”....jeg plejer at købe vin direkte hos vinavleren (Winzer, Weingut... ??)”
-> Man kan sige: hos vinavleren eller vinbonden. Eller: på vingården eller vinslottet – men det lyder vist lidt for fornemt.
En sjov historie: Jeg spurgte for ca 4 år siden her i forummet, om nogen kunne anbefale en god tør hvidvin, ikke de søde tyske hvidvine, som det vrimler med i DK. Jeg blev da gjort opmærksom på den østrigske hvidvin ”Grüner Veltliner”, som kunne bl.a. fås gennem Andreas Prammer og hans kone Lene, der er bosiddende ikke langt fra Linz. Der er i det område, og især østlig derfor (=”Veltlinerland”), en mængde vingårde som producerer kvalitetsvine.
Jeg kontaktede så familien, og det viste sig at Lene Prammers svigerinde, der bor i Jylland ikke langt fra Horsens, forhandler forskellige østrigske rød- og hvidvine fra det nævnte område.
Indehaveren hedder Helle Westphal og firmaet kan kontaktes : [url=http://www.hzone.dk/bakkelandets+vin/?s=8][her][/url]
Jeg ved ikke hvad forsendelsen koster, da vi fik leveret 12 1-liters flasker (kr 49,- pr flaske) direkte "til døren" uden ekstraomkostninger (hendes mand skulle tilfældigvis til Sjælland i anden anledning og kom tæt forbi vores bopæl). Hos os falder ”sommertid” og ”hvidvinstid” sammen. Vi drikker udelukkende rødvin om vinteren.
Men vi skal snart have nogle flasker Grüner Veltliner igen

Endnu et par småting: ”...Når der var ingen, den vil have Håkan Nessers ”skyggerne og regne” indtil nu, så tilmelder jeg min interesse hermed”. -> Når der ikke var nogen, som ville have --- så melder jeg min interesse /... så melder jeg mig hermed.
”...Og tak for så mange ugebladene. → og tak for de mange ugeblade /.. tak for alle ugebladene.