Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

>> Berndt,
jeg har lige lagt mærke til, at det var ikke sent om aften i går, nej det var midt i natten, da jeg kom forbi hos dig :wink:
Det var sikker en overraskelse, ikke. Er du så en natugle (eller siger man natfugle ?) lige som jeg?
Hilsen fra en frostkold Odenwald
Heide
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ heide.

Jeg var så optaget af at finde ud af, hvordan man "henter" en ny skrifttype på internettet, som kan bruges på computeren her ved juletid, at jeg ikke bemærkede, hvor sent det var :arrow:
[img]http://www.themeworld.com/fonts/previews/alaskan_.0.0.jpg[/img]
Men nu vil jeg lige rette din tekst: på dansk siger man: en natteravn (Nachteule) - und z.B.: blindebuk (Blindekuh) - læsehest (Leseratte) - u.v.a.m. -- Die Dänen wollen in solchen Vergleichen unbedingt ihre eigenen Tiere haben :!: :wink:
Je länger nach dem Süden, desto kälter: Frostkold Odenwald -> Hier am Südrand der "Sjællandske Alpen" haben wir diesen Herbst/Winter bis heute auf dem Rasen noch keinen Reif gesehen :!:
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
vil bare lige ønsker Jer en god aften; er på arbejde og skal holde julefrokost...nævnte jeg at jeg er ikke en ven af julefrokoster? Vi snakkes ved i løbet af weekenden.

vilmy (uden nissehue på)
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Heide, velkommen tilbage. Det var ikke så slemt med rødkålen, det var ja kun en prøvemad med advarede gæster, og de syntes, at den smagte godt, bare lidt anderledes end man forventer det. Men måske var de bare høflige. :D

Barbary-andebryst tager jeg alligevel. Det gjorde jeg for et par år siden og jeg kan huske, at det var helt nemt. Jeg steger de nu i panden og når kødet hviler har jeg tid nok for at lave en fin sovs med skyen som bliver tilbage i panden. Orange-sovs er faktisk for modern for min svigermor. Men måske har du en ide hvordan jeg kan `aufpeppen´ rødkålen. Min mor anbefaler gåsefedt og solbær-gele.

I hvert fald skal vi ha´ brunede kartofler og så prøvede jeg også timian-kartofler med groft salt. De smagte rigtigt godt, de skal vi også ha´ med i stedet for hvide kartofler.

Du nævnte København og jeg må indrømme at jeg glemte helt at Hamborg og København naturligvis er begge to de skønneste byer på verden. :wink:

Vilmy, jeg kan heller ikke lide julefrokoster. Jeg har lige deltaget i sådan en (tirsdag eftermiddag i `Casa di Roma´, hvor Heide var i sidste uge). Maden var god, men jeg kan nu ikke bare trykke på knappen og - vupti - nu er jeg i julestemnig. Men det er nok værre når julefrokosten afholdes om aftenen, med masser af spiritus, og så bliver det til pinlige samtaler til sidst. :?

Ha´ det godt, allesammen.

Nullermand, som har kun 4 arbejdsdage tilbage indtil han tager til Danmark. :D :D :D
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
jeg var kun en gang inviteret til julefrokost. Det var meget morsom. Vi spiste kun dansk mad, drak juleøl og glögg. Næste dagen var jeg heldig, fordi jeg drak ikke så meget som de andere - de havde allesammen en tømmermænd :mrgreen:

@ Berndt,
du var virklig meget hurtig i dag med rettelsen. Tak igen. Læsehest eller blindebuk lyder meget underligt for mig. Således kan man ikke bogstaveligt oversætte man skal lære udenad. Det er godt for mit ordforråd :mrgreen:
Den jule-skrifttype ser meget flot ude. Måske henter jeg den også. :)
Indtil nu troede jeg, at jeg kender næsten hele Danmark. Men jeg har ikke hørt "Sjællandske Alper" før.

@ Nullermand,
der mødte vi næsten i Casa di Roma :o
Hvad ta' du? Rødkål i glaset eller hjemlavet? Jeg synes du ta' den i glaset. :wink:
I sommerhuset gør jeg det også. Jeg stege en æble (en mellemstor æble p. et glas rødkål) i lidt smør og en smule rødvin (eller vand). Når æblene er blød (en slags æblemos) blande rødkål imellem og varm den op, bruges muligvis lidt sukker. Ta' Boskop-æbler, de blive hurtig blød.
Men jeg anbefale dig en rødkål-prøvemad mere, så blive du sikker i den sag. :mrgreen: Svigermoren er meget kritisk :wink: .

I dag havde vi en smule ballade i familien. Vi har købt vores juletræ. Min datter og jeg, vi vil gerne har en rigtig stor træ indtil loftet. Min mand tænker helt praktisk: træn skal passe i bilen :x
Historien kan I selv til ende bringe. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jeg slutter nu for i aften, jeg er lidt træt.
God nat allesammen.
Heide
som har alt for meget juletræpynt i dette år :roll:
Zuletzt geändert von heide am 17.12.2006, 00:05, insgesamt 1-mal geändert.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

PCen fungerede ikke de sidste dage. Så skulle vi vente til en ven, en rigtig PC-freak, kom forbi og kiggede på den.

Jeg er endnu ikke i julestemning. De sidste dage var der igen så lunt vejr...fuglene sang i haven, alle vores blomsterløg viser allerede deres blade... Men om aftenen er det rigtig koldt, så nyder vi vores brændeovn :)

I går så vi "Pirates of the Caribbean 2" men jeg synes, den første del var bedre.

Jeg fik en lille julegave fra min dansk mailveninde. Den ligger nu og venter til juleaften... Puh, det er svært for mig.

Hilsen fra Gabi
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej Alle :wink:
Hej Nullermand :wink:

leder du stadigvæk efter den ultimative rødkåls opskrift? I aftes havde jeg inviteret min veninde til vores "vorweihnachtliches Polle-Gedächtnis-Entenbraten-Essen". Polle var en af min venindes venner. Og han havde engang inviteret os to til andesteg, som han selv lavede.

Han var storryger og spiste altid kun ganske lidt, også fra anden, så min veninde og mig tog os kærlig af "resten" :D og anden bliv helt spist op og benene så derefter ud, som om de havede ligget i Sahara ørken i flere årtier. :shock: Polle er desværre død af lungekræft! Og vi er heller ikke mere så dygtige som dengang for 7 år siden. I aftes klarede vi kun 1 lår og 1 vinge hver.

Men tilbage til rødkålen. Jeg laver en dansk/Tysk Variante, som indtil nu alle var glad for.
Først skærer jeg lidt af det tykke andefedt i små stykker og kommer den in gryden, når fedtet løber ud, kommer jeg 1-2 hakkede løg i. Når løgen har taget farve tilfojer jeg to æbler i skiver og den snittede rødkål (jeg snitter den ikke helt så fin, som den købte er). Med det samme kommer jeg 1-2 spske eddike eller citronsaft på og vender kålen i den, så at den beholder sin røde farve. Nu svitser jeg det hele lidt og vender jævnligt.

I mellemtid laver jeg lidt væske: varm vand med 1/2 grønsagsboullion-terning og samme mængde rødvin og kommer den over kålen. Nu krydderier: 2 Laurbærblade, 4-5 nelliker, 4-5 enebær, salt, peber og lidt timian.

Nu få den lov til at simre, er der for lidt væske, fylder jeg op med rødvin og til sidst, når kålen er mørt, kommer jeg lidt ribsgelee eller saft i efter smag.

Glad jer - om ti dage er jule FORBI. :mrgreen:

Charlotte
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej alle,
vi har lige spist andebryst med hjemmelavet rødkål. Det var rigtig godt :)
>> Charlotte,
min rødkålopkrift ligner næsten din opkrift.

Charlotte skrev: "Glad jer - om ti dage er julen forbi" - rigtig :!:
Men jeg har ikke kun travlt med julen :!: Min stakkels datter har fødselsdag den 1. juledag :roll:

Jeg er meget mæt og skulle bedre gå en tur som sidder her og skrive.
I eftermiddags vil vi til julemarket, én med meget kunsthåndværk og hjemmelavet ting. Julemarket er på torvet med mange gamle bindingsværkshuse og store træer. Vi plejer at gå derhen når det bliver mørk.
Sælgeren tænder mange lys i små hytter og i husets vinduer stå mange små røde vindlys (Windlichter). Det ser meget hyggeligt og romantisk ud.
Torvet ligger nedad og man har en dejligt udsigt på to slotte på den anden dalside (Talseite ?).

Desværre har vi solskinsvejr igen og jeg er ikke i julestemning. Håber et glas glögg (Glühwein) og en vafler med kanel kan klare det :P

>> Nullermand,
hvad er med din julemad. Leder du stadigvæk efter opkrifter eller har du
imidlertid inviteret din svigermor i restauranten :wink:

Kærlig "Advents"hilsen fra
Heide
- stakkels Heide skal strygge nu :(
geloescht19

Nullermand:
Hej, du er snart perfekt, jeg fandt kun småterier (ikke små terrier):
...jeg steger dem nu på panden (hvis det er fleretal).
...timiankartofler...dem skal vi også...
...kun 4 dage inden han tager afsted (jeg er ikke 100% sikker, om man kan sige både det ene og det andet)

Heide:
Det var meget morsomt..
...jeg var heldig den næste dag, fordi jeg ikke havde drukket så meget... de havde tømmermænd.... (hver en for sig selv :mrgreen: )
...ser meget flot ud...
...rødkål i glasset eller hjemmelavet
...jeg steger et æble. Når æblerne er bløde bland rødkål i...brug muligvis... boskop bliver hurtigt blød
...jeg anbefaler dig en rødkål- prøvespisning mere, så at du kan være sikker...
...et stort træ...træet skal passe ind i bilen.

Kærlig hilsen
charlotte
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Charlotte,
at først tak for rettelsen.
Jo, nu skal jeg også grine :mrgreen:
Du har selfølgelig ret i, de havde hver sin egen tømmermænd :oops: (Das war kein Wanderkater/Wanderpokal :mrgreen: :mrgreen: )

Hav det godt
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

det var en hyggelig eftermiddag og en lang aften hos mine forældre i går. Sådan set er jul nu allerede halvvejs forbi for mig. :D

Heide og Troldmor: Tak for jeres opskrifter. det skal nok blive til en blanding af dem med rødkål i glasset, andefedt, løg, æbler og rødvin. Jeg laver det dagen før jul mens Lilleskat henter sin mor. Når hun ikke kan se hvordan jeg laver det bliver jeg fri for hendes bemærkninger og så får hun lov til at smage til når rødkålen skal lunes den næste dag. :mrgreen:

Troldmor: Tak for din ros og dine rettelser. Det ser ud som om personalpronomer bliver mit største problem. Jeg fik det forklaret mange gange nu og hver gang glemmer jeg det med de samme. :oops:

Mens jeg sidder her og skriver kan jeg kigge ind i en lejlighed på den anden side af gaden. Der er en ung mand i gang med at indpakke gaver og det ser ud som om han ikke er vant til det. Det ligner mere en håbløs kamp med et kæmpestort stykke rødt papir. Meget morsomt at de på, hihi.

I forgårs så vi to afsnit af Ørnen på DVD. Jeg kunne godt følge med handlingen men jeg kan nu ikke påstå at jeg forstår dialogerne i en film på dansk. Jeg fatter bare nogle nøgleord og så skal jeg finde sammenhængen mens handlingen går videre. Meget vanskeligt, synes jeg, og også lidt skuffende - fordi jeg indtil nu ikke har følelsen at det bliver bedre. :|

På tele 5 begynder lige en film, den hedder Skagerak. Jeg ved ikke hvad det er men vil lige kigge ind...

Jeg kommer tilbage senere
Ha´ det godt
Nullermand
geloescht19

Hej Nullermand

Du har den fornemmelse, at det ikke bliver bedre.
Du skal ikke være ked at det, dit dansk er allerede så godt, der mangler kun lejligheden til at bruge det mere. Jeg kan meget godt forstå dig og husker, at jeg efter nogle år i Danmark havde det svært med at følge dialogerne i "Taxa".
De bedste Aha-Erlebnisse (aner ikke om man siger aha-oplevelser på dansk) havde jeg altid, når jeg så TV-Avisen eller andre udsendelser med undertekster.
Jeg har ikke kigget i den her thread l lang tid, derfor ved jeg ikke om din kæreste er dansker. Taler hun så dansk med dig? I hvert fald kommer du nu snart til, at tale en masse dansk, vel?
Held og lykke med madlavningen.

Charlotte :wink:
geloescht19

Hej Heide

Jamen, når vi bruger tømmermand på den måde, er der også forskel:

De drak for meget, derfor havde de tommermænd.

De havde hver sin egen tømmermand.

Om det passer :?: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Charlotte
Berndt

Beitrag von Berndt »

Nullermand skrev:
I forgårs så vi to afsnit af Ørnen på DVD. Jeg kunne godt følge med handlingen men jeg kan nu ikke påstå at jeg forstår dialogerne i en film på dansk.
Du skal ikke fortvivle. Jeg synes, at især de unge medvirkende taler for hurtigt, måske for at vise, hvilken "hæsblæsende" verden, vi lever i.
De anvendte udtryk i "Ørnen" bliver ikke allesammem brugt i hverdagen. De virker i hvert fald somme tider lidt kunstige.
Derfor: Bare "klø på" med dine egne studier af dansk hverdagssprog. Jeg synes, du har godt fat i det danske sprog :arrow: Det gælder jer allesammen :!:
Jeg finder det opmuntrende at følge jeres dialoger. Jeg kan ikke rette alle teksterne, men hvis jeg "falder over" en eller anden principiel fejl (især hvis den forekommer flere gange i samme tekst), kommer jeg med en lille bemærkning, selv om det måske virker forstyrrende på jeres ivrige meningsudvekslinger :) :roll:
Hilsen fra
Danebod

Beitrag von Danebod »

@troldmor

Aha-oplevelse - det er, når tiøren falder, når det slår klick for én.
Antworten