Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Gabi,
det lyder godt. Jeg så dig allerde foran campingvogn i vandet helt op til halsen. :wink: :P

Vi har haft en afslappende dag med solskin og meget varme, vi gik en lille tur i skoven og samlede valnødder igen. Vi har hostet flere kasser nødder i år. Vennerne har allerede fået poser fuld med hjem.

@ Have-Experter :wink: Vilmy og Nullermand,
Det se du, som vi har mange Wühlmäuse i haven. Fungere det med Dickmilch også imod Wühlmäuse? Har I allerede samlet erfaringer? Muse har allerede gravet et stort stykke græsplanen og beder.

Jeg ønsker jer en hyggelig aften.
Ha’ det godt.
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

Nicola, mine venner var på Møn den weekend før jeres ophold dér, men de havde det lige som dig med vejret. Det var tørt, men vandet ved kysten under klinterne stod så højt, at de næsten ikke kunne komme fra en trappe til den næste. De prøvede alligevel - fordi de var så vilde med at finde forsteninger - og så blev de helt våde men kom lykkeligt hjem med masser af vættelyse.

Gabi, så gik det godt med jer og jeres campingvogn og i havde en afslappende kort ferie derude. Fastliggende husbåde findes der nu også mange af i Danmark - men jeg synes, de fleste er grimme, de ligner slet ikke en båd men ser ud som svømmende trækasser.

Heide, det var kærnemælk (Buttermilch) vi snakkede om her i tråden dengang, jeg skulle komme af med mine muldvarpe. Det virkede ikke imod dem, derfor tror jeg ikke, dine mosegrise lader skræmme sig væk på den måde. Men sålænge jorden ikke er for kold kan du jo sagtens prøve. Mosegrise skader haven meget mere end muldvarpe gør - måske skulle du hellere spørge en kammerjæger?!

Vilmy, det er jo næsten uudholdelig at se „Bryggeren“ - den stakkels dreng, man vil jo helst gribe ind. Det er da utroligt, hvor lidt de vidste om barnets psykologi dengang - forældrene mener det jo godt begge to på deres måde - men ødelægger barnet. Jeg er meget spændt på, om den lille Carl vil klare sig alligevel.

Jeg havde for resten en helt afslappende dag med meget solskin om dagen og hygge med te og stearinlys derefter. Og så samlede jeg nogle informationer om Oslo på nettet, jeg skal jo se noget af byen når jeg nu for første gang kommer derhen.

Ha´ det godt, I kære,
vi snakkes ved,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hejsa allesammen,
nu er I der igen. Herligt!

Heide, din stakkel. Jeg håber det var en slåfejl og I hostede ikke kasser af valnødder, men høstede dem :wink: . Det er desværre langt til næste valnøddetræ herfra, men det kan jeg leve med, bare havet er lige i nærheden.

Mht. mosegrise ved jeg ikke, om kærnemælk eller tykmælk hjælper. Jeg kender mere tilf fælder (mudlvarpesakse); man kan i øvrigt også bruge rottefælder. Se lige [/url=http://www.mst.dk/Bekaempelsesmidler/Biocider/For+forbrugerne/Rotter+og+mus+mv/Tips/]her Vi brugte en stor rendegraver og fik h ... vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej alle,

det er meget forfærdelig, når man hoster valnødder. Jeg griner for mig selv. :oops:
Tusind tak til Vilmy, det var en sjovt slåfejl.

Vilmy og Nullermand,
tak for jeres råd. Man kan virklig stole på jer begge to og på jeres viden om (eller i?) botanik og specielt om haven.
Efter samtalen med dig, Nullermand, blev jeg lidt bange pga. din historie om din Ligusterhæk. Jeg vil selfølgelig ikke at mine træer eller vild roser tage skade eller faktisk blive ødelagt af mosegrisene (tak for nyt ord). Sådan har jeg i morges straks ringet til kammerjægeren. Han har lovet at komme næste uge mandag.

Vi har fint vejr igen i dag, lidt diset men varmt. Desværre skal jeg arbejder inde i huset. :(

Vi snakkes ved.
Kærlig efterårshilsen
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide,

nu får jeg et billede på min indre nethinde: en mand med grønt jægertøj og en meget lille haglbøsse :P .

Så, videre på arbejdet.
vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Vilmy,
.... og med en kikkert leder han efter mine mosegrise :mrgreen: :mrgreen:

Heide
som skal også videre på arbejdet
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

..eller en periskop, bare omvendt?

Hilsen, vilmy (fyraften :D :D :D )
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Tak for kærlig hilsen(er). Jeg ha' mange um die Ohren :wink: .Jeg vil skrive mere i forum.Versprochen!

kærlig hilsen

Grit :mrgreen:
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften, venner,

efter nogle fri dage og en halv dag på arbejde i dag (hab einen halben Gleittag genommen) kan jeg bare sige igen: Endelig er weekenden deri morgen :wink:

Vejret er ret lun og manden i radioen lovede godt vejr om weekenden. Hvad kan man ønske mere?

Valnødder samler vi også hver dag. Valnøddetræet i haven er stor og vi har masser af nødder - og masser hænger stadivæk oppe i træet!!! Selvfølgelig henter vores udlejer en hel del men der er så mange tilbage.
Når vi sidder og ser fjernsyn laver jeg håndarbejde og Dirk knækker (siger man det?) nødder. Vi samler dem i et stort glas.

Ellers skete ikke ret meget i dag. Så slutter jeg her og ønsker jer alle en hyggelig aften!

Hilsen
Gabi
[img]http://www.cosgan.de/images/midi/muede/d015.gif[/img]
Requiem for a Dream
Mitglied
Beitrag von Requiem for a Dream »

go' aften :D

vi også har en store Valnøddertræet men næppe Valnødder :? - derfor mange æblerne.

Vejret bliver behagelig men overskyet; og jeg kun har skole til (bis?) kl. 14:15. Og jeg har problemet, jeg bruger en ordbog (Dansk-Tysk/tysk-Dansk) og undervisning - men jeg har ikke penge; :?

(Naja, bisher lern ich nur auf eigene Faust durchs Internet; Ich hoffe mein Salat ist einigermassen in Ordnung; Es wär echt nett, wenn (wenn was falsch ist, wovon ich ausgehe) man mir vielleicht etwas von der Grammatik dahinter mit auf den Weg gibt. Das wär echt super!)

So, jeg ønsker jer alle en dejlig aften... eller go' nat :D
mange hilsener, Daniel
"Jeder Augenblick, jeder Gedanke kann der Anfang eines Aufbruchs sein"
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Daniel,
og velkommen til!

Jeg misunder alle Jer, der har valnøddetræer. De er ikke så hyppige i Danmark. Så jeg må nøjes med at købe nødderne (men kan selvfølgelig ikke lave valnøddelikør :? ).

Daniel, du bad om sproglige tipps. Her er noget til dig:

vi også har en store Valnøddertræet men næppe Valnødder - derfor mange æblerne.
Vi har også et stort valnøddetræ, men stortset ingen valnødder: Til gengæld har vi mange æbler.
Wenn ich deinen Satz zurückübersetze, besteht ein Ursache & Wirkungszusammenhang zwischen mangelnden Nüssen und Äpfeln. Das ist wohl nicht so, oder?

Vejret bliver behagelig men overskyet; og jeg kun har skole til (bis?) kl. 14:15.
Vejret er fint....skole indtil 14.15.
bliver bedeuten werden, also das Wetter morgen.

Og jeg har problemet, jeg bruger en ordbog (Dansk-Tysk/tysk-Dansk) og undervisning - men jeg har ikke penge;

Håber du kommer igen, Daniel.
god nat, vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesamen,

i morgen tager jeg af sted, så vil det ikke være før tirsdag aften, jeg skriver her igen. Jeg kommer tilbage allerede mandag, men så skal jeg til en 50 års fødselsdag om aftenen, og det bliver sikkert sent.

Nicola, jeg fik dit kort i dag, tusind tak for det. Billederne fra Stevns Klint er meget imponerende, især billedet med kirken, som er delvis allerede styrtet ned. Så fik jeg den idé, at „flyve“ langs kysten med GoogleEarth for at finde kirken - og jeg fandt den. Kan man finde så mange forsteninger som på Møn dér? Hvis ja, så kommer du nok hjem med rygsmerter. :mrgreen:

Hej og hjertelig velkommen i sproghjørnet, Daniel. Vilmy har allerede rettet dit indlæg, men jeg vil gerne tilføje, at du IKKE har et problem. Vi alle her (undtagen dem der retter os her) bruger vores ordbøger, de fleste her har undervisning på VHS eller lignende, og at lære sproget har slet ikke noget med penge at gøre. Du kan godt komme videre med at læse og skrive på dansk og med alle de gratis-tilbud, som findes på nettet.

Jeg håber også, du kommer igen og bliver ved med at skrive her - det er en meget god øvelse!

God nat, I kære,
Nullermand
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

God morgen allesammen,

Nullermand jeg ønsker dig en god tur og en dejlig tid.

Velkommen tilbage Grit og Daniel.

Daniel jeg er kad af at du har ikke noget mulighede at have del på VHS kurs hvad siger Agata?
Måske er det nok når du læser og skriver hos os og en ordbog kan du købe på Ebay de er ikke så dyre der. :wink:
Når du har lyst til jeg kan låne dig min sprogkurs fra Pons. Måske vi kan møde næste uge og jeg give den til dig.
Hvis du har lyst til du kan skrive mig en PN.

Jeg ønsker jer alle en rigtig dejlig weekend og jeg håber at du vil få også dejlig vejr.

Vi allerede ha´en blå himmel og solskin og jeg vil lave en ridetur samme med min børn sener efter arbejden. :D

Ha´det god.
Kærlige hilsener

Uschi
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

hjertelig vilkommen i Sprogtræning Daniel!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej kære venner,

i går aftes fik vi uanmeldet besøg og så kom jeg ikke forbi sproghjørnet. Besøget fik en stor poser valnødder og tog heldig afsted.
Sådan glemte jeg at ønsker Nullermand en god rejse. Hvis jeg kender ham ret, gjørde han nogle forberedelser for en rigtig god weekend. :D

Villmy,
du er velkommen at hente valnødder hos mig. :wink: Havde vi sidste år allerede snakked om Valnødde-Likør. Jeg er ikke sikker, men måske kan jeg ikke huske det. :oops: (Bli’ lidt gammel :wink: ) Når du har en opskrift, så ville jeg meget gerne få den.

Daniel,
en hjertelig velkommen også fra min side. Det gør sjov at skrive og lære dansk her i sproghjørnet og det koster slet ikke noget – kom nærmere og prøve det.

I eftermiddags har jeg en aftale med min mand. Den stakkels er ikke i stand til at købe sit tøj uden mig. :wink:

Men før har jeg min første tur hos fysioterapeuten –
Gabi, håber jeg skal ikke græde.

Jeg ønsker jer en rigtig fin og solrig eftermiddag.
Hilsen, Heide
Antworten