Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

måske er der noget galt med min hukommelse men jeg tror faktisk at jeg ikke husker noget fra den tid jeg var fem år gammel. Der ér nogle „erindringer“ men jeg tror i virkeligheden husker jeg bare nogle billeder min mor har i et album.

Min farmor sagde engang at hun først kunne huske ting fra sin tidlige barndom da hun blev gammel. Hun mente altid at hun nu glemmer hvad der skete i går men til gengæld får nye „gamle erindringer“. Hvis det passer skal jeg altså bare vente nogle årtier, så kommer de. :wink:

Jeg tror jeg skrev her engang om en veninde jeg havde mistet kontakten til, det var nok dengang vi alle her begyndte med skype. Jeg havde fundet hendes navn på skype men hun meldte sig aldrig. Nu havde jeg efter jul prøvet igen per e-mail, og mandag aften fik jeg endelig hendes svar. Vi boede sammen i et bofællesskab for mange år siden og havde siden dengang altid holdt kontakten - indtil hendes sidste opkaldt i efteråret 2006. Derfor blev jeg så glad for endelig at får et livstegn. Hun bor og arbejder i Æthiopien nu (jeg formodede hende i London) og har kun sjælden tilgang til internettet. Hendes datter fyldte ti år i sidste uge, skrev hun, og når den lille pige engang kommer til at huske sin barndom vil det helt bestemt være en meget farverig erindring. Pigen er født i Hamborg af en engelsk mor og en chilensk far og har indtil nu altså boet i Tyskland, Mosambique, Zimbabwe, England og Æthiopien. Og som jeg kender min gammel veninde Emma kommer der helt sikkert nogle (sandsynligvis afrikanske) lande til.

Jeg hørte også om en anden gammel veninde i aftes, faktisk var hun min sidste kvindelige kæreste før jeg endelig kom „ud af skabet“. Vi blev venner også i mange år derefter men til sidst sneg jeg mig ud af det venskab for to år siden, da jeg hverken kunne hjælpe hende ud af hendes alkoholproblemer eller kunne tåle at se på hendes forfald. Derudovre kunne jeg ikke lide hendes mand mens hun ikke ville møde mig uden ham. Nu fik jeg et opkald fra en fælles bekendt - hun døde sidste onsdag, kun 45 år gammel. Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg har det med det. Jeg vil ikke tillade mig tanker som: måske har du svigtet hende, måske kunne du alligevel have hjulpet hende. Det passer ikke - men det føles lidt tomt. Nå, jeg kan ikke huske ret meget fra min barndom, men jeg kan ganske godt huske nogle meget morsomme år med Christine.

Ja, det var så lidt af hvert i aften,
ha´ det godt, I kære
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
Sikke tunge tanker, min lille, stolte datter har fremkaldt i Jer. Lykkelige barndomserindringer, gamle venner, der er blevet genfundet og et dødsfald.

Jeg håber at du kommer godt igennem tomheden af tabet af en veninde, som alligevel ikke var der mere. Uden at kende situationen, så vil jeg sige, at det kan ske, at man lukker døren til en anden, isæe, hvis der er misbrugsproblemer i spil. Så kan det være svært at beholde energien og gejsten.

Så, tid til at gå i seng, hvor mit barn ligger og snorker.

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Er regn og regn i dag. :shock:

Nullermand - jeg sender tilbage din Harry. Mange tak! Jega har ikke tid at læse.

kærlig hilsen

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, i dag så jeg så endelig den DVD hvor der står på: „med hilsen fra Sophie“. Nu ved jeg altså også hvem Sigurd Barrett er og kender „verdens bedste BigBand“. Jeg tror jeg har faktisk set ham før i fjernsynet i Danmark men så har jeg selvfølgelig hurtigt zappet videre, fordi jeg ledte efter noget andet end børneprogrammet. Man går jo glip af så meget, når man ikke har børn...... :wink:

Jeg så også et afsnit af „Hammerslag“, den serie kan jeg virkelig godt lide. Dengang var de i Flensborg. Mærkeligt at så mange danskere køber hus der bare for at køre rundt med deres store, dyre biler på tyske plader. Selv når jeg havde rigtig mange penge ville jeg ikke komme på den tanke. Nå, måske ville jeg købe en lækker bil for Niels, han er jo helt vild med hurtige biler.... :mrgreen:

Nu glæder jeg mig på „Den store rejse“, Niels har købt filmen i Danmark og jeg har ikke set den indtil nu. Det er den om pingviner, I kender den sikkert alle. Jeg vil se den i weekenden.

Vilmy, det var rigtig hvad du skrev i går aftes - det kan ske at man lukker døren for en anden og nu hvor jeg har tænkt over det synes jeg, at det ikke kun gælder pga. misbrug men at man jo også har lov til at forændre sig, hver i sin retning. Jeg syntes dengang ikke at vi længere passede til hinanden, at vi ikke havde fælles interesser eller emner vi kunne tale om. Og dét kan jo også ske, selvom man har kendt hinanden i et langt stykke tid. Når man nu tænker over, hvor mange mennesker man har kendt i sit liv, måske også godt kendt, og nu ved man ikke engang hvor de er...Alligevel er det mærkeligt når en af dem dør, især når man „først“ er i fyrrerne. Jeg har også en god ven som havde et slagstilfælde for to år siden. Han kom sig godt derefter og stresser sig selv nu som om der ikke var sket noget. Nå, men nu er det nok med det - det hele drejer sig nok kun om at blive ældre...ældre end man selv opfatter sig. 8)

Har det godt, I kære,
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

En til...

Ulli, du søger en lejlighed i Danmark??? Er der noget du ikke har fortalt? Hvis det er hvad jeg tænker vil jeg meget gerne få lov til komme af med mine lykønskninger!!! :D

(Undskyldt min nysgerrighed :oops: )

kærlig hilsen
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

er I der? Nullermand og Ulli er, kan jeg se.

Jeg er i øvrigt lige so nysgerrig som Nullermand; lad os se, hvad Ulli skriver.

Jeg har også spekuleret videre om det med døre, især da jeg i den uge kunne opleve, at jeg endeligt har lukket en dør i mit liv. Nogle gange bemærker jeg ikke engang rigtigt, at jeg har lukket en dør, før det er meget senere, sommetider er det et bevidst valg. Og sommetider er der døre, der kun står på klem.

Til gengæld kan man vist også sige, at man ville være meget udsat, hvis ikke man begrænsede antallet af de døre, der står vidt åbne.

Vil du egentlig også have den Hammerslag udsendelse om Berlin? Så kan du se hvad danskere synes om en tysk storby.

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

tak for tilbuddet, men den udsendelse om Berlin kunne jeg selv se da jeg var i Danmark for nylig. Hvad syntes du om den sidste lejlighed, hvor alt egentlig var et rum på 160 kvm., med badeværelset åben til alrummet? Det var nu virkelig noget nyt! 8)

Jeg forstår godt hvilken dør du lige har lukket - men var den ikke allerede lukket og aflåst fra den anden side? Det kan jo også være smertelig at have en dør stående på klem - så forventer man jo altid at der kommer en og skubber den op igen - næh, det vil jeg ikke, og i det her tilfalde (hvis vi snakker om den samme dør) vil du det jo heller ikke. Man er meget udsat med for mange åbne døre, der har du ret, men man er langt mere udsat med for mange døre på klem - enten lukket og låst eller vidt åbnet, sådan er det bedst, synes jeg!

Ulli er allerede væk, desværre. Så venter vi bare. Jeg håber virkelig han har fundet noget. Uden at kende ham kender jeg jo (tror jeg) hans situation.

Sov godt,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nullermand,
nej, det var ikke den dør, der stod på klem. Der har til gengæld været andre dør ei mit liv, som ikke var så lukkede som jeg syntes de var. Og nogle har jeg da også selv haft på klem i et stykke tid.

Det, jeg tænkte på, var mere uventete kontakter jeg fik igen i 2007. En studiekammerat fx, som jeg har været rigtig meget sammen med, men som jeg mistede forbindelsen til, dukkede op helt uforventet (for mig) i oktober måned. Han havde renget ud, at jeg måtte være et bestemt sted på en bestemt dato og kom med sin nye kæreste, efter vi ikke havde set hinanden i 14 år! Det var en meget positiv overraskelse, især fordi jeg troede, at den dør var lukket for altid.

Den dør du skriver om, var også fra min side lukket i lang tid, men jeg har, indtil en begivenhed lige før nytår, ikke haft den isoleret godt nok. Jeg har været for påvirkelig, men det er jeg ikke mere. Lyder underlig, men giver mening i min verden uden at sige for meget her.

Generelt synes jeg, fyrværkerirådet gælder også forhold: "Går aldrig tilbage til en fuser." :wink:

Nå, nok om de tunge tanker. Nu er det snart weekend, og jeg vil endelig ordne mit strygetøj og komme lidt videre med mit arbejde, mens tøsen er hos sin far. Og så er der en forkølelse på vej igen :( .

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hammerslag:
ja, loftet var interessant, men også en smule upraktisk at opvarme om vinteren :wink: . Ellers en god indretning. Men man kan vel ikke have det hele.

Til gengæld synes jeg at Berlin rundvisningen var for overfladisk og poppet. Overvejer dog stadig at gemme den til mine kursister (altså ikke lejlighederne, men de poppede byfilmsekvenser.

Lige lidt mere om arkitektur. Se lige her:[url]http://www.dr.dk/Regioner/Syd/Nyheder/Soenderborg/2008/01/16/125213.htm?rss=true&regional[/url]

Sønderborgs ambitiøse borgmester har hyret Frank Gehry til en omgang byplanlægning. Lad os se, om det bliver til noget.

Så, jeg må hellere se dyner.

vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej Vilmy og Nullermand,
(hvor I så rar har spurgt) :wink:
jer har endnu ingen ordnet arbejde, men sidste uge havde jeg en positiv jobsamtale i Kolding. :D
Det er endnu ikke sikker, men det virker god.
Nu har jeg situationen, at jeg kan også have et job i Tyskland, 55km fra hjemme. Arbejde i Danmark har som grænsependler flere fordele til skat. Så vi skal overveje for hvad vi beslutte. Det er ikke så simpel. Nu sammler jeg alle(?) omkostninger og udgifter.
Hilsen
Ulli
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Ulli,
jeg krydser fingre for dig. Skal du vente til næste uge, inden du får svar?

Det er en masse ting, man skal tænke på, inden man beslutter sig, men jeg er sikker på, at I har styr på det. Du er jo ingen vårhare i Danmark og kender mere til landet end mange andre der flytter. Så vidt jeg forstår det, vil du ikke opgive alt i Tyskland alligevel, men skal have en lille pendlerlejlighed, hvis du beslutter dig for at arbejde i Danmark.

God weekend,
vilmy

NB:Så er haven nogenlunde stormsikret; de lette havemøbler er indenfor, plastlegetøj, vandkande m.fl. er samlet op og bragt i sikkerhed i kælderen...stormen kan komme.
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Ulli, jeg krydser også fingre for dig. Nej, det er helt sikkert ikke nemt at træffe en beslutning og det handler jo ikke kun om penge. Når du arbejder som grænsependler bliver nok familiens dagligdag helt anderledes. Men tænk nu, hvor godt dit dansk bliver når du arbejder i Danmark - jeg er allerede nu misundelig! Nå, du skal nok træffe den rigtige beslutning, og som Vilmy sagde: du kender landet og er godt i gang med sproget.

Vilmy, jeg har ikke hørt noget om stormvejr - her begyndte det at regne og med regn ved 9°C er det endnu mere forårsagtigt derude. Rosen på altanen er i fuld gang med nye skud, mon ikke den fryser tilbage igen i februar!

Som forårshilsen fik jeg en lille bitte primula, en ven har fundet i sin have og plantet i en potte for mig. Den står nu på køkkenskabet (katte-sikret) og det er fint at den se den vokse så hurtigt. Jeg er spændt på farven men skal nok vente to eller tre uger, før jeg kan se den.

Det var så det for i aften, Niels er på vej hjem og jeg skal hellere rydde lidt op her. 8)

Kærlig hilsen
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

emnet med de lukkede døre kender jeg også. Da min skoleveninde døde i november var også en dør lukket som står på klem for nogle år. Nu er døren lukket for altid og jeg havde de samme tanker som Nullermand - havde jeg ringet/skrivet/mødt hende en gang mere osv.

Derimod lukkede jeg døren med et højt knald da "min bedste veninde" skrev et brev med mange krænkelser angående min mand, vores lejlighed, vores ferie, vores hele liv - til sidst fordrede hun at vælge mellem min mand og hende. Så blev hun straks min ex-veninde og I kan være sikker på at døren er lukket for altid!

Med mine brev-vendskaber har jeg åbnet forskellige nye døre. Og jeg tror vi kan alle sige hver eneste her har åbnet døren for hver eneste her.
Jeg håber I forstår hvad jeg vil sige.

Vilmy - her har vi nu også stormvejr. Vejret i dag var en besynderlig miskmask - regn og sol, 11 C og nu temelig stærk vind...

Ulli - Kolding er en flot by. Desværre holder vi jo ikke ferie der i år men ellers er det jo netop "vores" omegn!!!

Jeg krydser fingre for dig!!!

Ha' en god weekend I alle

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen,

Niels kom hjem og som lovet havde han filmen om pingviner med. Men den hedder altså ikke: „Den store rejse“, den hedder: „Pingvinmarchen“. I hvert fald er den ikke så sørgelig som jeg troede (det var derfor, jeg ikke turde se den da den var i biografen her i Tyskland :oops: ). I alle kender filmen, det er jeg sikker på, men hvis I altså har lyst til at se den på dansk (også tekstet) så sig bare til. Det er jo i hvert faldt en vidunderlig film, synes jeg..

Gabi, jeg forstår godt hvad du ville sige, og det var smukt sagt. Det med internettet skal jo kun lede til overfladiske bekendtskaber, efter sigende - men sådan oplever jeg det slet ikke, tværtimod. Hvis jeg går til Langeland engang i den nærmeste fremtid så sker det også fordi jeg nu føler mig tryg angående venskabelige kontakter. Jeg finder i hvert fald én at snakke med - hvis ikke i Lohals, så på nettet, det er godt at vide! :D

Du skrev, at I ikke vil holde ferie i trekantsområdet i år - betyder det, at I slet ikke skal til Danmark??? :shock: Det ville da være en skam!! Man kan da godt holde ferie i Danmark uden at have en båd liggende i Middelfart-Havn. Jeg forventer i hvert fald, at I kommer til besøg i Lohals - det gik galt sidste gang men i år skal I altså møde op - det er en ordre!! :mrgreen:

Kærlig hilsen
Nullermand
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Ja, Vilmy, jeg ringe næste uge og hører efter jobbet.
Iris har hendes arbejde 34 km sød fra Drage og så kan vi ikke flytte nærmere til grænsen. Og vi vil også ikke flytte væk fra Drage. Så har jeg brug for et rum eller lille pendlerlelighed.
På grund af vores mange opholder er Danmark ikke så fremmed til mig, der har du ret.

Nullermand, du har fuldsændig ret, men penge er alligevel en vigtig argument.
Om man træffe den rigtig beslutning, vider man aldrig på forhånd.

Gabi, mange tak for ønskener, i område af Kolding var jeg hidtil kun til jobsamtaler.

Mange hilsener
Ulli
Antworten