Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

>> Gabi,
bliv’ du færdig med din broderi-snemand i går?
Drejer det sig om et billede eller hvad for en slags broderi har du lavet. For nogle år siden broderede jeg med begejstring, altid billeder, jeg tror det hedder Handarbejds Femme. Jeg er sikker på at du kender den slags billeder jeg mener, med små korssting.

I går aftes var jeg i dårligt humør, pga af en ny teknik om Acryl-malerier jeg skulle prøve. :x
Man lave sådant et billede ikke med pensel. Man ta’ lidt farve på en husholds- eller vaskesvamp og maler eller bedre sagt ... wischen (der mangler et dansk ord hos mig) dermed over lærred. I bogen så det ikke vanskelig ude. Men det var ikke min sag. :(
Enten var svampen for tørt, så ligger farven alt for tyk pa lærred, eller for våde og vandet løber ned ad gulvet. Ja, det var en stor svinestreg. Det vil tager dage, indtil mine hænderne er rent igen. :wink:
Kort sagt det var en skidt aften og jeg kom ikke rigtig i gang med mit billede.

Efter en skidt aften følger en fandens morgen (??). Jeg var hos frisøren og han har klipped mit hår alt for kort --- grrr :roll:
... og der jeg var færdig med frisøren gik jeg tilbage til min bil. Jeg så min bil og tænkte mig: Jo, det passer fint. Det var en parkeringsbøde ved vinduesvisker. :!:

Jeg er allerede færdig med mit kontorarbejde nu og vil gerne lave Stollen (Jeg synes, der mangler virkligt et dansk ord, de kender ikke Stollen in Danmark. I ordbogen fandt jeg kun: „en slags julekage med rosiner og mandler“)
Håber jeg får en succesoplevelse i køkkenet. Eller skal jeg det lade være i dag og hygge mig på sofaen og drikke te i eftermiddags?

>> Nullermand,
håber du har haft en rigtig god aften sammen med “Lilleskat“. :wink:

Hilsen fra Heidelberg
Heide
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Heide.

Kun en hurtig kommentar til din bemærkning:
Jeg synes, der mangler virkligt et dansk ord, de kender ikke Stollen in Danmark. I ordbogen fandt jeg kun: „en slags julekage med rosiner og mandler“
Danskerne har skam efterhånden indført ordet for julekagen Stollen. Den danske opskrift på Stollen kan du finde [url=http://www.kageopskrifter.dk/Julekager/Julekager/stollen.htm][her][/url]
Men jeg kan ikke bage julekager :| så du må lige fortælle, om opskriften nogenlunde svarer til den tyske Rezept :?:
Hilsen fra
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Berndt,
tak for den link med den danske opskrift på Stollen. Man kan aldrig har nok danske opskrifter :wink:

Min opkrift er helt anderledes. Jeg laver "Mandel-Stollen" med meget smør og vanille. Hele min familie kan ikke li' at spise kandiseret appelsin- eller citronskal og en almindeligt Stollen (ægter Dresdner) er selfølglig med denne ingredienser.

Jo, nu er Stollen bagt og hele huset dufter. Men vi skal ta' det med ro før vi smage på. Man siger: Der Stollen muss ruhen! :(
Så venter vi og tage hul på den om ca. en uge.

Hvis du eller en anden af jer stadigvæk er interesseret i min opkrift, vil jeg gerne prøve med en oversættelse i dansk. :?

Jeg er færdig med vaske af (eller op ?) og køkkenet er gjort i orden igen.
Nu vil jeg hygge mig med et glas rødvin og se fjernsyn - på ARTE kommer filmen "Der Untergang der Pamir" mit Klaus J. Behrendt i hovedrollen (den må man ikke kende, nå man er Dansker).
Min mand spiller volleyball om fredagen og kommer sent hjem.

En hyggelig aften ønsker
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

hvor er I? det er megt tomt herinde...inde...inde...inde...

Nå, jeg smutter da jeg skal arbejde i morgen tidlig.

God weekend, vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

nu I snakker så meget om julekager skal jeg nok snart komme i tanker angående julefestens organisation.

Vi holder selvfølgelig jul i Lohals og vi plejer at have min svigermor og hendes kat med. Min svoger og svigerinde kommer på besøg enten om juleaften eller den første juledag. Det skifter hvert år pga. en aftale mellem min svigerinde og hendes mor.

Vi skal i hvert fald have and som julemad. Min svigermor er overbevist om, at tyskerne kun spiser pølser og kartoffelsalat om juleaften. Derfor får jeg ikke lov til at stege anden, jeg er jo tysker og ifølge ikke i stand til at lave en god julemad. :D

Nu husker jeg vores første jul i huset. Vi var lige flyttet ind nogle dage før jul og så hentede vi svigermoderen fra Kerteminde den 24.12. tidlig om morgenen. Hun havde købt alt hvad man efter hendes mening skulle bruge til julemaden og julefrokosten. Da hun var ved med at stege anden og alt muligt andet blev det pludseligt mørkt i køkkenet: elektriciteten var afbrudt, men kun i køkkenet. Vi kunne ikke finde fejlen og havde ikke lyst til at ringe efter en elektriker, juleaften klokken 18.00, hvor alle dansker sidder og spiser. Det kan man jo ikke. (Svigermoderen mente selvfølgelig at det kan man godt.) :?

Så skulle der improviseres, under svigermoderens lydstærke protest: gryderne med kartofler og grøntsager kom i sengen under dynerne, anden blev i den lukket ovne lidt længere og Lilleskat lavede sovsen færdig på vores lille brændeovn. Det gik rigtigt fint og det smagte godt, trods svigermors meget dårligt humør. Vi fandt det hele var meget morsomt ! :mrgreen:

Da elektrikeren kom næste dag fand han feljen - det var opvaskemaskinen, hvor varmeslangen var korroderet.

Sådan, nu skal jeg tilbage til min daglig sudoku - den er rigtigt vanskelig i dag.

Har det godt

Nullermand
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej alle sammen,

her er jeg igen. Nogen tror at muldvarpe holder vinterpause, men sådan er det ikke her i det virklige liv.
Dagene er bare blevet kortere... mener man ... men det er en dårlig jok.
Det bliver bare tidligere mørk, sådan er det.
Når jeg læser om Stollen og julehjerter samt anden småkagestads, ja så får jeg stress. Man skulle mene at, man er sent på det, men jeg har altså ikke bagt noget af slagsen i nu. Børnene leger ikke så meget ude mere, så hygger vi indendøre med at lave pandekager og boller, hvor de kan være med til det.

@katti: ... jeg forstår ikke helt hvordan du mener det med skolerne? Aber es ist mir auch aufgefallen, dass man offenbar in Deutschland mehr Wert auf Ganztagsschule legt - oder ist das nur eine Prestigesache???
Wenn ich an meine eigene Kindheit denke, da war man schon privilegiert, wenn man nach der 4. Klasse aufs Gymi oder in die Realschule durfte. Aber so war das hier in Dk offenbar noch nie. Eigentlich 'ne gute Sache, mit der Folkeskole, wo alle zusammenbleiben bis sie 15/16 sind.
Linse mal schnell auf den Stundenplan der 9. Klasse. Bis auf mittwochs (13:30 Uhr) ist jd. Tag Unterricht bis 15:00 Uhr. Das ist ja fast schon ganztags, oder nicht.

@heide: ... kann man das Mandel-Stollen-Rezept bekommen, oder legst du das in einen anderen thread??? Uhm, mir wär's mal wieder nach einem vertrauten Geschmack a.d. Zunge :wink:
P.S.: was für julehæfte suchst du denn?

@Gabi: husholdningsarbejde kann man sagen, oder auch: husgerninger

@nullermand: Hvorfor tror mange danskere at tyskerne spiser pølser og kartoffelsalat juleaftenen?

Så meget fra mig for i dag
Ha en god weekend alle sammen
hilsen
muldvarp
katti

Beitrag von katti »

Hej muldvarp!
I beretningen skrev man, at børnene græder, fordi De skal blive i skolerne og det er for bedrøvligt dér. :?
Men der var ikke at læse, hvorfor eleverne skal blive i skolen.
Her hos os er det så, at en skole,som er en heldagsskole er opprioretere, fordi man der kan finde tiden for et langt middagsfrikvarter (Mittagspause) og ekstratilbuder (Sport, Theater ect.).
Wenn ich an meine eigene Kindheit denke, da war man schon privilegiert, wenn man nach der 4. Klasse aufs Gymi oder in die Realschule durfte. Aber so war das hier in Dk offenbar noch nie. Eigentlich 'ne gute Sache, mit der Folkeskole, wo alle zusammenbleiben bis sie 15/16 sind.
Ja muldvarp!
Sidste wekkenden var ”Tag der offenen Tür” på min søns skole og der var en mor, som spurgte mig (fordi jeg er dog også en mor), om børnene på 6.klasse den Wechsel til Gymnasium schaffen.
Hendes datter var 3 år gammel. :shock:
Jeg mærker det tit. Egentlig må børnene nu også i Meck-Pomm. sammen lære til 6.klasse, men mange forældre vil gerne allerede før indskolningen vide, at deres børn også efter Grundskolen kommer på en Gymnasium.
Når du snakker med forældrene så kan du høre, at De er bange for at sine børn ikke får et godt job, hvis De ikke var på en Gymnasium.
Det fremkalder naturligvis press i de løbende 6 skoleåre for børnene.

Jeg skal nu smutte, vi vil kanelstjerner bage nu.
Og! Vi spiser heller ikke kartoffelsalat og pølser i juleaftenen :mrgreen:

Ha en hyggelig aften alle!
katti
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

og @ muldvarp: det med pølserne og kartoffelsalaten er jo ikke helt forkert. Men det er nu kun en del af sandheden. I mange tyske familier spiser man sådan noget enkelt ved middagstiden fordi den egentlige julemad severes først efter gaveuddelingen, og det kan være forholdsvis sent om aftenen. I min familie var det ikke pølser men frikadeller og kartoffelsalat. Det havde min mor allerede forberedt dagen før jul så hun ikke måtte lave mad to gange den 24. Efter gaveuddelingen fik vi mest filetsteak, men den del af historien gider min svigermor ikke at høre. Hun ved jo hvad hun ved. :wink:

Vejret er rigtigt væmmeligt her i Hamborg i dag. Jeg skal lave en stor kande te nu og så er det bare en skam jeg ikke kan have nogle af Katti´s kanelstjerner til. :(

Har det godt, I alle

Nullermand
Danebod

Beitrag von Danebod »

Jeg kender gåsesteg som det traditionelle julemad i Tyskland. Og den spises juleaften - om aftenen. Og de følgende dage - når gåsen er rimelig stor.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

i går lavede jeg forskellige arbejder i lejligheden (husholdnigsarbejde, gøremål i hjemmet - wie auch immer).

Vi kørte også til v ores campingplads for at se om alt er i orden. Det er det. Så rivede vi løv og sætte Zusatystangen (?) ins Vorzelt.

I dag gør det videre med at rive løv. I vores have var masser af dem. Men jeg vil ikke klage. Valnøddetræet gav så fin skygge om sommeren. Så vil jeg ikke jamre om dets løv.

Nu er gjort alt hvad vi ville gøre og vi kan hygge os på sofaen ved siden af brændeovnen.

Heide - min snemand-broderi er færdig nu. Det er faktisk et lille billede - en snemand med en lille juletræ i hånden, med en røde vest og en sort høj hat. Snemanden er til julklapp fra min broderi-gruppe. Jeg er medlem i en internet-gruppe som er vildt med broderi. Forskellige gange om året laver vi "Wichtel" - ligesom julklapp --- Fruehlingswichtel, Sommerwichtel usw.
Snemanden er bare en del af min Winterwichtel. JEg har et stykke bark. Deroppe skal et lys, julepynt og snemanden som jeg vil klæbe på an sølvfarven snefnug. Jeg håber alt passer som det er i mit hoved.

Har I set at i aften kommer Harry Potter? Det varer til kl. 23:20!!! Er de ikke rigtig kloge? Normalt skulle man jo tidligt på arbejde.

Men jeg har fri på mandag og tirsdag!!!

Hilsen fra Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
kun en hurtig søndagshilsen fra mig. Vi har rigtig efterårsvejr med lidt regn og vind. :(

Vi spiser heller ikke pølser eller frikadeller med kartoffelsalat. Efter gaveuddeling hygge vi os rund om bordet og spiser raclette. :)
Men mine svigerforældre plejer at spise pølser med kartoffelsalat. Under krigen er de flygtet fra Schlesien og jeg kan godt huske at min svigermor fortælte, at denne julmad har tradition østpå. Og de holde fast ved denne tradition stadigvæk, desværre. :mrgreen:

>> muldvarp,
1. Jo, selvfølglig kan du gerne få min opkrift om "Mandelstollen". Men den er ikke en smule dansk, derfor vil jeg ikke åbne en anden thread. Jeg kan gerne sende dig en PN i dag aftes eller i morgen.
2. Jeg leder ikke efter bestemte julehefte, kun efter lidt dansk julestemning hernede hos os i Sydtyskland.

Jeg skal slutte nu, jeg har lidt travlt. Min datter vil til Hamborg for en praktik. Hun studere i medicin og har allerede fået tilsagn fra sygehuset - men uden mulighed for et værelse eller en lejlighed hvor hun kann bo i. Sådan søge vi efter en apartment eller noget i den retning, kun for nogle uger. Men de er ikke så let som det lyder.

Hilsen fra Heide
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

>> Gabi,
vi har også et Valnøddetræ i haven og jeg kender problemer med fin skygge om sommeren og løv om efteråret. Vi havde også masser af løv men træet er heldigvis nøgen (eller siger man bar) nu. :D
Jeg kan godt forstille meg din snemand. For nogle år siden var jeg også helt gal med broderier.
Hilsen
Heide
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej alle sammen,

@katti: tror at, nu er jeg med. Er [url=http://politiken.dk/indland/article195821.ece]det[/url] her du læste om heldagsskole?
Ja, det har jeg hørt noget om at, pædagogerne fra fritidsordningen skal være med i undervisningen... men jeg må dig blive en præcis svar skyldig. Det rammer de små klasser, fra børnehavenklasse af.
Er der ikke nogen her i forum, som ved noget mere om det?
P.S.: kan tilbud bøjes i flertal?

@Heide: Ja, tak... det ville være dejlig med opskriften, bare skriv pb.
Og så vil jeg lige spørge en lille ting: ordet tilsagn. Siger man det sådan? Er der nogen der ved det? Jeg kender kun at, man siger, hun har fået stillingen eller er godkendt.

@nullermand: ... du er ikke til kaffe, eller hvad?
Nogen mente at, jeg var verdens største thédrikker - meeeen: så kom jeg til DK, og udvalget af thé er ærligt talt dårlig når man bor på landet og en lækker specialbutik ikke er lige om hjørnet. Så - vupti - lærer man at drikke kaffe. Godt man kender nogen i Tyskland, som sender carepakker af og til med alverdens Tee.

Ha en god søndagaften
hilsen fra muldvarpen
Danebod

Beitrag von Danebod »

Tilbud har ligesålidt en flertalsform som bud.

Tilsagn er ok, det er "Zusage". Godkende er "anerkennen, gutheißen, annehmen" og bruges også gerne i de her forbindelser.
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej Gabi og Heide

Begge to har I et valnøddetræ i jeres have og begge to fortæller I om løvet og skyggen - men hvad er så med nødderne? Det må være lykken, at høste sine egne valnødder - tidlig nok for at kunne pille det hvide hinde af. :D :D :D En Delikatesse. Og hvis man har mange, kan der også laves valnøddelikør. Hmmmmm

Hej, Mulvarp det kniber med anden vers, hvad? Måske skal vi løse os endnu mere fra teksten?

Måske kan Danebod hjælpe os, han ved så meget. :D

Ka' I har en god uge

Charlotte
Antworten