Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Pinsehilsen også fra mig. Vi var udenfor svømme i Poolen i dag. Det var meget godt. Vi har 18 grader.

Heide - hun har ikke Legasthenie, hun har Dyskalkulie. Det er hvad andet.
Din link var meget interessant. Woopy Goldberg - hun er en godt skuespiller.

Mange hilsen

Grit :mrgreen:
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

stadg lyserøde skyer her hos os...i den grad.

Lidt nåede vi dog allievegel, nemlig at få beskåret de sidste buske og æbletræet i baghaven samt at gøre lidt forårsrent i haven. Og plænerne skulle også blive klippet igen; jeg nåede dog kun den første lille plæne i forhaven, inden bamsebjørnen havde overtaget plæneklipperen og jeg kunne luge ukrudt. Hyggeli

Nullermand, jeg har en besked fra min gartner. Han har vist materiale om hvide bede, som han gerne vil dele med dig. Jeg tror faktisk, I to ville kunne hygge Jer med en del havesnak.

Så, jeg slutter for i dag; jeg er alene efter to dejlige dage :oops: :D .

Kh vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

det er da utroligt, hvor længe det bliver så varmt i år allerede i majmåneden. Jeg kom videre med hegnet mens Niels slog græsset, men det var igen kun to huller, jeg nåede inden solen stod for højt. Det første hul gik nemt, kun nogle små sten jeg skule grave frem, liggende på maven og med armen helt ned i hullet. Men det andet hul gik helt galt: jeg stødt på en kæmpesten, hullet blev større og større inden jeg til sidst kunne hente stenen op. Derefter var det forbi med mig - jeg kunne kun luge lidt her og der i skyggen og dét også kun efter at have spist en kæmpeportion koldskål med kammerjunkere, min yndlingsforfriskelse i sommeren heroppe. Hvem ikke har prøvet det skal gøre det næste gang! Jeg nåede dog også at bringe georginerne ud, godt stærket som jeg var!

Om aftenen stegte jeg sild for os - det kan man godt gøre her i huset fordi vi har en meget stærk emhætte, og vi spiste udenfor. Så kom vores aftentur gennem byen og til stranden og til sidst vores imidlertid sædvanlige besøg i Café Smørstakken. Det var igen meget sjovt, i aftes ville de nemlig lukke tidlig fordi de var næsten udsolgt :shock: ! Der var kun fadøl, to flasker rødvin og en halv flaske hvidvin tilbage, alt andet var solgt! - ingen is, ingen læskedrikker, ingen dansk vand tilbage...Kim og Heidi har jo lige overtaget stedet og var ikke indstillet på, at det gik så forrygende. Heldigvis er leverandøren parat til at levere i morgen formiddag, selv om det er pinse.

Men der var igen en god stemning på terrassen og det var slet ikke muligt at lukke, selv om alle måtte nøjes med fadøl til sidst og solen var for længst gået ned over Fyn. Til gengæld havde man jo noget at snakke om. Men til sidst var der alt for mange myg (norske trækmyg, som Heidi påstod - „de er kun på gennemrejse, i morgen er de væk!“ :D ), og vi skulle jo alligevel vande haven, derfor gik vi. De andre sidder der bestemt sålænge der findes fadøl....Men fint er det, at kigge på noget lystigt sommerliv i vores ellers så rolige (og lidt kedelige) by. Vi er meget glad for stedet - det er ikke kun godt for os men også rigtig godt for byen!

Vilmy - Ole´s materiale om hvide bede er jeg MEGET interesseret i (jeg er nemlig ikke helt tildfreds med udviklingen her. Nå, måske er jeg bare ikke tålmodig nok...)

Nicola - tillykke med din stemme. Det må har været vanskeligt at styre to piger i den alder uden stemme. :wink:

Heide - jeg kan fortælle dig hvor der findes en hel masse tegninger og skizzer af Nolde, som ingen har set endnu. Men det gør jeg selvfølgelig ikke her. Vi snakkes ved i næste uge.. 8)

Nok herfra. Vi er ikke blevet helt klar over, om vi tager hjem i morgen aften eller tirsdag morgen tidlig, men jeg tror det bliver i morgen meeeeget sent, så det kan godt være i læser ikke noget fra min side i morgen.

Fortsat god pinse,
Nullermand :D
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

Grit,
jo det ved jeg, men jeg fandt ingen liste af berømte mennesker med Dyskalkulie !
Jeg ville kun sige, at man har alle mulige chancer også med lige sådan en handikap.

Nu skal jeg skynde mig til vores årlige tennis-pinse-turnier. I dag har jeg nemlig triathlon, dvs. 1000 meter svømning, tennisturnier og grillen :wink:
I morgen tager jeg afsted til Østersøen, holder nogle dage ferie med mine forældre - lidt anstrengende men jeg glæder mig alligevel.

Nullermand,
jeg er meget spændt på hvad du ville sige mig om Emil Noldes skizzer. Men det skal udsættes indtil næstfølgende uge.

Ha' det godt I kære, jeg kommer ikke tilbage før næste weekend
kh Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

en lille morgenhilsen fra mig før hverdagen starter igen, i alt fald for mig, børnene sover stadigvæk i deres værelser.
Jeg vil hente rundstykker til dem om et øjeblik fra bageriet og skal til arbejde.

Dagen i Bielefeld var meget dejligt.
Udstillingen om Noldes maleri var helt fantastik. Ikke så stort, men det behøver jo heller ikke. Jeg er enig med Heide om hans farvestrålende billeder, men nyder også hans mere mørke billeder som viser havets styrke. Børnene kedede sig overhovedet ikke!! De kunne rigtig godt lide billeder, især den store pige kunne ikke forlade billedet "Vor Sonnenaufgang".
Jeg købte to kataloger, som er en rigtig dejlig bog, en til mig og en til svigermor, der kan også lide Nolde og nu har jeg allerede en fødselsdage til hende, selv det skal være næste år :P .

Nullermand, det lyder meget spændende med tegninger af Nolde! Nu er jeg så nysgerrig og kan ikke være med næste uge - måske kan I alligevel indvie mig i denne hemmelighed :oops: :wink: ?!

Heide, jeg ønsker jer en rigtig god tur til Østersøen, vejret skal køle lidt ned, men jeg tror at det var jo alligevel for varmt for maj måned. Må I nyde havet og solen!!

Jeg må løbe nu,
bageri er ved at åbne.
Vi snakkes ved,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære - jeg lever stadig!!! [img]http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/b020.gif[/img]

Nullermand - jeg bliver der også lidt misunderligt - træskibene havde jeg også gerne set.
By the way - nu, da du er vores "Dr Nullermand"...må jeg bede om en "gule ferieseddel"? :D Vejret er for fint at sidde inde i foran PCen... Jeg er meget glad når jeg kan forlade kontoret efter arbejdet!!!

På torsdag skal vi igen til Hannover. Der for Dirk sin 5. indsprøjtning. Han har det bedre nu und tror at han kan gå til arbejdet på fredag.

Jeg selv gør næsten ikke noget i lejligheden, ellers er i haven efter arbejdet.

Pinsedagene tilbragte vi til campingpladsen, hvor det var meget afslappende. Og vi havde en stor oplevelse der - 2 Heißluftballone startede fra engen direkte på vores campingplads. Hvor kan man se dem så nære? Helt fantastisk!!!

Grit - Dyskalkulie hørte jeg ikke før. Håber, I får hjælp.

Nicola - så er din stemme tilbage og du kan synge igen alle Brucs-Songs???
:wink:

Nullermand og Heide - desværre var der indtil nu ingen weekend for at rejse til Hamborg. Nullermand er jo nu ofte på Langeland, men jeg håber, vi kan klare det en gang!!!

Det var nu alt for mig i dag!!! På torsdag skal der komme regnvejr... det kan være ikke forkert at lave lidt husholdningsarbejde når vi er tilbage fra Hannover.

Mange hilsener, I søde!!!!

Gabi
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/verschiedene/s050.gif[/img]
Dänemarkfans
Mitglied

Hej I!

Heide - undskylt, det var ikke menet vred. Dyskalkulie er ikke udbrede og ikke kendt. Desværre!

marsvin - Mange tak!

Min datter få nu hjælpe fra læger. Første skolepsykolog for sigste dagen i skoleår. Så en psykolog - han fastslå IQ, hvor er problemen i matematik og hjælper hende psykisk.
Vi har hun styrket. Og vi har alle lærer skrivet en brev over hendes sygdom. Mal schauen!(Hvad hedder det på dansk?)

Jeg skrive igen!

kærlig hilsen

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Gabi, da jeg er en virtuel læge kan jeg selvfølgelig gerne udstille din attest - virtuel! Sådan, her har du den! Men om den nu nytter til noget? :wink:

Nicola, min hemmelighed er jo ikke en hemmelighed, når jeg skriver den her i et offentligt forum - men kom du bare til Hamborg, så kan jeg fortælle dig den, eller kom til Lohals! :mrgreen:

Jeg må tilstå, at jeg er nok syg, måske vanvittig - jeg har nemlig gjort det igen!!! Jeg har købt en billet og tager nordpå igen allerede næste fredag. Weekenden var såååå dejlig, jeg kan slet ikke holde ud at være her i Hamborg. Og jeg må slet ikke tænke på mine stakkels planter deroppe - de får ingen vand før fredag aften. Håber de klarer sig med den smule morgendug indtil da. :?

Grit, dyskalkulie kendte jeg heller ikke før du nævnte det, men så læste jeg lidt om det. Det var sikkert rigtigt at informere lærerne om problemet så de kan forholde sig rigtig til det.

I dag blev Niels og jeg enige om, at flytte nogle møbler til Lohals, især nogle ting fra Niels familie, som ville passe bedre deroppe end her i vores propfulde lejlighed. Selvfølgelig fandt vi nogle gode grunde for det - men I ved, hvad det betyder i virkeligheden: det er jo et spørgsmål om, hvor man føler sig hjemme, når man begynder at flytte sine kæreste ting. Så det her er nok trin to i projektet „flytning light“. :D

Ellers skete der ikke så meget hos os, så jeg vil tage mig af nogle mails i aften,
ha´ det godt, allesammen,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God morgen alle sammen,

Nullermand - tak for attesten. Desværre synes jeg også at den ikke tages alvorligt på arbejdet :(
Så må jeg igen sidde indenfor og håber fyraftenen kommer så hurtigt som muligt (lyder lidt faul - heißt das dovn :?: - men jeg tror I kan godt forstår det.

Vi ses - jeg ønsker Jer en solrig fin dag!!!

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

jeg skulle også sidde indenfor hele dagen - men helt passer det ikke: jeg kunne nemlig tage telefonerne med ud på altanen ind imellem, så har man en lille foredel når man arbejder hjemme. Katten kan godt lide, at jeg sidder på altanen - hun vil jo meget gerne være der, hvor jeg er og samtidig vil hun gerne ligge der, hvor solen skinner på hendes pels. Når jeg sidder derude lægger hun sig straks på mit skød og begynder at spinde...så er hendes verden i orden!

Men når min naboer dukker frem på sin altan (hvor hun ryger en cigaret ind imellem), bliver katten mindet om en lille tur, hun tog da naboen og jeg stod i opgangen og ikke passede på for et øjeblik. Og da smuttede katten nemlig over til naboens lejlighed - det må har været så spændende, hun ved nu, at der findes en „anden verden“, og når hun ser naboen på altanen bliver hun helt urolig, hun løber hen til døren og tilbage til altanen, fordi hun så meget gerne vil komme derovre og udforske den anden lejlighed. Men det var vanskelig nok dengang, at fange katten og bringe den tilbage til min lejlighed - det vil jeg ikke prøve en anden gang!

Ellers skete der ikke så meget, så jeg kan lige så godt slutte her,
sov godt, I kære - og ha´ det så godt som jeg har det,
Nullermand :D
Dänemarkfans
Mitglied

Hej allesammen!

Vi få e-mail fra direktør. Han vil hjælpe os. Klasselærer er :( . Hun har samtale med direktør.

Alle har nu en forsamling. Jeg er happy. Min datter har ikke grædet i dag. :mrgreen:

Jeg håber det blive så.

Har en godt dag allesammen!

kærlig hilsen

Grit
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften,

det lyder fint, Grit. Jeg synes det var en god ide at tale med skoledirektør og læreren.

Jeg har ikke noget at berette i dag. Så skriver jeg bare, at jeg har ikke noget at berette i dag. :mrgreen:
Og wupdi - der er mine linjer for i dag!!!! :wink:

Ha' det godt til vi skrives ved

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

da jeg lige har skypet med Andrea ved jeg, at der heller ikke er kommet nogen nedbør på Langeland, ligesom her i Hamborg - så det var godt, jeg købte en billet til i morgen. Især georginerne, som jeg plantede ud først sidste weekend, har sikkert behov for vand - hvis ikke det er for sent.

Men jeg vil ikke klage, jeg nyder sommervejret meget, det løfter jo stemningen, ligemeget hvad der ellers sker. Det betyder nu ikke, at der sker noget her jeg ærgrer mig over - arbejdet er bare lidt kedeligt i øjeblikket.

Og så er der en lille smule uro i familien - min mor er lidt småsur over, at jeg ikke kom hjem til morsdagen. Hallo? - jeg er 42 år gammel, og gav hende et opkald fra Lohals for at sige tillykke, men hun var lidt kortfattet (det er hun ellers aldrig når jeg ringer) og sagde bare, at mine søskende ville komme til kaffe. Selvfølgelig påstår hun, at det „ikke er vigtig“ for hende - men jeg kunne godt høre det i hendes tonefald: hun er fornærmet, en gang til.

Nå, pyt med det, jeg er for gammel en mand at jeg kunne leve efter min mors værdier. Jeg ville have en lang pinseweekend med Niels - og den fik jeg! Når min mor eller en anden ikke forstår det, så er det deres problem.

Jeg glæder mig meget til i morgen - ikke til togrejsen, det skal jeg nok ikke forklare - men til at se Niels igen og til at komme „hjem“. DMI lover nogle skyer for weekenden, men ingen regn, så det bliver helt sikkert en rigtig god weekend igen!

Nyd I nu også jeres weekend, jeg kigger ind her når jeg finder tid,
kærlige hilsner,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Weekendhilsener til Jer!!

Vi er meget glade - Dirk kan gå endelig til arbejdet igen. Han er stadig endnu ikke helt uden smerter, men han har det bedre efter hver indsprøjtning. En gang til næste torsdag og det skulle være overstået.

Det kan godt være at han skal arbejde på søndagen. Så tager vi til campingvognen bare fra i dag indtil i morgen aften. Jeg overvejer om jeg mon går til Geranienmarkt i byen på søndag - Wolfenbüttels blomstermarked en gang om året. Men det er altid så svært at køben slet ikke noget... og når jeg ville kom hjem med en ny plante ville Dirk sige "Hvor skal DEN nu hen?" På tysk - er würde die Hände über dem Kopf zusammenschlagen. :mrgreen:

Her loves regn - vi ville se. Haven trænger virkelig efter vand!!

Nullermand - jeg synes det er normalt at moren siger "det er ikke vigtig for mig" ved lejligheden som morsdagen, julen osv....
Jeg opkaldte min mor; vi var jo på campingpladsen, og hun lyttede også lidt fornærmet.
Øv øv - jeg vil aldrig glemme en jul for nogle år siden!!! Vi var på ferie mens juledagene. Ikke langt væk, kun i Harzen, men IKKE HJEMME OG IKKE TIL BESØG. Det var en stor drama!!!! Man kunne jo straks glemme julen osv...
Da jeg ringede en juledag, fik jeg at høre: "Nå er det sjovt at være alene på værelset, bare I to?"
Ellers var det en rigtig god jul: vi gik turer gennem skoven, havde sne til jul (Wow), besøgte en julemarkedet. Og vi siger virkelig ofte, at vi skulle gøre det igen.

Ha' en rigtig god weekend

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
et lile pip fra mgi.

Hvad er jeg glad for min familie; mors dag og lignende betyder ingenting, bare man passer på hinanden i hverdagen. Det eneste der betyder noget, er dage i forbindelse med barnet, besgsdag i børnehaven osv. Hun skal føle sig elsket og værdsat; vi andre ved vi holder af hinanden 365 dage om året. Men jeg kender det godt; min bedstefar var sådan. Man måtte ikke foretage sig andet, når man besøgte ham, ellers talte det ikke som et besøg. Så når jeg var kørt fra ham for at gå i byen, ringede jeg halvanden time senere for at fortæll eham at jeg var kommet hjem i godt behold :P .

Eller sker der så meget her, at jeg næsten ikke kan følge med. Da det ikke kun vedrører mig, vil jeg ikke sætte det på nettet. Men jeg skal nok ringe en gang og fortælle eller sende en mail.

Alt i alt har vi det godt; arbejdet er ret overvældende lige nu, men privatlivet kører bare og det er godt. Stadig lyserødt, selvom der i tøsens liv er kommet guldsandaler til; dem skal man have i år, hvis man er 5 år gammel. Hun har fundet sig en kæreste; sjovt at se.

JEg skal arbejde videre. vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Antworten