Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Ralf, jeg er meget ked af det med din far, jeg ved hvor ondt det gør selvom det ikke kommer uventet. Jeg håber I kommer over det. Men ellers glæder det mig at du er dukket op her igen!

Vilmy, jeg har ikke spillet krocket siden dengang. Da nu reglerne blev ændret sådan at jeg alligevel aldrig får lov til at vinde har jeg mistet interessen.... 8)

Domkirken? Det lyder da fantastisk. Mon ikke man kan finde du af datoen, og så kommer vi alle og sniger os ind i kirken :mrgreen:

Jeg prøver noget nyt ang. min danske læsning i øjeblikket. Jeg fik den nyeste bog af Jo Nesbø foræret og har så købt lydbogen dertil. Om aftenen sidder jeg nu og læser og hører samtidig teksten med hovedtelefonen. Der findes mange ord jeg ville udtale helt anderledes – dvs. forkert. Så det er en god metode, hvis bare oplæseren ville læse lidt hurtigere. Han minder mig lidt om dronningens måde at læse nytårstalen op – men det er altså en spændingsroman vi snakker om! :roll:

Så meget for i dag. Der venter nu endnu en uge før jeg skal arbejde igen – herligt!! :D

Kærlig hilsen
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Ja, lydbøger er en god opfindelse; jeg holder mest af at lytte til dem mens jeg kører til og fra Sønderborg.

Hele min ferie igennem har jeg læst tyske bøger for at forberede det næste emne til min undervisning; jeg trænger i den grad til at læse noget andet igen.

Vi bliver ikke mange den 16.; det er lagt op til en lille brunch til deltagere, ikke andet. Jeg tror, der er godt og vel 800 tomme pladser i kirken; ingen problemer med et :wink: .

Jeg skal i gang igen i morgen og glæder mig ikke spor, men det får I mere om senere.

Heide, godt at høre der er flere entusastiske hyrder i landet; hun elskede at være med; både som hyrde og som mus.

God nat. Jeg skal nå at emballere hele julen forsvarligt, inden tøsen kommer hjem i morgen.

vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet!

To gang 550 km er fort langt for et deltage i en brunch, men mine tænker vil være med jer. Desværre er Tina ikke mere på Hojskole Østersøen i Aabenraa; i denne fald kunne jeg have kombineret denne to besøger. [Den sidste sættning lyder mærkeligt. Er der nogen der kan rette det?]

@Heide og Nullermand: Tak for at kondolere. Det hjælper.

Jeg skal til sengen nu. I kære, sov godt og drøm sødt!

Kærlige hilsener,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Kære Ralf,
jeg regner heller ikke med besøg og vil derfor ikke være skuffet; vi er ikke mange mennesker, og det passer mig fint.

Vi har også børnefødselsdag samme weekend, så det bliver ikke for vildt.

En sproglig rettelse: du kunne have kombineret disse to besøg (disse fordi det er flertal, og besøg har samme for i pluralis).

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy – det ville selvfølgelig ikke falde mig ind at crashe den store begivenhed, det var bare en spøg! Men jeg glæder mig meget for jer, DET kan du tro! Og jeg skal også hilse fra Niller, han glæder sig også.

Jeg tror jeg bliver nød til at opgive min projekt med bogen og lydbogen. Ikke bare at ham forlæseren er alt for langsomt, det er også bare så ærgerligt hvordan de enkelte afsnit er delt. Mange gange stopper en fil midt i en sætning og i det hele taget tager oplæsningen intet hensyn til spændingen. Det værste er sket lige nu: det var midt i en meget vigtig begivenhed i bogen –den er altså meget vigtigt for historiens forløb, det var ligesom alt andet kulminererede nu i den her scene. Og midt i den scene fortæller oplæseren det her: „Her slutter CD 1“ Der var mindre end en halv side til kapitlens slut tilbage. F**k!!

Jeg råbte højt op – højere end jeg ville, men jeg havde jo hovedtelefoner på, så jeg kunne ikke høre at det var så højt. Niels kom og spurgte hvad der var galt. Han lo bare da jeg fortalte hvad det var, men jeg har nu altså fået nok. Jeg gider ikke længere at sidde foran pc´en i en ubekvem stilling og lytte til den pjat. (Har ingen mp3-afspiller). Selvom det hele var nyttigt mht. tryk og udtalelse, men fra nu af vil jeg nyde den luksus at ligge på sofaen med min bog og selv bestemme hastigheden og afbrydningerne.

Hvis en anden her har lyst til at prøve det er I alle meget velkomne til at låne såvel den trykte som den indlæste version af Jo Nesbøs „Panserhjerte“. Jeg skal bruge den trykte version i de næste par døgn, men derefter står hele rækken klar til jer. Og den omfatter nu syv meget gode bånd jeg kun kan anbefale – mens jeg ikke kan anbefale at lytte til lydbogen samtidig! Man bliver bare sur og irriteret af det.

Så meget fra Nullermanden, dens ferie slutter i morgen – men jeg vil ikke beklage mig: tre uger i en snedækket paradis, det var langt mere end jeg havde forventet! Jeg håber nu bare at Daisy lader os gå i morgen – i øjeblikket lyder det som om hun er på vej til os.

KH
Nullermand
g_abriele
Mitglied

Beitrag von g_abriele »

Ja ja - så har vi haft 2 grunde for at ikke går ud af huset:

Daisy og Co.

og den gamle historie

"venter på Nullermand" ...

ja ja 8) :wink: :D
Wenn jemand (Auswanderer-Fragen) oder Fragen zu Fyn beantwortet haben will, versuch ich das gerne per PN (wenn ich kann !)
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

Jaabi – det kann ikke passe at du sidder og venter....mens jeg venter på svar på min PM fra den 16.12. hvormed du fik vores telefonnumre og hvori jeg bad dig at meddele dine telefonnumre, så jeg kan ringe til dig og aftale noget. Dit svar kom uden hverken telefonnummer eller adresse......:roll:

Vi kom godt hjem til Hamborg uden trafikale problemer. Daisy hærgede på Femmern og ved Østersøkysten, men vores rute gik over Jylland, så bortset fra nogle vindstød kunne vi køre som sædvanlig.

Katten var knap så begejstret over turen, hun ville helst blive i Lohals hvor hun har sin elskede brændeovn. Hun jamrede den første time i bilen, men fald så heldigvis i sovn ved Odense. Og nu har hun åbenbart allerede glemt at hun var et helt andet sted i morges.

Postbunken på skrivebordet fortæller mig, at det bliver travlt i morgen, og telefonsvareren blinker lystigt, som om den vil sige: „Travlt? Hi hi, det bliver endnu værre!“

Men ikke i aften. Nu venter min roman og et glas rødvin.
KH
Nullermand
g_abriele
Mitglied

Beitrag von g_abriele »

@Nullermand

den der pm har jeg aldrig fået - bare den sidste fra den 30. hvor du skriver at man må godt møde :?:

Alligevel ... godt at I er sikker kommet hjem. Og vi har alligevel haft lidt travlt (Mikes arbejde - finde et sted til konfirmationet - kommune/jobcenter-løberi .......)

Og - to be true - som de danske normalt IKKE siger ... jeg var ikke hjemme hele tiden :oops: :D :D
Wenn jemand (Auswanderer-Fragen) oder Fragen zu Fyn beantwortet haben will, versuch ich das gerne per PN (wenn ich kann !)
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Kære Ralf, jeg er meget ked at høre at du har mistet din far!
Jeg ville gerne sige det til dig personligt i dag, men jeg havde ikke mod på at køre på de glatte veje til vores danskkursus.
Måske sidder I der lige nu og pønser på nogle tunge tekste...
Volker har lige sendt mig en sms at jeg skal bare hygge mig ;).

Hej allesammen,
hverdagen er tilbage.
Vi havde en dejlig uge hos Steen. Stevns blev forskånet af sne, men det var meget koldt med vind fra nord, brrr. Børnene var ikke så meget udenfor og sad ved ovnen mens Steen og jeg gik vores daglige og dejlige ture langs klinten eller stranden.
Nytårsaften blev vi først derhjemme og lavede raclette og tog derefter til Steens søster hvor vi hilste på det nye år.
Nu er vi tre tilbage i Tyskland og Steen stadigvæk på Stevns. Som altid.
Ingen domkirke i sigte.
Hvis det skulle ske en skønne dag har vi den lille gamle kirke i Højerup, højt over havet :mrgreen: .
Glæder mig for dig, vilmy!!

Nu skal jeg trækker mig tilbage med en bog.
Dinas bog.
Ville altid prøve at læse en af Harry Potter sammen med en lydbog, men gjorde det aldrig.

Kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Føj, Nullermand, hvad fandt vi mange af dine kammerater, da vi ryddede op. Og hvad fik børnehaven meget småbarnslegetøj :) .

Nu er vi forhåbentlig så klare som man kan være, når både børnefødselsdag og bryllup ligger forude. Heldigvis holder vi alt hjemme i vort hus, så vi skal i hvert fald ikke selv rejse igennem sneen; det skal vore gæster dog.

En særlig hilsen til Nicola! Jeg har stor respekt for jeres langdistanceforhold; det kan til tider være hårdt.

Håber I alle får en god weekend!
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

T I L L Y K K E Vilmy!!!!
Jeg ønsker alt det bedste for jer to og jeres samlede børneflok!!!! Håber, du fik det som du ønskede, også det med de lange og de korte og alt der skal til. Og at I ikke frøs ihjel i den store, tomme domkirke – det må da have været temmelig koldt derinde..brrr.

Knus og kram fra
Niller og
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Tak; vi havde en forrygende dag; og heldigvis var der både varme i radiatioerne og hjertevarme i domkirken.7

Frokostgæsterne rejste efter aftensmaden; så man kan roligt sige, at festen var en succes!

Nu er vi i chillout fasen efter tøsens fødselsdag; lige nu er hun sur på alle sine klassekammerater, men det giver sig vist om et år eller to. :oops:

Jeg skriver senere i den kommende uge.

Mvh vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej kære venner,

først: hjertelig til lykke med fødselsdagen, kære Vilmy (nachtraeglich).

Der er ikke sjovt atsidde foran PCen i øjeblikket, fordi jeg har nogle problemer med den. Grrrr....

Jeg håber så meget, at vores bekendt kan komme ret snart og kigge på den. Siden den sidste update mangler der den grønne button - I ved jo, den man går en sidde tilbage. Der er en del nogle andre ting som fungerer ikke og så har jeg mistet lysten at sidde foran skærmen.

Jeg håber I alle har det rigtig godt!!!

Hilsen
Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Fra mig også tillykke! :)

Her er alt fint og min datter holder fødselsdagen den næste torsdag. På fredag får vi vores danske venner. Vi glæder os meget ...... :D
De kommer hele weekenden og vi har en stor plan.

Jeg ønsker en god weekenend allesammen.

kh

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Gabi,
hvorfor installerer du ikke en anden browser, fx Google Chrome eller norske Opera?

Grit, tillykke med datteren.

kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Antworten