Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

lidt for sent er jeg nu endelig færdig med kvartalsafregningen - det tog en hel dag, hvor jeg ellers meget gerne ville fortsætte med mere kreativt arbejde. Men hvem siger at man ikke kan være kreativ om weekenden?!

Noget helt andet: asparges-tid er begyndt!!! Jeg forstår ikke i hele mit liv at danskere ikke spiser hvide asparges. Niels, som er vild med dem, kender dem kun fra Tyskland og Schweiz. Han har lige været i Schweiz med nogle danske kollegaer, og de kunne ikke forstår at han i restauranten bestillte „Asparges“ - det kan man jo ikke spise uden noget andet, mente de. Jeg er også vild med asparges og nu begynder tiden, hvor jeg skal planlægge mine ophold i Danmark samtidig med at jeg skal sørge for, at hvide asparges følger med på mine ture nordpå. Hvordan kan danskerne dog leve uden denne fine grøntsager? Og hvorfor skal de altid have grønne asparges (som smager af ingenting)?? Det forstår jeg ikke!

I morgen skal vi prøve at blande en tysk opskrift med en dansk: vi skal lave mørbradbøf med hvide asparges og nye kartofler. Jeg synes det lyder vældig godt! Og når jeg rejser nordpå for at begå 1. maj i Danmark skal jeg nok have flere kilo hvide asparges i bagagen - det bliver jo til en lang weekend og aspargestiden skal udnyttes, den er jo kort!

Jeg håber I undskylder min pludselig udflugt i en mere gastronomisk verden. Sov nu godt, I kære....håber, I ikke er blevet sultne efter det her. :wink:

KH
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I søde,

Det var en tung beslutning at sælge båden – og nu er den stående i hallen i DK. Selvfølgelig var der forskellige tanker at sælge den – i hovedsagen vidste vi jo ikke, hvordan det går videre med Dirks ryg og desuden havde vi tænkt os at tage til DK bare hver anden år fordi vi vil se så mange ting her i Tyskland.
Men alligevel er båden nu der, hvis vi tage til Danmark og vil sejle med den. Og ikke bare står på stranden, sukker og siger ”Den der, den er næsten som vores”.

Ja, Nullermand, man kan temelig hurtig blive afhængig med at nydde fritiden (og friheden) på vandet!

Grit – så har I meget travlt lige nu, det vil jeg gerne tro!
Voers nye naboer i lejligheden nede er lige ved met at male og pinsle.

Vi selv tog til campingpladsen fredags og kom tilbage i går. Dirk måtte arbejde i dag. Så tilbragte vi en solrig dag hjemme i haven hvor alt blomstrer så fint. Endelig kunne vi nå at rense terassen.

Vores nye naboer er i øvrigt også interesseret på (eller i?) haven. En del fra haven tager sig udlejerens svigerfar af men han vil gør det det sidste år. Da den sidste naboer havde ingen interesse havde vi næsten hele have til os – og det var en hel del arbejdet hos 600 m2 . Det vil blive fint at vi nu har mindre arbejde og må ikke bekymrer og om udlejerens del – svigerfaren havde bare elsked sine grøntsæger....og alt ukrudt gennem blomsterne fjernede vi.
Vi er meget tilfredse.

Det var alt for i dag.

God nat-hilsen

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Nå, igår var det så varmt. Så slappede af vi og kun pensler(?) vores stakit.
Vi har mange træ........på hus, mange udhus, hundehuser osv.

Idag vil jeg købe ind med Juliane. Hun kunner nye tinger og sko. Det køber vi gern i Danmark, men det er nu en lang vej til Danmark idag :mrgreen: :wink: .

Så nu ønsker jeg en god dag!

kh

Grit
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

en korte nathilsen fra Ruhrditriktet i dag (eller skulle jeg sigge i nat?).

Her havde vi flere gange regn i dag so jeg tænkte at denne vejr ville drebe I alle ind i huset og dermed også i PCens nærheden men det ser ud som det er ikke sådan.

Nullermand: Jeg fik pakkerten i gar - tusind tak.

Hav det godt I kære,
Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej alle sammen.

Skoelåret er ved at nærme sig min hoveddæson: eksamen. så nu har jeg virkeligt travlt. Men jeg elsker arbejdet.

Når det er overstået kommer sommerens festivaller.

Håber I har det godt, Gabi med båden, Nullermand med Olivia og i andre med jeres sysler.

Hilsen
Vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej allesammen
jeg er der stadig men i fuld stress. Vi har lukket firm , søgt job, kigget på båd og mange andre dejlige ting. Nu sidder jeg og nyder mine fridage i mommark. Spiser Rabarberkage, lavet efter de opskrifter som jeg fik af jer sidste år. Jeg har plantet asparges i mit staudebed og jeg har lavet højbede af pallerammer, supergodt system.(kan sende billeder)så nu har jeg sået en masse grønsager. Det sidste af energien skal bruges til at jage skalderkål. Hvis at der er en af jer, der har en god idee til det ville jeg være meget taknemmeilig!!!
Jeg ønsker jer en rigtig god 1 mai
Mange hilsener fra Laila
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Laila.
Skal det være økologisk, findes der tre muligheder:
1. at grave det hele op (træls system)
2. at slå den med en græsslåmaskine i ca 3 år (gør min kollega)
3. sort afdækningsplast i mindst 6 måneder.

Skal det være hårdt, så er det plænerens som spray, som sprayes på bladene. gften er ufarlig efter 4 dge og påvirker kun brede blade.

Rabarberkage lyder godt, den står også på programmet hos os i weekenden. Dog har jeg lige et fuldtidsjob, der skal passes. :D

Håber I andre har det godt!

vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

bare en hurtig lille opdatering: vi er i Danmark så tit det kan lade sig gøre (og der er jo mange laaaange weekender nu). Nu kommer stor bededag, og selv om det ikke er en helligdag i Tyskland holder Niller fri - så hvad skal jeg gøre??? Jeg købte selvfølgelig en billet i dag og glæder mig til endnu en lang weekend....Kristi himmelfart og pinseweekenden er også i nærheden, så i det hele taget er jeg ved at svigte mit job her i Hamborg for at nyde tiden i Lohals. Bare godt at jeg er selvstændig....men mit pensum begynder alligevel at vokse, det bliver hårdt når foråret er overstået.... :oops:

Laila: skvalderkål skal bekæmpes på to måder samtidigt:
1: slå den, som Vilmy skrev, hvor du kan nå den
2: ignorer den, hvor du kan leve med den :wink: Du kan umuligt fuldstændigt få fat på den - den er stærkere end dig. Nyd sommerfuglenes fryd - de kan nemlig godt lide den. Og hold dig til særlige områder, hvor du ikke vil have den - dér skal du kæmpe den ned...men i hele haven? Glem det! Du bliver til en forbistret gammel kone inden du kan nyde dit sejr - og året efter er skvalderkålen alligevel tilbage. Så kampen begynder påny....

Jeg har en veninde, som købte et sommerhus ved vesterhavet for nogle år siden. Hun var helt begejstret over haven, og mest over en „pæn lille bunddækker“ der voksede der overalt og blomstrede så dejligt med hvide blomster. Ja - hun kendte ikke så meget til planter og havearbejde: den pæne bunddækker var altså skvælderkål!! Nu kæmper hun imod den - men faktisk var hun mere glad for sit hus da hun troede, at den der bunddækker var noget pænt.

Ha´ det nu godt, I kære,
nydt foråret med alt, hvad der hører til (skvalderkål, asparges og rabarber falder mig ind....og så meget mere...)
Kærlig hilsen
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

her er en lille nathils igen fra Ruhrdistriktet.

Det regner hos os, men det er ikke slemt. April var jo alt for tørt og regnvejr holder mig ud af haven så nogle opgaver ind i huset kommer også til deres ret.

Har jeg talet allerede om den lille sorte kat den kommer til vores terrassen hver aften for at få spise? Det er sådan siden Januar når den pludseligt duk op, hensynlig fordi terrassens -10°C kold stenplader var mere hyggelig end nogen sted i haven med sne og iskoldt vind. Vi vor meget kedelig om stakkels skikkelse så katten fik en papkasse med en gammle taeppe som hus og siden denne tid også daglig spise. Først var dyret meget mistænkelig men har nu begyndet for at væne sig til mennesker.

Vi har fundt ud at katten svar mere positiv hvis vi taler dansk end vi taler tysk med den så vi øver at tale dansk hver dag nu. Emner er naturligvis limiteret og vi få ingen artikuleret svar men det er sjovt alligevel.

Jeg ville have ikke troet før at se "min" kat spise noget dåsefodder kan være en stor fornøjelse, men det er netop sådan. Jeg husker altid en linje fra en gammel TVspot: Ist die Katze gesund, freut sich der Mensch.

Hej Vilmy, jeg fik bogen nogle dager siden. Tusind tak igen, denne slags historie(r) er netop min kop te.

Hav det godt, I kære; sov godt og drøm sødt,
Ralf
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

det bliver mere og mere stille herinde - men pyt med det, nu fortæller jeg jer alligevel hvad jeg går og foretager mig! :D

Det er lidt frækt at jeg pga en helligdag i morgen igen rejste til Langeland i dag :oops: ...det er jo en dansk helligdag (stor bededag) og derudovre er jeg ateist. Men da Niller har fri i morgen og ville holde endnu en lang weekend i sommerhuset - ja, hvad skulle jeg så gøre? Jeg købte en billet og nu er jeg her også.

Det var som altid "sjovt" at rejse med dsb 8) . Det begyndte i Hamborg hvor der herskede det rene kaos i toget, fordi toget manglede to ud af de sædvanlige fire vogne. De sidste to var pga en fejltagelse ikke kommet med fra København. Heldigvis og tilfældigvis havde jeg reserveret en plads i den del af toget, der var kommet med - men mange andre som også havde reserveret stod nu uden pladser.

Så fik vi oplysningen om at togets servicevogn, som ellers kommer rundt med kaffee og snacks, gik i stykker - heller ikke noget problem for mig, jeg havde med hvad jeg havde brug for.

I Puttgarden blev vi så tre kvarter forsinket, fordi toget FRA København var forsinket - og det danske personale, der skulle bringe toget over grænsen og hen til KBH, sad i netop det forsinkede tog.

Så aftalte jeg med Niels at han skulle køre mig imod og det endte med, at han hentede mig i Rødby frem for KBH. På den måde kom vi i sidste ende endda tidligere til Lohals end vi havde forventet, fordi vi kunne tage færgen Tårs-Spodsbjerg i stedet for den lange vej over storbæltbroen og motorvejen.

Vilmy - på vej hernede fortalte Niller om en Søren-Ryge-udsendelse, han har set i går. Den var om den 99-årige Valborg og hendes have, og som han siger gik jeg virkelig glip af noget særligt. Har du måske optaget den??

Ralf - dengang rejste jeg uden min "arvede" kat...og nu sidder jeg her og mangler hende. Det er utroligt hvordan man kan vænne sig til nærheden af et dyr. Hun ville ellers ligge på en stol ved siden af mig. Det gør hun altid om aftenen, når jeg sidder foran skærmen - ligemeget om det er i Hamborg eller her. At hun ikke er her forekommer mig pludseligt forkert. Så jeg forstår godt hvad du skrev om "din" kat: man nyder bare at se at éns dyr har det godt. Men katsitteren i Hamborg skal nok tage sig af hende - det er bedst på den måde, da katten helt sikkert ikke ville nyde en rejse med toget og færgen. Hun har vænnet sig til at rejse i bil, men mere skal jeg ikke forlange af hende.

Nok for dengang,
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Her er det rolig og igen solenskinner. Min søn går det godt i sin lejlighed og hos os også :wink: .

Det var en gode uge. To fra Mine små børn var syg og så har jeg haft ikke så mange arbejde.
Min Baby vokser og er så sød.

Nullermand - din reportage var rigtig godt. Nu har du nogen gode dager på Langeland.

Jeg ønsker jer en god weekend!

kh

Grit
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

det var lange siden jeg har skrevet her den sidste gang, men jeg har læst af og til jeres indlæg.
I mellemtiden var jeg i Hamborg og på Fanø. Der var fint vejr i Hamborg og også på Fanø var vejret med os.

På Fanø gik vi lange ture på stranden og ved ebbe var vi to gange ude til sælbanken. Det var en stor oplevelse. Dyrene lå ikke langt væk fra os i solskin, måske 100 men ikke mere end 200 m – kun kørrenden (upps, hvad hedder „Fahrtrinne“ på dansk ???) var mellem os.
På den anden side af vandet var ca. 2 til 300 dyre. En gang i mellem gik nogle af dem i vandet for at vise deres svømmekunststykke, lige så som i cirkussen. Så var der meget sjov i vandet og vi havde næsten applauderet. Nej, nej, det havde vi selvfølgelig ikke gjort, vi ville dog se mere og ikke forskrække denne pudsige dyre.
Ellers var Fanø som sædvandlig, meget afspændt og rolig. Men pga. det rolige vejr fandt jeg intet anseligt rav.

Nu er jeg næsten ved at pakke kufferterne igen. Det er min forældrenes tur. Jeg plejer dog at rejse med dem nogle dage til Østersøen hvert år. Derefter er nu først engang slut med denne slags travlt (Freizeitstress!).

Jeg smutter nu lige så pludselig som jeg er dukket op.
Kærlig hilsen og god weekend
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen -

Grit, det lyder som om din søn nyder både friheden i sin nye lejlighed og fordelene af "Hotel Mama" - og det lyder helt fint :D Da jeg flyttede hjemmefra for ca. 300 år siden 8) skete det i strid og det tog længe, inden forholdet til mine forældre kom i orden igen.

Heide, velkommen tilbage! Jeg vidste jo at du skulle til Fanø og det lyder som om du havde en rigtig afslappet ferie - som det skal være. Og så var du jo rigtig heldig med vejret: i aften kom der tordenbyger over det sydlige Danmark.

Men det er også i orden, haven havde brug for lidt vand. At stormen nu fejer over tulipanerne kan jeg også leve med - de skal alligevel flyttes for at visne ned, mens georginerne skal tage deres pladser i bedet. Jeg skal lige vente indtil de "ishellige" er overstået (jeg tror dem kender man ikke noget til i Danmark, fordi vandtemperaturerne er afgørende for den sidste fare for frost. Når først vandet er varmt nok er faren for frost overstået). Jeg venter alligevel mindst til Kristi himmelfart - "Vorsicht ist die Mutter der Porzellankiste!" (Hvordan siger man dét på dansk? Det skal jeg nok spørge Berndt om - men det er en anden tråd....)

Heide igen: jeg ved det ikke nøjagtigt og har ikke ordbogen med, men jeg tror, at "Fahrrinne" er "sejlrenden" på dansk.

Her havde vi også en helt afslappet dag - vi lavede sådan set ingenting. Var i haven og lugede lidt her og der, gik en tur....bagte og spiste rabarberkage om eftermiddagen og hvide asparges om aftenen. Gik en tur til - og kom i tordenvejret!!! Så skulle vi løbe hjem resten af turen - men blev våde alligevel.

I morgen skal vi "til byen" (dvs. til Svendborg) for at købe nogle redningsvester. Mine forældre vil besøge os heroppe over Kristi himmelfart, og hvis vejret tillader det skal vi så også tage en tur ud med Olivia (første gang for dem). Indtil nu har vi kun to redningsvester om bord, så der skal nogle flere til inden vi kan tage gæster med ud.

Ja - mere skete der ikke, så jeg slutter nu.
Ha´en god weekend, I kære!
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

nogle linjer før jeg tager til sengen:

Det var en afslappende dag i dag: I morges malede jeg det nye hojbed. Maske husker I at jeg talte om det i efteråret. For nogle grunder komme projekten ikke i gang sidste år men er nu næst afslutted. Det var fint at sidde i solskinnen og male.

I eftermiddag besøgte vi Tinas forældre fordi der er Muttertag i dag. I aften var vi på terrassen og nød havens ro.

@ Heide: Sejlrenden til Esbjerg? I denne fald var I på Søren Jessen sands nordspidsen, rigtigt? Vi var der kun to gange før og har aldrig set nogle sæler der.

Hav det godt, I kære. Sov godt og drøm sødt,

Ralf
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej mine kære venner,
jeg var alt for bavset der jeg så, at der skete ikke ret meget her i det sidste dage. Hvor er I alle?

Jeg kom hjem fra Pelzerhaken, der ligger ved Østersøen, sent i går aftes efter en en-uges-ferie med mine forældre. Selvom vi har haft fint vejr var det alt i alt meget anstrengende med to ældre mennesker på rejsen.
Jeg skulle hvilede ud på bankerne ved strandpromenaden og spiste rigelig morgenmad alle dage og til sidst sluttede dagene med en fire- eller femretters menu - ... :oops: :roll: :wink:
Jeg tror, at jeg skal ikke tale mere om det.
Men når jeg fik muligheden gik jeg en lille tur ved stranden – desværre var turene alt for kort.

Nu skal jeg fortælle jer en lille historie, der skete i min ferie. Efter vores ankomst på hotellet anbefalede jeg min forældre at tage en lille lur efter den lange køretur. Jeg selv ville jo alt for gerne tage lejligheden til en tur på stranden, men det har jeg ikke sagt.
Og det gik, forældrene sagde “jo tak” til mit forslag og jeg tog straks mine joggesko frem af kufferten. Så tog jeg frem, uden mobiltelefon eller sige et ord til receptionschefen eller mine forældre.

I løbet af turen glemte jeg tiden. Indimellem ringede min far til mit værelse, desværre uden at få svaret. Efter han havde prøved nogle gange at få fat på mig gik han ned til receptionsdisken og spurgte om generalnøglen til mit værelse. Han forklarede sit ønske på følgende måde „Vær sød og ikke misforstå mig. Jeg er meget bekymret at jeg ikke kan nå min datter. Jeg tror, at hun at taget brusebad after den lange rejse. Og ved du hvad: Hun er jo ikke den yngste, måske fald hun ned i badeværelset og har brækket noget…… " :shock: :P

Da jeg kom hjem efter min tur grinede personalet. Nogle minuter senere vidste jeg hvorfor :oops: Jeg kan godt huske, at der skete en ligende historie nogle år før på Ruegen. Måske har jeg allerede fortælt om den.

En dag senere kom min veninde fra Kiel til besøget. Det var en meget hyggelig og afslapepnde eftermiddag med efterfølgende mad og snak.

Alt i alt var det en god uge. Nu er jeg tilbage ved skrivebordet og har ikke lyst til mit kedeligt kontorarbejde.

Ralf,
nej, det var ikke sejlrenden til Esbjerg. Der er også mange, mange sæl sydvest på øen. Jeg mente sejlrenden til Sønderho, selvom Sønderho har ikke nogen nævneværte havn siden mere end hundret år.

Efter to uger ferie i træk skal jeg nu se at være ajour med mit arbejde. Min næste "arbejdsuge" i Hamborg er ikke langt væk. :roll: :shock:

Nu skal jeg smutte. Familien er næsten sultet ihjel efter min fraværelse. Det er „Apfelstrudel“ i bageovn .... :wink: :mrgreen:
Ha’ det godt I kære, vi snakkes ved
Kh Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Antworten