Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
lige var kammerjægeren i haven. Han skal komme igen om 14 dage. Så håber jeg, at mit mosegrise-problem blive afsluttet derefter.

I morgen tager jeg af sted til Göttingen for at besøge mine forældre. Så vil det ikke være før fredag aften jeg kommer forbi her igen. Måske kommer jeg tilbage allerede torsdag aften, men det bliver sikkert for sent for et indlæg.
Håber turen er ikke så forfærdelig som sidste gang, der har jeg haft regn, tåge, meget trafik og pga mange kilometer kø skulle jeg køre næsten to timer i mørke.

Ralf,
velkommen tilbage efter to uger afslapende ferie, håber jeg. :D

Ha’ det godt indtil næste gang. Vi ses i weekenden.
Hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godaften allesammen,

som I kan se laver jeg mine dansk lektier her i hjørnet i stedet for at gå til min kursus :oops: .

Det var en rigtig hyggelig aften med Southside Johnny i går, men jeg var hjem efter midnat og i dag var der første dag på arbejdet igen og jeg var også i stalden, så nu er jeg meget træt og vil gå i seng NU :mrgreen: .
Vilmy, det er sjovt at du også kender Southside Johnny! Var det i 1983 du så de? De kommer stadigvæk til Danmark! Sidste år var jeg i København til koncerten.
[url=http://img.photobucket.com/albums/v637/SweetMidnight/ssj.jpg]HER[/url] er et billede fra sidste nat for dig :wink: .
Og fordi nogen af jer ville komme med, solgte jeg det andet billet til halv pris før koncerten startede :P .

Ralf, jeg håber, at du vil ikke opleve nu hvad jeg oplevede sidste kursus-aften - der var jeg alene med vores lærer :shock: . I alle lod mig i stikken :P .... Ikke så at det var dårligt med ham :mrgreen: - men jeg måtte snakke halvanden timer på dansk - uden pause - pyha :wink: .

God tur, Heide. Håber at der vil være ikke så meget trafik under rejsen! Og at du kommer hjem igen til en mosegrise-frie have :wink: !

Og nu må det være nok,
god nat!
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nicola,
ja, det var til Roskilde Festival 1983, på mange måder en skelsættende festival til mig. Denne måde at leve musik på, fandtes ikke i den by jeg boede. Jeg har været til Roskilde og til andre festivaller siden, og jeg nyder det hver gang jeg er afsted.

Og tak for billedet. Dejligt at se dem igen...dog med en del år mere på banen (har jeg jo også :roll: ).

Heide, jeg havde tænkt på et af de charmerende hønsekostumer, som de har i Konstanz i fastelavnstiden. Selvom der ikke er saison til dem under valnøddehøsten, kan man da ligne en intern turist fra lavlandet :P .

Hilsen, vilmy
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

@ Nicola: Du havde en exklusivundervisning? Så lykkeligt var vi ikke i dag: Monika, Petra, Bettina og mig.

Andgåend valnøddelikör husker jeg Tina lavede "Noccino" nogle år siden; det var en italiensk opskrift.

Feriereport uge 1:

Via internettet (Eurorelais) havde vi lejed en ferielejlihed i Valleguières, det er en lille landsby kun 20 km vest af Avignon, men allerede på den anden Rhôneside.

Bettina og jeg var allerede i Languedoc/Provence 20 til 25 år siden, men ikke sammen. Vi besøgte mange romanske kirker, vin- og oliveplantager og naturligvis det "Palace du Papes" i Avignon med broen kent fra sangen "Sur le pont d'Avignon". Hver besøger fik en "audioguide", det er en svart ting lige som en stor mobiltelefon, og når du er i værlse "12" kan du trykker "12" på audioguidens tastaturen og lytte til oplysninger. Alle tourister i palasten havde deres audioguide ved deres ører og lyttede til det med alvorlige ansigter, derfor var det en lille smule lige som alle telefonerer i forretningsanliggender :| .

Når vi besøgte St-Remy-en-Provence (fødselsby af Nostradamus) var det helt i italienske farver: Italiens Rugby World Cup hold boede der, og Rugby er meget populær i Frankrig.

Vi også nød solen og købte noget vin :D .

Feriereport uge 2 kommer senere, maske i morgen. Sov godt og drøm sødt!

Hilsen,

Ralf
Svemicke
Neues Mitglied
Beitrag von Svemicke »

Berndt hat geschrieben:Hej Martin!
Jeg indrømmer, at såvel nordmænd som danskere ynder at fortælle vitser, som handler om svenskere. - De bliver ligesom ”Den grimme ælling” altid kanøflet. – Vi kalder dem jo ”Broderfolket”, og holder meget af at drille dem. - Svenskerne har ikke samme behov for at drille nordmænd og danskere. (Min opfattelse).
Et par rettelser: …<s>spørgede</s> - > spurgte.
¤¤ ”…<s>vigger</s> en baby på den anden arm” - > hvis der er tale om at berolige barnet, eller få det til at sove på armen, siger man: lulle (i søvn).
Hvis det er en baby i en vugge eller i en barnevogn, siger man at man vugger barnet (i søvn).
- Berndt
Berndt

Svenskere plejer at drille med nordmænd på den samme måde som danskere holder af at drille med svenskere. Dog driller svenskerne ikke så meget med danskere. De har blevet forskånede. Det eneste grusomme svenskere siger om danskere er at "de pratar som om de har potatis i munnen". Oversat: "De snakker som om de har kartofler i munden". Men den anklagelse behøver man ikke være dansker for at få.

At være skåning i Sverige er nok. Der er de nordsvenskere, der vil at TV skal skrive undertekster da skåningere snakker. Plattschwedisch skulle man måske kalde skånsk for?
Svensker der er meget interesseret af Danmark, det danske sprog og forholdene mellem Sønderjylland og Nordtyskland, hvilket er formålet til mit medlemskab her.

Übersetzung auf Deutsch kommt vielleicht in der Zukunft.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Svemicke,

velkommen til.

jeg ved ikke, hvord gammel det indlæg er, du svarer på, så derfor har jeg ingen interesse at være del i denne diskussion.

Men lige en rettelse: fremtid er på tysk: Zukunft.

Hilsen, vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesamen,

nu er jeg tilbage fra min lille Skandinavien-rundtur. Den begyndte med, at SAS via e-mail meddelte, at mit fly tilbage fra København var aflyst, men det var for sent til at købe et togbillet på nettet, så tog jeg altså afsted uden at vide, hvornår og hvordan jeg ville komme tilbage. Flyet til Oslo var i orden, men flyvemaskinet var overraskende lille og gammel, og utrolig støjende. Så var jeg ganske tilfreds med, at jeg ikke skulle flyve hjem i sådan et maskine efter weekenden. Jeg er ikke bange til at flyve, men kan dog godt undvære det. :roll:

Oslo er en rigtig smuk by og viste sig hele tiden i strålende solskin. Den første aften gik vi kun en kort tur i byen og spiste i den restaurant i nærheden af hotellet, hvor Niels plejer at spise når han er i Oslo. Hotellet lå helt centralt ved siden af hovedbanegården. I restauranten var en gruppe af 8-10 tysker lige færdig med at spise da vi ankom - og så begyndte de højt at skænde om, hvem nu skulle betale hvor meget og hvor mange drikkepenge de skulle give. Det hele var virkeligt pinligt - og derfor besluttede jeg, at vi hellere skulle tale dansk med hinanden. Det gik så godt, at vi næsten hele weekenden blev ved med det, og det er jeg rigtig glad for.
:D

Lørdag morgen efter morgenmaden besøgte vi Vigelands Parken, som er meget imponerende med sine mere end 200 skulpturer. I nærheden af parken var der så en loppe- og antikmarket, hvor vi fandt mange ting, vi kunne have købt til huset i Lohals. Men vi blev fornuftige. Et køkkensæt, bestående af 12 gamle keramikdåser med de norske betegnelser for mel, sukker, krydderier osv. på, kiggede vi mange gange på. Det var ikke for dyrt, 1250 NOK, men alligevel... egentlig vil vi ikke har stående så mange ting i køkkenet...men det så virkelig smukt ud, og nu synes jeg, vi skulle i hvert fald have prøvet at handle om prisen...jeg får dåserne ikke ud af hovedet, men nu er det for sent. :?

Derefter ville vi gerne tage en lille bådtur - men bådene sejler kun indtil den 26.08. Det var en skam, jeg ville gerne se Oslo fra vandsiden. Så kørte vi i stedet op til Holmekollen, ikke for at se skiskansen, men for at kigge på Oslo og fjorden ovenfra. Vi fandt en café deroppe, hvor vi nød kaffe, kagen og udsigten.

Resten af eftermiddagen strejfede vi rundt på Oslos „strøget“, Karl Johans Gate og selvfølgelig skulle jeg også se Akerbrygge, hvor Niels kendte en meget interessant restaurant, så vi bestillte et bord dér til senere på aftenen. Da vi kom der igen klokken 8 for at spise, var jeg meget overrasket: restauranten ligner et søfartsmuseum, er fuld af gamle, maritime ting. Det hele er en privat samling og man kan knap nok blive siddende ved sit bord, man vil hellere vandre rundt for at se det hele. Maden var desuden ogsa fantastisk god!

Ja, det var så Oslo. Søndag morgen kørte vi så ned gennem Norge og Sverige mod København. Niels valgte altid veje, hvor jeg kunne opleve den dejlige natur deroppe. Da vi var heldige med vejret kunne vi dengang nå at besøge Norrvikens Tradgardar en gang til. Selvom haven officielt er lukket for vinteren kunne vi komme ind og se alt, vi mistede sidste gang pga. det dårlige vejr. Jeg kunne desværre ikke finde ud af, om haven åbner igen i næste år og tog derfor så mange billeder som mulig, selvom lyset ikke var godt for at fotografere.

Ankommet i København kørte vi straks hen til hovedbanegården for at købe en billet til mandag formiddag. Derefter tog vi til hotellet, var alt for trætte til at gå i byen men spiste i hotellets restaurant og gik i seng.Toget mandag formiddag gik klokken 11.38, så havde jeg tid til at strejfe lidt rundt i byen, mens Niels allerede var på arbejde.

Det var min weekend - og nu til sidst: velkommen tilbage i hjørnet, Andrea og Ralf, og velkommen Svemicke. "De snakker som om de har kartofler i munden" siger man også i Tyskland for at beskrive det danske sprog. Jeg tror det skyldes det danske „d“. Måske skulle jeg virkelig benytte mig af en kartofel for at frembringe denne for mig så vanskelige lyd. :mrgreen:

Kærlige hilsner,
Nullermand

PS.: jeg havde mit hjørne-jubilæum i går, jeg skrev mit første indlæg på dansk her nøjagtigt den 08.10.06. Jeg læste lidt fra den tid og er nu igen rigtig glad for den her mulighed - jeg har lært så meget her og vil i denne anledning sige tak til jer alle, især til vilmy, Berndt og Danebod (som måske alligevel læser med her?)
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften,I kære,

Nullermand - tak for berettningen og til lykke til din jubilæum!

Ralf - velkommen tilbage og
Svemicke - hjertelig velkommen!

Vilmy - mange tak for opskriften!

Som I kan se skriver jeg bare et kort indlæg. Og jeg synes jeg kan desværre ikke være med jer indtil næste uge. Jeg har næsten hver dag en lægetermin eller skal hen til min personlige torturist....i går kom jeg hjem kl. 19.30, i dag var det næsten det samme tid (grrrr [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/p020.gif[/img]

Så ønsker jeg allerede en god og afslappende weekend!!!!
Vi ses
Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Tillykke, Nullermand!

I morgen mere :D :D .
vilmy
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Gabi & alle I andre!

det lyder da træls, at du er så spændt op på arbejde og lægebesøg. Jeg krydser fingre for dig, at det ikke gør så ondt denne gang.

Ralf, det giver et sjovt billede, når du beretter om de mange mennesker med mobiltelefoner og forklaringerne. Men det er jo godt at det findes; man kan jo vælge at lytte til det, man vil vide mere om og skal ikek spole mere som før i tiden med audioguides.

Købte I slet ingen ost? Var det noget at se eller lære i Nostradamus fødeby?

Nullermand, Oslo er en meget flot by, synes jeg, og jeg må indrømme, at jeg er lidt misunderlig, men ikke for meget, da jeg jo havde et udemærket alternativprogram :oops: :wink: .

Så, nu skal jeg bestille noget.
vilmy
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

det var en lang dag, så kun en lille nathilsen fra mig.

I dag jeg fik togbilleter og alle dokumenter jeg må have for den rejse til Prag med en af mine skoleklasser. Jeg glæder mig om det og håber lokomotivførerstrejken vil ikke generer os; vi tager af sted mandag.

@Vilmy: Angående Nostradamus kan du kun se hans fødehus, en brønd med en Nostradamusbyste og en maling på en husmur. Men vi besøgte St. Remy ikke fordi det er Nostradamus fødeby (tak for rettelsen!) men fordi det er en flott, hyggelig og typisk provencalisk by hvor gammle og unge mændene spiller boule om fredag eftermiddagen.

Ja, vi købte også noget ost men ikke fort meget fordi det er svær at konserverer det.

"Babylon revisited": Når Tina og jeg begyndte med danskkursus tre år siden, vi to kunne taler fransk og tit brugte fransk ord i dansk sætninger. Nu tænker vi først om danske ord når vi forsøger at taler fransk. :P :roll:
Selfrettelsen: "Palace du Papes" er naturligvis "Palais du Papes".

Jeg skal til sengen nu. Sov godt og drøm sødt,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Nu er jeg kommet på frokostholdet:

hej allesammen,
Ralf, god fornøjelse med alle dine rødder i Prag. Jeg krydser fingre for Jer, at I ikke vil blive udsat for aflyste tog eller lignende.

Du kan godt bilde mig ind, at der ikke er så meget tilbage, men det er jo imponerende at selve huset stadig er der. Sig mig, spiller du selv boule? Eller kigger du hellere på gamle mænd? :wink: Som heppekor?

Tja, babelfisken fra "Hitchhiker's Guide" mangler vi virkelig endnu.

Så, nu er der pause her og jeg må hellere være lidt social og snakke med nogel af mine kolleger.

Mvh vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesamen,

Ralf, jeg tror ikke at internationale togforbindelser bliver aflyst pga. strejken. Her i Hamborg har de lige oplyst, at strejken rammer s-toger og regionalforbindelser, alt andet kører som sædvanligt. Jeg er derfor ikke bange for, at mit tog til Nykøbing/F. lørdag morgen bliver aflyst eller forsinket.

Vilmy - heppekor (tak for ordet - det var nyt!) og boule passer nu ikke rigtigt sammen, synes jeg. Boule forgår dog helt stille og roligt, ikke?

Din sætning med „babelfisken“ og „Hitchhiker´s Guide“ forstår jeg desværre ikke, ligesom Ralfs udtryk „Babylon revisited“ ikke siger mig noget. Kan I venligst forklare, hvad det drejer sig om, så jeg kan være med? :oops:

Herfra er der ikke meget nyt at fortælle - bare at jeg opgav at være stædig og tændte for varmen i dag. Det blev alt for koldt her i lejligheden. Men indtil nu er det kun badeværelset og kontoret, som skal opvarmes. Det er ikke sjovt at sidde foran PC´en med kolde fingre hele dagen... :roll:

Vi snakkes ved,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

"babelfisken" er en lille fisk, som figurene i Douglas Adams' bog "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy" får i øret. Når man har en babelfisk i øret, kan man forstå alle unversets sprog.

Babylon revisisted er en novellen af F. Scott Fitzgerald, men måske var det også fordi sprotransfer er noget, Ralf kunne genkende.

Det har været stille herinde i dag, og det bliver sikkert mere stille endnu: Heide er væk, Nullermand har et tog til Nykøbing/F., jeg har et par aftaler og Ralf skal pakke kufferter. Så jeg ønsker allerede nu god weekend og god tur! Dog uden at love ikke at vende tilbage senere i dag.

Er du tilbage, Ulli?

kærlig hilsen,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

tak for forklaringen - nu forstår jeg det :D .Ja, det har været lidt stille herinde i dag, men jeg tager altså ikke rigtigt væk - jeg skal til Nykøbing lørdag morgen hvor Niels skal hente mig. Så tager vi til Lohals (havearbejde) og kommer hjem samme aften. Jeg vil altså kigge ind her hver aften. Men jeg ønsker dig også en god weekend, og god fornøjelse mht. dine aftaler!

Kærlig hilsen
Nullermand
Antworten