Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

jeg kom ikke videre med Telekom idag - men det havde jeg heller ikke forventet. De har nogle piger i deres call-center, som ikke forstår en pint af det, det drejer sig om. Hvis man har et problem, de ikke bare kan indtaste i deres computer, siger de bare: Dann kann ich Ihnen nicht helfen. Nu skal en overordne kalder mig tilbage, tør vædde på at det ikke sker, derfor vil jeg mandag morgen går hen til en Telekom-forretning, og der bliver jeg så stående, indtil problemet er løst, anderledes kan det åbenbart ikke lade sig gøre. :|

Kompensation for alt det? Glem det, Vilmy, vi snakker om Deutsche Telekom. Og hvilken telefon-maskine skal jeg nok tale med om det? „Erstattung!“ - „Sie haben keine eindeutige Wahl getroffen, bitte wiederholen Sie Ihr Anliegen“ - jeg skriger snart (som min søde svigermor ville har sagt i sådan et tilfælde). :wink:

Ralf, selvfølgelig er du fra NATholdet - undskyld. Vi har også sået græsfrø i Lohals, i en del af haven, vi tidligere kaldte „Schonung“, fordi det var et indhegnet stykke med nogle små grantræer. Vi har fjernet hegnen og alle de brombærranker, nu prøver vi at indrette den del af haven med græsplæne og vilde roser. Problemet er, at der findes så mange stubbe der, de skal fjernes om efteråret, så man lettere kan slå græsset der. Vi fik et tilbud for stubfræsning, 50 stykker for 4900 DKK, jeg synes det lyder godt.

I den sammenhæng fik vi også et tilbud for at fjerne et kæmpestor asketræ - det bliver vanskeligt fordi træet stå meget tæt ved udhuset. Asketræer bliver ikke ret gamle, og bortset fra alt den skygge bliver træet nu efterhånden lidt farligt pga. mange døde grener, som falder på udhusets stråtag, når det blæser. Pudselig nok vil træfælderen har 8000 for at fjerne træet inkl. stubfræsning og inkl. at skaffe det hele væk fra grunden. Men hvis træet bliver savet, hugget og stablet på grunden som brænde koster det kun 7000. Langelændere er mærkelige - men okay. Lige efter de sidste gæster er forsvundet skal han kom i gang - jeg glæder mig allerede på en have med mere lys, det giver mig helt andre muligheder. :D

Gabi, at besøge en botanisk have er en god ide, hvis vejret ellers tillader det skal vi tage hen til Hamborgs botaniske have om weekenden. Jeg vil gerne se, hvad der blomstrer nu bortset fra georginer og nogle etårige planter. Så kan man få nogen inspiration for sin egen have. En Viktoria-arkande findes der ikke, tror jeg, men måske finder jeg noget andet, jeg kunne tænke mig at plante.

Vilmy igen: hvad mener du med catch 22 - det forstår jeg desværre ikke. Men tak for teknikeren uden dobbelt-k og picnic uden k. :D

Og nu er det sengetid igen,
god nat, I kære,
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen,

kun en lille nathilsen fra mig i dag.

@ Nullermand: Jeg skrev "nat" bold kun fordi jeg var meget sent i gar. Du må ikke "undskyld" mig.

50 træstubber udfræst for 4900 dkr? Det er ca. 14€ per træ. Min
træfælder ville gerne har 1,50€ per cm stubbe!!

Catch 22: Jeg husker en amerikansk film "Catch22 - der böse Trick". Jeg kan ikke mere sigge hvad "der böse Trick" var, men filmen dreiede sig om en U.S. Army Regiment hvor nogle soldater solgte det hele militerisk material på sort market.

@all: Siden middag jeg er ikke mere en handyfrit omrade. Tina og jeg købte to "Tschibofoner". Jeg tror vi vil bruger en stor del af weekenden til vi har læs at bruge dem.

Sov godt, I kære, og drøm sød.

Ralf
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

hej allesammen!

min PC var defekt. :( nu jeg er her igen. :mrgreen:

nullermand: jeg har læse ikke harry i ferie. jeg er side 12 :( .

jeg læser dine bidrag og melde mig. ok?

vi planlægger næste ferie til oktober. :mrgreen: vi viller til nordsøen igen.

kærlig hilsen

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
det bliver --igen--kort i dag...jeg har ikke været særlig selskabelig de sidste dage. Tilgiv mig.

Catch 22 er ganske rigtig fra en amerikansk roman & film, om nogle US flyvere i Italien under 2. verdenskrig. Hver gang de har nået det antal flyvninger, der er nødvendig for at få orlov, bliver tallet, de skal nå, sat op. Lige meget hvad de gør, kan de ikke vinde. I sådannne situationer kan man sige det er en catch 22...eller Zwickmühle på tysk (okay, det er lidt gammeldags).

O gså til weekendens emne...for at tale om noget andet end regn :? .
Telefoner: tillykke til dig & Betina, Ralf. Man skal bare bruge mobiltelefonerne fornuftig, så er de meget nyttige. Men jeg kender et tip: gem vejledningen godt & leg lidt med den. Så lærer dine fingre den at kende, og din hjerne vil huske tingene bedre.
Nullermand, jeg lever vist i en anden verden. Sidste gang jeg skiftede mobiltelefonselskab (her varer kontrakterne jo kun 6 måneder), blev mit nummer ikke porteret korrekt på den varslede dato (altså flyttet fra selskab a til selskab b). Jeg ringede fra min fastnettelefon og brokkede mig; det skulle tage to dage, da de ikke kunne lave det før mandag, men som plaster på spåret fik jeg 100 kr godskrevet på min konto. Sådan går det her i landet :D .

Så derfor kan jeg måske ikke helt forstår det, der foregår i Hamborg og andre steder.

Grit; du er længere end jeg er med Harry Potter, hvis vi taler om bind 7. Jeg har den, fik den oven i købet gratis fra Amazon, fordi den blev ikke leveret til tiden, men har ikke rørt den endnu. Det er jo kun underholdningslitteratur, og jeg læser den senere. Lige nu læse jeg Christian Jungernsens "Undtagelsen" . Her er to links om bogen:
[url]http://www.theexception.eu/[/url] og [url]http://www.gyldendal.dk/webapp/wcs/stores/servlet/productdisplay+10001+10002+1000+9788702052978[/url]

I øvrigt er det slet ikke tid til en engelsk bog lige. Bortset fra vidunderlige havebøger (endnu en gang tusind tak for den fantastiske bog med de meget detajlerede beskrivelser af Sissinghurst og dens tilblivelse) læser jeg altid de tre aktive sprog på skift, ganske sjældent en norsk bog og endnu sjældenere vover jeg kigge på smertens barn, Hebraisk. De andre døde sprog læser jeg ved behov/lyst. (Der er ingen af Jer der kan hjælpe mig med at blive bedre til Hebraisk, vel?)

Så, nu skla jeg have en allergipille og læse videre.

God nat,
vilmy (som kommer i morgen og retter lidt)
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

havde I alt en god dag?

@ Vilmy: Tak for rettelsen. Jeg vider godt "Handy" er kun brugt i Tyskland, men jeg sagde "Ich bin eine handyfreie Zone." så tit når eleverne glemte at slukke mobiltelefoner under i undervisning orden gled i dansk sætningen.

Hved angår "Harry Potter and the Deadly Hollows": Vores kommunal bibliotek købte det og jeg er på ventelisten. [img]http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/nahrung/a050.gif[/img]

Hebraisk? Nej, jeg kender kun nogle ord Gælig fordi mange gamle skotisk sækkepibemusiker har en gælik navn, fx "Cabair Féidh" => "Hjortetakker".

Sov godt og drøm sød,

Ralf
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

jo, problemer med Tyske Telekom kender jeg godt. Jeg selv har to fra den slags, én er stadig i gang og jeg er sur over :roll: . Men jeg gider ikke at fortælle den idiotisk historie nu. Det tager alt for meget tid.

Nullermand,
være hårdnakket, ellers bli’ det en uendelig historie.

Ralf,
ja tak, jeg har en god dag, meget afslappende. I moges har jeg sovet lidt længere, har spist en storartet morgenmad og har strygget indtil nu.
Efter mit indlæg vil jeg læse. Jeg fik den bog „Ehrenmord“ fra min datter. Desværre har jeg allerede læst dårlig kritiken om bogen. Men historien spiller på Bornholm, derfor vil jeg trods alt læse den.

Gabi,
god fornøjelse med „Matador“.

I dag har jeg ringet til vores venner i København. De kom allerede tilbage fra Bornholm sidste uge. De var meget utilfreds med vejret. Sidste år var de på stranden og i vandet alle dage, men nu aldeles ikke. Vandtemperaturen var mellem 15 til 16 grader – brrrr ! :mrgreen:
Vi rejser om 10 dage og jeg tror, at det kan ikke blive så dårligt hele sommeren. Jeg har stadigvæk håb, at vi vil få det rigtig lækkert i august-måned. :wink:

Ha’ det godt allesammen.
Måske kigge jeg ind senere igen.
Kærlig hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej kære venner,

weekenden er næsten forbi og jeg havde meget tid for mig selv. Så gjorte jeg nogle husholdningsarbejderog hyggede mig med en stor kop kaffe på sofaen - og kiggede del 1 og 2 fra Matador! I dag var der tid til del 3 og 4 - og nu?????
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/a040.gif[/img]
Hvad skal jeg gør nu uden Matador????

Ellers skete der ikke ret meget hos mig. Så håber jeg I alle havde en dejlig weekend. Måske med ikke så meget rgn end her....

Hilsen og en god begyndelse for næste uge

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Jamen Gabi, Matador har dog 24 dele. Har du kun 1-4?

Ralf, tak for tilbuddet, men Gaelic og Hebraisk har ikke meget til fælles.

kh. vilmy
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet!

Kun en lille nathilsen fra mig i dag.

Jeg har en spørgsmål: Matador kender jeg ikke. Hvad dreier sig det om?

God nat allesammen. Sov godt og drøm sødt.

Ralf
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

Gabi, jeg forstår problemet angående Matador, jeg var jo selv afhængig af det, (men er nu clean :wink: ). Afsnit 5 til 8 fik jeg lige tilbage fra Heide, så de går på vej til Wolfenbüttel i morgen, så kan du få den næste dosis tirsdag aften efter arbejdet - håber det er tidlig nok. :D

Ikke så meget regn som hos dig :roll: ? - jeg kan ikke huske hvordan det er, når det ikke regner, tror jeg. Ikke noget med botanisk have i dag - det var en trist weekend (men på den anden side meget hyggelig - hvis bare jeg ikke havde set „Mein neues Leben“ i fjernsynet. Det var jo en genudsendelse og jeg havde læst om disse mennesker her i forummet, men at se det med mine egne øjne er noget helt andet. Det er rigtig pinligt, at se den familie som gik til Norge, men nu må man også sige, at Kabel 1 kommenterede det ganske godt i enden: Sie haben keinen Tag gearbeitet und sind an ihren eigenen Ansprüchen gescheitert! Jo, netop. Men pinlig var det trods alt - hvis kun sådan nogle tyskere går nordpå, hvad danskerne og nordmændene nok tænker om os, det vil jeg hellere ikke vide... :oops: ).

Ralf, Matador er en meget kendt dansk TV-serie. Det er lidt svært at forklare, hvad det drejer sig om, men jeg vil prøve: hele serien spiller i en lille dansk by, historien begynder i trediverne (mener jeg at huske) og går over besættelsestid hen til Danmarks befrielse. Men det drejer sig mere om selskabelige forhold. De „gode“ familier holder banken og forettningerne i byen, det har personale og alle ved, hvor deres plads i samfundet er. Og så kommer der en fremmede, og åbner en butik. Han har succes og kommer videre, og hele byens strukturer ændrer sig. Ikke kun pga. af ham, men hele serien viser, hvordan hierakien i det danske samfund har ændret sig i den tid. Serien afspejler (selvfølgelig ikke historisk korrekt, det er jo en film) en del af den danske historie og jeg synes, det er meget interessant at se, hvordan Danmark blev til det land, det er i dag. Derfor kan jeg også godt lide, at læse danske romaner fra det sidste århundred (Rifbjerg, Bodelsen, Madsen og andre), jeg er overbevist om, at man ikke kan forstår i dags Danmark, hvis man ikke forstår, hvordan landet har udviklet sig i de sidste årtier. Der findes jo mange her i forummet, som siger, at Danmark er deres hobby - og dermed mener de deres ferieoplevelser mellem Rømø og Skagen. Jeg vil gerne vide mere om Danmark - og Matador giver et godt indtryk over den periode 1930 til 1945. Hvis du har en DVD-afspiller og lyst til at se serien, kan du gerne få afsnit 1-4, giv bare Gabi din adresse. DVD´erne er tekstet på dansk, så kan man følge med dialogerne og læse med på samme tid - det er ikke så svært og en god sproglig øvelse ved siden af.

Nu skal jeg komme i seng, det regner stadigvæk, men jeg håber med Heide på en sen sommer i augustmåneden.
Kærlig hilsen
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god morgen!!!!!

Vilmy - ja, desværre havde jeg bare delene 1 - 4... Først måtte jeg jo kigge om det er noget for mig. En stor HIPP HIPP HURRA til Nullermand!!! Det var ham der lånte dem til mig og gjorde mig afhængig.

Ralf, Nullermand forklarede jo meget godt hvad Matador drejer sig om.
Jeg vil gerne lede på nettet efter bogen. Og i næste års ferie kan jeg nu læse "Mit liv med Matador" - bogen så jeg allerede dette år i bibliotheket. Men jeg lånte den ikke fordi jeg kendte ikke Matador.

Nullermand - du gør mig meget lykkelig!!! Så håber jeg at finde tid at kigge på de næste dele snart!!!

Hilsen til jer alle!!!
Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen, eller skal jeg sige Matador klubben?

Gabi, nu forstår jeg. Jeg undrede mig bare over, at du kunne komme igennem på en weekend (24 afsnit). Jeg har dem allesammen, men uden danske tekster, så jeg tror ikke, det er noget I kan have glæde af.

Matador er en original serie, altså ikke noget, der har en original bog. Der findes en underskov af bøger, kogebøger og spil, men altså ingen original bog. Beklager. Hvis du selv vil lede, prøv [url]http://www.bibliotek.dk[/url]

Nullermand, din beskrivelse var meget god, men jeg vil foreslå ordet samfundsmæssige forhold, ikke selskabelige forhold. At være selskabelig er noget helt andet :wink: .

Uschi, jeg håber du kommer godt igennem arbejdsugen.

Nu havde jeg jo lovet et par rettelser, og en del er da også indbygget i teksten ovenfor, men her kommer lidt til Gabi:
hipp hipp hurra for xxx.
Så gjorte jeg nogle husholdningsarbejderog -> Så jeg lavede lidt husarbejde og (husholdning er på vej til at uddø; jeg har lagt mærke til, at du ofte bruger ordet, derfor min rettelse nu :oops: ).

...hyggede mig med en stor kop kaffe på sofaen -> i sofaen
Måske med ikke så meget regn som her....

Hilsen og en god start på ugen

Så, datteren og jeg vil ud og shoppe i dag: mælk, frugt, hovedtelefoner, en bogstempel.

Kærlig hilsen,
vilmy
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

egentlig har vi ikke så meget arbejde i sommertiden men dette år det er virkelig meget Jeg har ikke nogen tid for at skrive hos jer og jeg er så træt om aftenen at jeg bare ligger 5 minuter på sofaen før jeg sover. :oops:

Men det er bare 19 dagene til Danmark. :D :D

Det lyder godt hvad Nullermand skrivde om Matador. Er det bare en film og kan man
købe også en bog om det?

Ralf jeg ønker dig meget sjov med "Harry Potter and the Deadly Hollows" men hvis du vil
ikke vente på bogen fra bibliotek du kan skrive mig en PN jeg vil meget gerne udlåne dig min bog.

Så pausen er forbi nu.

Jeg ønsker jer alle en dejlig dag.
Venlige hilsener
Uschi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Vilmy hat geschrieben: Matador er en original serie, altså ikke noget, der har en original bog. Der findes en underskov af bøger, kogebøger og spil, men altså ingen original bog. Beklager. Hvis du selv vil lede, prøv [url]http://www.bibliotek.dk[/url]

vilmy
Hej Uschi,
som du kan se, har jeg lige citeret mig selv om spørgsmålet om der findes en bog.

mvh vilmy
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej Vilmy,

meget tak for din svar.
Naja wie heißt es so schön "wer lesen kann ist klar im Vorteil" :oops:

Venlige hilsener
Uschi
Antworten