Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Alex48 hat geschrieben: Derfor har jeg ikke læst i foret siden fredag. (Vilmy, min grammatisk følelse siger mig, at perfekt passer i denne sætning, fordi det drejer sig om sin konsekvens på nutiden. Hvad mener linguisten til det?) Jeg skulle arbejde lidt mindre, men nu for tiden lader det sig ikke gøre.
Tja, hvad mener lingvisten til det? Hun hygger sig og havde i går besøg af en anden lingvist :D . Din begrundelse er god, Alex. Dog er det ikke en handling med konsekvens i nutiden, men en uafsluttet handling. Du har jo ikke læst det hele endnu, vel? Når du engang er færdig med at læse, har det forhåbentlig konsekvenser for det du skriver herinde. I morgen er det ikke relevant mere, og du kan sige at du læste det, vi skrev.

hilsen,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

Tina og jeg havde en dejlig lang aften med noget Sekt på terrassen og nu går til sengen, så kun en kort indlæg fra mig.

God tingen med NRW-ferie i år er: Ingen undervisning på "the day after" spillet Turkyie-Tyskland!

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

Nicola jeg ønsker dig og din familie en god tur og hyggelig ferie og godt bedrig til Steen.

Jeg kender det med store tasker og kufferte da jeg var i Kina med min boss (en kvinde) og min veninde har de begge to sådan store kufferte at vi har problemer med pakker dem i bilen :roll: da vi tager til lufthavn.
Til lykken har jeg bare en mellem taske med. :mrgreen:

Nullermand jeg ved at det er lang tid siden jeg skrev sidste gang men jeg læste næsten hele dag jeres indlæger.

Indtil nu var det ikke mit år.
Først problemer med min begge store børn i skolen og det er ikke så godt fordi det har deres sidste skoleår næste år. Desværre har min datter problemer (hun er 14 år gammel og har den forkerte venner.
Sammen med dem har hun lavet noget vrøvl) og efter alt døet min svigerfar. Det var alt for mange til mig men nu har vi det bedre igen.

Børn vil få gode karakterboger. Vi er hos lægen (Phychologen) med min datter. Og på den 16 August vil vi tage hin til Danmark.

Vi vil holde ferie i Vejlby Klit. Jeg elsker vesterhavet og jeg glæder mig virklig meget på folk fra Sommerparken og på vores samtale. ( på tysk eller måske også på dansk)

Men jeg har høret så mange godt historier fra østersøen derfor plejer vi at holder ferie i Maj 2009 på østersøen.
Men sommerferie vil jeg tilbringe i Vejlby Klit igen ellers jeg ville savner folk fra der og slevføgelig denne hest som jeg rider på hvert år.

Jeg glæder mig også på spillen i aftes og jeg håber at Tyskland vil kom til endkampen [img]http://www.united-forum.de/images/smilies/Deutschlandfahne.gif[/img]

Nullermand hvad med bogen og filmer jeg er færdig med dem. Skulle jeg sende dem tilbag til dig? Jeg tror at Gabi vil også gerne have Anna Phil huske jeg det rigtig?

Så arbejde kalder.
Kærlige hilsner fra en meget varm by!

Uschi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej i kære,

Nicola - jeg tænkte også straks at Vilmy ville gifte sig... Men nu må vi vente lidt længere til en lyserøde Vilmy-bryllup.

Hovedpinen er væk igen. Det er nu virkelig noget man har ikke brug for....

Ikke mere fra min side i dag - må tage en brusebad og vil se at Tyskland taber kampen med 2:1 - synes jeg

Hejhej

Gabi
Elch

Beitrag von Elch »

Undskyld at jeg først får skrevet tilbage nu. (Er det rigtigt?)

Tak for velkommen og tak for rettelsene.
Jeg synes at fodbold var meget spændende i aften. Hvad synes I?
Jeg glæder mij til finalen.

Hilsen
Yvonne
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

God morgen allesammen,

kunne i alle som bor syd for den tysk-danske grænse sover godt?? Jeg kunne ikke, selvom jeg bor ikke i en storby.
Der var endog fyrværkeri i nats - man kan også overdrive det :roll: ...
Så nu er "vi" i finalen - i hvert fald er min Bahncard en måned længere gyldig nu :wink: .

Jeg må fortælle jer en lille historie...
Når jeg kom hjem fra Hamborg i søndags var børnene stadigvæk hos min veninde som bor i samme hus. Lejligheden var tom og rolig.
Pludselig hørte jeg en støj.
Jeg tog mig ikke af det, der bor 8 familier i huset og do hører ofte noget.
Men støjen kom tilbage og var meget højt.
Jeg forsøgte at finde ud hvor det kom fra og så stod jeg foran mit små kammer hvor jeg gemmer alle mine pudse-ting.
Jeg åbnede døren og ----- der var stilhed.
Ikke noget. Jeg ville lukke døren igen og så kom der et stor kradseri og jeg sprang to meter tilbage :shock: ...
Det lød som vores hare i sit bur når han er sulten og vil vise det til os...
Kradseri begyndte igen.
Der er en luftnings-skakt som ender der i mit kammer. Og det var nu klar, derinde sad en dyr. Men hvad for en? Fra den kradseri troede jeg det var en rotte. Hvad nu?? Skakten har en lille dør men jeg havde ikke mod på at åbne den...
Min far kom og gav gode og mindre gode råd :P . Min veninde kom med hendes søster og mine børn med deres venner. Alle otte stod vi foran kammeret og den stakkels dyr kradsede og kradsede.
Til sidst tog jeg al min mod på og tog en lommelygte og åbnede døren til skakten en lille smule. Min far stod ved siden af mig med en sæk og jeg så allerede rotten springe i min ansigt :mrgreen: .
Men der sad en stakkels unge allike...måske for to dage siden??
Jeg tog fuglen med en tørklæde til altanen og efter flere forsøg fløj alliken væk til den næste busk og gemte sig der.
Pyha, det var meget spændende :wink: .

Og nu skal jeg vække børnene. Det er store-rejse-dagen. Vi tager nordpå, men tager det bare roligt.
Ingen stress, vi har ferie nu :mrgreen: .

Ha´ det godt allesammen,
jeg skriver fra Danmark næste gang :wink: !
Kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

Bah, Nicola, jeg tænkte også straks på en rotte - vi har jo en i komposten... Det måtte har været et ret sjovt billede - 8 mennesker foran en kammer og overvejer, hvad man kan gør.

Stakkels lille alliken - godt I kunne hjælpe den!

Angående fodbold kan jeg berette at jeg sad foran PC mens første halvtiden... En gang kom Dirk og sagde "Det er nu 1:1, men jeg så ikke den 1. mål...jeg sovede"

Da jeg gik i stuen og falder på sofaen, var spillet temmelig kedeligt. Det så næsten ud som om der var en Unterbrechung...der skete absolut ingen ting og spillerne bevægende sig bare så meget de måtte (vil sige: die bewegten sich nur so viel wie nötig.)

Ca. kl. 22:30 stod Dirk op fra sofaen. "Das ist ja nicht zum aushalten - jeg går i seng nu". Da jeg slukkede fjernsyn faldt den anden mål for Tyskland, men vi gik alligevel i sengen.

Det er fint for dig Nicola, at dit bahncard er længere gyldig nu.... men alligevel krydsede jeg fingre for Turkye. Jeg er ikke sådan en stor fan af den tyske forhold da jeg synes de er meget arrogante og überheblich.
Det er måske ikke så patriotisk, men sådan er det allerede i mange år

Ha' en god dag

Hilsen

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

En fodboldkamp var rigtig kedelig. Men vi har vundet. :mrgreen:

Nicola, din historie var spændende. Jeg skal også grine.
Nu har i ferie og jeg ønsker jer meget hvile. :D

Hos mig er igen barne-Zuwachs. Jeg har nu tre barne og i oktober fire.Det er nok! :mrgreen: Et barn er to år og tre barne er en år gammel.

Så kærlig hilsen

Grit
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Nicola,

jeg har glemt at sige god tur og god fornøjelse!!!

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

nu håber jeg næsten vi havde allerede mandag - så var EM forbi og jeg kunne sove igen. I nat var de jo helt tossede derude, også her var der fyrværkeri - først for hvert enkelt mål og så igen efter kampen. Godt jeg ikke bor i St. Pauli, dér må det har været helt uudholdeligt, men i hvert fald blev alle fredelige. Trods alt så jeg kampen - delvis... :wink: ...Jeg havde tændt fjernsynet i stuen men sad ved siden af i arbejdsværelset. Når der skete noget spændende kunnne jeg høre skrig og råb fra gaden - så kiggede jeg nogle minutter og satte mig ved skrivebordet igen. De sidste ti minutter af kampen så jeg rigtigt, det var for spændende til at rende hen og tilbage hele tiden! :D

I morgen tager jeg til DK, men kun over weekenden, desværre. Der kommer nogle bekendte fra Holland i den næste uge, de har lejet huset for to uger og før skal huset pudses og haven trænger sikkert også til en omgang med plæneklipperen og lugejern!. Det værste er, at jeg også skal pudse vinduerne, ikke lige min yndlingsbeskæftigelse om weekenden... :?

Vilmy, på forhånd tak for din pakke som forhåbentligt ankommer i Lohals til weekenden. Jeg havde forresten også først forstået, at du vil gifte dig igen, men jeg var dog lidt forundret og skrev ikke noget om det. Jeg tænkte mig, at der nok kommer nogle oplysninger til senere... :mrgreen:

Uschi, det med din svigerfar er jeg ked af at høre, jeg håber du kan klare det og få også dine børn på rette spor igen. Det er jo en vanskelig alder de har lige nu, men det går over - det kender vi jo alle fra vores egen ungdom 8) .
Anna Pihl vil jeg gerne få tilbage før hun rejser videre, men bogen kan du sende rundt som du vil eller beholde det.

Så meget herfra for i dag,
vi snakkes ved,
kærlige hilsner
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen!

Nu skal jeg lige fortælle en historie: mens jeg sad her og ventede på, at Niels ville komme via skype, fik jeg en meddelese fra en helt ukendt ung kvinde, der ledte efter én med det samme forenavn som jeg har. Hun kom fra Georgia og havde mødt manden i en østtysk by under et opholdt, hvor studenter fra forskellige nationer kom sammen. Hun har forelsket sig i den unge mand, men hun havde hverken et telefonnummer eller en email-adresse. Til gengæld vidste hun hans fulde navn - og også, hvor han bor (gad ikke vide, hvor hun ved det fra - det må har været en dejlig nat i hendes liv!)

Vi snakkede lidt på engelsk (det var svært for mig - altså: ikke at svare på dansk, men det gik!) og jeg lovede at hjælpe hende. Jeg ville finde ham, hvis muligt, og kontakte hende via email så snart jeg havde fundet ud af noget. Hun sendte mig endda et billede af dem begge to. Derefter sagde jeg, at jeg først kunne tage mig af sagen næste mandag, men da Niels ikke ringede gik jeg i gang med det samme - og jeg fandt ham!

Jeg fandt ud af hans email-adresse og gav den straks videre til Georgia via email. Nu er jeg spændt på, om den unge kvinde kan få kontakt med sin elskede - og om hun, som jeg bad om, skriver til mig igen. Jeg vil jo gerne vide, om det lykkedes!

Det kan naturligvis også være, at en ung mand i Østtyskland bliver meget sur på mig, fordi han bliver nu generet af en ung kvinde fra Amerika - men dét skal han leve med, det er ikke mit problem. Jeg synes bare, det hele er spændende. Når hun melder sig igen (hvad jeg ikke går ud fra - tyveårige mennesker er jo ikke så pålidelige nu til dags), skal jeg nok fortælle, hvordan historien gik videre!

God nat nu -
Nullermand
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

tak for jeres gode ønsker angående turen. Så nu er jeg på Stevns igen :D . Turen nordpå var ok. 7,5 timer er ikke den hurtigste tid vi kørte heroppe, men ligger over middel. Fra den tid af hvor de begyndte at satte farten ned til 120 i Niedersachsen og op til Lübeck og desuden erklærte et overhalingsforbud til lastbiler om dagen, er turen meget mere afslappende!

Havet er stadigvæk der, jeg efterprøvede det i går aftes :mrgreen: . Den lille pige og jeg kørte med cykler ned til Højerup. Det var godt at bevæge benene efter den lange dag i bilen...
Alt er som altid, stille og rolig.
Nu er Steen på arbejde og børnene sover stadigvæk og jeg nyder freden og min kaffe :wink: .

Hvad en sjov historie, Nullermand. Godt at du kunne hjælpe hende.
Jeg også fandt en gamle ven på internettet som jeg tabte kontakten til omkring 1991. Og nu skriver vi emails igen af og til.

Skal jeg komme til Langeland og hjælpe dig med at pudse vinduer :P ? Jeg er i training, jeg pudsede mine vinduer i forgårs, de var fuld af sand og jeg ville ikke lade dem være i den tilstand de næste 3 uger og så ikke være i stand til at ser igennem når vi kommer tilbage :roll: ...

Og jeg må sige at jeg er meget glad over at jeg var ikke den eneste som misforståede vilmy´s bryllups-antydning :mrgreen:

Må I ha´ en rigtig god dag.
Kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

God morgen allesammen,

mange tak for din pænt order Nullermand. Jeg ved at born i en vanselig alder nu og jeg kan huske det meget godt fra min egen ungdom. Jeg forstår dem og deres problemer godt men af og til det er nemt for meget.
Men for det meste jeg er en „Optimist“ og jeg er sikker på at vi kan klare det.

Mange tak at du har lånet mig Anna Pihl jeg vil send filmen tilbag på mandag.

Grit da min børn var små var jeg også en dagplejemor og havde to børn i den samme alder som min datter. Det var en rigtig dejlig og hyggelig tid.

Så jeg skal arbejde igen.

Jeg ønsker jer alle en dejlig weekend!
Kærlige hilsner

Uschi
Dagol

Beitrag von Dagol »

Hej allesammen!

@Nicola: tak for din invitation. :P
Mange hilsner ud fra campingvognen, hvor vi kigger finalen. On tirsdag starter vores syvende uge her på Skjern Å Camping. Vi har det godt her, men vi glæde os hvis vi har en egen rede. Derfor vil vi starte at finde et hus eller en lejlighed til leje. (Hvis nogen ved noget...vi søger i Holstebro og omegn... :) )

Af og til det er lidt svært at være 700km væk fra det gamle hjem, men hvis vi besøger vesterhavet er det alt i orden :D . Der kan man vinden lade puster gennem hoveden. (<- det kan ikke være rigtig, ikke sandt?)

Sådan, det er nok 30 minutter til lege og jer er spændt, hvordan det nye eoropamester hedder... :wink:

Jeg ønsker jer en god start i det nye uge!
Kærlige hilsener, Dagmar
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej Dagmar,

det er fint at læse I har det godt deroppe. Jeg kan godt huske vores sidste møder på Dortmund stambordet. Så "la Selection" er den nye europamester. Jamen, være finalist (= Nr. 2) er også godt.

@Nullermand: Det er en sjovt historie. Med internettet verden bliver en by.

Det sidste to dager jeg byttede et små, gammle kældervindue for et mere stor nye. I morgen begynder jeg at pudse vinduehulet og jeg håber hele affaire vil være afslutted før den nye måned begynder.

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
Antworten