Tyskland en (næsten) ukendt plet på landkortet?

Sonstiges. Dänemarkbezogene Themen, die in keine andere Kategorie passen.
Berndt

Tyskland en (næsten) ukendt plet på landkortet?

Beitrag von Berndt »

Jeg har bemærket, at danske nyhedsoplæsere og sportsjournalister gør sig de ihærdigste anstrengelser for at forklare radiolytterne/tv-seerne, hvor tyske byer er beliggende, eller at der i det hele taget er tale om tyske lokaliteter, hvorimod man i en udsendelse ikke beskriver engelske/skotske byers beliggenhed nærmere.

Britiske eksempler: ”Manchester United har ikke……” - - ”I Leeds var man….” - - ” ….han forlod Birmingham i foråret…” - - ”Mødet i Edinburgh endte med .…”
Tyske eksempler: ”…i den tyske by Braunschweig…” – ”Den tyske klub 1. FC Nürnberg…” -- ”Byen Frankfurt a/M. i Tyskland…” - - ” Den nordtyske by Wismar…” - - "FC Hansa Rostock i Tyskland…”.

Er det blot journalisterne, som tror, at danskerne stort set intet ved om Tysklands geografi, eller er Tyskland for den menige dansker rent faktisk en ukendt plet på landkortet? :?: :|
Det er i hvert fald påfaldende, at man finder det påkrævet at forklare de tyske stednavne nærmere, hvorimod man mener, at de engelske/skotske byers beliggenhed er kendt af enhver dansker. :roll:

Berndt.
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Hej Berndt,

sjovt nok har jeg aldrig selv bidt mærke i det, men du har ret. Det bliver altid nævnt, hvor byen, klubben, mm. hører hjemme (dvs. i Tyskland). Det sker åbenbart kun for tyske steder. Jeg mener dog også, at det tiltider sker for franske byer (nå ja forskellige byer i andre verdensdele bliver også lige nævnt med den tilhørerende nation), men ellers "ved" danskerne jo, hvor byerne/ stederne ligger (ok det var ironi). Prøv at spørge en dansk skoleelev om elementar dansk geografi. Nogle gange vil du få nogle meget interessante svar, f.eks. hvis man kommer fra Vejle og skal til København, er det slet ikke nødvendigt at kører igennem Odense (når der køres den normale vej). ;) :D

Måske vil man fra de nævnte journalisters side være helt sikker på, at seeren ved det er er et sted i Tøskland det drejer sig om ;) Men helt ærligt kan man placere f.eks. Hannover, Berlin, Frankfurt a.M. eller München andre steder end i Tyskland? Og er det ikke nogenlunde almen kendt, hvor de nævte byer ca. ligger i Tyskland?

En ting er dog også værd at bemærke, nemlig udtalen. Mange journalister gør sig umage med at udtale de fleste steders navne - undtagelse af de tyske. :) Specielt "interessant" er det at høre, hvordan fodboldklubbyerne i Ruhrpot bliver udtalt - Bochum-> Bockum, Duisburg-> Du-isburg, M-gladbach-> M-gladback osv. Ja ja...og jeg kunne blive ved. Ikke noget under at nogen værger sig mod at lære det tyske sprog :D

(p.s. vil man stille en dansker en svær udtaleopgave a la rødgrød med fløde så er følgende meget effektiv: Hypo Niederösterreich ( sagt hurtigt) eller Eisenhüttenstadt ;) - det er ordnes længde og lydene, der udgør problemet )
Lippe 1
Mitglied

Beitrag von Lippe 1 »

Hej Berndt,

et interessant emne. Men de fleste danskere jeg kender bruger det ikke. De snakker ikke om: den tyske by, osv. De kender alle de store byer i D. Men jeg må indrømme jeg har hørt det flere gange i tv/radio i DK. Grunden ? Jeg tror det hele er kun en dårlig vane af journalister ligesom den anden dårlig vane at man tit bruger direkte tale hvor det ikke er nødvendigt, fx: Vi skal finde ud af, hvor ligger byen, i stedet for ....hvor byen ligger. Jeg tror du får mange svar.

Hjertelige søndagshilsner

Günter
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Henning og Günter.

Jeg finder det altså besynderligt. Måske er det en dårlig vane, eller også er journalisterne så henrykte over at have fundet lokaliteterne på landkortet, at seerne og lytterne skal delagtiggøres i det.

Jeg så og hørte for ca. 4 timer siden endnu et indslag, hvor stedet i Tyskland blev grundigt præciseret:
Pavebesøget i Tyskland:
" Ca. 1 mio. mennesker deltog i den afsluttende gudstjeneste på Marienfeld - ca. 20 km uden for den tyske by Köln..

Ville man mon også sige: på slottet Windsor nær den engelske by London :?: :?:

Berndt
henningnielsen

Jamen Berndt,

når der nu er nogen, der er så rare at skære alting ud i pap for folk - så lad dem dog :D

Jeg så også nævnte indslag og lage, nu efter vi har diskuteret det, selvfølgelig ekstra mærke til det. Desvære noterede jeg ikke rigtig indholdet af de andre indslag, men der blev vidst også nævnt lande og steder. Dog blev det ikke gjort nært så tydeligt, at det altså lå i det og det land.

Du har ret, når du siger, at man nok aldrig vil hører Winsor omtalt på samme måde.

Måske er det også godt, at folk får det ind i hovedet på den måde, for så kan de måske få opbygget en viden om Tyskland. Det er nemlig dér den er gal. For den viden folk får ind hele tiden om de engelsktalende lande igennem serier osv. findes endnu ikke om det tyske sprogområde. Så derfor er jeg ikke så foruroliget over det (endnu ;) ).
Danebod

Beitrag von Danebod »

Maren i gadekæret ved nok, hvor de store tyske byer ligger henne. Anderledes kan det være med de mindre byer. Og så kan det være meningsfuld eksplicit at fortælle, at de ligger i Tyskland, fordi der findes byer med tyske navne også udenfor Tyskland, nemlig i Østrig og store dele af Schweizen.
sv

Beitrag von sv »

Hej Berndt

Det passer dog ikke. Der findes også byer med engelske navne i Skotland, USA, Australien ... listen kunne nemt fortsættes.

Men jeg ved heller ikke, hvorfor man kun bruger de her udtrykke for tyske byer. En dårlig vane – det er det eneste grund, jeg kan komme i tanke om.

Hilsner
Stefan
Christian
Mitglied

Beitrag von Christian »

Hej henningnielsen!
Det er rigtigt, at danskere har det ikke nemt med tyske byers udtale. Men - hvordan ser det ud med de tyske journalisters udtale af danske bynavne? Har du en tysk reporter hørt at sige Odense på en fornunftig måde? Eller Kopenhagen i sted for København?
Christian
henningnielsen

Hej Christian,

svaret er: næ :(

Men sjovt nok forvendter jeg det heller ikke....hmmm og så er vi da vidst tilbage, hvor vi startede.. :roll:
Piffi
Mitglied

Badminton

Beitrag von Piffi »

delete
Zuletzt geändert von Piffi am 26.09.2005, 01:16, insgesamt 1-mal geändert.
tuppi

Beitrag von tuppi »

Das war ganz knapp am Thema vorbei, Piffi! :wink: Und dann wunderst du dich, wenn du wieder "Haue" kriegst.

Uta.
henningnielsen

Moin Piffi,

da es außerhalb der Thread ist - schichke ich Dir die Infos als privater Nachricht - ok? :D

Bis gleich.....
Piffi
Mitglied

Okay

Beitrag von Piffi »

delete
Zuletzt geändert von Piffi am 26.09.2005, 01:25, insgesamt 1-mal geändert.
Tatzelwurm__1

Beitrag von Tatzelwurm__1 »

Hej,

habe mal nachgeforscht.

Pfiffi ist Schweizermeister im Gedanken-dreisprung.
Das Forum ist sein Trainingslager. :wink:

Na dann :mrgreen:
Piffi
Mitglied

Replic

Beitrag von Piffi »

Hej Tatzelwurm,

das nenne ich guten Humor :) .Aber eigentlich war da von etwas anderem die Rede in diesem Thread das ich nicht ganz verstehe...

Gruss Piffi!
Antworten