Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Heg Berndt,

tak for forklaringerne! Selvfølgelig - hen/henne - in Bewegung immer ohne e. Hab ich mal gelernt... :oops:

...lukker op for varmen. Jeg håber, jeg glemmer det ikke. Der er meget at lære....

Gabi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej I alle,

der er jeg igen! Håber at I alle er ok og at I mistede mig :P :mrgreen: .
Jeg vil forsøge at kigge ind igen oftere.
Men jeg er momentan meget træt og jeg ville gern sove hele den udslagne dag...og nat :oops: .
I aften er vores dansk kursus, jeg var ikke der for 2 uger...håber at jeg kan nok følge dem :( .
Jeg har brug for danske luft, måske den kunne hjælpe imod mit træghed :wink: .

Ha´ det godt allesammen!
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Nicola,
selvfølgelig savnede vi dig!!! Jeg håber I gjorde det også da jeg ikke kiggede forbi?
Det kender jeg godt - man vil bare sove. Og det er jo netop vejret til det, ikke?

November er en mærkelig måned synes jeg. Det er ikke rigtig efterår mere men ikke rigtig vinter og juletid. Det samme er det med februar - ikke vinter mere men ikke forår...

Har du nogle dage at holde din næse i dansk luft?
Jeg håber du kunne følge på kursus - nå bestemt kan du det!!! Jeg vil gerne høre hvordan det var.

I går skrev jeg nogle mails til mine danske veninder. Derfor er det virkelig vigtigt til (eller for??) mig at øve her i forummet. Jeg har fest vorgenommen, at læse og skrive her hver aften!!!

Hilsen fra Gabi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej Gabi,

det er godt at du ikke mistede men savnede mig :mrgreen: ... dumme mig :oops: .
Vejret er så trist, bare grå! Men jeg må vente til efter jul før jeg skal til Danmark igen :( .

Vi var kun tre mennesker plus vores lærer i vores dansk kursus igår. Vi lærte om kongen Christian IV. med sine 20+ børn...puha...det var ikke så nemt :mrgreen: .
Og nu skal jeg ha´ en stoooor kop kaffe og selvbagte småkager [img]http://bestsmileys.com/eating1/23.gif[/img].

Ha´det godt!
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej venner,

vi havde en stor eftermiddags-efter-arbejde-kaffe lige nu med småkager - men de var ikke selvbagt men selv købt!!!

Nicola, jul er ikke langt væk mere!!! Så - halt die Ohren steif (hvad siger man på dansk?)
3 mennesker på kursus...det er ikke ret mange.

Nullermand - er du der igen? Har du en lille beretning for os? Og bragte du noget med til os? :P

Hilsen fra Gabi
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej alle sammen,
ja, ja disse småkager! Nogle er hjemmebagt, nogle hjemmebragt - som det siges i en velkendt dansk reklame...
Her har da også været gæster i dag, endda til kaffen. Så blev der serveret drømmekage, vaniljekranse og sukkerkringler.
Ih, hvor jeg bare forsvinder til kaffemaskinen - nu!
Hilsen
muldvarp :wink:
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen -

ja, nu er jeg her igen. Og som jeg kan se har I været meget flittige. Det har jeg også været, men på en anden måde.

Dengang gik det rigtigt godt med vejret. I lørdags var der så mange og voldsomme regnbyer at vi med god samvittighed kunne sidde foran ovnen og slappe af. Men i søndags havde vi det smukkeste efterårsvejr med blå himmel, enkelte hvide byger og en hard, kold vind. Så kom vi straks i gang efter morgenmaden og da solen gik ned var haven ryddet op efter stormen og gjort klar til vinteren. Det værste var grasplænen fordi det var nok 7 eller 8 uger siden græsset var slået. I gengæld har stormen blæst i den rigtige retning: Normalt har vi store mængder løv fra skoven som ligger bag haven, men nu er det omvendt og den største del af vores løv ligger i skoven. :mrgreen:

Jeg må tilstå at vi selvfølgelig også har været på små katastrofe-turer i og omkring Lohals. :oops: Molen ved Lohals havn ser temmeligt slem ud og så er der et dige på øens østlige kyste som skal beskytte et område med sommerhuse - diget hold ikke og vi så en kvinde med fiskerbukser (? Anglerhosen) på vej til hendes sommerhus som stå stadigvæk midt i en sø. Det var jeg virkelig ked af - når man nu tænker at det var 10 dage efter stormfloden.
:(

@ Heide: Jeg kender desværre ingen forretning i Hamborg, hvor man kan købe danske ugeblader. Men jeg skal nok spørge Lilleskat om det når han ringer.

Har det godt allesammen,
jeg skal stryge et par skjorter til resten af ugen

Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

jo, I er virklig flittig. Jeg har lovet til mig selv, at skrive hvert dag nogle linjer her i dk-forum. Men det gik kun 3 dage. Men det er ikke mig, hvis der mangler en udflugt. :oops:

Der var meget at gøre til min mand's fødselsdag. Jeg har bagt kage for hans kollega og om aftenen kom nogle venner til besøg. Vi spiste sammen og hyggede os :)
Men det er kun forklaringen for én dag. Jeg er sikker på at jeg finder en god historie for i går aftes. Jo nemlig, der var en møde i Tennisklubben. Der jeg kom hjem var jeg lidt ophidst pga af mange forskellige meninger.

I dag skal jeg i byen. Jeg har problemer med en ny sweater jeg købte sidste uge. Håber jeg kan ombytte den. Jeg ved ikke om jeg har ombytningsret efter brugning (ich habe ihn schon mal getragen). :?

I aften vil min datter og jeg gå i teatret. Min mand er ikke så vild med teaterstykker. Han kan bedre li' idrætsforanstaltninger. :roll:
Så det er en "damer-aften".

@ Nullermand,
først mange tak for dit svar. Det var lige så min mening.
I har sikkert meget arbejde med huset og haven i Lohals, men jeg synes at I har alligevel på samme tid en lille ferie :)

Jeg tænkte vi var for hurtigt med bære vores havemøbler i kælderen. Vi få 19 grader varme i dag. Siger man: Vejret spiller tosset ?

Slut for nu, ønsker I har alle en rigtig god dag.
Mange hilsen
Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

øv øv heide - det kender jeg :oops: Jeg lovede også til mig selv at komme her hver aften og skriver og hygger med jer. Men der er altid så meget at gøre. Jeg har forskellige pennevenner - så skriver jeg også mails eller "rigtige" breve, jeg læser gerne, laver håndarbejder.... Og alle de "dejlige" husholdningsarbejder. Jeg ved ikke som andre kan klare det. Men når jeg kom hjem er det kl. 17.30 - mest lidt senere. Så har jeg bruge for en rigtig stor kaffe!! Mens vi drikker den, snakker min mand Dirk og jeg om dagens begivenheder.
Derefter er jeg lidt livliger igen og jeg begynder med at rydde op, vaske op, stryge tøj, suger eller visker støv osv. Snart er tid til aftensmad. Og når det er mandag eller onsdag er krimi-tid på VOX. Jeg elsker CSI New York og Criminal Intent. Og så ...

:shock:

forbi er dagen igen!!!!

Er det det samme hos jer?

Hvad med din sweater, heide? Kunne du bytte den?

muldvarp - hjemmebagt og hjemmebragt. Der er virkelig rigtig god! Og det er fra en dansk reklame?

Nullermand - frygtelig!!! Den stakkels dame!!! Når man har sådan "oplevelse" kan man bare endnu græde om!!!

Synes I i øvrigst også at danskere har en meget positivt mentalitæt? Eller er det bare min indtryk (Eindruck? Ist das richtig?)

Hilsen og god nat til jer

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg har haft sådan en kedelig dag at jeg ved overhovedet ikke, hvad jeg skal skrive om. Nu sidder jeg her og vrider min hjerne (jeg ved det er forkert, man kan nok ikke oversætte „ich wringe mein Hirn“ :D ).

Men jeg kan i det mindste oplyse til Heide at jeg har spurgt Lilleskat efter julehæfte. Han kender heller ingen forretning her i Hamborg, desværre. Og Heide, det ser du rigtigt: Lohals er altid en lille ferie for mig og at arbejde i haven er min hobby. Det er kun i udlejningssæsonen, hvor det kan være lidt stresset. Haven er mere eller mindre en naturhave men den skal jo også være anvendelig for gæsterne og da vi har så mange gamle træer er det også et spørgsmål om sikkerheden. Haven er bare for stor for at pleje den kun hver anden eller hver tredje lørdag. :|

@ Gabi: Jeg synes ikke at danskerne i det hele taget er anderledes end vi tysker. Min svigermor fx er en meget negativ menneske. Hun beklager sig altid over alt muligt (og sådan har hun, efter Lilleskat, også været da han var barn). Og pludselig kan hun ind imellem være rigtig sød eller, som jeg skrev engang, vise hendes dansk humør. Når jeg læser læserbrevene i Øboen (Langeland avisen) er der rigtig mange som er åbenbart utilfreds med alt hvad der sker omkring dem. Og hvad så med janteloven - det lyder heller ikke som om alle er altid positive. Sådan set er misundeligheden en del af det danske mentalitæt og det synes jeg er meget usympatisk. Mennesker er bare forskellige - her som der. Og sådan skal det jo være. :wink:

Og til sidst: der var tale om at miste / at savne forleden. Har I lagt mærke til at vi har mistet HeikeB ? Måske skulle vi samle os til en gement PN-aktion på dansk for at bringe hende tilbage ?! :mrgreen:

Har det nu godt I alle

Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Nå Nullermand, det er faktisk rigtig - her og der er forskellige mennesker med forskellige mentalitæter.
Men jeg hørte meget om det på kursus. Måske er det virkelig følelse af sig selv? Jeg synes jo også at sproget "Wie man in den Wals hineinruft, so schallt es zyurueck" er helt i orden. Så er det bare fordi vi er så venlige mennesker!

Ja Heike - hvoooooooooooooooooor eeeeeeeeeeeeeeeeer duuuuuuuuuuuuuu????? Huuuuuhuuuuu!!!!

Gabi
Berndt

Beitrag von Berndt »

Jeg har opgivet at følge med i alle jeres beretninger, som jeg læser jævnligt, men i dag vil jeg samle nogle vigtige udtryk sammen og rette dem (jeg er sikker på, at I ikke har noget imod det :) :wink:

@ Gabi 15.11 kl. 19.11:
¤ Jeg lovede også til mig selv at komme her hver aften og skriver og hygger med jer -> .....at komme her hver aften og skrive og hygge mig med jer..
¤ Og alle de "dejlige" husholdningsarbejder -> ..og alle de "dejlige" gøremål i hjemmet (oder:) Og alle de "dejlige" huslige sysler....
¤ ...stryge tøj, suger eller visker støv -> stryge tøj, støvsuge eller tørre støv af..
¤ ...Eller er det bare min indtryk (Eindruck? Ist das richtig?)-> ..bare mit indtryk..

@ Nullermand 15.11 kl.21.20:
¤ Nu sidder jeg her og vrider min hjerne (jeg ved det er forkert - ->nein, ist ganz in Ordnung :!:
¤ jeg kan i det mindste oplyse til Heide, at - > ..oplyse Heide om, at....
¤ Sådan set er misundeligheden en del af det danske mentalitæt -> er misundelsen en del af den danske mentalitet.

@ Gabi 15.11. kl. 22.11:
¤ det er faktisk rigtig -> er faktisk rigtigt... (mit -t)

Der var selvfølgelig andre mindre fejl, men ikke "graverende" fejl :wink:
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

at først skal jeg takker for jeres selskab her i sproghjørnet. Det morer mig at læse jeres historier om hverdagen. Det er en rigtig god øvelse for mig. :D

Jo, jeg har lagt mærke til, at HeikeB har ikke skrevet sidden nogle dage. :? Men jeg har læst forskellige indlæg fra hende i dk-forum.

Nullermand,
tak for din efterspørgelse om julehefte hos Lilleskat. Måske er det muligt at købe nogle ugeblader hos Padborg Boghandel. Men jeg har allerede samlet så mange ugeblader – jeg kan godt grave op udgaver fra 1995.

Haven og hobby ! Det er en umulighed for mig. :oops:
Hvis der mangler en have i Hamborg så er du meget velkommen hos mig. :P

Gabi,
der er en stor tøjforetning i Mannheim. Jeg viste fra en venninde at de er meget kulant (?)
Sådan fik jeg den brugt sweater ombyttet. Nej, det er forkert – ikke ombyttet, jeg fik mine penge tilbage. Det var virklig meget meget storsindet (grosszügig).

Jo, jeg har også en fuld arbejdsdag. Jeg er selvstændig og arbejder hjem, en gang hvert måned (3 eller 4 dage) i Hamborg. Sådan kan jeg næsten selv bestemme hvornår om dagen jeg arbejder. :wink:

allesammen,
jeg ved ikke, om Danskerne er mere positivt end Tykerne. Jeg kender nogle Dansker, men vi har kun kontakt med hinanden i fritiden eller ferie. Så virker de meget afspændt og afslappet, men jeg ved ikke om de er lige så positivt i den reale virkligheden („im wirklichen Leben“). Håber jeg virker også afspændt og afslappet i sommeren eller når vi mødes. :wink:

Måske kommer jeg tilbage i aften. Min mand og min datter gå til ishocky og jeg har en fri-aften :mrgreen:
Jeg planlægge at blive lidt kreativt i aften. Jeg vil lave Acryl-Collagen – derfor købte jeg material i går og nu trænger jeg til farver og pensel.

Ha’ det godt
Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Berndt -mange tak for rettelsen igen!!!! Wenn wir Dich nicht hätten!!!

heide - hvordan laver du en acryl-collage? Det lyder meget spænnende.
Jeg håber at jeg blive færdig med min broderi-snemand i aften.

Måske kigger jeg også forbi senere; vi vil spise aftensmad nu.

Ellers læser vi i morgen fra hinanden, ikke?

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hi allesammen-

@ Berndt: tak for rettelsen, det er da sjovt at man kan vride sin hjerne på dansk :D

@ alle: Lilleskat er hjemme i aften - på en torsdag :shock: ! Det er så ekstraordinært at jeg desværre har ikke tid til et længere indlæg i aften - beklager! :wink:

Vi ses i morgen,
har det godt

Nullermand
Antworten