Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Uschi,
kann ja passieren :D (slutsætning verdens allersjoveste :D film: Nobody is perfect!)

kh. vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

jo Vilmy, nu kan vi måske snart åbne en Matador-fanclub her i forummet :D . Jeg mener at have læst, at det var mange danskeres hobby i den tid, Matador blev udsendet for første gang, at finde fejl i de enkelte afsnit - fejl(tagelser? - hvad er bedre?) mht. ting, som er placeret historisk forkert i kulissen eller i hele historien. Har du hørt om det?

Gabi, bogen „Mit liv med Matador“ har jeg også læst om. Det er nok en slags autobiografi af Lise Nørgaard, Matadors forfatter. Hvis jeg husker det rigtig er bogen om hendes oplevelser med skuespillerne, med seriens store succes osv. Du har ret, bogen skal læses først da man har set Matador, ellers kan man nok ikke forstår hvad den drejer sig om.

Det er sjovt at høre, hvad Niels fortæller om seriens første udsendelse i Danmark (det må har været sent i halvfjerdserne?). Han kan godt huske, at der var INGEN liv i gaderne, når et nyt afsnit kom i fjernsynet, næsten alle danskere sad foran deres skærme og Danmark var sådan set lukket for den aften. Og den næste dag diskuterede alle om, hvordan det mon gik videre nu.. en rigtig blockbuster.

„Krøniken“ skulle blive til en lige så stor succes og er tidsmæssigt placeret efter „Matador“, begynder i halvtresserne, tror jeg, men som Vilmy skrev en anden gang: Matador er langt bedre end Krøniken (jeg må tilstå at jeg kun har set de første to afsnit, og jeg vil gerne se de andre, men jeg er ikke på den måde „inficeret“, som jeg var, da jeg begyndte med Matador).

Og nu, da vi snakker om danske film, kan jeg jo lige så godt tilstå, at jeg elsker Far-til-fire-serien :oops: (altså de gamle film, har ikke set den „moderne fatning“ som kom i biograferne i sidste år). De er ganske vist tåbelige, men hvem falder ikke for Lille-Per....Heide: må jeg anbefale „Far til fire på Bornholm“, det må da være noget for dig! :mrgreen: (Eller, som i en Poul-Krebs-sang: Jeg trænger til små sensationer - jeg trænger til Far til fire på Bornholm!)

Nu skal det være nok om mig og det, jeg trænger til. 8)
Hav det godt, I kære,
kærlig hilsen
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
ja, det forekommer mig sådan, at I alle er er kommet i Matador alderen.

Du nævner det, at alle skulle finde fejl, uoriginale props og andet. Det er en meget populær beskæftigelse blandt film nørder at finde fejl eller goofs. Så det undrer mig ikke at danskerne også beskæftigede sig med det.

Det undrer mig heller ikke, at der intet liv var i gaderne dengang Matatdor blev sendt for første gang. Det er også derfor, skurkene i Blinkende Lygter skal se serien, synes deres boss, Thorkil ([url]http://www.imdb.com/title/tt0236027/[/url])

De gamle film fra halvtresserne har ikke kunnet fange min interesse på samme måde, men der er en anden serie, som jeg kan varmt anbefale: "Bryggeren". Den omhandler perioden sidst i 1800 tallet og kredser om J.C. Jacobsen og grundlæggelsen af Ny Carlsberg. Blandt skuespillerne er der især gamle Frits Helmuth som kan fremhæves: http://www.imdb.com/title/tt0115119/

Så, sengetid,
vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften,

Vilmy - tak for rettelsen. Immer wieder gerne angenommen!!!!!!
Husarbejde - husarbejde - husarbejde :oops: det er notered nu!!!!
Næh, Matador uden undertekster...jeg synes derkan jeg ikke følge med...

Ralf - når du vil gerne ha^ Matador, so skriver bare din adresse som Nullermand skrev. Jeg harlige pakket DVDerne og har skrivet Nullermands navn på konvoluten. Men så holder jeg den lidt tilbage. Når Nullermand giverlov til at sende Matador til dig så skal du ha' den.

Nullermand - igen mange tak. Du må ikke "überschlage" dig med at sende de næste afsnit (lechz lechz :wink: )

Hører I det? Min seng råber meget højt!!!
Så vil jeg straks sige farvel og godt nat til jer alle!!!

Hilsen
Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Sig mig, marsvin /Gabi. Hvordan kan det være at jeg havde to af dine navnefætre i går og tre i dag? En af dem nyfødt?

kh. vilmy
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Na, lige et par natrettelser:
notered -> noteret

so skriver bare... -> så skriv bare...
... har skrivet... -> har skrevet....
sich überschlagen -> at forhaste sig

Og et lille tip til sidst: DR sender en time men en koncert med Poul Dissing og Benny Andersen fredag aften ved 20 tiden.

God nat nu, vilmy
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen,

tusind tak for jeres venlige tilbud!!!!!!!!!!

@ Uschi: Det er pænt du vil gerne sender din "Harry Potter" til mig, men jeg kan godt venter. Jeg besøger biblioteker siden jeg har været en lille skoldreng og jeg gerne hjelper dem at har en god statistik om årets end.

[img]http://www.cheesebuerger.de/smiliegenerator/ablage/360/264.png[/img]

@ Gabi: Du har en PN (eller var det PB på dansk?)

@ Nullermand: Tak skal du har igen!!

Ha, før midnat i dag :D !

Ralf
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God morgen, I alle,

Vilmy - tak for rettelsen igen. Das kommt davon, wenn man nebenbei per Skype chattet :D

Hvor har du set nye marsvin? Her i forummet?

Ralf - Matador bringer jeg på vej i dag!

Hilsen

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

nej, Gabi, små pelsede marsvin i min have... :D .

Vilmy
rosie
Mitglied

Beitrag von rosie »

Ohh... das iss ja moal een moojen Fred (Fred sagt der gemeine Ostfriese zu einem Thread! Warum soll man sich solche Wörter so kompliziert machen??) :wink:

Moin Liebeleins!

Da ich ja grad erst "hier" bin, hab ich dummerweise noch nicht alles durchgelesen... aber ich üüübe!!! Ehrlich gesagt - mien Dansk iss düchtig inrüst... (Datt weer Plattdüsk un sull heeten: Mein Dänisch ist ziemlich eingerostet...) 8)

Aber: Macht bitte so weiter! Ostfriesen sind lernfähig!! :D

Eure (neue) Rosie
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

velkommen rosie!

jeg lærner dansk. jeg er i begyndelsen.

alle - hvordan heller "der Postzusteller, der die briefe bringt, til dansk?

min mand vil søge arbejde fra ribe kommune. han er nysgerrig, om han få arbejde (würde).

kærlig hilsen

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
og en varm velkomst til rosie (jo, platt schnacken kan ick ook).

Grit, det er rigtig du lærer dansk, men du er da ikke helt i begyndelsen mere. Du er da god!

Manden der kommer med posten (eller kvinden) hedder: et postbud (der Postbote = postbudet).
Din mand vil søge arbejde i Ribe kommune? Hvor spændende! Jeg kan godt forst at han er nysgerrig. Og at han gerne vil vide, om han får arbejde.

Så, det var et par tips til Grit,
hilsen, vilmy
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Vilmy - tak for dine kærlig orden(ord). :mrgreen: jeg blander:mrgreen: engelsk til dansk. :x jeg mærker er ikke.( :?: )

ja det har han ikke lyst til i tyskland. dk var fed igen. vi kører i 14 år til danmark. først var ferie. med tiden kærlighed. jeg ha' være bange for alene(alleine sein).

jeg er dagplejemor.jeg kan arbejde som(als)dagplejemor. jeg spiker ikke god dansk.
jeg vil gerne arbejde som børnehave og kinderkrippe.

og vi vil blive rømø og omgivelser.

så min mand er her.

kærlig hilsen og tak

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Grit,
det er da dejlig at du takker for mine ord (et ord, to ord). Jeg kan godt forstå at du ikek opdager at du blander sprog.

I har været på ferie i Danmark i 14 år? Det er mange ferier. Er du bang for at være alene? Hvordan mender du det? Bang for at være alene i Danmark eller bare ban for at være alene?

som dagpeljer skal du kunne tale dansk ret godt og også kende kulturen, de danske sange og sanglege samt meget mere. Det kan blive vanskeligt, i hvert fald i begyndelsen.

Du vil arbejde i en vuggestue eller i en børnehave som pædagogmedhjælper. Det er da også vigtigt arbejde.

Der er ingen tyske børnehaver på Rømo, men prøv da lykken i tønder. Måske kan du arbejde der?

sommerkølige hilsener (16 gr.) fra Sønderjylland, hvor det blæser i dag,
vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften!!!!

Hjertelig velkommen, Rosie!!!! Kommer du ofte forbi nu???? Så hygge dig med os! Vi har det meget godt her!!

Eller hvad mener I andre alle? Sproghjørnet er nu blivet meget livligt og jeg synes vi har en god forhold til hinanden, ikke? [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/liebe/f050.gif[/img]

Mange tak igen til alle som rette os - Vilmy, Berndt, Danebod, Troldmor, Lippe1 - har jeg glemt nogen?

Jeg ærgrer mig over hver fejl - ofte laver jeg dem fordi jeg gør mere end en ting til samme tid og er for flygtig.

Men en skønne dag er vi alle perfekt [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/a065.gif[/img]
Eller ikke????

Vilmy - du mener sådan en ? [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/tiere/e050.gif[/img]

Hilsen fra Gabi
Antworten