Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hallo...allo....lo......o....

Hvor er det stille herinde, kun ekkoet er tilbage her. Nå, så er der i det mindste én at snakke med!! :mrgreen:

Nullermand: „Hej Ekko, hvad gjorde du hele dagen så alene her?“

Ekko: „Jeg gentog dine sidste sætninger..ætninger..inger.“

Nullermand: „Hvor kedeligt! Kom du slet ikke ud i det fine vejr, vi har nu derude?“

Ekko: „Næ - er det nu forår derude...rude...ude?“

Nullermand: „Ja, næsten!! Det var en rigtig fin dag her i Hamborg, fra nu af skal det går opad og når min ferie begynder om en uge skal vi få næsten 20 grader, det glæder jeg mig til!“

Ekko: „Uha, så skal jeg skynde mig! Turisterne forventer at jeg er parat når de kommer ud til bjergene...ergene....ne!“

Nullermand; „Så se at komme af sted, Ekko. Der kommer nok andre forbi her og indtil da kan jeg godt være alene herinde. God rejse og ha´ en god sæson i bjergene!“

Ekko; „Farvel og tak Nullermand, jeg håber du skal ikke vente alt for længe...ænge...ge.“

Tja, så er den sidste også røget :mrgreen: . Hvad med jer - er der én der har lyst til at fortælle noget?

Nu da ekkoet er væk (formentlig rejst til et eller andet sted i Schweiz) går jeg også i seng, men før vil jeg lige fortælle en lille historie om livets gang - da vi nu alligevel snakker om Schweiz: Jeg fortalte jo før om Nillers uheld med bilen. For at komme til en messe i Schweiz havde han nu lånt bilen af en kollega og booket en plads på Autozug til Lörrach. I går aftes skulle han være på banegården mellem kl. 19.20 og 20.15 for at få bilen med på toget. Vi pakkede bilen og han startede kl. 19.00, det er ikke langt til banegården herfra så han havde god tid. Dvs.: han ønskede at starte - men kollegaens bil var uden strøm, den sagde ikke en pip :( . Så ringede vi åltså til Audi-Service for at få hjælp, og de lovede at komme straks. Men de ankom først kl. 20.10 og fik startet bilen kl. 20.15 :roll: . Så ville de gerne først afklare alt det med deres formularer osv., men det nægtede jeg bare, sendte Niels af sted med krydsede fingre og tog mig selv af formaliteterne (så godt jeg kunne give oplysninger om en lånt bil jeg ikke kender noget til) Servicemanden var lidt sur, men nu var Niels jo på vej, så hvad kunne han stille op? Jeg regnede ikke med at Niels kunne nå toget og han havde i ventetiden også indstillet sig til at miste toget og i stedet køre natten igennem, selv om Hamborg-Basel er næsten ikke til at nå i en nat.

Klokken 20.50 fik jeg så et opkaldt, og det var Niels! Han sad i toget, bilen var kommet med i allersidste øjeblik, de havde haft tekniske problemer med toget og var derfor forsinket. Gudskelov!!! Han var som den sidste bil rullet på toget kl. 20.27 - utroligt! Desværre gjørde bilen de samme problemer, da han skulle køre fra toget i Lörrach - den startede ikke. ADAC måtte hente ham fra toget og nu er vi alle spændt på, hvornår han kommer hjem igen. Måske er det en alvorlig skade, der først skal repareres dernede....så bliver vores ferie nok også lidt forsinket....Men nu skal vi først og fremmest se, om han og bilen finder vejen hjem igen.

Så meget fra min side igen,
sig „Farvel“ til ekkoet, (jeg må fortroligt kalde ham "Ekki" :D )
sov godt alle sammen,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Na, hvis ekkoet, vores gamle ven, er bortrejst, må jeg jo holde dig selskab.

Heldig asen, at du snart har ferie. I er nogle dyre medarbejdere, din amnd og hans ven, hvis jeres biler bare sådan går i stykker. Jeg krydser fingre, at han når hjem til tide. Sikken dramatisk historie, du havde at berette.

Til lykke til jydekrogen med påsat bil. Håber I får megen glæde ud af bilen.

Vi har ingen lang ferie, men jeg vil prøve at nyde påsken alligevel, selvom tøsen ikke er hjem i år.

Vi har dog et barn derhjemme, og vil nok holde påske alligevel.

Kh: vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften!!!

Ralf er der igen!!! Hvor er det fint! Velkommen tilbage, Ralf!!!

Grit, jeg har ikke set dig på Skype. Bestemt var jeg lige ved med at skrive en mail. Jeg har den nye Skype-Version og synes, man kan ikke se ny indgående meddelser ikke så godt som før. Tegnen for det er ret lille!!!

Vilmy – tak for hjælpen!

Vi selv havde en dejlig weekend. Lørdags kørte vi til den lille landby Wangerland, liggende i Wangerland som omegnen der hedder også. Det regnede næsten helde dagen, men selvfølgelig kiggede vi alligevel til havet.
Vi havde en hyggelig aften i vandrehjemmet. Om natten sovede vi så godt som ikke længe mere. (soll heissen so gut wielange nicht mehr).
Da vi vognede søndagmorgenen var himlen blå og solen skinnede. Efter en dejlig morgenmad tog vi afsted, men lavede enkelte Stopps her og der.

Næste uge har vi fri. I morgen vil vi købte nogle tilbehør til vores ny gulv i forteltet. Det skal nu virkelig endelig lavet og Dirk har det ret godt i øjeblikket. Ikke super-super-godt, men i hvert fald meget bedre end alle de sidste uger og måneder. Så skal vi nok klare det.

Ellers har jeg ikke mere jeg kan fortælle Jer.

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle sammen,

Vilmy - jydekrogen har vi tit stået og manglet, så den glæder vi os meget til. Men også bare at have en stationcar er jo meget mere praktisk. Hidtil kunne vi ikke engang købe hårde hvidevarer uden at vi skulle få dem leveret.

Påsken varer jo i forvejen lidt længere hos jer pga. skærtorsdag, så får I da også en fin lille ferie - men jeg forstår godt at det ikke er det sammen når tøsen er der ikke.

Vi gør ikke så meget ud af påsken, uden børn er det alligevel ikke så sjovt. Jeg skal nok ikke gemme påskeæg i haven for en fuldvoksen mand :mrgreen: ....Vi nøjes med at lave en ekstra god mad i stedet. Helst noget med fisk.

Ellers vil jeg benytte feriedagene til at tabe mig lidt. Jeg bestilte i dag tid hos min læge for efter ferien - jeg skal har min „stor check“, mænd i min alder bliver nød til at gøre sådan noget :wink: . Og jeg ved allerede nu hvad lægen vil sige: „du skal motionere mere, du bliver for tyk“ - det siger han hver gang. Men nu vil jeg i det mindste komme ned til den vægt, jeg havde sidste gang jeg var hos ham. Det svarer til at omkring 3 kilo, jeg skal komme af med.
Gabi, det lyder som om I holder påsken på campingpladsen i år. Så bliver det nok også en arbejds-ferie hvor det hele skal sættes i stand efter vinterpausen. Jeg er spændt på om de første campister også starter sæsonen i Lohals nu, så ville det endeligt blive mere livligt i byen igen.

Så meget fra Hamborg (hvor vi havde op til 13 grader i dag!)
Kærlig hilsen,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej igen,
Gabi, det lyder godt, at din mand har det bedre lige nu. Tillykke!

Nullermand, det er derfor jeg godt kan lide min staitoncar. Det er kun kummefryseren og det store køleskab der skulle leveres eller hentes af venner med jydekrog :P .

Påsken skal nok gå; det er blevet nemmere at voerleve weekenderne uden hende; eventuelt har vi den store tøs på 8 på besøg, medmindre hun får hjemve. Lad os se. Vi gemmer æg, når tøsen er hjem igen; det forventer hun. VI gør heller ikke noget til de voksne; ville være latterligt. Og haven er lidt fo åben (& kold) til at blive fræk i :oops: .

Måske tager jeg en tur med svigermor (hende jeg ikke blev skilt fra, ikke hende i udlandet langt borte) til et museum halvanden hundrede kilometer herfra. Hun flytter snart og trænger til lidt afslapning.

Ellers er der kun to arbejdsdage tilbage; i næste uge arbejder jeg, men kun 90 minutter om dagen. Det skal jeg nok klare.

Så, vi skal snart på arbejde.

Kærlig hilsen,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Juliane er syg og kan et øjeblik ikke skrive her.

Gabi, ved Skype ser jeg altid mine venner på listen. Men min søster ser det også ikke. Jeg ved at du mener ikke noget ondt med det. :D

kh

Grit
remi01
Mitglied

Beitrag von remi01 »

@Nullermand

Jeg spør mig selv om man få faktisk mere omsætning i Lohanls hvis der er en ny cykelsti hvor du har forslagtet. De turister , selv de med børn, hvor ville køre til Lohals på cykler har bestemmt ikke angst for at tage vejen af hovedgaden.isaer der er ikke meget trafik. Også dette straegning er mindre dejlig, du selv har skrivet allerede kun 8-900 meter.
Tror du Turister kører jaevnligt til Lohals hvis der er en ny vej ? Mange turister tager nogen cykler med fra hjemme. nu, man kunne leje vel ..

Deler ikke en vej dette enhed i det smal stribe mellem strand og hovedgaden , hvor jo exact rosøgende ville gå en tur ? Måske det er en god ide at spørger direkt turister, maske på en sporgesskema ?

Ville også lokaler vejen ?

Hilsen
Remi

@Heide
@marsvin : Mange tak for jeres Velkommen, jeg glæder mig !!!
Zuletzt geändert von remi01 am 01.04.2009, 19:55, insgesamt 2-mal geändert.
remi01
Mitglied

Beitrag von remi01 »

heide hat geschrieben:Remi,
lidt sent en hjertelig velkommen også fra min side! Håber, at vi se dig tiere.
Det gå rigtig godt med dit danske, selv om du lærer helt alene. Hvad er med din kone og dine børn? Lærer I i fællesskab eller er du den eneste i familien?

Heide
Jeg er eneste, min børn har allerede nok med fransk, latin og engelsk i skolen ...

hilsen
remi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle sammen,

Vilmy, jeg tror dén med haven og de gemte æg fik jeg -ts ts ts 8) Håber, din svigermor flytter ikke alt vor langt væk - det ville være synd for tøsen. Det er altid praktisk at have en kær farmor i nærheden! Jeg elskede min farmor meget højt, men så hende mest kun i ferierne.

Grit, hilsen og god bedring til Juliane - jeg håber det ikke er noget alvorligt!

Remi, jeg ved ikke om turisterne ville tage oftere til Lohals hvis der var en cykelsti derhen - men jeg ved at jeg selv i deres situation, altså boende i et ellers ikke særlig spændende sommerhusområde, ville gøre det. Vi holdt i årevis ferie i Rørvig - og hvad jeg især kunne lide der var, at man kunne komme alle steder på cykel uden at køre på landevejene. Hver aften efter middagen cyklede vi ned til havnen, fordi der var mere livligt, vi drak en øl eller tre dér og cyklede så tilbage. I dag har vi sommerhus midt i Lohals - og nu går vi til havnen om aftenen, men det kan man jo heller ikke fra Stoense Havn. Og angående stien Stoense Havn <-> Lohals: hvis jeg boede dér og havde børn, og de ville tage til Lohals for at spise en is eller den slags - JEG ville ikke tillade, at de cyklede på den snoede landevej gennem skoven. Der sker temmelig meget deroppe på øen, især da politiet er så langt væk: om spritkørsel og 15-årige unge undervejs i stjålede og/eller ikke indregistrerede biler kan man læse næsten hver uge.....mænd der bliver taget den tredje gang i træk beruset bag ratten - selv om kørekortet for længst er frakendt...der bor ikke mange deroppe, men der bor mange idioter!

Nu vi snakker om trafikanter på Langeland falder der mig en lille historie ind. Jeg tror jeg ikke har fortalt den endnu fordi den foregik den dag, da vi skulle til København til min svogers fødselsdag, og så fortalte jeg jo hellere om festen. Den dag var vi altså på vej mod Rudkøbing, vi kørte måske lidt mere end de tilladte 80 men ikke mere end 90. Så havde vi pludseligt en motorcykel foran os, og den kørte meget langsomt, ca. 50, på landevejen. Der var nogle bakker så vi ikke kunne overhale med det samme. I øjeblikket vi endeligt kom forbi og accelererede kørte han også stærkere og kom meget tæt på os. Så overhalede han igen, et sted man ikke kunne se meget så det var farligt - og bremsede stærkt lige foran os. Så kørte han videre med de ca. 50. Vi overhalede endnu en gang og kom til Tranekær - hvor man i byen kun må køre 40. Midt i byen drønede han forbi os med fuld fart!! Ved byens ende ventede han på os - og kørte videre foran os, nu med 40 på landevejen. Jeg var først blivet lidt bange, men nu havde jeg nok: jeg tog min kamera ud og tog demonstrativt nogle billeder - og svup, så drejede han til venstre i en lille sidevej og forsvandt. Det hvad gjørde mig bange var, at jeg ikke tør tænke på, hvad sådan en tosse ellers kan finde på. Tænk, at sådan én måske kører rundt og er bevæbnet.... :shock:

Nå - men helt ærligt talt: jeg skriver det her bare som en slags „summary-øvelse“ for mig selv :mrgreen: . Men det med datid og præteritum - det lærer jeg nok aldrig. :roll:

Så meget herfra (kan kun melde lidt fremgang i temperaturerne: 13,5 grad i dag - men jeg kan FØLE foråret. Det ER på vej, ingen tvivl om dét!!! :mrgreen: )

Kærlig hilsen
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

her kommer en lille nathils fra Ruhrdistriktet.

Gabi, tak skal du have for din venlig velkomst!

For pindsvinen er det den sidste nat i havehuset med katfodder. Dyret må flytte i haven i morges fordi vi tager af sted på lørdag. Vi håber at det kan klarer sig. Vejrprognosen er ikke så dårligt så jeg tænker vores lille forårsgæst har en god chance.

I morgen besøger jeg Dortmunds største bryggeri med en af mine kurser. Selvfølgeligt skyldes det kun de tekniske aspekter: Vi vil kunne se så mange forskellige piber, pumper og ventiler ... 8)

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Ja ja Ralf - I skal bare se på forskellige piber, pumper og ventiler 8) . Men skal I ikke også smage på det der kommer ud af dem? Der skal nok komme en morsom historie derefter, går jeg ud fra :D - men i hvert fald: god fornøjelse!!! Og husk nu at bestille omtrent ca. 20 taxaer, så din klasse trygt kan komme hjem derefter...hehe. :mrgreen:

Er meget spændt på, hvad du skriver i morgen!!!
Drøm du også sødt - men helst ikke om berusede elever! :shock:
Kærlig hilsen en gang til,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Pas på, Ralf, bryggeribesøg er farlige. Vi gjorde det i skolen, og i dag er en af mine skolekammerater Brygmester :D .

Velkommen tilbage til dig!

Og god bedring til Juliane.

Nullermand, det lyder skræmmende. Er dine naoboer på øen ikke lidt lemfældigt i trafikken. Det var da også på Langeland, at to unge på 15 og 16 kørte sig ihjel i en bil. :(

Til grammatikken: det gik fint, men der var en sætning, der var lidt skævt:
Jeg var først blivet lidt bange, men nu havde jeg nok:
Jeg var først lidt bange (eller: var blevet lidt bange), men nu havde jeg nok....

Undskyld min bemærkning med haven....foråret et i luften og jeg er stadig forelsket. Endnu bedre: jeg skal ikke køre frem og tilbage mere, fordi vi nu bor i samme hus. Og det er bare dejligt!

Farmor flytter fra en landsby 6 km fra os til en villa ca 200 m fra os :D . Så det er bare fantastisk, at hun kommer til at bo på tøsens skolevej. Livet bliver meget nemmere både for de gamle og for mig, kan jeg allerede nu sige. Jeg kan godt lide dem, og de kan godt ldie os. De er nu i byen og kan deltage i fritidsaktiviteter uden at skulle koordinere bustiderne.

Så, jeg skal bestille noget.

Hilsen, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Det er en deijlig dag idag. Vi har solenskinner og 20 grader. :mrgreen: Nu vil vi udenfor drikke kaffe. :D Det elsker vi!
Nu er foråret her!

Mange tak fra Juliane-jeg har hilset hun.
Hun har haft feber igår og nu er hun derhjemme. Det går hun igen godt! Jeg tænker at hun kan gå igen i skolen imorgen. Klassen går ride imorgen.Hun vil gerne også med.

I næste uge har vi påskeferier her i Tyskland.

kh

Grit
remi01
Mitglied

Beitrag von remi01 »

@Nullermand

det har jeg brug for at oversætte først. det kan tage some tide.

...just in case I made a mistake concerning what I wrote above :I need some time to translate so please gimme a li'l time !

hilsen
remi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle sammen,

Vilmy, tak for rettelsen! Blive -> er blevet , skrive -> har skrevet...hvorfor glemmer jeg det altid, selv om jeg slå det op næsten hver gang? Mærkeligt. :roll:

Jeg havde ellers tænkt der var mere forkert mht grammatikken, da jeg bruger datid og præteritum kun efter min fornemmelse. Men måske gør jo alt den læsning, at jeg har lært det nu uden at lære reglerne. :D

Grit, i Hamborg har vi ingen påskeferie i år, men har i stedet lige haft en to ugers forårsferie. Jeg tror eleverne vil ærgre sig meget over det, nu hvor vejret bliver så fint.

Remi, det er da helt i orden. Og det er også i orden hvis du hellere vil skrive om noget andet. Vi skriver jo mere eller mindre bare for at øve os, så du må gerne skifte emnet og fortælle om din hverdag frem for at drøfte Langelands cykelstier med mig. :mrgreen:

Vejret var fantastisk igen i dag - 16,5 grader! Tre grader mere hver dag, det kan det blive ved med de næste to eller tre dage. MEEEN..nu er der opstået en lille usikkerhed angående min ferie: Nillers chefer kunne endnu ikke beslutte sig, om de vil lease eller købe bilen, og derfor er bilen endnu ikke indregistreret. Hvis ikke der kommer en afgørelse i morgen tidlig bliver det for sent. Så skal vi enten krybe nordpå i min lille „asfaltblære“ eller vente mindst til mandag. Ærgerligt! :?

Så meget herfra,
sov godt, I kære
Nullermand

NB. Jeg faldt over ordet „appelsinfri“ i en kryds og tværs i dag og kom straks til at tænke på Ralf.....slå det op, så forstår I hvad jeg mener. :mrgreen:
Antworten