hvor man også kunne deltage som ekstern kursist.

Eller hvad med Skype? Den kan også bruges til gruppesamtaler...

Så, jeg skal arbejde lidt endnu.

Vi snakkes ved,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

at jeg var alene her i aftes skal I nu ikke været så bekymret over, jeg er jo vant til at være alene :mrgreen: -men det er jeg ikke i aften: jeg har lige hentet Niels fra lufthavnen, han kom tilbage fra Sverige og var meget forbavset over, hvor varmt det er her.

Nu skal han se på den sidste uges post, så derfor vil jeg lige benytte lejligheden at hilse på jer.

Vilmy, at universitetet måske kunne være en løsning har jeg indtil nu slet ikke tænkt over, men det vil jeg nu finder ud af. Skype har jeg ikke, fungerer det også på Mac? Nå, det kan man jo også finde noget om i nettet.

Men det kan vente til i morgen, nu skal jeg høre hvordan forretninger gik i Sverige. Jeg ønsker dem som tager afsted en dejlig weekend, vi andre „ses“ forhåbentligt i morgen -

ha´ det godt indtil da
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej igen !

Vilmy,
jeg glæder mig at høre fra dig. Jeg har læst om dine forandringer i huset – fint, du klarer dig godt !

Du har skrevet „det lyder lækkert med campingpladsen“. Det er helt i orden – men jeg har stadigvæk problemer med at bruge ordet „lækkert“ in forbindelsen med andere ting end mad.
Danskkurser ved universitetet kender jeg ikke i Heidelberg eller Mannheim, måske i Hamborg, men det ved jeg ikke.

Nullermand,
Jeg kan godt forstille mig, at der er mange danske studenter i Hamborg, måske findes der én den gider at tjene ekstrapenge. Der er sikkert en opslagstavle i studenterkantinen (mensa) .. :idea:
Jeg tror vi har ikke så mange danske studenter hernede, men der er mange svensker.

Jeg sidder ved pc’n i aften, fordi jeg er ved med at planlægge en lille rejse til mine forældre og mig. Min far har 82.fødselsdag den 26.4. og vi plejer at holde en lille ferie siden nogle år lige i den tid. Kun tre eller fire dage.
Planlægningen tager lidt tid, fordi min mor har det svært ved at gå og derfor skulle jeg udarbejde hvert dag, angående parkeringspladser, seværdigheder uden lange trapperne og med korte løbstider (?) osv.
Den første gang, det var hans 75. fødselsdag var vi på Rügen. Han var så begejstret af rejsen, at han sagde: Nu bliver jeg 75. hvert år.
Det er meget godt for ham, at han ikke skulle kør selv – det gør selfølgelig jeg. Så kan de slappe lidt af begge to, fordi min mor gøre sig stor umage med smerter. :? Med min lille program bringer jeg mine forældre på andre tanker, håber jeg

Vi bor i nærheden af Neustadt i. Holstein i dette år. Nu fik jeg det indfald, at vi kan godt køre til Lolland på fødselsdagen og måske spise forkost i Maribo. Derefter kan jeg vise dem Lolland rundt.

Jeg smutter nu - jeg er træt.
Ha' det godt inditil næste gang.
Kærlig hilsen
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide,

hvis du vil køre nordpå, er vores by en god ide:
domkirken, den gamle by, og en tur på fjordbåden Helene, se her: [url]http://www.haderslev-turist.dk[/url] Min far, der ikke er god til fods mere, kan godt lide sejlturen.

Gruss, vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Tak Vilmy,
det er en god idé. Jeg vil gerne tænke lidt over det.
God nat og sov god
kh
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
det var så den dag: arbejde & besøg hos veninden. Vi havde bare det bedste forårsvejr...selv marsvinene har fået lov at sove udenfor. I morgen skal køkkenhaven sås. Jeg glæder mig virkelig til denne sommern uden sidste års stress.

Håber I har det godt :wink:
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

det var så den første, rigtig dejlige forårsdag - næsten en sommerdag her i Hamborg - og så er det jo klart, at det er lidt stille herinde. Jeg vil også kun skrive en lille hilsen. Vi har været en tur rundt Alster (og mindst halvdelen af Hamborg med os , det var utroligt fuldt) og folk lå ved vandet med grill og det hele, det så ud som om Hamborg holdt en fælles piknik i dag.

Ellers købte vi en stor net for altanen i dag. Katten er næsten ikke at holde inde mere, hun vil så gerne ud på altanen, men jeg er bange og følger hellere Nicolas rådgivning nu. I morgen skal nettet spændes og så kan sommeren komme.

Vi så det første afsnit af „Krønikken“ i dag. Den dvd kan også ses med danske undertekster -> meget fint. Det var lidt mærkeligt - jeg har set nogle af de sidste afsnit i fjernsynet i Danmark og nu kommer jeg til at forstår, hvordan det, jeg allerede har set, hænger sammen.

Men det mærkeligste i dag var nok noget, jeg så i den forretning hvor vi købte katte-nettet: en fidus for at gå tur med en marsvin i snor! Altså, Gabi, hvis du har lyst, måske rundt om Alster.... :mrgreen:

Nå, nu skal jeg nok se at komme i seng,

Ha´ det godt, I kære,
Nullermand
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

God morgen I alle,

jeg er tilbage - og jeg allerede savner Danmark :( , landsbyen og havet - og selvfølgelig Steen :oops: .
I dag er sidste ferie dagen, morgen begynder hverdagen igen.
I går havde jeg meget travlt. Jeg ikke nød solen, men var beskæftigt med at gøre rent. Altanen er færdig, sommer kan komme - vinduerne er ren igen og forhænge vasket. Pyha...

Nullermand, jeg håber at min rådgivning var ok og at den lille kat kan nyde sommeren også.
Jeg måtte skaldgrine når jeg tænkte om dig med Gabi i snor rundt om Alster :D - du ved ja godt (eller ej :P ) at Gabi er ikke en lille marsvin, men en hval :mrgreen: ??? Ikke en stor, men en af verdens mindste hvaler. Måske kan hun svømme i Alster.

Og nu er kaffe-tid.
Ha´ det godt allesammen,
kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nicola & Nulelrmand,
jeg var lige inde for at checke min mail. Godt I har det godt. God ide med at købe et net til katten. Kattne bliver sikkert glad for det. Marsvinesnoren kan ikke anbefales: et ar vore marsvin går under en busk med snor på og kommer ud på den anden side uden snor på. Den hedder derfor også Houdini!

Krønikken synes jeg i øvrigt ikke kan nå Matador til sokkeholderen...nu mangler jeg bare at optage 3 afsnit af Matador :D . Da ser jeg hellere Per Flys Forestillinger!

Nicola, er der slet ikke udsigter for, at I to kan bo i samme land, entne her deller der? Vi havde 2 år som weekendforhold i starten, og det var træls, selvom vi kun havde 150 km mellem byerne. Men uden bil er det meget...

Forårsrengøring? Ja, jeg pudsede vinduer i går aftes. Gardiner behøver jeg ikke vaske endnu. Vi har først nu fået gardiner, så jeg har et par måneder til første vask endnu.

Nu er det haven, der står for tur: mosset i plænen og såning af frø (hilsen til Ralf & Bettina). Og så står det desværre også på lidt skrivebordsarbejde i eftermiddag & aften. Øv!

Hav en god søndag!
vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

solskin – mere end 25 graders varme - mennesker i godt humør !
Og Heide har spist morgenmad den første gang på terrassen – jo, nu er det sommeren hernede hos os. :) Nemlig, til mig begynder sommeren med min første morgenmad uden på terrassen eller i haven.

Der vi kom hjem sidste nat, ved tolvtiden, var da nok 15 grader varme på biltermometeren (display).

Vi så/hørte Peter Maffays “Begegnungen” i går aftes i SAP-Arena i Mannheim. Desværre var hallen ikke udsolgt og når der mangler næsten 5000 mennesker, så slog det sig ned på stemningen. SAP-Arenas kapacitetet er ca. på trettentusend, tror jeg. Billetterne var en julegave til mig.
Men alt i alt var det en morsom aften. En tretimers afvekslingsriges musicprogram blev presenteret af sanger fra forskellinge lande.
Meget imponerende var sceneteknikken og belysningen.

For tiden ligner Heidelberg og Hamborg sig. I går var i Heidelberg meget folk længst Neckar på Neckar-engen og på Philosophenweg gik man tæt bagefter hinanden, det er den verdensberømte vej over for Neckar med dejligt udsigt til Heidelberg Slot.

Nullermand,
jo, det er godt at have en katte-net på altanen. Jeg kan godt huske, der vi boede i Kiel på 7. sal, sprang en hund (Boxer) ned fra altanen. Hunden var ikke død – men havde brækket to bene. “Hundemoren” kørte han rundt i barnevogn, begge benene i gips.

Jeg skal smutte nu. Lige råbte min mand, jeg skal hjælpe med noget på terrassen.
Hav en fortsæt solrig søndag.
Kh
Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

hvad en fin weekend, ikke? Det var allerede næsten for varmt for mig. Men vi har jo en dejlig hyggekrog på pladsen - vores pavillon. Så var vi ude helen dagen, grillede, læste og hyggede os.
Rundt omkring fløj fuglene, blandt andet en lille gærdesmutte! Så lille og sådan en macho!!! Han sad der på palen og sang - næsten brølede! - sin sang, flagrede med vingerne og så meget imponerende ud!!!
Vilgæsene har unger og laver højt ballade når man nærmer sig. Men hvor er de søde, denne små fjerbolde!

En marsvin på snor kan ikke anbefales. Jeg havde for mange år siden en lille kanin og havde en snor for den. Men kaninen og jeg kunne ikke være enige om hvor vejen skulle føre hen...

Tilbage til en "Snakke-time for os alle"... Vilmy har ret: Med Skype har man muligheden til en "Konferenz". Det er ikke svært at downloade det og det er jo kostenlos.

Jeg ønsker jer alle an god start i den nye uge!!!

Gabi
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen,

jeg håber I alle kunne nyde det skønnet vejr i dag. Tina kunne sidder nedre solskærmet på terrassen den første gang i år :). Desværre lus og kålorme også nyder varm vejret og har allerede spist to akeleier :( .

Stokroserfrø har det godt; vi allerede ses nogle små blade. Forstod jeg rigtigt det er ikke mulig at have hvide stokroser ud frø?

Havestakitet er næst færdig, kun havelåget mangler. Det vil jeg indsætte i morgen.

@Gabi: "Träume süß von sauren Gurken" - ja, det sagde min mor også når jeg var et lille dreng.

Kærlig hilsen fra Ruhrdistriktet,

Ralf

P.S. Jeg har også Skype, men jeg tror mange sprogshjørnetmedlemer er allerede i seng når jeg er foran PCen.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

hier bin ich wieder. Ich war heute doch faul und habe einfach nur den Tag genossen (soviel, wie man den Tag ohne Tochter geniessen kann). Jetzt sind einige Blumen gesät, die meisten Kakteen umgetopft, und der Rasen im Vorgarten zur Hälfte entmoost. Dazu kann ich nur sagen: aua! Vielleicht sollte man daran denken, Handschuhe anzuziehen. Ohne Handschuhe bekommt man jedenfalls Blasen.

Jeg har faktisk overvejet at tage parasollen frem, men helt så varm var det ikke endnu. Så indtil nu er det kun parasolfoden, der er kommet frem.

Ralf, hvide stokroser sætter ikke frø, så det kan være at du får hvide stokroser af de frø I har høstet på Fanø, men du kan ikke tage frø fra dem. Jeg har en hvid stokrose, og ellers alle mulige andre farver. Jeg havde sågar en lyserød, osm ahvde enkelte kronblade i mørk rosa, således at blomstrene var tofarvede. Nu prøver jeg at kultivere nogle mørkerøde; lad od lige vente til næste år for at finde ud af, om det virker.

Gabi, Skype ville også være mit forslag.

Så, kan I hyg jer.
vilmy
Antworten