Hej allesamen,
nu er jeg tilbage fra min lille Skandinavien-rundtur. Den begyndte med, at SAS via e-mail meddelte, at mit fly tilbage fra København var aflyst, men det var for sent til at købe et togbillet på nettet, så tog jeg altså afsted uden at vide, hvornår og hvordan jeg ville komme tilbage. Flyet til Oslo var i orden, men flyvemaskinet var overraskende lille og gammel, og utrolig støjende. Så var jeg ganske tilfreds med, at jeg ikke skulle flyve hjem i sådan et maskine efter weekenden. Jeg er ikke bange til at flyve, men kan dog godt undvære det.
Oslo er en rigtig smuk by og viste sig hele tiden i strålende solskin. Den første aften gik vi kun en kort tur i byen og spiste i den restaurant i nærheden af hotellet, hvor Niels plejer at spise når han er i Oslo. Hotellet lå helt centralt ved siden af hovedbanegården. I restauranten var en gruppe af 8-10 tysker lige færdig med at spise da vi ankom - og så begyndte de højt at skænde om, hvem nu skulle betale hvor meget og hvor mange drikkepenge de skulle give. Det hele var virkeligt pinligt - og derfor besluttede jeg, at vi hellere skulle tale dansk med hinanden. Det gik så godt, at vi næsten hele weekenden blev ved med det, og det er jeg rigtig glad for.
Lørdag morgen efter morgenmaden besøgte vi Vigelands Parken, som er meget imponerende med sine mere end 200 skulpturer. I nærheden af parken var der så en loppe- og antikmarket, hvor vi fandt mange ting, vi kunne have købt til huset i Lohals. Men vi blev fornuftige. Et køkkensæt, bestående af 12 gamle keramikdåser med de norske betegnelser for mel, sukker, krydderier osv. på, kiggede vi mange gange på. Det var ikke for dyrt, 1250 NOK, men alligevel... egentlig vil vi ikke har stående så mange ting i køkkenet...men det så virkelig smukt ud, og nu synes jeg, vi skulle i hvert fald have prøvet at handle om prisen...jeg får dåserne ikke ud af hovedet, men nu er det for sent.
Derefter ville vi gerne tage en lille bådtur - men bådene sejler kun indtil den 26.08. Det var en skam, jeg ville gerne se Oslo fra vandsiden. Så kørte vi i stedet op til Holmekollen, ikke for at se skiskansen, men for at kigge på Oslo og fjorden ovenfra. Vi fandt en café deroppe, hvor vi nød kaffe, kagen og udsigten.
Resten af eftermiddagen strejfede vi rundt på Oslos „strøget“, Karl Johans Gate og selvfølgelig skulle jeg også se Akerbrygge, hvor Niels kendte en meget interessant restaurant, så vi bestillte et bord dér til senere på aftenen. Da vi kom der igen klokken 8 for at spise, var jeg meget overrasket: restauranten ligner et søfartsmuseum, er fuld af gamle, maritime ting. Det hele er en privat samling og man kan knap nok blive siddende ved sit bord, man vil hellere vandre rundt for at se det hele. Maden var desuden ogsa fantastisk god!
Ja, det var så Oslo. Søndag morgen kørte vi så ned gennem Norge og Sverige mod København. Niels valgte altid veje, hvor jeg kunne opleve den dejlige natur deroppe. Da vi var heldige med vejret kunne vi dengang nå at besøge Norrvikens Tradgardar en gang til. Selvom haven officielt er lukket for vinteren kunne vi komme ind og se alt, vi mistede sidste gang pga. det dårlige vejr. Jeg kunne desværre ikke finde ud af, om haven åbner igen i næste år og tog derfor så mange billeder som mulig, selvom lyset ikke var godt for at fotografere.
Ankommet i København kørte vi straks hen til hovedbanegården for at købe en billet til mandag formiddag. Derefter tog vi til hotellet, var alt for trætte til at gå i byen men spiste i hotellets restaurant og gik i seng.Toget mandag formiddag gik klokken 11.38, så havde jeg tid til at strejfe lidt rundt i byen, mens Niels allerede var på arbejde.
Det var min weekend - og nu til sidst: velkommen tilbage i hjørnet, Andrea og Ralf, og velkommen Svemicke. "De snakker som om de har kartofler i munden" siger man også i Tyskland for at beskrive det danske sprog. Jeg tror det skyldes det danske „d“. Måske skulle jeg virkelig benytte mig af en kartofel for at frembringe denne for mig så vanskelige lyd.
Kærlige hilsner,
Nullermand
PS.: jeg havde mit hjørne-jubilæum i går, jeg skrev mit første indlæg på dansk her nøjagtigt den 08.10.06. Jeg læste lidt fra den tid og er nu igen rigtig glad for den her mulighed - jeg har lært så meget her og vil i denne anledning sige tak til jer alle, især til vilmy, Berndt og Danebod (som måske alligevel læser med her?)