Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften,
øv Nullermand - jeg håber Du og Niels har alligevel et godt nyt år. Selv om det begynder med brandsår på hovedet. Stakkels dig!

laila - jeg er også syg, men heldigvis uden feber. Desværre passer det øjeblikket ikke - på mandag er jeg alene på kontoret og må lære lidt mere om min ny Aufgabenbereich (bin zu faul zum Nachschauen... :wink: ).

Vilmy - vi har stadig -10 grader, somme tider lidt mere. Jeg kan ikke sige hvornår det var så koldt sidst.

Hilsen
Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej igen!

Håber du har kunnet plante dine blomsterløg i dag; i går hvade vi stadig lidt frost i jorden. Hvad siger hovedbunden? Er den okay igen?

Marsvin, dit nye opgaveområde er sikkert spændende :D . Gof bedring herfra.

Grit, det var ikke min mand, men en mand. Godt at vi allesammen var enige i, hvordan ungerne skulle håndteres. Det er meget vanskeligt med forskellige sæt regler i nytårsnatten. Og fyrværkeri er jo farligt.

Jeg er stadig ved at pakke juledekorationerne ned; lysten mangler, men det skal nok lykkes i denne weekend.

Laila, godt at din veninde hjalp dig.

Nu skal jeg se "Im Juli" for 3. gang i en måned for at lave arbejdsspørgsmål til mine elever.

Vi skrives ved.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Vilmy - oh undskyld, det har ikke rigtig læst.

Vores juledekorationer er oppe på loftet.(sige man det så?) Træet er også udenfor.

kh

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Helt i orden, Grit. I morgen er vore juledekorationer også i kælderen.

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
juledekorationer og alt hvad minder mig om julen er pakket ned i papkasser. Den første primula står på spisebordet, selv om der ligger sne udenfor på terrassen og i haven. Det er også hundekoldt hernede, men ikke så koldt som i Wolfenbüttel hos Gabi. Nattemperaturer ligger omkring 10 til 12 grader, i dag har vi haft to graders varme første gang siden nogle dage.
Vi gik en lang tur over markerne og i skoven, det var helt fantastisk - solen skinner og himmlen var dybblå.

Stakkels Nullermand,
det var jo lige ved livsfarlig hos jer i Lohals. Jeg kan ikke tror, at folk er så hensynsløs. Håber at din paryk er i orden igen :wink:
Her har vi så meget frost i jorden, ingen chance til at sætte blomsterløg.

Gabi,
det passer virklig ikke godt med forkølesen og din nye opgave.
Men hvornår passer det virklig med sygdommen - aldrig! Jeg krydser fingre at du kan mestre næste uge med løbene næse :wink: .
God bedring!

Laila,
det var et held at din veninde kunne hjælpe dig med ansøgningen.
Også god bedring til dig!

Grit,
jeg tror, man kan godt sige "oppe på loftet" (auf dem Dachboden).

Vilmy,
blev juledekorationerne nu endelig flyttet i kælderen i dag eller ej ? :wink: :mrgreen:
Jeg har det også, først glæder jeg mig til at pynte huset og derefter mangler lysten til at pakke det hele væk igen.

Ellers skete ikke noget nyt hos mig.
Jeg ønsker jer en hyggelig aften - nyd varmen i stuen !
Hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Ja, Heide, nu er dekorationerne endeligt i kælderen. Delvis er det som du siger, manglende lyst til at pakke ting ned, men de 20-30 kasser rundt omkring, som gerne vil pakkes ud, gør det heller ikke nemmere for mig at motivere mig.

Jeg har derfor besluttet, at jeg er tilfreds, hvis jeg/vi bare når 1-2 kasser om dagen. Så er det hele væk om senest en måned.

Weekenden har været roligt her; uden døtre, men næste weekend bliver mere larmende (to gange børnefødseldag).

Nullermand, jeg håber du fik dine blomsterløg i jorden; dine hænder må være iskolde nu. Hvordan har Olivia det? Hils manden.

God bedring til de syge :D .

vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen.

Aftenen gik med at rette opgaver, så intet nyt herfra. Nu er jeg halvvejs igennem stakken, og kan snart se frem til fyraften.

I morgen skal jeg se film med mine elever, så hav ikke for megen medlidenhed med mig.

Hvor er I allesammen?

God nat.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

nu er jeg tilbage i Hamborg, skrivebordet er ryddet op efter tre ugers fravær og jeg fik overblik over alle de breve og optagelser på telefonsvareren. Det bliver til en travl første arbejdsuge, så meget er klart...

Det med mine „brandsår“ var nu ikke så slem som I opfattede det. Faktisk lagde jeg slet ikke mærke til dem, da gnisterne faldt ned nytårsaften. Jeg var nok lidt i chok og i panik og bekymrede mig bare om stråtaget og det var derfor jeg skrev, at jeg stod skrigende i haven - jeg skreg at de skulle høre op med at brænde mit hus ned! Niels løb jo også hen til dem for at stoppe det men han fik bare at vide, at man ja „engang om året nok har lov til..“ der var ingen mulighed for at diskutere sagen, „Kong Alkohol“ havde allerede talt.

At der var noget galt på mit hovedet bemærkede jeg først da jeg den næste dag stod under bruseren. Jeg vaskede mit hår og der var „hårde prikker“ på mit hovedet, der ikke kunne vaskes eller skylles væk. De viste sig så at være lille bitte forbrændninger. Det gjorde ikke ondt, men det varede nogle dage, indtil de var væk igen. Til gengældt har Niels i dag vasket bilen for første gang efter nytår og der er lille pletter på dens tag og på front- og bagruden tilbage - pletter, som ikke kan poleres væk! Vi ved godt, hvor de stammer fra, bilen stod jo i den samme regn af gnister....jeg er så sur over det hele!! Hvis det nu var ulovligt fyrværkeri, som der jo også findes meget af i Danmark - men jeg har jo beviset på det liggende i mit anneks: det var fyrværkeri fremstillet og solgt i Danmark med alle tilladelser der hører til!

Vi ved nu ikke, hvem vi skal henvende os til med den her sag, men jeg kan heller ikke tænke mig, at lade det liggende. Det er simpelthen for farligt med den slags fyrværkeri og jeg vil i hvert fald prøve, om jeg ikke kan får en eller anden til at se på sagen...jeg vil ikke opleve sådan noget en gang til!

Nå, nu har jeg igen hidset mig op med det her; hvad har jeg altså ellers, og mere forsonligt, at fortælle: Jo, der er is på Alsteren! Men jeg kom for sent, vi har tøvejr og nu ser det ikke længere så pænt ud, som det angiveligt gjorde i sidste uge. Alligevel gik jeg en tur langs Alsterbredden og følger dermed en beslutning, jeg har truffet for året 2009: jeg skal bevæge mig mere i det frie, også når jeg ikke kan være på Langeland. Jeg vil ikke tillade mig en dag foran skærmen og ved skrivebordet uden mindst en time i det frie og med slukket mobil! Der var mere jeg har besluttet, men det vil jeg hellere ikke skriver om her...

Så meget for i dag,
hav det godt I alle,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
også ikke noget nyt fra mig.
Jeg begynde med kontorarbejdet, men det gik meget rolig fremad. Jeg føler ikke trang til en dag ved skrivebordet efter næsten tre uger ferie. :oops: :mrgreen:
I dag var vi hos IKEA og købte nogle små ting, som stearinlyse, håndklæder, en hvid klapstol til badeværelset og til sidst nogle glas tyttebære og agurker i supermarked.

Nullermand,
det er en god forsæt at bevæge sig mere i det frie. Jeg taler stadig om det og siger sådan: fra og med næste uge starter jeg med ..... :wink:
Men hvad sker? ---- ingenting :oops:
Nee, jeg spiller jo tennis af og til, men det er ikke nok.
Det er en skam, at der er allerede tøvejr i Hamborg. Jeg burde gerne have sået (Wie sagt man: Ich hätte gerne gesehen ... ?? :oops: ) Alsteren fryset til (nee, nee - das klappt nicht på dansk. Ich hätte gerne die zugefrorene Alster gesehen .... oder so ähnlich .... wollte ich sagen :oops: )

Ikke mere fra mig for i dag.
Ha' det godt, Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej søde venner,

Også her tøvejr og der loves isregn...

Nullermand – [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/liebe/h053.gif[/img]
Så har vi næsten de samme forsætter. Normalt siger jeg ikke på nytår ”Nu vil jeg ...” Men dette år besluttede jeg at tilbringe mere af min fritid i haven eller med at walke eller svømme. Pyt med husholdningsarbejdet!! Når vejret er fint ville jeg være ude! Og jeg vil en gang mere være PC lade være PC - kann man das so sagen-PC PC sein lassen? – og give afkald på den en eller anden film i TV. Jeg kan ikke sige at vi kigger for meget men der er bestemt den en eller anden gang vi kan heller høre musik.

Forkølelsen er overstået. Jeg følte snart bedre og var allerede til Walking efter arbejdet; i øjeblikket går jeg uden stænger. Men svømmning på fredag vil jeg bedre lade falde ud.

På arbejdet går det rigtig godt. Selv kollegaen er sandsynligvis tilfreds med den nye indeling (eller fordeling?) Han er i så godt humør som ... wie schon lange nicht mehr...

Hilsen til jer alle!!! [img]http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/a055.gif[/img]

Gabi

Nullermand - har du i øvrigt fået Stieg tilbage?
Dänemarkfans
Mitglied

Hej allesammen!

Her om os er rigtig travlt. Jeg har to nyt små børn her. Begge to skråler om kap. :wink:
Men små børnerne er alligevel så sød. :mrgreen: Mine andre børn skuer altid :shock: :shock: :shock: . Hvad er der los?

Men også det går forbi! :D

Nok en nyhed er, at min danske veninde og jeg træffer os i sommeren. :mrgreen: :mrgreen:
Oh je hvad siger jeg? Jeg overvejer nu hvad siger jeg.Forstår jeg hun osv. Jeg glæder mig meget! :D
Ordbogen er min beste ven i sommeren! :mrgreen: :wink: :D

Så nu kærlig hilsen

Grit
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej,

Grit -der kan du glæder dig til at se din veninde. Og fortvivl ikke hvis du ikke forstår hende - det er helt normalt!!!!
Hvert eneste år har jeg mine problemer og spørg mig selv om jeg altid vi forstår alt (eller i det mindst mere!!!)
Du kan bare forsøge at lære mere og mere!!!

Jeg kan ikke berette noget nyt herfra. Så slutter jeg her og ønsker jer alle en god og rolig aften

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

marsvin - ja jeg lærer mange dansk. Det begyner kurs 3 i marts 09. Det hjælper mig også. :mrgreen:

kh

Grit
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
jeg er allerede meget træt i aften, men der kommer alligevel en lille aftenhilsen fra mig. Håber at jeg blev ikke smittet med forkølesensvirusen. (??) :shock:

Grit,
ta' det rolig! .... og glæder dig til mødet med din veninde. Det er helt normalt, at man forstår ikke halvdelen hvad Danskerne taler om.
Jeg bruger altid hænderne og blande Dansk med Tysk og Engelsk. Det lyder meget mærkelig men det fungerer :wink: :mrgreen:

Også ikke noget nyt fra mig.
Jeg kigger forbi engang til før jeg tager afstedt til Nullermands By :wink: .

Bogen - med næsten tusind sider- venter på mig :wink:
Ha' det godt og kærlig hilsen fra syd til nord
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

det var så tåget her i går, jeg kunne næsten ikke se husene på den anden side af gaden. Samtidigt småregnede det ind imellem og temperaturen var på omkring frysepunktet - det var det værste vejr jeg kan tænke mig. Men jeg holdt humøret op: jeg har nemlig skaffet mig en billet til DK og kører herfra med tog fredag middag. Niller er i CPH og henter mig fra banegården, så skal vi være „hjemme“ kl. 21 fredag aften. Jeg skal bare se på mine blomstrende kristroser i haven, så bliver jeg nok glad igen med det samme og bliver mindet om foråret!!! :D

Dagen i går var, for at sige det venligt, meget dum. Jeg sad som stedfortræder for en kunde i en ETV (Eigentümerversammlung) hele formiddagen, hvor nogle idioter, som synes at de er utrolig vigtige mennesker fordi de EJER noget, stred om småting (som: lakkering på kælderdøren, beplantning af forhaven, og - helt vigtigt: hvordan protokollen af det sidste ETV skulle formuleres rigtigt. Heldigvis sad jeg der med flertallet af stemmerne i hånden for min kunde, og en gang blev jeg så sur og brølede løs, at jeg ikke havde tid til at tage mig af den der børnehave - så forlod de to værste ejere forsamlingen og vi kunne i det mindste afslutte den træls sammenkomst med en protokol, som ligner i det fjerneste en protokol af en ETV. Den stakkels forvalter var meget taknemmelig for min indsat. Men helt ærligt - der findes utrolig mange dumme mennesker derude..... :shock:

Resten af dagen gik med kontorarbejde, og derunder faldt desværre, at jeg skulle sætte kniv på halsen af en lejer, som åbenbart ikke er i stand til at betale sin leje. Jeg hader det! Jeg ved, han er selvstændig (som mig), og det kan være vanskeligt at få det hele til at hænge sammen, men det er altså mit job - jeg skal presse ham til at betale, selv om jeg ved at han ikke har råd. Jeg skånede ham i december (pga jul - jeg ved det tåbeligt, men alligevel... :oops: ), men nu skal jeg altså vise min hårde side - som sagt: jeg hader det!!! :|

I dag var der nu endelig tid til at gøre kvartalsafregningen færdig...så har jeg KUN årsafregning tilbage 8) ,... - til gengældt var vejret meget bedre end i går og jeg tog mig den lovede time i det frie. Jeg blev derfor ikke færdig før kl. 22.00, men hellere færdig end at skubbe det videre. I morgen tidlig har jeg så en møde med min vigtigste kunde, og derefter: Lohals, jeg kommer!! :D

Så meget herfra,
kærlige hilsner,
Nullermand
Antworten