Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
katti

Beitrag von katti »

Hej Grit, naja, bin nicht ganz sicher :oops:

Men jeg prøver igen at rette:

Vi besøgte min søn i dag (datid, weil ich davon ausgehe, du bist wieder zu Hause) og jeg synes, at han ser stadigvæk ud meget syg (hmm erstens bin ich da nicht sicher, ob du das sagen wolltest „ich finde,er sieht immernoch krank aus“ und zweitens weiß ich nicht, ob meins richtig ist:mrgreen: )
Men han tænker, han kommer (nicht das verb vergessen!) hjem i morgen. Jeg tror det ikke. Ich glaube das nicht.
Was deine Eltern wollen, verstehe ich nicht... und Daumen drücken , hedder på dansk „krydser fingrene“ og det gør jeg ! :D

Jeg skal smutte...vi ses en anden gang!
katti
Danebod

Beitrag von Danebod »

@Dänemarkfans

Ich versuch's mal:

Gabi: tak! vi ha' besøger min søn. han ha' se endnu syg. også han tænker, at han hjem i morgen. jeg ikke.

Wenn das bedeuten soll: Danke, Gabi, wir haben meinen Sohn besucht. Er ist noch krank. Er glaubt auch, dass er morgen zu Hause ist. Ich nicht.

Tak, Gabi. Vi har besøgt min søn. Han er stadig syg. Han tror også, at han vil være hjemme i morgen. Det tror jeg ikke.

mine forældre vil hoöde guld bryllup pä lørdag. og vi vil køre i ferie på lørdag.

Meine Eltern wollen Sonnabend goldene Hochzeit feiern. Und wir wollen am Sonnabend in Urlaub fahren.

Mine forældre vil fejre guldbryllup på lørdag. Og vi vil køre på ferie på lørdag.

"trykke tommelfinger" Daumen drücken = krydse fingrene (Finger kreuzen).
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej!

danebod: ja du hast richtig übersetzt. tak!

katti: meine eltern feiern silberhochzeit. ach so, denkst du noch an den link von deinen bonbons?

hilsen

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Grit,
så kan man jo bare ønske tillykke med sølvbrylluppet.

kh. vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

det er igen lidt sent i dag, men det skyldes vejret. Da Niels kom tilbage i sidste nat og skal videre til Norge i morgen benyttede vi lejligheden for at „køre en lille tur“. Okay, det er lidt pinligt :oops: , men selvfølgelig tog vi til Lohals, slog græsset, ryddede op efter de sidste stormskader og høstede lidt af vores bærbuske. Så kom vi hjem med solbær og stikkelsbær og i morgen aften, efter at have bragt Niels til lufthavnen, skal jeg så lave marmelade.

Jeg ved vi er vanvittige at køre sådan en tur (400 km frem og 400 tilbage), bare for at lave noget i haven. Men vi elsker det og nød dagen meget. Vejret var dejligt og der var ikke meget trafik. Vi kom hjem med masser af frugt fra vores egen have i bagagerummet og nogle danske hotdogs i maven - bare en fin dag! :D

Og da vi kom hjem var her også post fra Vilmy og jeg fik en bog, jeg glæder mig meget over. Tusind tak, Vilmy! Bogen, mig og katten følger Niels i sengen nu (Niels og katten vil bare sove - jeg vil gerne læse! :wink: )

Vi ses i morgen aften,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

God nat!

vilmy
Dänemarkfans
Mitglied

Hej!

vilmy: tak!jeg giver er mine forældre.

so min søn er hjemme. :mrgreen:

puuh bin ich froh!

mine søster og jeg ha' roder bryllerupavisen i dag.
det er sjov. min bror og jeg spiller "en gamle par". :mrgreen:

das wird ein gaudi :mrgreen: :mrgreen: .

so nu vi skal spise.

hilsen

grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

det er nok min tur at fortælle lidt. men først vil jeg give Grit en hånd.

Danke! "Ich gebe sind meine Eltern," verstehe ich leider nicht.

so min søn er hjemme.
Så er min søn hjemme.
Prima; fast richtig!

mine søster og jeg ha' roder bryllerupavisen i dag.
Min søster og jeg roder med bryllupsavisen i dag.
Grit, jedes Mal wenn du "ha" oder "have" benutzen willst, frag dich, ob es wirklich notwenig ist. du benutzt dieses Wort viel zu häufig.

det er sjov. min bror og jeg spiller "en gamle par".
...et gammelt par.

so nu vi skal spise.
Så, nu....

Mit bidrag kommer om et kvarter.
vilmy
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Så, jeg er tilbage. Der var lige en mail eller to, der skulle skrives.

I dag har jeg endelig malet min kældergang (14 meter) med en farve, som indeholder sand, og dermed giver en god strukur. Den er bare tung at male med. Desværre dækker den ikke helt den gyselige blå farve, som var på væggen før, så i morgen får den en omgang hvid vægmaling. Jeg glæder mig allerede til det...en god CD, 50 m malertape, et par gode ruller, og så er jeg i gang! Og så kan intet stoppe mig...jo, måske mangel på farve. Men jeg har en hel 10 l. spand med hvid vægmaling, så det skal nok underjolde mig en dag eller to :D :D .

Lyder måske ikke som verdens bedste ferieprojekt, men er nærmest terapi for mig...på denne måde forandrer jeg vort hjem uden at ødelægge genkendeligheden for min lille datter, som kommer hjem på søndag.

I øvrigt har jeg i dag bestilt en CD... endelig har en musiker, som jeg er meget glad for, bragt en ny CD på gaden (i dag), og mit eksemplar er allerede på vej til mig.

Postbud, hvor er du :?: :?:

Vi snakkes ved i morgen,
vilmy (og over til de sene: Nullermand & sækkepiber)
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej I kære,

det er natholden igen.

Efter nogle timer i haven (På sted af gamle havehuset skal være en graæsplæne nu.) tok Tina og jeg til lokale El-market. Vi har brug for en nye støvsuger. Vi købte ikke nogen, men vi har en idee nu hvad madel vi gider.

I aften vi begynder at høste stikkelsbærer. Det er kun en busk, men efter laver to store stikkelsbærkager vi har kun 50% af høste

Farvel,

Ralf
Dänemarkfans
Mitglied

Vilmy!

Danke! "Ich gebe sind meine Eltern," verstehe ich leider nicht.
Ehm im wörterbuch steht bei "übermitteln" auch give. daher dache ich es ist richtig :?:

freu mich aber, dass ich schon etwas mehr richtig habe :mrgreen: .

hilsen

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg havde det ikke så godt i går, noget med maven, måske en virus, som mange her har i øjeblikket. Efter arbejdet kørte jeg Niels til lufthavnen, så tog jeg til værkstedet for at aflevere min bil og derefter hjem med bus og S-tog. Efter også at have lavet marmelade og gele i aftes faldt jeg derfor udmættet på sofaen - og dér blev jeg liggende resten af aftenen. En af „de sene“ faldt dermed ud, men heldigvis kom jo det sækkepibende aftenhold forbi her. :D

Det går allerede meget bedre i dag og i morgen er det nok overstået. Så kan jeg igen nyde disse lange, lune sommeraftener i det frie - haha 8) . I dag fik vi kun en enkelt byge her - den begyndte i morges og er endnu ikke forbi... :roll:

Men jeg skal bare tænke tilbage til vores ferie - hvad var vi dog heldige! :D

Så er det vist din tur nu, Heide. Du ved jo: hver dag et par linier... :wink:

Vi ses
Nullermand
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej,
@ Vilmy,
min søn ikke hjemme jeg have en mange tid,i går eftermiddag har rydde op han værelse all sin gammel skolehæfter og arbejsbladre. En halve blå affaldsæk :?
Min klædeskab rydde op jeg i eftermiddag og endnu et par bagateller.
Så meget desto have jeg for vores flytning.
Min søn ringer i aften på omkring efter spørge om hun sin ferie to dagen forlænge kan og nu kommer min dreng om søndag middag hjem :D

@Nullermand,
god bedring

Andrea
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle!

Bare en lille hilsen fra mig i aften...jeg er meget træt, kunne ikke falde i søvn sidste nat,arbejdede længere i dag - en frygtelig blanding!

Nullermand - fortsat god bedring!!! I øvrigst har jeg læst at du og Niels tog en lille tur til Lohals. Jeg synes ikke, at det er pinligt somdu har skrevet. Man må jo leve livet her og nu - og hvem kan der sige hvad der er i morgen??? Så skulle vi virkelig nyde og nytte vores tid med ting vi elsker mest!!!!

Grit - bliv bare ved med!!! Du vil se at du bliver bedre og bedre med hvert indlæg du skriver her!!!! Sproghjørnet hjælper virkelig meget. Vi har jo ikke nogen lærbog men snakker/skriver "wie uns der Schnabel gewachsen ist" - hvad hedder det på dansk??? - I hvert fald hjælper det mere end at blive hængende på enkelte gloser - kan man sige det på den måde?

Vilmy - god fornøjelseved maling!!! Og på søndag kommer din lille solskin tilbage? Det var virkelig 2 uger? Jeg kan ikke tro det!!!! Hvor hen er tiden...

Hilsen fra nu
Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
her kommer to indlæg: det første er udelukkende rettelser, det andet et mit aftenindlæg. Så kan I selv vælge, hvad I vil læse:

@andreabulli

min søn ikke hjemme jeg have en mange tid,
Min søn er ikke hjemme, så ....

i går eftermiddag har rydde op han værelse all sin gammel skolehæfter og arbejsbladre.

I går eftermiddags ryddede jeg op på hans værelse og i alle hans gamle skolehæfter og arbejdsblade.

En halve blå affaldsæk
Det blev til en halv blå affaldssæk.

Min klædeskab rydde op jeg i eftermiddag og endnu et par bagateller.
I eftermiddag ryddene jeg op i mit klædeskab og ordnede endnu et par småting (bagateller sind für viele Menschen hier das was du als Wasa crisp Knäckebrot kennst).

Så meget desto have jeg for vores flytning.
Jo mindre har jag at pakke til vores flytning.

Min søn ringer i aften på omkring efter spørge om hun sin ferie to dagen forlænge kan og nu kommer min dreng om søndag middag hjem
Min søn ringede i aftes (gestern Abend)/ her til aften (heute Abend) og spurgte, om han kunne forlænge sin ferie med to dage. Nu kommer min dreng hjem søndag middag (middag = Abendessenzeit in DK).

@ Gabi:
Leder du efter en formulering som "Hver fugl synger med sit næb."
Gruss,
vilmy
PS: Skal lige logge mig af. Vender tilbage.
Antworten