Hej Alle
Hej Nullermand
leder du stadigvæk efter den ultimative rødkåls opskrift? I aftes havde jeg inviteret min veninde til vores "vorweihnachtliches Polle-Gedächtnis-Entenbraten-Essen". Polle var en af min venindes venner. Og han havde engang inviteret os to til andesteg, som han selv lavede.
Han var storryger og spiste altid kun ganske lidt, også fra anden, så min veninde og mig tog os kærlig af "resten"

og anden bliv helt spist op og benene så derefter ud, som om de havede ligget i Sahara ørken i flere årtier.

Polle er desværre død af lungekræft! Og vi er heller ikke mere så dygtige som dengang for 7 år siden. I aftes klarede vi kun 1 lår og 1 vinge hver.
Men tilbage til rødkålen. Jeg laver en dansk/Tysk Variante, som indtil nu alle var glad for.
Først skærer jeg lidt af det tykke andefedt i små stykker og kommer den in gryden, når fedtet løber ud, kommer jeg 1-2 hakkede løg i. Når løgen har taget farve tilfojer jeg to æbler i skiver og den snittede rødkål (jeg snitter den ikke helt så fin, som den købte er). Med det samme kommer jeg 1-2 spske eddike eller citronsaft på og vender kålen i den, så at den beholder sin røde farve. Nu svitser jeg det hele lidt og vender jævnligt.
I mellemtid laver jeg lidt væske: varm vand med 1/2 grønsagsboullion-terning og samme mængde rødvin og kommer den over kålen. Nu krydderier: 2 Laurbærblade, 4-5 nelliker, 4-5 enebær, salt, peber og lidt timian.
Nu få den lov til at simre, er der for lidt væske, fylder jeg op med rødvin og til sidst, når kålen er mørt, kommer jeg lidt ribsgelee eller saft i efter smag.
Glad jer - om ti dage er jule FORBI.
Charlotte